تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

شیوع پدیده توزیع عادلانه فقر در ایران

یک اقتصاددان درباره جمعیت زیر خط فقر در ایران گفت: درخصوص جمعیت زیر خط فقر نیاز به تعریف خط فقر است. ملاک‌های مختلف از خط فقر وجود دارد که یک نمونه آن فقر غذایی از حیث حداقل کالری است.

فقر در ایران

اقتصاد۲۴-در آخرین جلسه هیات دولت، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی کاهش ضریب جینی را یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم اعلام کرد. به اعتقاد وی افزایش شدید یارانه‌های نقدی و توزیع کالابرگ را زمینه اصلاح شکاف طبقاتی در کشور اعلام کرد. اما آیا واقعا شکاف طبقاتی در ایران بهبود یافته است؟

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان درباره بهبود ضریب جینی در دولت سیزدهم بیان کرد: ضریب جینی، معیاری از پراکندگی آماری در اقتصاد است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگر از مردم در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه نحوه توزیع ثروت در میان اقشار مختلف مردم یک جامعه است. بررسی روند این شاخص در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در دهه ۸۰ و در سال ۱۳۸۰ این ضریب معادل ۰.۴۳۰۴، در سال ۱۳۸۵ معادل ۰.۴۳۵۶ در سال ۱۳۸۹ معادل ۰.۴۰۹۹ بوده است.

این اقتصاددان گفت: در سال‌های اولیه دهه ۹۰ با اجرای سیاست‌های حمایتی بالاخص مسکن مهر، یارانه نقدی و تسهیلات کم بهره به بنگاه‌های زودبازده، رو به کاهش گذاشت و طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ با کاهش تدریجی و رو به بهبود به ۰.۳۷، ۰.۳۶۵۹ و ۰.۳۶۵ رسید.

وی ادامه داد: با این حال عدم تعدیل تورمی یارانه‌های نقدی موجب افزایش ضریب جینی طی سال‌های بعدی دهه ۹۰ شد و در ۱۳۹۵ به ۰.۳۹ و در سال ۱۳۹۷ به ۰.۴۰۹۳ افزایش یافت.

شقاقی شهری توضیح داد: این شاخص در سال ۱۳۹۹ معادل ۰.۴۰۰۶ شد، ولی طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه یارانه‌های نقدی (۳۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۴ تا ۹ و ۴۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۱ تا ۳) ضریب جینی به ترتیب به ۰.۳۹۳۸ و ۰.۳۸۷۷ کاهش یافت.

وی اضافه کرد: با اینکه هنوز آمار ضریب جینی توسط مرکز آمار اعلام نشده است، با این حال احتمال می‌رود در سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل اثرات ترکیبی تداوم یارانه نقدی در کنار طرح کالابرگ، ضریب جینی حدود ۰.۳۸ شود.


بیشتر بخوانید:افزایش ۲ برابری زنان دستفروش بعد از همه‌گیری کرونا


این اقتصاددان تاکید کرد: مناسب نیست که در آمار ضریب جینی مرکز آمار تردیدی ایجاد کرد چراکه تردید در آمار حلال مساله نخواهد بود. درضمن با اینکه معتقدم اثرات حمایتی افزایش یارانه نقدی و طرح کالابرگ در بهبود حداقلی معیشت دهک‌های کم درآمد بی‌تاثیر نیست، با این حال این موضوع یک روی سکه است. درحالی‌که روی دیگر سکه مهم و البته نگران کننده است.

وی افزود: بدیهی است با فقیرترشدن جامعه و نابود شدن تدریجی طبقات متوسط و دهک‌های میانی، ضریب جینی کاهش پیدا کند. پدیده‌ای که از آن با عنوان «توزیع عادلانه فقر» (در برابر توزیع نابرابر ثروت) یاد می‌شود.

سقوط جمعیت طبقه متوسط به ۵۵ درصد

این اقتصاددان گفت: تحلیل‌های اقتصادی حکایت از این دارد که اندازه طبقه متوسط ایران در اوایل دهه ۹۰ بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است، درحالی‌که در سال‌های اخیر اندازه طبقه متوسط به شدت سقوط کرده و کمتر از ۵۵ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به‌عبارت دیگر چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد طبقه متوسط ایرانی طی دهه ۹۰ از بین رفته و به طبقات پایین تنزل یافته است و بالعکس اندازه طبقه فقیر به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

شقاقی شهری اضافه کرد: لذا کاهش ضریب جینی با نگرش روی دیگر سکه اتفاقاً نگران کننده است. شاخص دیگر یعنی سهم ۲۰ درصد کم هزینه‌ترین جمعیت نیز همین موضوع یعنی افزایش طبقه فقیر جامعه را تایید می‌کند، به‌طوری‌که در سال ۱۳۸۵ حدود پنج درصد بوده، ولی طی سال‌های اخیر این شاخص افزایش داشته و به ۵.۸۸ درصد و ۶.۰۱ درصد رسیده است.

