تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

نظرخواهی از ۱۰ تحلیلگر آمریکایی درباره انتخابات ۲۰۲۴

یک هفته قبل، دونالد ترامپ هدف یک سوءقصد قرار گرفت. دیروز، جو بایدن از رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کرد. ساده بگوئیم، سخت است اگر بخواهیم پیش‌بینی کنیم که در این وضعیت پرآشوب و درهم بر هم رقابت انتخاباتی در آمریکا، چه رخ خواهد داد. اما در هر صورت ما از ۱۵ تحلیلگر سیاسی و مورخ پرسیده‌ایم که آنها وضعیت را چطور می‌بینند و چه پیش‌بینی‌ای در خصوص تحولات چهار ماه آینده دارند.

هریس یا ترامپ؟

اقتصاد۲۴-کناره‌گیری بایدن از انتخابات این جمله خردمندانه از «آبا ابن» را به یادم می‌آورد که می‌گوید «انسان‌ها و ملت‌ها زمانی دست به اقدام خردمندانه می‌زنند که همه گزینه‌های ممکن را امتحان کرده باشند». حالا دموکرات‌ها یکی پس از دیگری از کامالا هریس حمایت می‌کنند. برخی هنوز خاطره سال ۱۹۶۸ را که در آن دموکرات‌ها در وضعیت مشابهی بودند را به یاد می‌آورند. آن سال فاجعه‌بار بود و آمریکا با شورشیان در خیابان مواجه بود.

اما بیم‌های سال ۱۹۶۸ تمام شده است. بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که حزب دموکرات در دوران انتخابات مقدماتی، اطلاعات مربوط به سلامتی بایدن را مخفی نگه داشته بود. اگر حالا حزب دموکرات یک نامزد را بدون رقابت برگزیند، رای‌دهندگان ممکن است احساس خوبی نداشته باشند. برخی معتقدند که رقابت دراین برهه زمانی ممکن است باعث آشوب شود. برخی هم هستند که اسم آشوب را رقابت می‌گذارند. به هر حال دموکرات‌ها باید از این رقابت استقبال کنند.

کامالا هریس آماده است به کمپ دموکرات‌ها انرژی بدهد

مایکل استار هاپکینز، مدیرعامل بنگاه Northern Starr Strategies

در زمانه‌ای که منافع شخصی بر قواعد سیاسی سایه انداخته، جو بایدن نشان دادن که یک رهبر سیاسی باید چگونه باشد. یادتان باشد که تاریخ او را به عنوان یک میهن‌پرست به یاد خواهد داشت چراکه او کشورش را به منافع شخصی‌اش ارجح دانست. کامالا هریس آماده است به کمپ دموکرات‌ها انرژی بدهد. او غریزه یک دادستان را دارد و از کاریزمای لازم برای رویارویی با ترامپ برخوردار است. جوانان، زنان و جوامع رنگین‌پوست او را از خودشان می‌دانند. به حرف‌های کمپ ترامپ توجه نکنید. آن‌ها می‌دانند که مبارزه سختی در پیش دارند. این انتخابات تبدیل به یک رقابت کاملاً جدید شده است که لحنش نیز بسیار متفاوت است.

حالا تمرکز اصلی دموکرات‌ها باید این باشد که رای‌دهندگان را از خانه‌هایشان بیرون بکشند و پای صندوق‌های رای بیاورند. ما یک فرصت طلایی در اختیار داریم. درحالی‌که جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند ما را به عقب برگردانند، سقط جنین را لغو کنند، به سیاست‌های کنترل موالید حمله کنند و حقوق مدنی اولیه را لغو کنند، ما می‌توانیم یک کاندیدای عالی داشته باشیم و به هر چه که می‌خواهیم برسیم و آنچه ما می‌خواهیم شکست دادن دونالد ترامپ است.

