تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۶ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با حزب دموکرات آمریکا آشنا شوید

حزب دموکرات در اوایل قرن ۱۹ میلادی توسط توماس جفرسون و جیمز مدیسون تأسیس شد. در این سال توماس جفرسون یک جناح در کنگره تشکیل داد که وظیفه آن دفاع از «منشور حقوقی» بود. حزب جمهوری‌خواهان دموکراتیک (حزب دموکرات بعدی) از همان ابتدا با استقبال ایالت‌های جنوبی روبرو شد و این منطقه تا سالیان طولانی دژ تسخیرناپذیر جانشینان جفرسون به‌شمار می‌آمد.

آشنایی با حزب دموکرات آمریکا

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا یکی از دو حزب بزرگ و تاثیرگذار این کشور است که با اصول لیبرالیسم، عدالت اجتماعی و نقش فعال دولت شناخته می‌شود. این حزب با تاریخچه‌ای غنی و تأثیرات قابل توجه بر سیاست و جامعه آمریکا، همچنان یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاسی این کشور است.

تاریخچه حزب دموکرات آمریکا

حزب دموکرات در اوایل قرن ۱۹ میلادی توسط توماس جفرسون و جیمز مدیسون تأسیس شد. در این سال توماس جفرسون یک جناح در کنگره تشکیل داد که وظیفه آن دفاع از «منشور حقوقی» بود. حزب جمهوری‌خواهان دموکراتیک (حزب دموکرات بعدی) از همان ابتدا با استقبال ایالت‌های جنوبی روبرو شد و این منطقه تا سالیان طولانی دژ تسخیرناپذیر جانشینان جفرسون به‌شمار می‌آمد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا سال ۱۸۰۰ توماس جفرسون که در حکومت ۴ ساله جان آدامز فدرالیست، سمت معاون ریاست جمهوری را داشت، به پیروزی دست یافت بدین ترتیب دوران طلایی حکومت جمهوری‌خواهان دموکرات آغاز شد. این دوران تقریباً ۶۰ سال، به استثناء چند مقطع کوتاه، تا تأسیس حزب جمهوری‌خواه در دهه ۱۸۵۰ ادامه یافت. در این مدت ۹ رئیس‌جمهور از ۱۲رئیس‌جمهور، از حزب جمهوری‌خواه دموکراتیک و جانشین آن حزب دموکرات انتخاب شدند و جمعاً ۴۸ سال نامزد‌های این حزب در کاخ سفید حکومت کردند. پس از جفرسون، ۲ نفر دیگر از رهبران حزب جمهوری‌خواهان دموکراتیک به مدت ۱۶ سال حکومت کردند. جیمز مدیسون و جیمز مونرو هر یک دو دوره در کاخ سفید حضور داشتند و برای تحکیم مبانی فکری و عملی جفرسون تلاش کردند. بیشتر طرفداران این حزب چهره‌های آکادمیک هستند و بیشتر اساتیدی که در رشته علوم انسانی و علوم اجتماعی فعالیت می‌کنند دارای تمایلات لیبرال هستند و استادان حوزه تجارت تمایلات محافظه‌کارانه دارند. همچنین جوانان به خاطر باور‌های لیبرال بیشتر جذب این حزب می‌شوند.

آشنایی با حزب دموکرات آمریکا

عصر دوحزبی در آمریکا

در انتخابات سال ۱۸۲۴ فصل جدیدی برای تاریخ احزاب ایالات متحده بوجود آمد. در این انتخابات و در غیاب حزب فدرالیست، چهار تن از شخصیت‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه دموکراتیک خود را کاندیدای پست ریاست جمهوری کردند، اما به‌دلیل ایجاد شکاف در داخل حزب جمهوری‌خواهان دموکراتیک، «جان کوئینسی آدامز» رئیس‌جمهور منتخب توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و «هنری کلی»، وزیر خارجه به همراه دیگر فدرالیست‌های قدیمی، حزب «جمهوری‌خواهان ملی» را بوجود آورند. در مقابل جکسون با پشتیبانی مردم به بازسازی ساختار حزب جمهوری‌خواه دموکراتیک پرداخت و نخستین کنوانسیون حزبی را در ایالات متحده برگزار کرد. او با ارائه یک بیانیه حزبی به انسجام درونی حزب پرداخت و بدلیل حمایت گسترده عمومی به عنوان رهبر حزب انتخاب شد.