وی توضیح داد: از این رو کاهش ضریب جینی دو رو دارد که هر دو روی سکه را باید در تحلیل‌ها درنظر گرفت. تحلیل کلی بنده این است که طی سال‌های اخیر اولاً از طبقه متوسط کاسته شده و به طبقه فقیر جامعه افزوده شده است.

این اقتصاددان افزود: با این حال با افزایش یارانه نقدی و کالابرگ، وضعیت بین دهک‌های کم درآمد، بهتر شده است. از این رو با کاهش ضریب جینی همچنان نگرانی رو به تزاید است و مسئولان نباید بیش از حد مسرور شوند. عنوان این پدیده بیشتر با «توزیع عادلانه فقر» قرابت دارد.

افزایش شکاف دارایی‌های با دوام و دستمزد

شقاقی شهری به این پرسش که با توجه به روند فزاینده تورم و همسان نبودن افزایش دستمزد‌ها و تورم طی سال‌های اخیر، آیا می‌توان ضریب جینی را بهبود بخشید، این‌گونه توضیح داد: طبق گزارش بانک مرکزی، تورم طی سال‌های اخیر یعنی دوره ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۳۱.۲ درصد، ۴۱.۲ درصد، ۴۷.۱ درصد، ۶۴.۲ درصد، ۶۴.۵ درصد بوده است.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۲ برآورد‌ها نشان از تورم حدود ۴۷ درصدی دارد. این درحالی است که رشد دستمزد‌ها برای کارمندان دولت حدود ۲۰ درصد (سال ۱۳۹۹ معادل ۱۵ درصد و مابقی سال‌ها ۲۰ درصد) و برای کارگران کمتر از تورم‌های سالیانه (به جز سال ۱۴۰۱) بوده است.

این اقتصاددان گفت: دستمزد کارگران طی دوره ۱۳۹۷-۱۴۰۳ به ترتیب ۱۹.۸ درصد، ۳۶ درصد، ۲۶ درصد، ۳۹ درصد، ۵۷.۴ درصد، ۲۷ درصد و ۳۵.۳ درصد بوده است.

وی یادآور شد: البته رشد قیمت دارایی‌های بادوام همچون مسکن و خودرو اولاً بیشتر از تورم بوده و ثانیاً به دلیل قیمت بالای دارایی‌های بادوام نظیر خانه (مثلاً یک خانه ۵۰ متری در تهران حداقل ۳ میلیارد تومان نیاز دارد)، رشد‌های قیمتی بالا برای دارایی‌های بادوام موجبات تشدید شکاف بیشتر دستمزد-خرید دارایی‌های بادوام را ایجاد می‌کند.

شقاقی شهری ادامه داد: لذا تشدید شکاف دستمزد با تورم طی سال‌های اخیر بالاخص تشدید فزاینده شکاف ثروت خانوار‌های ایرانی با دارایی‌های بادودام همچون خانه، موجب فقیرتر شدن جامعه ایرانی شده است.

وی گفت: همان‌طورکه بیان شد اندازه دهک‌های میانی جامعه کاهش ملموس یافته است؛ لذا همچنان معتقدم بهبود اندک ضریب جینی طی سال‌های اخیر بیشتر با پدیده «توزیع عادلانهی فقر» قرابت دارد.

بیش از ۳۵ درصد خانوار ایرانی زیر خط فقر

این اقتصاددان درباره جمعیت زیر خط فقر در ایران بیان کرد: درخصوص جمعیت زیر خط فقر نیاز به تعریف خط فقر است. ملاک‌های مختلف از خط فقر وجود دارد که یک نمونه آن فقر غذایی از حیث حداقل کالری است.

وی ادامه داد: فقر غذایی در کنار فقر مسکن، فقر آموزشی و فقر بهداشتی قابل تعریف و تبیین است. نظر به تورم‌های به وقوع پیوسته بیش از ۴۰ درصدی طی ۷ سال اخیر، شکاف رو به تزاید بین دستمزد-تورم و بالاخص شکاف شدید و فزاینده بین رشد ثروت خانوار‌های ایرانی با رشد قیمت دارایی‌های بادوام همچون خانه، برآورد می‌شود بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر باشند.

شقاقی شهری درباره رقم خط فقر واقعی گفت: همان‌طورکه اشاره شد به دلیل مفهوم متفاوت خط فقر اعم از فقر غذایی در کنار فقر مسکن، فقر آموزشی و فقر بهداشتی، آمار دقیقی از وضعیت خط فقر را ندیده‌ام.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که در محاسبه خط فقر شدید، حداقل میزان درآمد خانوار برای دریافت ۲۱۰۰ کیلوکالری در روز در نظر گرفته شده که این موضوع تعریف خط فقر شدید غذایی است.