دموکرات‌ها نمی‌توانند جلوی رخداد‌ها را بگیرند

هلن اندروز، سردبیر ارشد American Conservative

مهم نیست که انتخاب دموکرات‌ها چه کسی باشد. آن‌ها نمی‌توانند جلوی وقوع رخداد‌ها را بگیرند. دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز خواهد شد چراکه رای‌دهندگان خوب یادشان هست که زندگی‌شان در دوران ریاست‌جمهوری او چگونه بود. ریاست‌جمهوری ترامپ یعنی کالا‌های ارزان‌تر و جنگ کمتر. دموکرات‌ها فکر می‌کردند می‌توانند با تهدید خواندن ترامپ برای دموکراسی، شرایط را تغییر دهند. اما دموکرات‌ها چطور می‌توانند با این روایت در انتخابات پیروز شوند درحالی‌که نتایج انتخابات مقدماتی حزب دموکرات را تحت فشار حامیان مالی و برخی چهره‌های شاخص سیاسی، نادیده گرفته‌اند؟

بایدن به شکلی ناامید‌کننده روایت محوری کمپین دموکرات‌ها برای حفظ دموکراسی را خدشه‌دار کرده است. کامالا هریس سعی خواهد کرد به حامیان حزبش انرژی بدهد و بگوید که سعی خواهد کرد به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن آمریکا، تاریخ‌سازی کند. اما این حربه نیز کارگر نخواهد افتاد. بایدن می‌تواند از سمت خود استعفا دهد و به هریس اجازه دهد به عنوان معاون جانشین‌اش شود، اما بایدن ترجیح داد این کار را نکند؛ آن‌هم به یک دلیل ساده: ما همه دوست داریم ببینیم که یک زن رئیس‌جمهور بشود، اما نه به این شکل.


بیشتر بخوانید:شانس تاج گذاری کاملا؛ بررسی موقعیت‌های هریس برای جانشینی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


از رقابتی رهایی یافتیم که هیچ کسی نمی‌خواست

جفری کاباسرویس، مدیر مطالعات سیاسی مرکز نیسکانن

جو بایدن بیش از یک قرن پیش وارد مجلس سنا شد. در آن زمان نهاد‌های حکومتی آمریکا قدرتمند بودند. بایدن در دوران ریاست‌جمهوری‌اش سعی کرد نشان دهد که در این دوران به شدت چندقطبی، حکمرانی خوب دقیقاً یعنی چه. متاسفانه بایدن زمانی به ریاست‌جمهوری رسید که دیگر دوران جوانی‌اش را از دست داده بود. اما با این حال او توانست با استفاده از توان اقناعی‌اش قانونگذاران آمریکا را در پشت برخی از مهمترین دستاورد‌های قانون‌گذاری در آمریکا بسیج کند. او نشان داد که تا چه اندازه سیاست‌ورزی می‌داند و در نهایت همین سیاست‌ورزی او را وادار کرد از رقابت کنار بکشد. اما بایدن نتوانست کشور را متحد کند و از قبیله‌گرایی مبتنی بر خشم در آمریکا بکاهد.

از برخی جهات، او حتی شرایط را بدتر کرد. انتقام‌جویی و پوپولیسم ویران‌گر ترامپ احتمالاً توان رقابتی آمریکا را در جهان بیش از آنکه تقویت کند، تخریب خواهد کرد و من می‌ترسم از آن روزی که دموکرات‌ها نیز با برند قبیله‌گرایی و رادکالیسم مخصوص به خود، به ترامپ پاسخ دهند. اما در هر صورت کناره‌گیری بایدن می‌گوید که حداقل ما شاهد آن رقابتی نخواهیم بود که دوست نداشتیم ببینیم. نامزد دموکرات‌ها هر که باشد، آنقدر جوان و باانرژی خواهد بود که نشان دهد آمریکا باید از گذشته خشونت‌بارش عبور کند. دموکرات‌ها حالا این فرصت را دارند که چشم‌انداز جدید اصلاحی را پیش چشم مردم آمریکا قرار دهند.

