تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مهمترین خواص دارچین آشنا شوید

دارچین حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارند و می‌توانند به کاهش التهاب و درد‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن کمک کنند. همچنین، دارچین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

با مهمترین خواص دارچین آشنا شوید

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: دارچین یک ادویه با خواص درمانی فراوان است که می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند. همچنین یکی از ادویه‌های محبوب و پرکاربرد است که به دلیل طعم و عطر مطبوع و خواص درمانی فراوان، در آشپزی و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی گرفته تا تنظیم قند خون و بهبود عملکرد مغز، این ادویه می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، مصرف دارچین باید با احتیاط و در مقادیر مناسب باشد، زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. دارچین از پوست داخلی درختی به نام Cinnamomum به دست می‌آید. در زیر به برخی از مهم‌ترین خواص دارچین اشاره می‌شود:

۱. خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی

دارچین حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارند و می‌توانند به کاهش التهاب و درد‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن کمک کنند. همچنین، دارچین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کنند. خواص ضدالتهابی دارچین به علت تأثیرات مثبت ترکیبات موجود در آن به وجود می‌آید. دارچین، حاوی موادی، چون کینامالدئید، کینامونین، و پروکاتیوانیدین است که در تنظیم واکنش‌های التهابی در بدن کمک می‌کنند. در مورد چگونگی عملکرد و استفاده از خواص ضدالتهابی دارچین، این ترکیب می‌تواند به تنظیم فعالیت سلول‌های التهابی، به ویژه سیتوکین‌ها، کمک کند و این مواد به کاهش التهاب‌ها و آسیب‌های ناشی از آن‌ها در سطح بافت‌ها کمک می‌کنند. همچنین، دارچین تولید نسوج التهابی را مهار کرده و در نتیجه، موجب کاهش شدت التهاب‌ها در بدن می‌شود. تحقیقات زیادی نشان داده است که دارچین خاصیت ضدالتهابی دارد.

با مهمترین خواص دارچین آشنا شوید

۲. تنظیم قند خون

دارچین به بهبود حساسیت به انسولین کمک کرده و می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دارچین می‌تواند به کاهش قند خون ناشتا و بهبود پروفایل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دارچین می‌تواند سطح قند خون ناشتا را تا ۱۰-۲۰ درصد کاهش دهد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که در کنترل قند خون خود مشکل دارند مفید باشد. مصرف روزانه ۱-۶ گرم دارچین توصیه می‌شود. دارچین به دو روش سطح خون بدن را کنترل می‌کند:

افزایش حساسیت به انسولین: انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا قند خون را به سلول‌ها منتقل کند. دارچین می‌تواند به افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین کمک کند تا قند خون موثرتر جذب شود.

کند کردن سرعت جذب قند: دارچین می‌تواند سرعت جذب قند از دستگاه گوارش را کند کند، که به نوبه خود باعث می‌شود که قند خون به آرامی‌تر افزایش یابد.

۳. حفظ سلامت قلب

دارچین می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. این ادویه به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری‌گلیسیرید‌ها کمک می‌کند و همچنین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، که همه این موارد به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. در حقیقت دیگر خواص دارچین می‌توان به کمک به بهبود سلامت قلب اشاره کرد. چرا که این ادویه بیماری‌های قلبی مثل فشار خون، کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می‌دهد. به‌علاوه عوامل موجود در این ادویه کلسترول بد خون را نیز کاهش می‌دهد.

۴. خواص ضد باکتری و ضد قارچ

دارچین دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است و می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند. روغن دارچین به طرز عجیبی روی عفونت‌های دستگاه تنفسی تاثیر گذار است و می‌تواند از رشد برخی باکتری‌ها جلوگیری کند. اثرات ضد میکروبی دارچین هم روی پوسیدگی دندان اثرگذار است و باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود. با این حال تحقیقات انجام شده بسیار محدود است و هنوز مورد تایید نشده که دارچین می‌تواند عفونت‌های ایجاد شده در جا‌های دیگر بدن را کاهش دهد. این خواص به ویژه در مبارزه با باکتری‌های دهانی و کاهش بوی بد دهان موثر است.