بیشتر بخوانید: جو بایدن کیست؟


در میان دوره اول ریاست جمهوری جکسون، نقش اجتماعی طبقه نوظهور کارگر در صحنه سیاسی ایالات متحده تثبیت شد. توسعه و پیشرفت صنعت در ایالت‎های شمالی، صد‌ها هزارکارگر حرفه‌ای را وارد عرصه مناسبات اجتماعی کرد و از آنان یک نیروی تاثیرگذار درمقابل بانکداران و صنعتگران شمالی و زمینداران جنوبی بوجود آورد و بعد از گذشت ۲۰ سال در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۴۸، کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواهان دموکراتیک، تغییر نام حزب را به تصویب رساند و براساس این تصمیم «حزب دموکرات» رسماً متولد شد. در همین کنوانسیون اعضاء برای رفع خلاء مدیریت حزب در خلال برپایی ۲ کنوانسیون ملی، کمیته ملی ‍حزب دموکرات تشکیل دادند تا به فعالیت‌های حزب سروسامان دهد. اما بروز جنگ داخلی آمریکا میان طرفداران هواداران برده‌داری و حذف نظام برده‌داری در سال ۱۸۶۰ برای حزب دموکرات فاجعه آفرید.

بازگشت قدرت حزب دموکرات آمریکا

در آستانه قرن بیستم، دموکرات‌ها به تدریج گروه‌های اجتماعی جدیدی را به سوی خود جلب کردند. علاوه بر مهاجرین جدید، کارگران و اعضاء اتحادیه‌های کارگری هم درطول این سال‌ها به حزب دموکرات پیوستند. توجه به زندگی فلاکت بار کارگران علاوه بر اینکه پشتوانه قدرتمندی برای دموکرات‌ها به ارمغان آورد، این امکان را برای جنوبی‌های شکست خورده در جنگ داخلی فراهم کرد که از سرمایه داران شمالی انتقام بگیرند. در انتخابات سال ۱۹۱۲دموکرات‌ها را یک بار دیگر به قدرت رسیدند. «وودرو ویلسون» نامزد حزب دموکرات با شعار «بهبود شرایط زندگی و مبارزه با سرمایه داران بزرگ» جلو آمد و توانست با یک پیروزی قاطع رقبای خود را شکست دهد. اما شرایط در دوره دوم ریاست جمهوری ویلسون بسیار تغییر کرد. هنگامی که او وارد کاخ سفید شد در اروپا جنگ شده بود و او به مردم قول داد ایالات متحده آمریکا از جنگ دور بماند، اما با به آتش کشیدن کشتی‎های آمریکا توسط کشور آلمان، این کشور هم در ۶ آوریل۱۹۱۷ وارد جنگ با آلمان‌ها شد و به عبارت بهتر وارد جنگ جهانی اول شد.

اصول و ایدئولوژی حزب دموکرات آمریکا

لیبرالیسم و عدالت اجتماعی: حزب دموکرات به اصول لیبرالیسم و عدالت اجتماعی متعهد است و به سیاست‌هایی که به توزیع عادلانه‌تر ثروت و فرصت‌ها کمک می‌کنند، اعتقاد دارد.

دفاع از حقوق مدنی و آزادی‌های فردی: این حزب به طور سنتی از حقوق مدنی، برابری نژادی و جنسیتی، و حمایت از حقوق اقلیت‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر حمایت می‌کند.

دولت فعال: دموکرات‌ها معتقد به نقش فعال دولت در اقتصاد و جامعه برای رفع نابرابری‌ها، ارائه خدمات اجتماعی مانند بهداشت و آموزش، و تنظیم بازار‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های اقتصادی هستند.

محیط‌زیست: این حزب حمایت قوی از سیاست‌های حفاظت از محیط‌زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی دارد و به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اهمیت می‌دهد.

