تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
بحران جدی کمبود برق در کشور

گزینه پیشنهادی وزارت نیرو چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد؟

در روز‌هایی که بحران کمبود برق کشور را با مشکل جدی روبه‌رو کرده و سبب قطع برق صنایع، قطع برق خانوار‌ها و خسارت‌های هنگفت مادی و حیثیتی به کشور شده، معرفی عباس علی‌آبادی برای وزارت نیرو، یکی از بزرگ‌ترین اشکال مسعود پزشکیان به امیدهایی است که مردم به دولت او بسته بودند.

گزینه پیشنهادی وزارت نیرو چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد؟

اقتصاد۲۴-علی‌آبادی که کارنامه‌ای بسیار ضعیف و غیر قابل دفاع در وزارت صمت از خود بر جای گذاشت، برای سال‌ها مدیریت گروه مپنا را به عنوان متولی اصلی ساخت نیروگاه و صنعت برق کشور در اختیار داشت و بحرانی که امروز شاهد آن هستیم، بزرگ‌ترین دستاورد مدیریت او بر مپناست. انتخاب علی‌آبادی برای وزارت نیرو به مفهوم تشدید بحران بی‌برقی و تضمین ناکامی دولت پزشکیان است و دود چنین انتخابی، چهار سال دیگر به چشم مردم ایران می‌رود کما این‌که امروز، دود سال‌ها مدیریت وی بر مپنا در حال سوزاندن مردم در جهنم تابستانی امسال است.

برای بررسی کارنامه مدیریت او، همین بحران بی‌برقی امروز به اندازه کافی، بیان‌گر شاخص مدیریتی و توان اداره علی‌آبادی است، اما موضوعی که شاید در هنگام انتخاب او مورد توجه قرار نداشته، یا تیم پزشکیان اطلاعی از آن نداشته، یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌هایی است که به دست علی‌آبادی علیه منافع ملی و اقتصادی کشور و مردم رقم خورد.

در سال ۱۳۹۵، دولت روحانی که چشم‌انداز آتی بحران برق را می‌دید و از نزدیک شاهد ناتوانی مپنا در تامین وعده‌هایش در زمینه نیروگاهی بود، موفق به عقد قراردادی بزرگ برای ساخت هفت نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۶ هزار مگاوات نیروگاه برق و با به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار شد. از این قرارداد با نام بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی کشور یاد می‌شد که اگر دست‌های آلوده، اجازه اجرای آن را می‌داد، امروز نه برق صنایع کشور قطع بود، نه مردم با قطعی برق روبه‌رو می‌شدند و نه در نهایت بحران بی‌برقی سبب به بازی گرفتن حیثیت کشور می‌شد.

قرارداد ۴.۲ میلیارد دلاری دولت روحانی با شرکت یونیت‌اینترنشنال یکی از شرکت‌های موفق ترکیه‌ای در زمینه ساخت نیروگاه منعقد شد. این شرکت، به جز خود ترکیه، تجربه عقد قرارداد و اجرای کار را در کشور‌های مختلف دنیا و منطقه از جمله ایتالیا و چند کشور اروپایی داشته و حضور آن در ایران می‌توانست مسیر حضور دیگر شرکای منطقه‌ای و خارجی را در کشور هموار کند.

نیروگاه‌ها با توجه به طرح توسعه‌ی پایدار ملی، قرار بود در هفت منطقه کشور ساخته شوند و ۱۰ درصد نیاز کشور با برق را تامین کنند. هم‌چنین برخورداری این نیروگاه‌ها از سیکل ترکیبی، راندمان آن را به شکل چشمگیری افزایش می‌داد و در حالی که متوسط بازدهی در نیروگاه‌های کشور، تنها ۳۲ درصد است، راندمان نیروگاه‌های در نظر گرفته‌شده در این قرارداد به ۶۰ درصد می‌رسید.

شرکت طرف قرارداد نیز، برای ایرانی‌ها، ناشناخته نبود. یونیت‌اینترنشنال در زمان جنگ ایران و عراق، ۵ نیروگاه در کشور ساخته و بهره‌برداری رسانیده بود، که این نیروگاه‌ها هم‌چنان در تولید برق کشور، نقش به سزایی دارند.

به نظر می‌رسید، همه چیز خوب پیش می‌رفت تا گروه مپنا به ریاست عباس علی‌آبادی، به جهت حفظ منافع و انحصار خود بر صنعت برق کشور و چنبره زدن بر پول‌های حاصله از برجام، به مخالفت با ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پرداخت. این یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به کشور بود که تنها به جهت حفظ منافع انحصاری و رانتیر گروهی پرنفوذ انجام شد و مخالفان قدرتمند دولت روحانی نیز با آن همراه شدند.


بیشتر بخوانید:نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری برای جبران کمبود برق ایران!