۵. بهبود عملکرد مغز

دارچین می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند. ترکیبات موجود در دارچین می‌توانند تجمع پروتئین‌های خاصی که مرتبط با بیماری‌های مغزی هستند را کاهش دهند. دارچین بهبود عملکرد مغز و حافظه را از طریق ویژگی‌های ضدالتهابی و ضداکسیدانی ممکن می‌سازد. ترکیبات موجود در دارچین، عملکرد سلول‌های عصبی را تنظیم می‌کنند و در مقابل سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. علاوه بر این، مصرف دارچین می‌تواند به افزایش ترکیبات مواد شیمیایی مغزی مانند BDNF کمک کند که نقش مهمی در حفظ و بهبود حافظه دارد.

کنترل قند خون، بهبود جریان خون به مغز، و تأثیرات مثبت آنتی اکسیدانی دارچین نیز مواردی هستند که به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنند.

۶. بهبود سیستم گوارش

دارچین می‌تواند به بهبود هضم غذا و کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوء هاضمه کمک کند. همچنین، دارچین می‌تواند به تسکین علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند. محققان در این مطالعه از خوک‌ها استفاده کردند و دریافتند دارچین موجب حفظ یکپارچگی دیواره معده می‌شود. زمانی که خوک‌ها غذا می‌خورند، گاز‌های دی اکسیدکربن در معده‌شان افزایش می‌یابد، اما افزودن دارچین به خوراک آن‌ها موجب کاهش تولید این گاز شده و سپس معده در طول روند هضم خنک می‌شود.

کوروش کلانترزاده، سرپرست تیم پژوهش، در این باره می‌گوید: «زمانی که خوک‌ها داغ می‌کنند، نفس کشیدن شان سریع و کوتاه می‌شود، و در نتیجه تولید CO ۲ افزایش می‌یابد. با وجود مصرف دارچین، میزان گاز ۲ CO به مراتب کاهش می‌یابد. این وضعیت نه تنها موجب خنک شدن خوک‌ها شده بلکه در سلامت عمومی هم بهبود قابل توجهی حاصل می‌شود.»

۷. کاهش وزن

مصرف دارچین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. دارچین به افزایش متابولیسم و کاهش اشتها کمک می‌کند که می‌تواند به کنترل وزن بدن کمک کند. به طور کلی کالری این ادویه بسیار پایین است. به‌علاوه فیبر زیادی که در آن وجود دارد، باعث می‌شود تا مدت‌ها احساس سیری داشته باشید. همچنین همانطور که گفتیم مصرف دارچین به ویژه دمنوش آن باعث کاهش قند خون شده و بدن برای تامین انرژی مجبور به سوزاندن چربی می‌شود که نتیجه آن کاهش وزن است.

اگر می‌خواهید لاغر شوید، می‌توانید روزانه یک قاشق چای خوری پودر این ادویه را با آب جوش مخلوط کرده و پس از ۱۰ دقیقه کم دم کشید نوش جان کنید. به علاوه می‌توانید در یک لیوان شیر داغ هم پودر این ادویه را مخلوط کرده و میل کنید. نوشیدن یک لیوان آب به همراه عسل و پودر این ادویه در صبح‌های ناشتا هم برای لاغری فوق‌العاده کاربرد دارد. البته یادتان باشد که در مصرف دارچین خام زیاده‌روی نکنید

۸. خواص ضدسرطانی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که دارچین ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد و بتواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند. ترکیبات موجود در دارچین می‌توانند به کاهش رشد تومور‌ها کمک کنند. این ادویه خاصیت ضد آنتی اکسیدان دارد. به همین علت از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه این ادویه در سلامت روده بزرگ هم نقش مهمی دارد و از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.

نحوه مصرف دارچین

 به عنوان ادویه در غذاها: می‌توانید دارچین را به غذا‌های مختلف از جمله دسرها، نوشیدنی‌ها و خوراک‌ها اضافه کنید.

چای دارچین: دم کرده دارچین یکی از راه‌های محبوب مصرف این ادویه است.