سیاست خارجی دیپلماتیک: دموکرات‌ها به سیاست خارجی چندجانبه‌گرایی و همکاری با دیگر کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی اعتقاد دارند.

همجنسگرایی و مسائل باروری: حزب دموکرات برای کمتر شدن تبعیض علیه همجنسگرایان و تسهیل دسترسی به حقوق طبیعی همچون دگرجنس‌گرایان تلاش کرده است. این حزب از همجنس‌گرایان حمایت کرده و به برابری در ازدواج مثل افراد دگرجنس‌گرا پافشاری کرده است. دموکرات‌ها همچنین دخالت دولت در امر سقط جنین را قطع کردند و باعث آزادی بیشتر افراد در انجام این عمل شدند.

ساختار حزب دموکرات آمریکا

کمیته ملی دموکرات (DNC): بالاترین نهاد تصمیم‌گیری حزب است که مسئولیت سازماندهی انتخابات، جمع‌آوری کمک‌های مالی و تدوین استراتژی‌های حزب را بر عهده دارد.

آشنایی با حزب دموکرات آمریکا

سازمان‌های محلی و ایالتی: حزب دموکرات در تمامی ایالت‌ها و مناطق محلی سازمان‌های فعال دارد که نقش مهمی در انتخابات و فعالیت‌های حزبی ایفا می‌کنند.

جناح‌های داخلی: حزب دموکرات شامل جناح‌های مختلفی است که از لحاظ ایدئولوژیک تفاوت‌هایی دارند. این جناح‌ها شامل لیبرال‌ها، میانه‌رو‌ها و جناح‌های پیشرو هستند.

روسای جمهور حزب دموکرات آمریکا

در طول تاریخ آمریکا، چندین رئیس‌جمهور از حزب دموکرات انتخاب شده‌اند که برخی از آن‌ها تاثیرات قابل توجهی بر سیاست و اقتصاد آمریکا داشته‌اند. به برخی از این رؤسای‌جمهور اشاره می‌شود:

فرانکلین دی. روزولت: نقش مهم در عبور از رکود بزرگ و رهبری ایالات متحده در دوران جنگ جهانی دوم.

هری ترومن: پایان جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد.

جان اف. کندی: برنامه‌های فضایی و حقوق مدنی.

لیندون بی. جانسون: قوانین حقوق مدنی و برنامه‌های رفاهی.

جیمی کارتر: سیاست‌های حقوق بشر و میانجی‌گری در معاهدات صلح کمپ دیوید.

بیل کلینتون: دوران رشد اقتصادی دهه ۱۹۹۰.

باراک اوباما: اصلاحات بهداشت و درمان و سیاست‌های تغییر اقلیم.

تأثیرات و چالش‌ها حزب دموکرات آمریکا

تأثیرات: حزب دموکرات نقش مهمی در تحولات اجتماعی و سیاسی ایالات متحده داشته و به طور خاص در حوزه‌های حقوق مدنی، سیاست‌های رفاهی و اصلاحات بهداشتی تأثیرگذار بوده است.

چالش‌ها: حزب دموکرات با چالش‌های مختلفی مانند تغییرات جمعیتی، مسائل نژادی، شکاف‌های ایدئولوژیک درون حزب و رقابت با حزب جمهوری‌خواه مواجه است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حمله اسرائیل به النبطیه در جنوب لبنان

عکس/ وضعیت شهر صور در جنوب لبنان بعد از حمله اسرائیل

عکس/ خیابان انقلاب تهران در سال ۱۳۲۶

عکس/ رقص نور و رنگ در پنجشنبه بازار سنتی میناب

عکس/ نمایی از شهر رشت حدود ۱۰۳ سال پیش

عکس/ استفساریه شورای نگهبان درباره استعفا حسین زاده از مجلس

عکس/ کری آذری جهرمی برای استقلالی‌ها

اینفوگرافی/ نقشه مناطق بمباران شده لبنان در جنگ بین حزب الله و اسرائیل

عکس/ استقلال ۳ میلیارد جریمه شد!