این اقتصاددان اضافه کرد: با این حال اکتفا به فقر غذایی کفایت ندارد و باید در تعریف خط فقر، مجموع نیاز‌های حداقلی زندگی (غذایی- آموزشی- بهداشتی- مسکن) یک خانوار را محاسبه و سنجش داشت؛ لذا این ضعف محاسبه خط فقر همچنان در کشور وجود دارد.

کشور در حال از دست دادن طبقه متوسط

شقاقی شهری درباره تاثیر افزایش یارانه‌ها و اجرای طرح کالابرگ بر کاهش شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم توضیح داد: همان‌طورکه اشاره شد اثرات ترکیبی افزایش و تداوم یارانه نقدی در کنار طرح کالابرگ، طی سال‌های اخیر در کاهش ضریب جینی اثرگذار بوده است.

وی افزود: با این حال بهبود اندک ضریب جینی طی سال‌های اخیر بیشتر با پدیده «توزیع عادلانه فقر» قرابت دارد به‌طوری‌که کشور درحال از دست دادن طبقه متوسط است.

این اقتصاددان توضیح داد: طنزی اخیراً پخش شده با این مضموم کلی که: قبل انقلاب اسلامی کشور دارای چهار طبقه اشراف، مرفه، متوسط و فقیر بود. انقلاب اسلامی با فاصله طبقاتی در ستیز بود لذا بلافاصله پس از انقلاب اسلامی طبقه اشراف حذف شد. ولی با همت مسئولان به‌تدریج طبقه متوسط نیز به سمت پایین حذف و جامعه ایران به دو طبقه با ۹۶ درصد فقیر و ۴ درصد ثروتمند تقسیم شده است.


بیشتر بخوانید:ترک تحصیل کودکان به دلیل فقر؟!


وی افزود: این طنز تاحدود زیادی در پاسخ به این سئوال است به‌طوریکه اندازه طبقه متوسط کاهش داشته و توزیع عادلانه فقر صورت گرفته است.

سال ۹۲ بهترین ضریب جینی را تجربه کردیم

شقاقی شهری درباره اینکه در کدام سال بهترین ضریب جینی را تجربه کردیم، بیان کرد: بررسی روند شاخص ضریب جینی در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در دهه ۸۰ و در سال ۱۳۸۰ معادل ۰.۴۳۰۴، در سال ۱۳۸۵ معادل ۰.۴۳۵۶، در سال ۱۳۸۹ معادل ۰.۴۰۹۹ بوده است.

وی افزود: در سال‌های اولیه دهه ۹۰ با اجرای سیاست‌های حمایتی با کاهش تدریجی، این شاخص طی دوره ۱۳۹۰-۱۳۹۲ به ۰.۳۷، ۰.۳۶۵۹ و ۰.۳۶۵ رسید.

این اقتصاددان ادامه داد: البته در سال‌های بعد مجدد روند ضریب جینی افزایشی بوده است؛ لذا سال ۱۳۹۲ بهترین وضعیت از منظر ضریب جینی بوده است.

وی گفت: البته پدیده کاهش ضریب جینی در اوایل دهه ۹۰ با سال‌های اخیر متفاوت است چرا که در اوایل دهه ۹۰ اندازه طبقه متوسط حدود ۷۰ درصد بوده است درحالی‌که در سال‌های اخیر اندازه این طبقه به زیر ۵۵ درصد سقوط کرده است.

شقاقی شهری ادامه داد: لذا در اوایل دهه ۹۰ توزیع عادلانه غالباً بین دهک‌های متوسط رخ داده است درحالی‌که در سال‌های اخیر توزیع عادلانه بین دهک‌های پایین و فقیر و با کاهش پیوسته اندازه طبقه متوسط صورت گرفته است که دو پدیده متفاوت از منظر تحلیل اقتصادی است.

وی ادامه داد: به‌طوری‌که توزیع عادلانه بین جامعه‌ای با ۷۰ درصد اندازه طبقه متوسط کاملاً با پدیده توزیع عادلانه بین فقرا متفاوت است لذا کاهش ضریب جینی اوایل دهه ۹۰ با کاهش ضریب جینی سال‌های اخیر دو مقوله متفاوت از منظر تحلیل‌های اقتصادی است که نیازمند نگرش عمیق است و نباید دچار تحلیل شکلی و سطحی از آمار‌های خام اقتصادی شد.

این اقتصاددان گفت: آمار‌های خام نیازمند تحلیل‌های عمیق و علت- معلولی هستند و اقتصاددانان نباید درگیر پدیده سطحی نگری در مواجهه با آمار‌های خام اقتصادی شوند که خود آفت بزرگ و خسران شدیدی بر کشور تحمیل می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

مرضیه شاهدایی ، گزینه اصلی وزارت نفت دولت پزشکیان کیست؟/ شاهدایی؛ زنی در ترازی بالاتر از مردان نفتی کشور

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

بی‌قراری دلار بعد از تنفیذ/ احتمال ریزش دلار تا زیر ۵۰ هزار تومان/ سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم؛ از صالح آبادی تا فرزین

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

محمدرضا عارف کیست و چگونه معاون اول پزشکیان شد؟

عکس/ جهانگیر الماسی و محمدرضا شریفی‌نیا در مراسم تنفیذ

عکس/ اولین اظهار نظر عارف بعد از معاون اول شدنش

عکس/ مخبر دفتر رئیس جمهوری را تحویل پزشکیان داد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نزدیک‌ترین گزینه‌های وزارت در کابینه مسعود پزشکیان + اسامی و بیوگرافی/ این اسامی هیات دولت چهاردهم را تشکیل می‌دهند؟

فیلم کمتر دیده شده از خانواده مسعود پزشکیان

چاله‌های اقتصاد پیش پای رئیس جمهور؛ نسخه مداوای پزشکیان برای اقتصاد ایران چیست؟ + ویدیو

دونالد ترامپ در برابر کامالا هریس؛ مروری بر رویدادهای آتی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

افزایش فرونشست‌ها در ایران؛ آیا برای کشور زلزله زیرزمینی در راه است؟

فیلم/تصویب معادل فارسی کلمه پادکست

نظارت به شیوه رهبر دیکتاتور کره شمالی در مناطق سیل زده +عکس

خرید و فروش الکترونیکی طلا ممنوع شد

تسلیت رهبر انقلاب به سید ابوالفضل بهاءالدینی

عکس/تیپ بامزه و عجیب باران کوثری کنار کارگردان مشهور

عکس/ اگر طراح لباس تیم ایران در المپیک هوش مصنوعی بود!

هوش مصنوعی چطور لباس ورزشکاران ایرانی را طراحی کرد+ عکس

بازار سکه سبزپوش شد

تصویری از یک شخصیت معروف سیاسی در کنار مسعود پزشکیان

عکس/این استایل محمدرضا عارف، معاون اول پزشکیان را تابحال ندیده اید!

گرم‌ترین روز سال در تهران

دلبری سردار آزمون با پیراهن قرمز الاهلی+ عکس

حرف‌های جالب علی دایی درباره مهدی طارمی

توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه پاسداران

هر آنچه باید از موزه تاریخ علوم پزشکی ایران دانست

با مهمترین خواص اورگانو آشنا شوید

رشد دلار متوقف شد

فیلم/طوفان گرد و خاک در خواف؛ هشدار ویژه برای گرو‌های حساس

فروش ارز اربعین از فردا در شعب منتخب بانک ملی ایران

جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد+ فیلم

عکس/ هیات طالبان برای شرکت در مراسم تحلیف وارد ایران شد

رفیق محمود احمدی‌نژاد در آن سر دنیا برنده شد

گزارش بورس امروز دوشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۳

ممنوعیت ورود اتباع بیگانه به مرز مهران

گزینه‌های پیشنهادی ۱۴ وزارتخانه در دولت چهاردهم

مشخصات و ویژگی‌های خودروی تیبا

فیلم/ شیلا خداداد چند دستیار شخصی در خانه اش دارد؟

رکورددار تورم گوشت قرمز در کدام دولت بود؟ + جدول

فیلم عاشقانه از جشن تولد مهدی کوشکی با همسرش

قارچ و سویا جایگزین گوشت قرمز در سفره مردم!

اینفوگرافی/صفر تا صد دریافت ارز اربعین

اعلام تمهیدات ترافیکی مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

اهمیت و ضرورت ثبت شرکت برای مشاغل

آخرین اخبار از واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

شیوع پدیده توزیع عادلانه فقر در ایران

فیلم/گردش پلنگ و ۳ توله‌اش در پارک ملی گلستان

فیلم/محدودیت‌های ترافیکی مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

تصاویری از نخستین تمرین سردار آزمون با شباب الاهلی

قیمت جدید انواع آپارتمان مرداد ۱۴۰۳ در چیتگر تهران + جدول

جزئیات پرداختی‌های پرسپولیس به علیرضا بیرانوند+ سند

جدیدترین ارقام اجاره آپارتمان مرداد ۱۴۰۳ در تهران + جدول

رضا درویش: علیرضا بیرانوند هفته پیش گفت می‌خواهم به پرسپولیس برگردم

جدیدترین قیمت رهن و اجاره خانه در درکه + جدول

بهترین راه‌های مهاجرت به آمریکا

عکس/استقبال آتشین بورس از مسعود پزشکیان