ما دو تکه شده‌ایم

جاشوآ زیتس، مورخ مجله پولیتیکو

حتی اگر جو بایدن یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمند‌ترین دموکراسی‌های جهان را از چنگال یک اتوکرات رها نمی‌کرد، باز هم نامش به‌عنوان یکی از موفق‌ترین رؤسای‌جمهور در تاریخ مدرن آمریکا ثبت می‌شد. سیاست‌داخلی بایدن مملو از دستاورد‌هایی است که در عرض سه سال بسیار شگفت‌آور است. سیاست خارجی بایدن برخلاف لیندون جانسون، یک موفقیت حیاتی داشت و آن حفظ اتحاد ناتو در مقابل روسیه بود. حتی هری ترومن هم نتوانست چنین دستاوردی داشته باشد. بایدن با دقت ظهور چین و رفتار‌های ایران را کنترل کرد. او بدون شک یکی از بهترین رؤسای‌جمهور آمریکا بوده است.

پیر شدن اصلاً خجالت ندارد. اتفاقاً ترجیح کشور به منافع شخصی، خیلی هم افتخار دارد. تاریخ به ما می‌گوید که پیش‌بینی رخداد‌های ماه‌های آینده ممکن نیست. اما ما می‌دانیم که رای‌دهندگان از اینکه مجبور بودند بین دو سیاستمدار پیر انتخاب کنند، ناراحت بودند. دموکرات‌ها باید انتخاب کنند و احتمالاً هریس انتخاب نهایی خواهد بود. حالا دموکرات‌ها این فرصت را دارند که با انتخاب هریس آینده بهتری برای خودشان و خانواده‌هایشان بسازند.

ترامپ رئیس‌جمهوری بالقوه است

کورت میلز، مدیر اجرایی American Conservative

تبریک به دموکرات‌ها برای اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا را برگزیدند! حالا ترامپ رئیس‌جمهوری بالقوه است. حالا هر کسی غیر از بایدن با ترامپ روی استیج برود، مسلماً کوچک‌تر از ترامپ به نظر خواهد رسید. کامالا هریس آنقدر‌ها هم قوی نیست. روایت مثبت از او این است: نخستین زن آفریقایی-آمریکایی که معاون رئیس‌جمهوری بود. او چهار سال وقت داشت بدرخشد و البته از این فرصت استفاده نکرد. حالا او چهار ماه در پیش دارد تا بر روی استیج بزرگ‌تری قرار بگیرد. به شش هفته پیش برگردید. هریس از زمان دیک‌چنی، نامحبوب‌ترین معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. این آمار بد قابل جبران نیست.

آیا دموکرات‌ها عقل‌شان را به کار می‌اندازند؟

آلن لیچمن/ استاد تاریخ دانشگاه آمریکن

کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی و باقی ماندن در سمت ریاست‌جمهوری باعث شده که سیستم پیش‌بینی من به هم بریزد. سیستم من ۱۳ ویژگی کلیدی برای ورود فرد به کاخ سفید دارد و در سال ۱۹۸۴ توانست پیش‌بینی درستی را رقم بزند. طبق این سیستم، اگر بیشتر از شش ویژگی در فرد صدق نکند، او بازنده انتخابات خواهد بود. در غیر این‌صورت پیروز خواهد شد. انصراف بایدن سه امتیاز از نامزد دموکرات‌ها سلب کرد. آن‌ها همچنین ویژگی تعهد را نیز از دست دادند. ویژگی کاریزما را نیز از دست داده‌اند. سه ویژگی دیگر نظیر نفوذ عامل سوم، ناآرامی اجتماعی و شکست در سیاست خارجی یا نظامی می‌تواند کار دموکرات‌ها را تمام کند.