مکمل‌های دارچین: در صورت تمایل می‌توانید از مکمل‌های دارچین که به صورت کپسول یا پودر موجود هستند، استفاده کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوشش باورنکردنی زن اول شهاب حسینی

عکس/چهره جنیفر لوپز بعد از طلاق جنجالی

عکس/ تفریحات لاکچری توچال تهران

عکس/ ترافیک سنگین در ورودی جاده چالوس

اینفوگرافی/ ۸ راهکار برای سلامتی بدون نیاز به تجویز پزشک

عکس/ ظرف نقره ساسانی در گنجینه وایکینگ‌ها

عکس/ اسپانسر پیراهن تیم ها در لیگ قهرمانان اروپا

عکس/ توئیت عبدالرضا داوری درباره مسعود پزشکیان

عکس/ دیده شدن دو نهنگ در اطراف سواحل کیش

عکس/بیشترین کالا‌های وارداتی در ۵ماه اخیر

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

با این غذاها ترشی نخورید

گزارش میدانی اقتصاد ۲۴ از افزایش قیمت نان در تهران/ سنگک در صدر گرانی‌ها

سرطان روده بزرگ و راه‌های درمان

همه آنچه باید درباره شرکت خودروسازی رنو بدانیم

فیلم/ تصاویری از ساخت دیوار مرزی بین ایران و افغانستان

فیلم/ صف چند کیلومتری پمپ بنزین تنکابن

فیلم/ رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: توان اخراج مهاجران افغانی و عراقی را نداریم

نتانیاهو در باتلاق اعتصاب سراسری

با مهمترین خواص دارچین آشنا شوید

ترخیص ۱۵ هزار خودرو از گمرک

فیلم/ پرواز مرموز شی ناشناس بر فراز پتروشیمی‌های بندر امام خمینی

ماجرای ساخت خانه‌های ۲۵ متری در کرج

دستگیری ضارب امام جماعت یکی از مساجد رشت

فیلم/ حرکت اعتراضی دامداران در یزد خبرساز شد

کیک محبوب من برنده یک جایزه از بلغارستان شد

فیلم/ آخرین پیام ۶ اسیر کشته شده اسراییلی تا ساعاتی دیگر

تغییر چهره مهاجم سپاهان بعد از دعوت به تیم ملی + عکس

فیلم/ ترافیک فوق سنگین در بزرگراه تهران شمال

فیلم/ نخستین تصاویر از مصادره هواپیمای نیکلاس مادور

اعلام زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش

فیلم/ اشک‌های شوق فاطمه همتی و هادی نوری پس از راهیابی به فینال پارالمپیک

فیلم/ لحظه انفجار خونین در کابل با ۱۹ کشته و زخمی

فیلم/ شواهد نشان می‌دهد ایران به ترور هنیه پاسخ خواهد داد

سارا طاووسی درگذشت

ادعای حذف از تیم ملی به دلیل تقدیم مدال به دوست دختر + فیلم

ادعای پدر نکونام: جواد باید استعفا دهد

پشت پرده دلخوری جواد نکونام از باشگاه استقلال

میانگین سن نخستین فرزندآوری والدین ایرانی اعلام شد

کمبود بلیت هواپیما و قطار به مشهد

انگلیس ۴ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد

فیلم/ کشیدن گونی بر سر نظامی آمریکایی در ازمیر ترکیه

فیلم/ بی‌توجهی باورنکردنی مهران مدیری به سلام هوادارش

فیلم/ اسامی واقعی برخی از سلبریتی‌ها

فردا سه شنبه ۱۳ شهریور مشهد تعطیل نیست

توئیت علی مطهری درباره پیامبر اسلام با هشتگ قوم یهود

فیلم/ گلایه ابوالفضل پورعرب از سعید سهیلی

بازگشت یاغی به استقلال

سامانه انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری ۱۴۰۳ فردا فعال می‌شود

ناراحتی سردار آزمون از درگذشت اسبش + عکس

نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره کسی که از اسلام خارج شده

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳

عکس/ گلاره عباسی درحال کوهنوردی

بحران جدی مهاجرت پرستاران؛ آلمان و دانمارک برای جذب پرستاران ایرانی سر و دست می‌شکنند!

تصویر شگفت انگیز هلال زمین از نگاه ماه

فیلترینگ واقعی در انتظار تلگرام

عکس/ پردیس احمدیه در کنار علی نصیریان

عکس/ ژست ورزشکاری الناز شاکردوست

عکس/بیشترین کالا‌های وارداتی در ۵ماه اخیر

فیلم/ ویدئویی قدیمی از مسعود پزشکیان پربازدید شد

عکس/ توئیت عبدالرضا داوری درباره مسعود پزشکیان