تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

سکوت پرسروصدای پایداری ها در روز صلاحیت خطیب

اسماعیل خطیب درحالی امروز پشت تریبون جایگاه ویژه مجلس رفت و از صلاحیت خود و برنامه هایش برای حضور در دولت پزشکیان دفاع کرد، که سه سال پیش در همین جایگاه ایستاده بود و از برنامه هایش برای حضور در دولت رئیسی دفاع کرده بود.

سکوت پرسروصدای پایداری ها در روز صلاحیت خطیب

اقتصاد۲۴-صحن علنی مجلس امروز هم مثابه روز گذشته میزبان دولتی‌ها بود، برخی معاونان رئیس جمهور بودند و برخی دیگر وزرای پیشنهادی او.

پزشکیان، اما امروز به بهارستان نیامده بود تا عارف از جایگاه معاون اول نماینده رئیس جمهور در صحن مجلس باشد.

دومین روز و سومین جلسه از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، با بررسی صلاحیت یک وزیر امنیتی همراه بود. «سید اسماعیل خطیب»، وزیر پیشنهادی اطلاعات امروز (۲۸ مرداد) زیر ذره‌بین نمایندگان رفت تا صلاحیت او برای تکیه به صندلی مهم ساختمانِ امنیتی خیابان شهید عراقی مورد بررسی قرار بگیرد.

قرعه به نام وزیر رئیسی افتاد

اگر چه در روز‌هایی که مسعود پزشکیان، در حال بررسی و نهایی کردن لیست کابینه پیشنهادی خود برای بردن به بهارستان بود، نام‌های، چون احمد شفیعی، مصطفی پورمحمدی، محمود علوی و حتی محسن اسماعیلی برای حضور در رأس وزارت اطلاعات به گوش می‌رسید، اما در نهایت قرعه برای تصدی بر این وزارت خانه کلیدی، بار دیگر به نام اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت سیزدهم افتاد.

۲۲۲ رأی خطیب بازهم تکرار می‌شود؟

این دومین باری است که صلاحیت اسماعیل خطیب، برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان زیر ذره‌بین آنان قرار خواهد گرفت و او پیش از نیز در جریان در شهریور ماه ۱۴۰۰، توانست ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از بهارستانی‌ها بگیرد.

رأی آوردن خطیب در شهریور ۱۴۰۰ هم سهل و راحت نبود، او در همان زمان با مخالفت‌های تند و تیز پایداری‌ها روبه‌رو شده بود و مخالفان او ادعا‌های عجیبی را درباره او مطرح کرده بودند. چنانچه، حسین جلالی، نماینده وقت رفسنجان درباره اسماعیل خطیب مدعی شده بود: «حوزه علمیه قم کانون انقلاب و قیام امام (ره) است، انقلاب از قم آغاز شد. علت حدوث انقلاب قم بود، دشمن از سال ۷۰ به فرمایش مقام معظم رهبری آنتی تز انقلاب را از قم کلید زد. باید علت حدوث انقلاب علت بقا هم باشد، نباید آنتی تز انقلاب در قم شروع شود که حضرت آقا بفرمایند تز انقلاب قم بود و حوزویان مراقب باشد آنتی تز از آنجا شروع نشود. آقا فرمودند حوزه باید انقلابی بماند. آقای خطیب از سال ۷۰ مدیرکل اطلاعات قم شدند و همزمان این توطئه‌ها توسط دشمن آغاز شد، هم حوزه غیرانقلابی و هم آنتی تز انقلاب. انتظار حوزه از آقای خطیب پیش بینی، پیشگیری و شناسایی بود.»

او گفته بود: «گروه‌های مختلف سکولار در قم دارای مواضع و رفتار‌های سیاسی مختلف به مقابله با اصل نظام و ولایت فقیه پرداخته و با شخصیت‌های نفوذی در نظام ارتباطاتی داشتند چرا این موارد به مراجع اطلاع رسانی نشده، شما که هر روز خبرنامه به دفاتر می‌دادید، اما هیچ گاه تبیین نشد. البته همیشه فتنه و فتنه گران برجسته و انقلابی‌ها کمرنگ می‌شدند. در فتنه ۸۸ برای سقوط نظام تلاش کردند. آن‌هایی که انقلابی بودند را نمی‌گذاشتند به خبرگان بروند، اما آن‌ها که سکولار بودند را می‌گذاشتند که برای خبرگان نامزد شوند. آقای خطیب در قم بیکار نبودند و افراد انقلابی با پرونده سازی به دادسرا احضار می‌شدند.»


بیشتر بخوانید:تلاش برای ترور زنجیره‌ای چند مولوی، قاضی و پاسدار در کشور خنثی‌ شد


حسین میرزایی، نماینده اصفهان و غلامحسین رضوانی نماینده تهران از دیگر مخالفان او در آن سال بودند. مجتبی ذوالنوری نماینده قم، امیرقلی جعفری بروجن نماینده بروجن و محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز در موافقت با حضور او در وزارت اطلاعات نطق کرده بودند.