بیشتر بخوانید:جدال لفظی بایدن و ترامپ بر سر ایران در نخستین مناظره انتخاباتی/ ترامپ در دوران من ایران ورشکسته بود؛ پولی نداشت به تروریسم بدهد


یک ویژگی دیگر هم هست و آن رقابت درون‌حزبی برای انتخاب نامزد است. اگر این رقابت خوب پیش نرود، دموکرات‌ها چهار ویژگی دیگر را از دست خواهند داد و قطعاً شکست خواهند خورد. در چند هفته آینده سوال مهم این است که آیا دموکرات‌ها از عقل‌شان استفاده خواهند کرد و به توصیه بایدن عمل خواهند کرد و از هریس حمایت خواهند کرد یا خیر. هریس کاندیدای خوبی است و می‌تواند دموکرات‌ها را پیروز کند.

این کودتا به نفع دموکرات‌ها نخواهد بود

جاش هامر، دبیر ارشد نیوزویک

واقعاً از کودتای دموکرات‌ها علیه جو بایدن شوکه شدم. کاملاً واضح بود که بایدن به لحاظ فیزیکی و روانی مشکل دارد. اخبار درباره وضعیت سلامت بایدن هیچ وقت چیز جدیدی نداشتند. همه می‌دانستیم اوضاع چطور بود. اما دموکرات‌ها تصمیم گرفتند علیه بایدن دست به کودتا بزنند. اما این کودتا به دموکرات‌ها کمکی نخواهد کرد. هیچ ذهن مستقل و سالمی امکان ندارد این شرایط افتضاح را ببیند و به این فکر نکند که دموکرات‌ها مشتی ریاکار هستند. البته هنوز هیچ چیز مشخص نیست. هنوز زمان زیادی تا نوامبر باقی است، اما هنوز مشخص نیست که دموکرات‌ها چه شعبده‌ای از آستین بیرون خواهند آورد. اما دونالد ترامپ و جی‌دی ونس در وضعیت خوبی هستند و احتمال اینکه در ژانویه سال ۲۰۲۵ وارد کاخ سفید شوند بسیار زیاد است.

دموکرات‌ها شانس خیلی خوبی دارند

بیل شر، نویسنده پولیتیکو

نامزد ریاست‌جمهوری که در زمان رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری و افزایش دستمزد‌ها به میدان می‌آید، کسی است که جوانان آمریکایی را به جنگ‌های بی‌فایده اعزام نکرده و شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات دارد. وضعیت خوب اقتصادی توانایی هریس را افزایش می‌دهد و دولت فعلی آمریکا می‌تواند هر نوع مشکلی را برطرف کند. آمار‌ها نشان می‌داد که جو بایدن انتخابات را می‌باخت به این دلیل که او دچار مشکلات شناختی بود. حالا که بایدن انصراف داده، دموکرات‌ها فرصتی طلایی دارند تا وارد یک رقابت کلاسیک و اساسی شوند. در چهار ماه آینده، تقریباً مطمئنم که ترامپ و ونس سعی خواهند کرد رقابت را از شکل کلاسیک خود خارج کنند. من مطمئن نیستم که هریس چقدر خوب عمل خواهد کرد و تا چه اندازه توان دارد در مقابل حمله‌های ترامپ بایستد، اما توان هریس برای خنثی‌کردن این حربه ترامپ به مراتب بیشتر است.

متحدان دموکرات‌ها پشت هریس

چاک روخا، مشاور انتخاباتی سندرز در سال ۲۰۲۰

آنچه که شما در چهار ماه آینده خواهید دید، اتحاد کامل دموکرات‌ها در حمایت از کامالا هریس است. خواهید دید که همه منابع مالی دموکرات‌ها که پشت بایدن بسیج شده بود، حالا برای موفقیت هریس بسیج خواهد شد. خواهید دید که حمایت مالی از دموکرات‌ها به‌طرز قبال توجهی افزایش خواهد یافت و احتمالا مبلغی تاریخی برای حمایت از هریس جمع‌آوری خواهد شد. موضوع مهم دیگر گزینه هریس برای معاون اولی است. باید دید چه کسی را انتخاب خواهد کرد. احتمال می‌دهم که گزینه مورد نظر هریس هیجان‌انگیز باشد. احتمالاً هریس رقیبی در حزب دموکرات نخواهد داشت. چون مسلماً کسی دوست ندارد علیه نخستین رئیس‌جمهور بالقوه زن و نخستین نامزد زن رنگین‌پوست قد علم کند.