گروه مپنا با هدایت شخص علی‌آبادی، با هزینه صد‌ها میلیون تومان از بودجه بیت‌المال، کمپینی رسانه‌ای و سیاسی علیه بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی کشور به راه انداخت. علی‌آبادی با توجه به ارتباطات سیاسی و جناحی خود در مجلس و گروه‌هایی، چون بسیج دانشجویی، هم‌چنین رسانه‌هایی مانند کیهان و رجانیوز و مشرق، همه این ارتباطات را به کار گرفت و بسیج کرد تا آتش‌تهیه‌ای علیه منافع کشور به راه اندازند.

این در حالی بود که عقد قرارداد ۴ میلیارد دلاری وزارت نیروی روحانی، به شدت زیر ذره‌بین کشور‌های غربی و اسراییل قرار داشت و فشار شدیدی به ترکیه و شرکت یونیت‌اینترنشنال از سمت طرف‌های غربی مخالف برجام وارد شد تا از قرارداد عقب‌نشینی کند. آن‌ها نگران رشد اقتصادی ایران و باز شدن راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بودند و علی‌آبادی و مخالفان برجام در داخل نیز با مواضع ضدایرانی اسراییل و کشور‌های غربی همصدا شدند و از امکانات سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی خود برای پیشبرد هدف اصلی اسراییل و کشور‌های ضدایرانی که شکست اقتصادی ایران بود، استفاده کردند.

آتش تهیه فرآهم‌شده از سوی مپنا با هدایت علی‌آبادی علیه شانس کشور برای تامین برق، تا جایی پیش رفت که هم‌خطان سیاسی علی‌آبادی در مجلس علیه قرارداد وارد عمل شدند، بسیج دانشجویی با خطابه‌ای تند علیه ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور موضع گرفت و خواستار استفاده از "توان داخلی" به جای سرمایه‌گذاری خارجی شد، رسانه‌های جریان مخالف برجام نیز هر روز علیه شرکت یونیت‌اینترنشنال و وزارت نیرو اقدام به درج گزارش‌های رسانه‌ای و رپرتاژ تبلیغاتی کردند که هزینه تمام این اقدامات را از سمت مپنا تامین می‌شد.


بیشتر بخوانید:تشدید بحران بیکاری با تداوم قطعی برق


مدیریت مپنا از تمامی ارتباطات خود استفاده کرد و با گسیل کردن مدیران تحت نفوذش در مپنا، به کمیسیون‌های مجلس، نهاد‌های اطلاعاتی و نظارتی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، کوشید تا مسیر حضور سرمایه‌گذار خارجی و توانمند را در بخش نیروگاهی کشور مسدود کند تا به مانند خودروسازی کشور، بدون رقیب بتواند انحصار کامل خود بر صنعت برق را تحمیل کند و مسبب وضعی شود که امروز در کشور می‌بینیم.

در نهایت علی‌آبادی خود وارد میدان شد و در مصاحبه‌های مختلف، بی‌دلیل به قراردادی که می‌توانست مشکل برق کشور را حل کند، تاخت و تلاش کرد تا با ظهور یک رقیب جلوگیری کند تا با مقایسه عملکرد شرکت ترکیه‌ای روشن نشود که در سال‌های مدیریت وی بر مپنا چه بلایی بر سر منابع مالی و اقتصادی کشور آمده است

علی‌آبادی پس از آتش تهیه علیه بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی ایران، برای محکم‌کاری، نامه‌ای تنظیم و تدوین کرد و به نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و دفتر رهبری فرستاد و مدعی شد که ساخت نیروگاه از سوی شرکت ترکیه‌ای یک "تهدید امنیتی" در زیرساخت‌هاست و وزارت نیرو باید پاسخگوی سپردن ساخت نیروگاه در کشور به طرف خارجی باشد. کسی هم نپرسید که پس چگونه در همه جای جهان، واگذاری ساخت نیروگاه به شرکت‌های مختلف خارجی، امری رایج و متداول است.

در نتیجه کمپین رسانه‌ای و سیاسی و نامه‌نگاری‌های علی‌آبادی و مپنا، در نهایت بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی ایران با شکست روبه‌رو شد و امروز کشور با حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق روبه‌روست که تنها قرارداد یونیت‌اینترنشنال می‌تواند نیمی از آن را جبران و راه را برای حضور شرکت‌های دیگری باز کند تا کشور امروز با مشکل تامین برق روبه‌رو نباشد. با شکست قرارداد در پی تلاش‌های علی‌آبادی، مپنا هم‌چنان بدون هیچ رقیب و پاسخ‌گویی، صنعت نیروگاهی و برق کشور را در اختیار گرفت و بدون هیچ دستاوردی با ادعای "استفاده از توان داخلی" که هرگز معلوم نشد کجاست، بحران امروزی را به وجود آورد.

