تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

خودرویی که دولت پزشکیان تحویل می‌گیرد

دولت چهاردهم در حالی حدود ۱۰ روز دیگر رسما روی کار می‌آید که بار خودرویی سنگینی را از دولت سیزدهم تحویل خواهد گرفت. جدا از انباشت چالش‌های حل‌نشده‌ای مانند «قیمت‌گذاری» و «خصوصی‌سازی»، تعهدات ایجاد‌شده در دولت سیزدهم نیز بخش اعظم بار سنگینی است که در بخش خودرو روی دوش دولت جدید قرار می‌گیرد.

خودرویی که دولت پزشکیان تحویل می‌گیرد

اقتصاد۲۴- «خودرو» در دولت سیزدهم دوران پرفرازونشیبی پشت‌سر گذاشت؛ از افت‌و‌خیز تولید و دستوری شدن فروش (چه خودرو‌های داخلی و چه وارداتی‌ها) گرفته تا نوبت‌فروشی و به‌کارگیری سیاست فریز قیمت. در این میان البته آزادسازی واردات خودرو (فارغ از اینکه به‌درستی اجرا نشد)، رشد تیراژ خودرو‌های مونتاژی (به عنوان بخشی از تولید) و همچنین کاهش دز لاتاری (قرعه‌کشی خودرو) اتفاقاتی هستند که سند آن‌ها به نام دولت سیزدهم خورده است.

با‌این‌حال اگر ملاک را این مساله بگیریم که دولت چهاردهم قرار است در بخش خودرو چه چیزی را از دولت سیزدهم تحویل بگیرد، به این نتیجه می‌رسیم که با توجه به تعهدات ایجاد‌شده، چالش‌های حل‌نشده و سیاست‌های اصلاح‌نشده، باری سنگین و شاید در مواردی غیرقابل‌حمل روی دوش دولت جدید قرار گرفته است.

رویکرد کلی دولت سیزدهم در بخش خودرو را می‌توان در قالب مواردی مانند اصرار بر رشد تولید، فریز قیمت و احاطه‌گری در فروش بررسی کرد. در این دولت، اصرار بر این بود که تیراژ بالا و بالاتر برود، آن هم بدون اصلاح مستمر قیمت.


هرچند دولت سیزدهم دو بار دست به اصلاح قیمت زد، اما پس از هر بار، سیاست فریز قیمت را تا ماه‌ها پیش گرفت. این دولت نه‌تن‌ها بر خلاف آنچه می‌گفت (مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری) به دخالت در قیمت‌گذاری ادامه داد، بلکه فروش خودروسازان و حتی واردکنندگان را نیز به انحصار نسبی خود درآورد.

در دولت سیزدهم، البته تب قرعه‌کشی خودرو کاهش یافت، اما قطع نشد.

اتفاق خودرویی مهم دیگری که در دولت سیزدهم رخ داد، ایجاد تعهدی چند‌صدهزار‌دستگاهی برای خودروسازان و واردکنندگان بود که بار اصلی اجرای آن بر دوش دولت چهاردهم خواهد افتاد. به این‌ها همچنین باید ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دقیقه ۹۰را اضافه کرد، چه آنکه آن بار سنگین دیگری روی دوش دولت آینده است.

نقطه‌قوتی که نقطه‌ضعف شد

به نظر می‌رسد نقطه‌قوت اصلی دولت سیزدهم در بخش خودرو، به تولید مربوط می‌شود، هرچند این نقطه‌قوت در چهار ماه امسال (در انتهای دولت) به نقطه‌ضعف تبدیل شد. از طرفی، اعتماد و اطمینان بیش از حد به این نقطه‌قوت سبب شد وزارت صمت دولت سیزدهم هیجان‌زده شده و با برگزاری دو مرحله فروش یکپارچه بزرگ، نزدیک به یک‌میلیون دستگاه خودرو را پیش‌فروش کند.


بیشتر بخوانید: واکنش‌ها به حضور پزشکیان در بقالی به همراه نوه هایش


آمار و ارقام رسمی منتشره از سوی وزارت صمت می‌گوید تولید خودرو در سه سال دولت سیزدهم روندی نسبتا صعودی داشته که اوج آن سال ۱۴۰۲ بوده است. این دولت در نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد و در انتهای آن سال، تولید خودرو نسبت به ۹۹نه‌تن‌ها بالا نرفت، افتی جزئی نیز داشت. با‌این‌حال در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تیراژ خودروسازان رشد کرد که البته «مونتاژ» (تولیدات خودروسازان خصوصی) نقش اساسی در این رشد (به‌ویژه در سال ۱۴۰۲) بازی کرد.

با وجود رشد نسبی تولید در دولت سیزدهم، حالا که دولت در واپسین روز‌های عمر خود به سر می‌برد، تیراژ خودروسازان نه‌تن‌ها روند صعودی قبل را ندارد، بلکه سیری نزولی هم به خود گرفته است. طبق آخرین آمار، تولید خودرو در بهار امسال و نسبت به فصل مشابه پارسال حدود ۱۰درصد افت کرده است. آن‌طور که فعالان خودروسازی می‌گویند، روند نزولی تولید همچنان و زیر سایه کمبود نقدینگی و ارز ادامه دارد. این مساله را نباید فراموش کرد که رشد تولید خودرو در دولت سیزدهم مدیون رشد مونتاژی‌هاست، حال آنکه مونتاژ از دید برخی به عنوان سیاستی نامطلوب شناخته می‌شود.

نکته دیگر اینکه در دولت سیزدهم فاصله بین هدف‌گذاری تولید و تحقق اهداف، بسیار زیاد بود. به عنوان مثال در سال گذشته ابتدا قرار بر تولید ۲.۲‌میلیون دستگاهی بود که در ادامه تعدیل و به ۱.۷ میلیون دستگاه رسید. با‌این‌حال در نهایت تیراژ کل خودرو به ۱.۴ میلیون دستگاه هم نرسید. این در حالی است که وزارت صمت دولت سیزدهم برای امسال نیز برنامه تولید ۱.۷میلیون دستگاهی را لحاظ کرده و طبعا بار اصلی اجرای آن بر دوش دولت جدید است (مخصوصا اینکه تولید در چهار ماه امسال نزولی بوده است).

در کنار مساله تولید، به نظر می‌رسد کیفیت خودرو در دولت سیزدهم نه‌تن‌ها رشد نکرده، نزولی هم شده است. این موضوع را نه از دل آمار و ارقام رسمی (که وزارت صمت آن‌ها را حبس کرده) بلکه از اظهارات شهروندان می‌توان متوجه شد.

در مجموع، دولت چهاردهم صنعت خودرو را در شرایطی که هم تولید و کیفیت آن نزولی شده، از دولت فعلی تحویل می‌گیرد و علاوه بر آن، باید به تعهدی چند‌صد‌هزار‌دستگاهی (به‌جا‌مانده از دو مرحله فروش یکپارچه بزرگ خودرو) نیز در شرایط افت تولید، عمل کند.

خودرویی که دولت پزشکیان تحویل می‌گیرد

قله قیمت خودرو در دولت سیزدهم

اما دولت سیزدهم چه بازار خودرویی و چه سیاست‌های قیمتی را تحویل دولت بعد خواهد داد؟

در وصف اوضاع بازار خودرو در دولت سیزدهم، شاید ذکر همین نکته بس باشد که بلندترین قله قیمتی تاریخ این بازار در این دولت شکل گرفت. بازار خودروی ایران هرگز و در هیچ زمان دیگری، قیمت‌های ثبت‌شده در فروردین امسال را به خود ندیده است، موضوعی که ارتباط مستقیم با رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز (ناشی از تنش بین ایران و اسرائیل) داشت.

در‌حال‌حاضر هرچند قیمت‌ها از قله فروردین سرازیر شده، اما در مقایسه با مقطع آغاز کار دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰، همچنان بالاترند. آمار و ارقام می‌گوید دولت سیزدهم بازار خودرو را با ۱۷۰ درصد رشد قیمت (نسبت به مقطع آغاز به کار خود) تحویل دولت بعد می‌دهد.

سیاست دولت سیزدهم این بود که با رشد تولید و عرضه و دستوری کردن فروش، بازار خودرو را کنترل کند. هرچند در مواردی خاص (مانند دو مرحله فروش بزرگ چند‌صد‌هزار‌دستگاهی که اجرا کرد) تا حدی موفق به کنترل تقاضا در بازار آزاد و کاهش سرعت رشد قیمت شد، اما این نسخه نتوانست درد بازار را درمان کند.

در بخش سیاستگذاری قیمتی، دولت سیزدهم با وجود شعار‌های زیادی که در مخالفت با نرخ‌گذاری دستوری داد، در عمل به این سیاست پایبند نبود و حتی رفتاری سختگیرانه‌تر را پیش گرفت. در کل دوره دولت سیزدهم دو بار اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو انجام شد و پس از هر بار، قیمت‌ها برای مدتی طولانی فریز شد. نمونه‌اش همین حالاست که از آخرین اصلاح قیمت خودرو حدود ۱۵ ماه می‌گذرد.

دولت سیزدهم با عدم اصلاح قیمت خودرو، فنر قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها را فشرده‌تر کرد و این موضوع چالشی بزرگ برای دولت چهاردهم خواهد بود. این چالش از آن جهت است که دولت چهاردهم برای حفظ تولید چاره‌ای جز اصلاح قیمت ندارد و با توجه به فریز قیمت در دولت سیزدهم، احتمالا مجبور است فنر قیمت را در حدی خارج از عرف این سال‌ها آزاد کند. این در حالی است که اگر اصلاح قیمت به صورت مستمر در دولت سیزدهم (که شعارش را می‌داد) انجام می‌شد، دولت جدید با دردسر خاصی بابت بالا بردن قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها مواجه نبود و می‌توانست با چند درصد افزایش، سروته کار را هم بیاورد؛ بنابراین آنچه دولت چهاردهم در بخش بازار خودرو و حوزه قیمت از دولت سیزدهم تحویل می‌گیرد، بازاری با ارتفاع بلند قیمت و فنری فشرده‌شده (فنر قیمت کارخانه‌ای خودرو) است که به‌خصوص دومی دردسر زیادی به دنبال دارد (چه این فنر آزاد بشود و چه نشود). آزاد شدن فنر قیمت کارخانه‌ای خودرو، خشم افکار عمومی را به دنبال دارد و آزاد نشدن آن نیز به قیمت تداوم افت تولید و حتی شاید بحرانی شدن صنعت خودرو منجر خواهد شد.

بار سنگین واردات

دولت سیزدهم در حوزه واردات نیز بار سنگینی را روی دوش دولت بعد قرار داده است. اخیرا و در‌حالی‌که هنوز پرونده پیش‌فروش نخست خودرو‌های وارداتی بسته نشده، دور جدید فروش این خودرو‌ها اجرا شد و ۱۳۰ هزار تقاضا به ثبت رسید. با این حساب، دولت چهاردهم باید بار اجرای این تعهد را به دوش بکشد، آن هم در شرایطی که کل واردات خودرو در دولت فعلی به ۲۵ هزار دستگاه هم نرسیده است.

علاوه بر این، تحویل حدودا ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارداتی نیز به عنوان تعهدی دیگر بر دوش دولت چهاردهم قرار گرفته است. تعهد تحویل این ۱۰ هزار خودرو تقریبا به‌تازگی ایجاد شده تا مجموع تعهد دولت جدید برای تحویل خودرو‌های وارداتی ثبت‌نامی به متقاضیان، به حدود ۱۴۰ هزار دستگاه می‌رسد.

این‌ها به کنار؛ دولت چهاردهم با بار سنگین دیگری به نام واردات خودرو‌های کارکرده مواجه است. دولت سیزدهم در‌حالی‌که باید یک سال پیش آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ می‌کرد، این کار را انجام نداد. سرانجام در واپسین روز‌های عمر دولت سیزدهم، آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده ابلاغ شد تا بار اجرای آن رسما روی دوش دولت بعد قرار بگیرد. با توجه به اینکه همه ایرانی‌ها می‌توانند خودروی کارکرده وارد کنند، دولت چهاردهم عملا تعهدی چند‌میلیون‌دستگاهی را در بخش خودرو‌های کارکرده خارجی از دولت سیزدهم تحویل می‌گیرد که به نظر می‌رسد عمل به آن نشدنی است. علاوه بر این، تعهدی حدودا ۱۴۰ هزار‌دستگاهی در حوزه واردات خوردو‌های صفر نیز از دولت سیزدهم به دولت بعد منتقل شده است، آن هم در‌حالی‌که دولت فعلی به اندازه یک‌دهم این تعهد خودرو وارد نکرد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ حال و هوای کنسرت چند هزار نفری در پارک ملت تهران

عکس/ ژست خاص خدیجه خانم دختر محمدعلی شاه ۱۰۵ سال پیش با تیپ فرنگی و پالتو پوست

برگزاری آیین سنتی معایده در اهواز

عکس/ پست کنایه آمیز محسن تنابنده با یک کپشن مبهم درباره نقی

عکس/ چهره عجیب مادر مظفرالدین شاه ۱۴۴ سال پیش با سبیل پرپشت ودامن چین دار

۶ فرصت و دلیل که نشان می‌دهند توافق ایران و آمریکا امکانپذیر است/ ۳ سناریوی محتمل در چشم انداز مذاکرات دو کشور

فیلم/ آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور؛ ورود سامانه بارشی جدید

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

هیچ سرمایه‌گذاری خارجی برای مدیریت مصرف انرژی نیاز نیست؛ حتی یک دلار/ اصل مشکل ناترازی در ایران، مدیریتی است

جزئیات جان باختن کودک ۱۲ ساله در یک کانال آب در دزفول

پزشکیان فورا فرمان اقتصاد را بچرخاند/ بعد از افغانستان، عقب‌مانده‌ترین کشور منطقه هستیم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حالت تهوع از علائم کمبود این ویتامین است

پوسیدگی دندان به‌دلیل کمبود این ویتامین‌ها

مزایا و معایب سرمایه گذاری در سهام چیست؟

خوردن این غذا‌ها هنگام رانندگی ممنوع

ویتامینی که مصرف زیاد آن سبب خونریزی می‌شود

چشم‌انداز صادرات و واردات در سال ۱۴۰۴ / سیاست‌های بانک مرکزی در گذشته نادرست بود

ویتامینی که کمبود آن سبب ریزش مو می‌شود

رفع یبوست با مصرف این میوه خوشمزه

میوه‌ای که مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

ترافیک نیمه سنگین تا سنگین در ۴ محور گیلان

برگزاری دیدار پرسپولیس - استقلال خوزستان فقط با حضور بانوان

تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران

گروسی خواستار سفر به ایران شد؛ تهران موافقت کرد

عکس بامزه‌ای که از مطب یک دکتر منتشر شد

عکس جدید روژان سریال نون خ در اینستاگرام

عکس لورفته از یک باشگاه مردانه سوژه شد

چطور جوجه هایمان را برای سیزده بدر مزه دار کنیم؟

نحوه اجرای طرح ترافیک تهران امسال تغییر می‌کند؟

۴۳ نماینده مجلس استعفا دادند؟

فیله مرغ کیلویی ۲۹۹ هزار تومان

عکس/طالبی دارستانی خطاب به مامورین پلیس: «حرام‌خور» و «بی‌غیرت»!

فیلم/ بوکسور نیجریه‌ای پس از مبارزه جان خود را از دست داد!

پاکستان قصد دارد سه میلیون افغان را در سال ۲۰۲۵ اخراج کند

دلار بخریم یا بفروشیم؟

پیشکسوت باشگاه استقلال درگذشت

عکس/اسرائیل یک مقام حزب‌الله را ترور کرد

السودانی: اطمینان داریم ایران از مرحله سخت پیش رو به سلامت عبور می‌کند

شرط حماس برای آزادی زندانیان صهیونیست

هشدار روسیه به آمریکا درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

اینزاگی جانشین طارمی را از تیم زیر ۲۳ سال آورد

ویژگی‌های زنان آگاه و جذاب

عکس/استاد بروسلی؛ ایپ من

عکس/ یک منظره ساحلی از سال‌های ۱۹۰۰

عکس/منارجنبان اصفهان در سال ۱۸۹۷

عضو کمیسیون انرژی مجلس: در خصوص ناترازی انرژی با وزرا تعارف نداریم

عکس/ استوری جدید سپهر حیدری

عکس/ فولاد عکس جادوگر سپاهان را منتشر کرد!

عکس/ اجاره خانه نقی معمولی شبی ۳۹ میلیون ناقابل!

دستگیری کسانی‌که روز اول سال در اماکن تاریخی شعار دادند

عراقچی: با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم نمی‌شویم

عکس/عذرخواهی شبکه تماشا به دلیل پخش یک صحنه

عکس/ احمد الشرع رییس جمهور انتقالی سوریه سوریه در کنار همسرش

فیلم/واکنش وزیر فرهنگ به لغو کنسرت حامد همایون در کرمان

قطع ۱۲ ساعته آب در انتظار مشترکان بدمصرف آب تهران

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فارس رکورددار مصرف بنزین کشور در ایام نوروز