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وزارت ارشاد: شغل خبرنگاری شامل مشاغل سخت است

بررسی عملکرد بهزیستی در دولت سیزدهم؛ از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان تا عدم اجرای قانون

فیلم/ایرج طهماسب بعد از مدت‌ها سکوتش را شکست

فیلم/ حرکت عجیب صداوسیما حین سخنرانی مسعود پزشکیان

زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی

فیلم/ حمله محسن هاشمی به رسایی بر سر استخر فرح!

فیلم/پزشکیان درباره تشکیل کابینه و فرصت طلبان چه گفت؟

فیلم/ خنده های مشهور و غیرقابل کنترل کاملا هریس

کاملا هریس کاندیدای نهایی حزب دموکرات شد

خبر رسمی بسیار عجیب پرسپولیس

استوری آتیلا حجازی درباره شرایط علی چینی +عکس

درخواست پرسپولیس برای افزایش سهمیه بازیکن خارجی

اعلام شرایط جدید خروج از کشور مشمولان سربازی

فیلم / ماجرای پرونده قضایی رائفی پور و موسسه مصاف چیست؟

گلایه مسعود پزشکیان از احزاب و گروه‌های سیاسی+ فیلم

برآورد افزایش قیمت مسکن در تهران طی ۳۰ سال گذشته

عکس/دیدار پزشکیان با وزرای دولت سیزدهم

بازار لوازم آرایشی در قبضه کالا‌های قاچاق

رکورد زنی فقر مسکن در ایران

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

چه كسي رييس ديوان محاسبات مي‌شود؟

چه کسی مسئول حادثه در شهربازی دریاچه چیتگر است؟

بالا گرفتن تنش در شورای شهر تهران بر سر برکناری زاکانی

فهرستی از آپارتمان‌های زیر قیمت تهران + جدول

جدیدترین قیمت خانه در یاسوج + جدول

پلمب دفتر انجمن جامعه‌شناسی توسط شهرداری زاکانی!

خشم مردم از بی‌برقی در عراق

راه‌های مقابله بابیماری تب دنگی + عکس

ماجرای درگیری مقابل دادسرای شهرری

گزارش تکان دهنده از بارداری اجباری در روستا‌های محروم

فیلم/ تجمع شبانه در ترکیه‌ برای حمایت از فلسطین

مسیر‌های ویژه در تهران برای وضعیت اضطراری

واکنش نوش آفرین به درگذشت سعید راد + عکس

نخستین تصمیم مسعود پزشکیان بعد از تحلیف چیست؟

برای برجام ۲ آماده شویم؟

شروین و ترلان پروانه در توئیتر به جان هم افتادند! +عکس

عکس/حال و هوای غم‌انگیز خانه سعید راد

اعلام قیمت جدید دام زنده در بازار

قیمت گوشت قرمز امروز ۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت جدید انواع میلگرد امروز ۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

کاهش تابستانه قیمت طلا در بازار

فیلم/مراسم عجیب جن‌گیری در کرمان!

بزنگاه ارز تک‌نرخی

نظرخواهی از ۱۰ تحلیلگر آمریکایی درباره انتخابات ۲۰۲۴

ما در مرحله آغازین یک دوره بی رحمانه بحث برانگیز هستیم؛ جنگ جهانی سوم!

اجرای طرح کالابرگ ادامه دارد؟

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟+ جدول

جزئیات جذب معلمان جدید از زبان وزیر

ماجرای یک سایه پرابهام؛ بررسی منابع مالی و آینده دولت سایه سعید جلیلی پس از شکست

ماموريت دشوار حزب دموكرات آغاز شد