اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: خودروی دنا پلاس یکی از محصولات به نسبت خوب شرکت ایران خودرو است که در سالهای اخیر به دلیل ویژگیهایش، مشتریان قابل توجهی پیدا کرده است. دنا پلاس در واقع فیس لیفتی از خودروی دنا ایران خودرو است که دو سال بعد از دنا وارد بازار ایران شد. تولید رسمی دنا پلاس از سال ۱۳۹۵ شروع شد. این خودرو در ابتدای تولید به شکل دنا پلاس معمولی بود و از نظر فنی تفاوت زیادی میان این دو خودرو وجود نداشت. یک سال بعد از تولید و عرضه دنا پلاس به بازار، دنا پلاس توربو شارژ معمولی و در سال ۱۳۹۹، خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک، به وسیله ایران خودرو به مشتریان عرضه شد.
*دنا پلاس دارای طراحی زیباتری نسبت به دنا معمولی است.
*این خودرو آپشنهای بیشتری نسبت به دنا دارد.
*پیشرانه کم مصرفتر یکی از ویژگیهای مهم این خودرو است.
*عایقبندی بیکیفیت یکی از مشکلات این خودرو است.
*برخی از آپشنهای دنا پلاس از سال ۹۷ به بعد حذف شدند.
*افت کیفیت ساخت دنا پلاس هم یکی مسائلی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
ظاهر اسپورت و جسورانه این خودرو نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو، اولین چیزی است که توجه را به خود جلب میکند. طراحی خارجی دنا پلاس به همراه حالت تهاجمی چراغها، جلو پنجره و طرحهای زیبایی که روی سپر است، از ویژگیهای ظاهری این خودرو هستند.
در طراحی کابین این خودرو تغییرات زیادی نسبت به خودرو دنا ایران خودرو دیده نمیشود و تنها تفاوت آن اضافه شدن یک سانروف به دنا پلاس است. دنا پلاس به طور کلی در مقایسه با سایر محصولات مشابه و هم رده داخلی، از کابین مناسبتری برخوردار است. وجود المانهایی مانند طرح چوب و تودوزی مخملی در طراحی داخلی دنا پلاس به آن ظاهری گرم و زیبا بخشیده است. طراحی دستیگرههای کرومی برای دربها، نوارهای کرومی دور شیشهها و کفپوش موکتی این خودرو، زیبایی خاصی به دنا پلاس داده است. داشبورد دنا پلاس از یک پلاستیک باکیفیت معمولی ساخته شده است.
اگر از زاویه نمای جانبی به این خودرو توجه کنید به خوبی متوجه میشوید که خط شانهای از قسمت پایانی چراغ عقب تا قسمت برآمده گلگیر جلو، امتداد یافته است. این طراحی در قسمت جانبی دنا پلاس، در کنار حجمپردازیهای انجام شـده، ظاهری عضلانی، قوی و مهیج و بینظیر به این خودرو بخشیده است. البته با دقت به این سدان ایران خودرو، متوجه ناهماهنگی سایز و طرح فریم پنجرهها در قسمت عقب خودرو نیز میشوید.
بیشتر بخوانید: با مشخصات و ویژگیهای پژو ۲۰۷ آشنا شوید
طراحی ظاهری دنا پلاس در قسمت عقب با چراغهای بزرگ و یک تکه، نمایی ساده دارد. لازم به ذکر است که نمای جلو و عقب دنا پلاس ایران خودرو ظاهر چندان هماهنگی ندارند.
کابین دنا پلاس علاوه بر صفحه نمایش بزرگ و سیستم مالتی مدیا دارای امکانات فراوانی است از جمله:
*فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلی روی آن
*سیستم تهویه اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب
*چراغ مهشکن جلو و عقب
* قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل
*چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام ورود و خروج به کابین
*چراغ نقشهخوان
*سیستم روشنایی ترک خودرو
*آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار
*شیشه بالابر برقی
*صندلی راننده و سرنشین جلو ۸ حرکته برقی
*سری صندلیهای جلو دارای قابلیت تنظیم هستند
*جاعینکی
*کروز کنترل
*نمایشگر دمای محیط
*باز کن قفل صندوق عقب از داخل
*قابلیت دسترسی به صندوق از داخل
*کابین دنا پلاس
امکانات که بیان کردیم در تمام خودروهای خانواده دنا پلاس وجود دارد. البته در مدل توربو شارژ علاوه بر موارد فوق شاهد؛ روکش چرمی با دوخت قرمز برای فرمان، دسته دنده جدید به همراه گردگیر نیز هستیم. مدل دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دارای فرمان برقی است و سایر مدلهای توربو شارژ دندهای هستند.
*کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی
*ایموبیلایزر
*قفل مرکزی با ریموت
*کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع
*فرمان تلسکوپی
*صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس
*سنسور دنده عقب
*دوربین دید عقب
*سیستم قطع سوخت خودکار
*ترمز ضدقفل ABS، EBD
*ترمز دیسکی خنک شونده جلو و دیسکی عقب
این ویژگیهای ایمنی در سه عضو خانواده مدل دناپلاس مشترک است.
اگر بخواهیم در مورد مهمترین تفاوتها در میان مدلهای دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ دندهای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نکاتی را بیان کنیم باید به تفاوت در مشخصات فنی آنها اشاره کنیم. هر سه مدل خودروی دنا پلاس دارای پیشرانه EF۷ هستند که این پیشرانه روی سمند LX، سورن و دنا معمولی نیز قرار دارد. البته پیشرانه دنا پلاس توربو مجهز به پرخوران است و دو مدل دندهای دیگر هم دارای گیربکس ۵ سرعته هستند.
دنا پلاس توربو اتوماتیک دارای فرمان برقی است و در مدلهای ساده و توربو دندهای، سیستم فرمان هیدرولیک است.
دنا پلاس در رده قیمتی رقیبان زیادی دارد. هر کدام از این رقبا دارای مزایا و معایب خودشان هستند. به طور خلاصه میتوان گفت که تندر ۹۰ از رقبای کم استهلاک و کم مصرف دنا پلاس است. اما طراحی داخلی و آپشنهای دنا پلاس نسبت به تندر ۹۰ در سطح بالاتری قرار دارد.
یکی دیگر از رقبای دنا پلاس در بازار ایران، رانا پلاس است. رانا پلاس از نظر مصرف سوخت و شتاب اولیه بهتر از رانا پلاس است، اما نداشتن فضای کافی در قسمت عقب خودرو، یکی از مشکلاتی است که نمیتوان از چشمپوشی کرد.
شاهین سایپا یکی از رقبای مهم دنا پلاس است که طراحیهای خوب و آپشنهای مناسب شاهین، آن را به یک رقیب جدی برای دنا پلاس تبدیل کرده است. البته دنا پلاس رقبای دیگری نیز دارد مانند جک ۴ J، زیرا از تکنولوژیهای بروز تری برخوردار هستند.
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از جمله الزامات هر خودرویی هستند که باید داشته باشند. البته بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است، ولی به دلیل مزایایی که دارد توصیه میشود، حتماً مالکین محترم این بیمه را نیز داشته باشند.
بیمه شخص ثالث
این بیمه که از الزامات هر خودرویی است هزینههایی که در اثر تصادف وارد شده را جبران میکند. در بحث بیمه، مالک وسیله نقلیه شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد زیاندیده شخص ثالث محسوب میشود. در مورد قیمت بیمه شخص ثالث خودرو باید این نکته را خاطر نشان کنم که قیمت این بیمه به مواد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، کاربری، تخفیفات بیمه و… بستگی دارد.
بیمه بدنه
از دیگر نیازهای بیمهای یک خودرو، بیمه بدنه است. با پرداخت حق بیمه بدنه، میتوانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیبهای احتمالی بیمه کنید و در صورت بروز خسارت، شرکت بیمهگر بر اساس شرایط مندرج در بیمهنامه، خسارت وارده را جبران میکند.
دنا پلاس ایران خودرو با وجود ضعفهایی که دارد، به دلیل طراحی زیبا و قابل قبول در بازار داخلی، امکانات و آپشنها و قدرت موتور کافی، خودروی مناسبی برای تمام ایرانیان است. دنا پلاس تاکنون موفق شده جایگاه مناسبی برای خود فراهم آورد.