تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مهمترین خواص زردچوبه آشنا شوید

زردچوبه می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. مصرف کورکومین به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد)، تری‌گلیسیرید‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

با مهمترین خواص زردچوبه آشنا شوید

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: زردچوبه یکی از ادویه‌های پرخاصیت است که از ریشه گیاه Curcuma longa به دست می‌آید و می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند. این ادویه به خاطر رنگ زرد طلایی و خواص درمانی فراوانی که دارد، در آشپزی و طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی گرفته تا بهبود سلامت قلب و تنظیم قند خون، این ادویه می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار گیرد. مصرف منظم زردچوبه به بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. با این حال، مشورت با پزشک قبل از شروع مصرف مکمل‌های زردچوبه، به ویژه در صورت داشتن مشکلات خاص پزشکی، توصیه می‌شود. ماده فعال اصلی در زردچوبه کورکومین است که بسیاری از خواص این ادویه به آن نسبت داده می‌شود. در زیر به مهم‌ترین خواص زردچوبه اشاره می‌شود:

۱. خواص زردچوبه ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی

کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش التهاب‌های مزمن و حاد کمک کند. همچنین، این ماده آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند و به کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. درواقع زردچوبه یکی از مهمترین منابع آنتی اکسیدان برای بدن است و می‌تواند با بهبود بدن از خیلی بیماری‌ها جلوگیری کند. در بدن ما رادیکال‌های آزاد وجود دارند که روی آن‌ها مولکول‌های مضری قرار دارد و این مولکول‌ها می‌توانند باعث مشکلاتی مانند پیری زودرس، مشکلات قلبی و سرطان و… شوند و زردچوبه با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، می‌تواند باعث از بین رفتن مولکول‌های مضر رادیکال‌های آزاد شود و تا حد زیادی از بدن در برابر این مشکلات محافظت کند.

۲. خواص زردچوبه در بهبود سلامت قلب

زردچوبه می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. مصرف کورکومین به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد)، تری‌گلیسیرید‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین، زردچوبه به بهبود عملکرد اندوتلیال (لایه داخلی عروق) کمک می‌کند که می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون کمک کند. یکی از دلایل مهمی که باعث ایجاد مشکلات قلبی می‌شود، کلسترول بالا است. کلسترول بالا می‌تواند باعث اختلال در کارکرد قلب شود و این موضوع نیازمند کاهش کلسترول است. آنتی اکسیدان‌های موجود در زردچوبه به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کنند و کلسترول را تنظیم می‌کنند تا مشکلی برای افرادی که دچار این مشکل هستند ایجاد نشود و مشکلات قلبی کاهش پیدا کند.

۳. خواص زردچوبه در تنظیم قند خون

زردچوبه می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. مصرف زردچوبه به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کرده و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین عوارض زردچوبه برای بدن که با مصرف بی‌رویه این ماده شاهدش خواهید بود، مربوط به دیابت و افزایش قند خون می‌شود. با این حال اگر به اندازه متعادل و مناسب از زردچوبه استفاده کنید، متوجه می‌شوید که این ماده سطح انسولین خون را متعادل می‌کند و در کاهش و تنظیم قند خون شما می‌تواند مؤثر واقع شود. صرفاً توجه داشته باشید که نباید مصرف آن را بیش از حد کنید.

۴. خواص زردچوبه، ضد سرطانی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند، از گسترش تومور‌ها جلوگیری کرده و حتی مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده (آپوپتوز) را در سلول‌های سرطانی تحریک کند. یکی از خواص زردچوبه در این زمینه، خاصیت ضد اکسیدانی قوی آن است. همان طور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌های زیاد و بسیار قوی در زردچوبه وجود دارد. از جمله مهم‌ترین کارایی‌هایی که آنتی اکسیدان‌ها در بدن انسان می‌توانند داشته باشند مربوط به جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها و همچنین کمک به درمان و از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از آسیب به DNA سلول‌ها کمک کنند، که این مسئله می‌تواند به جلوگیری از رشد غیرطبیعی و تغییرات سلولی که می‌توانند به سرطان منجر شوند، کمک کند.

۵. خواص زردچوبه در بهبود عملکرد مغز

مشکلات مختلفی در مغز انسان رخ می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون اشاره کنیم. کورکومین می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر کمک کند. این ماده می‌تواند تجمع پروتئین‌های آسیب‌زا در مغز را کاهش دهد و از التهاب‌های عصبی جلوگیری کند. این موارد جزء رایج‌ترین مشکلات مغزی به حساب می‌آیند. به همین دلیل نیز بهتر است تا زمانی که وقت داریم از این مشکلات جلوگیری کنیم. التهاب یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز آلزایمر است. زردچوبه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام کورکومین می‌تواند از التهاب بیشتر مغز شما جلوگیری کند. از سوی دیگر نیز در زردچوبه آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی وجود دارد که سبب جلوگیری از رسوب کردن پروتئین در مغز شما می‌شود.

با مهمترین خواص زردچوبه آشنا شوید

۶. خواص زردچوبه در بهبود سلامت گوارش

زردچوبه به بهبود هضم غذا و کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه و التهاب‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین، این ادویه می‌تواند به بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند. بیماری‌های معده مانند بازگشت اسید معده می‌تواند ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو باشد و باید با ضدالتهاب‌ها و آنتی اکسیدان‌ها درمان شود. به همین دلیل است که زرد چوبه می‌تواند یک گزینه عالی باشد. زردچوبه همچنین می‌تواند حساسیت مری را به اسید کاهش دهند و علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.

۷. خواص زردچوبه در کاهش درد مفاصل

به دلیل خواص ضد التهابی، زردچوبه می‌تواند به کاهش درد و التهاب در بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز کمک کند. مصرف منظم زردچوبه می‌تواند به بهبود حرکت و کاهش سفتی مفاصل کمک کند.


۸. خواص زردچوبه در درمان آکنه و خشکی پوست

خاصیت ضد باکتری زرد چوبه به درمان آکنه کمک می‌کند و خواص ضد التهابی آن، التهاب ناشی از جوش‌ها را درمان می‌کند. زردچوبه می‌تواند برای پوست روغنی به عنوان شستشو دهنده صورت و یا یک پک صورت استفاده شود. شیر و زردچوبه خواص درمانی بزرگی دارند که می‌توانند به درمان آکنه کمک کنند. یک قاشق چای خوری از زرد چوبه و ۳ قاشق سوپ خوری شیر همراه با ۲ قاشق سوپ خوری آرد و چند قطره عسل. خوب مخلوط کنید و یک لایه نازک از این مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند تا خشک شود. سپس می‌توانید ماسک را با آب بشویید و مرطوب کننده مورد علاقه خود را بزنید.

۹. خواص زردچوبه در ایمنی بدن

زردچوبه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند چراکه زردچوبه هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و هم ویتامین سی در این ماده موجود است. به همین خاطر است که مصرف منظم و مناسب زردچوبه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند و می‌تواند باعث افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا شود و می‌تواند بدن را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت کند. کورکومین به عنوان یک عامل تقویت‌کننده ایمنی شناخته می‌شود و می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

۱۰. خواص زردچوبه در لاغری

زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد که این خاصیت باعث می‌شود زردچوبه بتواند به خوبی التهاب‌های بدن را از بین ببرد و همین موضوع می‌تواند باعث شود که تمرکز بدن روی لاغری باشد. همچنین زردچوبه با کاهش کلسترول و کاهش تولید چربی‌های مضر کمک می‌کند لاغری سریعتر انجام شود. جالب است بدانید که مصرف زردچوبه می‌تواند سوخت و ساز بدن را نیز افزایش دهد و همین موضوع کمک می‌کند که بتوانید با تحرک مناسب، سریعتر به لاغری برسید.

نحوه مصرف زردچوبه

به عنوان ادویه در غذاها: می‌توانید زردچوبه را به غذا‌های مختلف از جمله خورش‌ها، سوپ‌ها و خوراک‌ها اضافه کنید.

چای زردچوبه: تهیه چای زردچوبه با ترکیب زردچوبه، آب داغ و عسل یکی از راه‌های مصرف این ادویه است.