عکس/ حمله اسرائیل به یک ساختمان مهم در بعلبک لبنان

عکس/توهین بی شرمانه رسایی به ظریف

عکس/ چرا حمید رسایی به لبنان نمی‌رود؟

عکس/کارت صد آفرین یک دانش‌آموزان دختر تهرانی در ۵۰ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تندیس «رئیسی» در اهواز رونمایی شد

عکس/لیدی گاگا با استایل خیره کننده

عکس/خانم بازیگر سریال بزنگاه مثل همیشه زیبا

عکس جذاب و متفاوت ارغوان سریال غریبه

رکود معنادار بازار خودرو تا کی ادامه دارد؟/ بازی دولت‌ها با صنعت خودرو تمامی ندارد

ورزش برای این بیماری سخت مثل دارو عمل می‌کند

تصمیم جدید برای پرواز‌های عمره

عکس/ رائفی‌پور اینبار به جواد نکونام گیر داد

عکس/واکنش دختر آیت‌الله طالقانی به عکس های خانه پدرش

عکس/ طعنه سنگین پرسپولیس به استقلال با کلیدواژه یاغی!

فیلم/آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!

فیلم/پزشکیان پس از بازگشت: نتانیاهو را نمی‌توان «انسان» خطاب کرد

فیلم/روایت طنز ضرغامی از گشت ارشاد

عکس/ لیست ترور فرماندهان حزب الله که اسرائیل منتشر کرد

طالبان: به زنان احترام می‌گذاریم

پزشکیان: دغدغه‌های ایرانی‌های خارج از کشور را رفع خواهیم کرد تا راحت بتوانند وارد کشور شوند

ادعای تازه اسرائیل درباره ترور یک فرمانده حزب‌الله

پاسخ عراقچی به یک خبرنگار: حزب‌الله هیچ اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای ۱۷۰۱ امنیت نکرده

خبر خوش قالیباف درباره افزایش حقوق بازنشستگان

تاجگردون: امسال کسری بودجه دولت بسیار سنگین است

جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال/ پایان رویا‌های تیم ملی با شکست مقابل مراکش

بیچاره مادر؛ نامش نه در کارت ملی هست و نه گذرنامه!

عکس/یک بنر تبلیغاتی که در سطح شهر تهران جلب توجه کرد

فیلم/ پزشکیان: زمان و نحوه پاسخ به جنایت ترور شهید هنیه در دست ایران است

واکنش شمسایی به حذف تیم ملی از جام جهانی

مدیران چند روزه؛ دستاورد جدید زاکانی در شهرداری!

پدرکُشی در لواسان

حمایت و رضایتِ طراح لایحه حجاب از استاندار احتمالی اصفهان!

جواد نکونام استعفا داد

فیلمی از انفجار موشک چینی در لحظه فرود

عکس/ تهدید نقش رستم شیراز با بتن و میلگرد!

سوغاتی ارزشمند مسعود پزشکیان از سفر نیویورک

عکس/ قیمت آبگوشت و کله پاچه در مشهد ۵۰ سال پیش

عکس/ اورامانات کردستان را از این نما ببنید

عکس/ باغ شاهزاده ماهان کرمان از یک نمای استثنایی

فیلم/ پزشکیان: ایران مشکلی با گفتگو ندارد، اما آمریکا از همان ابتدا پایبند برجام نبود

عکس/کارت صد آفرین یک دانش‌آموزان دختر تهرانی در ۵۰ سال پیش

عکس/ یک دربی و دو رکورد برای کاپیتان پرسپولیس

پیش‌بینی رشد اقتصادی کدام کشورها صعودی است؟

فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد+ جدول

با این روش ساده در مسیر پیاده روی بیشتر کالری بسوزانید

گردن‌زنی یک درام جنایی پرخون

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

شگرد جدید افغان‌ها برای دور زدن قانون تجارت ایران

عکس/ چرا حمید رسایی به لبنان نمی‌رود؟

عکس/ تازه‌ترین تصویر از لیلا بلوکات و خواهرش

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عکس/ حمله اسرائیل به یک ساختمان مهم در بعلبک لبنان

پیام رهبر انقلاب به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس