اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: اثر وال مارت اصطلاحی است که به تأثیر اقتصادی که کسبوکارهای محلی هنگام افتتاح یک شعبه از یک شرکت بزرگ در منطقه خود احساس میکنند، اشاره دارد. اثر وال مارت معمولاً با مجبور کردن شرکتهای خردهفروشی کوچک به تعطیلی و کاهش دستمزدهای کارمندان رقبا خود را نشان میدهد. بسیاری از کسبوکارهای محلی به دلایل فوق، با ورود فروشگاههای وال مارت به قلمرو خود مخالف هستند و دچار آسیب میشوند.
اثر وال مارت تأثیری است که شرکتهای بزرگ بر کسب و کارهای کوچک در یک حوزه خاص دارند. این نام از وال مارت یکی از شرکتهای بزرگ ایالات متحده گرفته شده است که تمام کسب و کارهای کوچک اطراف خود را نابود کرد. کم کم نام این شرکت معادل شرکتهای غول اقتصادی گرفته شد.
وجود یک فروشگاه وال مارت میتواند به کسبوکار شرکتهای کوچک آسیب بزند و دستمزدها را برای کارگران محلی کاهش دهد. بخش زیادی از اثر وال مارت به قدرت خرید فوقالعاده وال مارت نسبت داده میشود. اثر وال مارت همچنین میتواند تأثیری بر تأمینکنندگان داشته باشد، که باید هزینههای تولید خود را کاهش دهند تا بتوانند مواد اولیه و کالا را به وال مارت یا همان شرکت بزرگ بفروشند.
هرچند این اصطلاح در دهه ۹۰ استفاده میشد، "اثر وال مارت" با انتشار کتابی به همین نام از چارلز فیشرمن به طور گستردهای رایج شد.
اثر وال مارت اگرچه به نابودی شرکتهای رقیب کوچک اشاره دارد اما به هر حال دارای مزایای مثبت خود است؛ این اثر میتواند نرخ تورم را کاهش دهد و به حفظ بهرهوری کارمندان در سطح بهینه کمک کند. این زنجیره فروشگاهی همچنین میتواند میلیاردها دلار صرفهجویی برای مصرفکنندگان به ارمغان آورد، اما ممکن است دستمزدها و رقابت مزدی در یک منطقه را کاهش دهد.
بیشتر بخوانید: نرخ بازگشت سرمایه چیست؟+ فرمول محاسبه
اثر وال مارت نشان داده است که نه تنها بر شرکتهای رقیب و تأمینکنندگان تأثیر میگذارد، بلکه بر مصرفکنندگان نیز تأثیر دارد.
اصرار شرکتهای بزرگ یا به اصطلاح وال مارت بر تأمین محصولات با قیمتهای پایینتر از تأمینکنندگان دیگر بازار به این معنی است که تأمینکنندگان باید راههایی پیدا کنند تا محصولات خود را با هزینه کمتر تولید کنند، در غیر این صورت ممکن است مجبور شوند متحمل ضرر شوند.
به گزارش اقتصاد۲۴ فروش کالا از طریق وال مارت ممکن است آگاهی مصرفکنندگان از یک محصول را افزایش دهد؛ با این حال، هزینه تحویل آن محصول به بازار ممکن است بر دوش تأمینکننده بیفتد. این امر میتواند آنها را وادار کند تا به دنبال گزینههای با هزینه کمتر برای تولید محصول خود بگردند، که ممکن است به استفاده از تولیدات خارج از کشور یا مواد ارزانتر در تولید کالاهای آنها منجر شود.
اثر وال مارت ناشی از مقیاس و دامنه قدرت خرید یک شرکت وال مارت است. در حال حاضر شرکت وال مارت بیش از ۴۷۰۰ فروشگاه در ایالات متحده دارد و در واقع با این تعداد، وال مارت بزرگترین کارفرما در ایالات متحده است. این شرکت به عنوان یک خردهفروش به این اندازه، میتواند قیمتهایی را که به عمدهفروشان میپردازد، تعیین کند، به طوری که بسیاری از شرکتهای دیگر قادر به انجام آن نیستند.
در نتیجه، وال مارت ظرفیت فروش کالاهای خود را با قیمتهای پایینتر نسبت به سایر کسبوکارها در بازارهایی که در آن فعالیت میکند، ارائه میدهد. این امر میتواند تأثیری فراتر از بازار خردهفروشی و به تولید و ساخت وارد کند. علاوه بر قدرت خریدش، وال مارت بهطور تاریخی نحوه جبران خسارت به کارمندان خود را کنترل کرده است بهطوری که شرکتهای رقیب ممکن است تحت فشار قرار بگیرند تا دستمزدها را کاهش دهند یا مزایای کارگران خود را قطع کنند.
هنگامی که یک شعبه وال مارت افتتاح میشود، قیمتهای پایینتر، تمرکز و انتخاب کالاها در فروشگاههای آن باعث میشود تا مصرفکنندگان را از خردهفروشان محلی دور کند. خردهفروشان محلی با کاهش تردد مشتریان و کاهش فروش، شاهد کاهش سود خود هستند که آنها را وادار به اتخاذ تصمیمات کاهش هزینه میکند. با این حال، چنین استراتژیهایی ممکن است برای حفظ این کسبوکارها کافی نباشد زیرا وال مارت به سودآوری ادامه میدهد در حالی که ضررهای خردهفروشان محلی افزایش مییابد. در طول زمان، وال مارت ممکن است تصمیم بگیرد که فروشگاه خود را به مکان دیگری منتقل کند، اما تأثیر ورود اولیه آن ممکن است همچنان پس از آن ادامه یابد.
اصطلاح "اثر وال مارت" برای اولین بار در دهه ۹۰ استفاده شد، اما چارلز فیشرمن کتابی با عنوان "اثر وال مارت" در سال ۲۰۰۶ نوشت که جزئیات تأثیر وال مارت بر اقتصادها را بررسی میکند. فیشرمن در کتاب خود فراتر از مزایا و معایب برای کسبوکارهای محلی میرود و همچنین تأثیر مثبت و منفی وال مارت بر مصرفکنندگان را بررسی میکند.