این‌که مسعود پزشکیان فردی را برای وزارت نیرویش به مجلس معرفی کرده که کارگردان این خیانت علیه کشور و منافع ملی است، در بهترین حالت احتمالا از ناآگاهی و غفلت وی و تیمش بوده است. امید این‌که انتشار این گزارش تحقیقی، سبب شود تا یا رییس دولت انتخاب خود را پس بگیرد یا مجلس، بدون توجه به جناح‌بندی سیاسی، به فکر منافع کشور باشد و این انتخاب اشتباه برای وزارت نیرو را پاک کند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

مبینا نعمت‌زاده، ملت را از مدال گرفتنش پشیمان کرد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

مراسم رونمایی از تندیس هنرمند فقید بیتا فرهی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکسی جدید از چهره خندان سیدمحمد خاتمی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ شوخی کمدین های اسراییلی با حمله ایران به اسراییل

عکس/ پیش بینی عجیب درباره شکست ترامپ در انتخابات

عکس/ استایل خاص و جذاب نیکی کریمی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سکه یک کانال سقوط کرد/ پشت پرده ارزانی طلا اعلام شد

پیش بینی قیمت دلار فردا شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

ابهام درباره موفقیت الکسیس در پرسپولیس

بیتا فرهی و یک الگوی اخلاقی

خبر مهم وزیر راه/ این افراد زمین رایگان می‌گیرند + جزییات

کشف جسد مرد ناشناس در صندوق عقب خودروی پراید

پسر اسماعیل هنیه: موشک، از طریق دنبال‌کردن تلفن همراهی که در اتاق پدرم و در نزدیکی سر او قرار داشت، هدایت شد

۵ ویژگی زنان برای حضور در پیاده‌روی اربعین

راه‌های کاربردی برای رهایی از نفخ شکم

تصویری جالب از علیرضا بیرانوند در تمرین تراکتور

عکس/ واژگونی مجسمه رضاشاه یک روز پیش از کودتای ۲۸ مرداد

فیلم/ فرار خانواده فلسطینی از بمباران اسرائیل

قرعه استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا مشخص شد

گزینه پیشنهادی وزارت نیرو چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد؟

وقتی شاه ایران و هالیوود با هم کنار نیامدند

فیلم/ ترانه‌ای از داریوش که رهبر انقلاب درباره آن حرف زد

عکس/ جشن تولد بهنوش بختیاری در یک مکان خاص

تصاویر تاریخی از بازگشت آزادگان به ایران

جابجایی صندلی بین ۱۱ معاون پزشکیان و رئیسی؛ کدام معاونان دولت تحصیلکرده خارج از کشور هستند؟ + جدول

عکس/ چهره زیبا و نچرال الهام پاوه نژاد

فیلم/ واکنش تند زنوزی به شایعات پرونده علیرضا بیرانوند

پزشکیان فردا برای دفاع از کابینه به مجلس می‌رود + جزئیات

عکس/ ۲۶ مرداد، بازگشت اولین گروه از اسرای ایران در جنگ

فیلم/ رونمایی حزب الله از شهر‌های موشکی در لبنان

فیلم/ سخنان جنجالی کارشناس صداوسیما درباره حجاب در برنامه زنده

فیلم/ ترمینال خارجی فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۷۹

نابودی ۳۱۴ هکتار از پوشش گیاهی تهران با تغییر کاربری در یک سال

تصویر هوایی ۶۰ سال پیش از پل خواجوی اصفهان

یک فیلم زیرخاکی از تمرین محمدرضا شجریان به همراه همایون

فیلم/ کرایه تاکسی از مرز خسروی در عراق چقدر است؟

زن ایده‌آل از نظر مردان جوان ایرانی در دهه پنجاه + عکس

اینفوگرافی/ ۶ شهر ایران در فهرست ۱۵ شهر گرم جهان!

عکس/ پوشش عجیب رامبد جوان و نگار جواهریان

تکذیب پذیرش مبینا نعمت زاده در رشته پزشکی

عکس/ استایل طلایی فریبا نادری بعد از ۵ سال

تصویری قدیمی از دروازه باب همایون در دوره ناصرالدین شاه

سرنوشت درآمد‌های نفتی ایران چه می‌شود؟

عکس/ نخستین جایگاه سوخت اصفهان با نمایی از کوه صفه

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در اواخر مرداد ۱۴۰۳ + اینفوگرافی

فیلم/ حرکت مهاجران افغان از کوه و بیابان به سمت ایران

شاخص بورس چطور مقاومت ۲ میلیونی را از دست داد؟

تیم پزشکیان، اقتصاد ایران را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟

فیلم/اختلاف قیمت دینار عراق و پول ایران از زبان یک زائر

تماس فوری وزیر خارجه قطر با ایران پس از نشست دوحه

نفوذ خزنده ترکیه در بین کشور‌های تُرک‌زبان؛ آیا اردوغان زیر پای پوتین را خالی می‌کند؟

فیلم/ شوخی کمدین های اسراییلی با حمله ایران به اسراییل

یک توصیه مهم به شهروندان درباه خرید طلای آب شده

محافظت از ترامپ با سپر‌های شیشه‌ای ضدگلوله+عکس

افت معاملات بورس در دومین هفته محدویت دامنه نوسان + نمودار

عکس/ استوری خاص سمیرا حسن پور برای همسرش