مکمل‌های زردچوبه: در صورت تمایل می‌توانید از مکمل‌های زردچوبه که به صورت کپسول یا پودر موجود هستند، استفاده کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

ضرورت گریز ایران از تله زنگزور و بازی همسایگان برای بر هم زدن مرز‌های تاریخی/ چرا ایران و ارمنستان نباید تن به دالان جعلی بدهند؟/ ماموریت سخت عباس عراقچی در شمال کشور

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس شاهنامه

عکس/ تقاضای شهرداری از مردم برای استفاده از کیسه زباله

عکس زیرخاکی از علی دایی وقتی شاگرد اول کلاس بود

حضور هنرمندان در مراسم ختم زهره حمیدی

عکس/شان پن؛ بازیگر آمریکایی در نماز جمعه تهران

عکس/ نخستین عکس از ابوالفضل پورعرب در بیمارستان

عکس/ چهره علیرضا خمسه در ۷۲ سالگی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

لیندسی گراهام: پالایشگاه‌های نفت ایران را در فهرست اهداف خود قرار دهید

اظهارات جدید امام جمعه رشت درباره حجاب

سازمان نظام وظیفه اطلاعیه داد

انتصاب یک زن در وزارت آموزش و پرورش

تکذیب بازگشت مجیدی به استقلال؛ نکونام ماندنی است

پزشکیان: همه کمک کنند تا هر چه زودتر مجموعه تکالیف دستگاه‌های اجرایی تدوین شود

احتمال برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چقدر است؟

تصمیم نهایی دولت درباره قیمت جدید نان

فیلم/میثم مطیعی در تایلند

انتصاب جدید پزشکیان / رییس بنیاد ملی نخبگان کیست؟

افزایش قابل‌توجه رشد فروش گروه صنعتی ایران ترانسفو در بهار و تابستان

رکوردشکنی جدید بیمه ملت در مرداد ۱۴۰۳/ رشد خیره‌کننده ۹۰۶ درصدی فروش حق بیمه در یک ماه!

حمله امام جمعه بابل به پزشکیان بابت دستور درباره محمد میرموسوی

صحبت‌های قایدی پس از تمرین امروز تیم ملی

نماینده کارگران: دستمزد کارگران ۱۲ میلیون تومان از حداقل سبد معیشت عقب است

دستور عارف به دستگاه‌ها/ برای مدیران‌کل به بالا دوره‌های آموزشی قانون اساسی برگزار شود

برنامه تعطیلی سینما‌ها در هفته پایانی صفر اعلام شد

احمد مسعود: افغان‌ها حامی طالبان نیستند؛ سقوط آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است

رد صلاحیت ۸۰۰۰ دانشجومعلم در گزینش آموزش و پرورش بخاطر عکس پروفایل؟

بیشترین و کمترین میزان فوت در کدام استان‌ها به ثبت رسیده است؟

خبر مهم رییس سازمان برنامه درباره رقم حقوق ۱۴۰۴ کارمندان

گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت شد

طائب: اگر میرحسین موسوی و کروبی به دادگاه بروند، اعدام می‌شوند

علت اصلی سقوط بالگرد حامل شهید رئیسی

سیل در پاکستان بیش از ۱۲۰ کشته بر جای گذاشت

اعتراض نسبت به مبلغ اضافه کاری اجباری پرستاران/ چقدر پرداخت می‌شود؟

استقلال به دنبال سرمربی پرافتخار!

عکس/ کودکی مهران مدیری در دوران مدرسه

عکس/ چهره زخمی ملیکا شریفی نیا

عکس/ چهره غیرقابل شناسایی شیلا خداداد

تعداد افراد سیگاری در جهان چقدر است؟

عکس/تیپ و استایل عجیب اندیشه فولادوند

عکس/ تصویری از همسر فوق زیبای هدایت هاشمی

اینفوگرافی/ در این زمان آب بنوشید

واریز ۲ یارانه جدید در شهریور ۱۴۰۳

استارت پیوستن ایران به FATF زده شد

آخرین بمب پرسپولیس منفجر شد

عکس/ الناز شاکردوست در کنار علی نصیریان

عکس/ پیمان معادی در کنار دخترش باران

هشدار آخر ایران به پاکستان؛ شکایت می‌کنیم و غرامت می‌خواهیم

عکس/ سلفی جدید نازنین بیاتی

عکس/ استایل جدید و زیبای لیلا بلوکات

آماری عجیب از تعداد داروخانه‌های کشور

سقوط پرچم دارها در بازار مسکن

عکس/ استوری پربازدید پریناز ایزدیار

برج میلاد چه زمانی ساخته شد و مهمترین ویژگی‌هایش چیست؟

سایه روشن ساخت مسکن در عراق از سوی ایران

عکس/ تصویری کمتر دیده شده از میدان ساعت ساری

عکس/خوش‌نشینی نوکرها در باغ‌های قاجاری

نوسان قیمت در بازار خودرو+جدول