موافقت کمیسیون‌های امنیت ملی و شورا‌ها با صلاحیت خطیب

اما در جلسه امروز طبق روال جلسه رای اعتماد به وزرا، ابتدا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش خود را درباره صلاحیت سید اسماعیل خطیب و برنامه‌های او قرائت کرد که ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون از نظرات مثبت اکثریت اعضای کمیسیون به وزیر مورد نظر پزشکیان خبر داد.

سپس نوبت به گزارش کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی رسید که برای بار دوم مهر تایید مجلس برای حضور خطیب در وزارت اطلاعات زده شود.

یک مخالف در مقابل ۲ موافق

بعد از قرائت گزارش‌ها، مجلس وارد بررسی نظرات مخالفان و موافقان شد. هر چند که در جلسه بررسی صلاحیت خطیب در دولت رئیسی، ۳ مخالف و ۳ موافق او برای بیان نظراتشان پشت تریبون قرار گرفتند، اما در این دوره تنها یک مخالف و ۲ موافق پشت تریبون رفتند.

مجتبی زارعی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون رفت. او که بار‌ها در میان اظهاراتش حملات تند و تیزی را به اسحاق جهانگیری، سید محمد خاتمی، محمد جواد ظریف و محمد جواد آذری جهرمی مطرح کرد، با اشاره به مخالفت خود با خطیب گفت: «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم، اما رای من نمادین است، من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.»

نماینده تهران با طرح این پرسش که آیا دستگاه اطلاعاتی شکست نداشته است؟ گفت: «شکست داشته، اما پیروزی‌های دستگاه اطلاعاتی بر ناکامی‌ها و شکست‌های آن غلبه دارد.»

وی افزود: «امام خامنه‌ای ۱۲ معیار برای کابینه دادند و سیاست اقدام این ۱۲ معیار را نیز اعلام کردند؛ ایشان فرمودند که مجلس با دولت همکاری کند و دولت حساسیت‌های مجلس را در نظر بگیرد.»

اگر چه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات با نطق مجتبی زارعی تا حدی تند و تیز آغاز شد، اما با حضور احمد جباری، نماینده بندرلنگه و از موافقان اسماعیل خطیب، در پشت تریبون، فضای صحن آرام گشت.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات گفت: «خطیب در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بوده، چرا توسط پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت چهاردهم به مجلس معرفی شد؟ چون او با ملاک‌ها و معیار‌هایی که رهبری فرمودند تطابق داشت.»

وی افزود: «خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که در همان دوران در دفاع از کیان اسلام به افتخار جانبازی رسیده است. او همچنین برادر شهید والا مقام هم هست. خطیب مسئولیت حفاظت قوه قضائیه را هم برعهده داشته است.»

همچنین جباری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اطلاعات همه فعالیت‌ها و عملکردش در ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور بوده است؛ گفت: «خطیب شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب و گروه و جناح سیاسی تعلق ندارد. روز گذشته برای ثبت‌نام دفاع از خطیب به عنوان وزیر اطلاعات نزدیک به ۱۵۰ نماینده اعم از کرد و بلوچ و از لر و فارس از سنی و شیعه از اصلاح طلب و اصولگرا از پایداری و مستقلین، برای دفاع از خطیب و سپس برنامه‌های او ثبت‌نام کردند، یعنی دفاع کردند.»

علاءالدین بروجردی، نماینده لارستان در مجلس دوازدهم، هم در موافقت با سید اسماعیل خطیب گفت: «دوستان مستحضر هستند در مصوبه مجلس در سال ۶۲، چهار شرط را برای وزارت اطلاعات تصویب کردیم، شرط اول آن تحصیلات در حد اجتهاد بود، شرط دوم اشتهار به داشتن تقوا، شرط سوم داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی و شرط چهارم عدم عضویت در احزاب، سازمان‌ها و گروه‌ها.» 


بیشتر بخوانید:پیام وزیر اطلاعات به مردم


وی ادامه داد: «وزارت اطلاعات درگیر یک جنگ چند وجهی است و نیازمند یک توامندی ویژه است. به حق امام خمینی (ره) این سربازان را سربازان گمنام امام زمان (عج) نامیدند، این‌ها در خانواده خود هم محروم و مظلوم و گمنام هستند. مستحضر باشید که بسیاری از اقدمات وزارت اطلاعات و بسیاری از توطئه‌های دشمن قابل اعلام نیست. ده‌ها حادثه خنثی شده در کشور وجود دارد که قابل اعلام نیست. وزارت اطلاعات با قدرت عمل کرده و در برابر طراحی‌های دشمن قوی عمل کند.»

پاسخ خطیب به بهارستانی‌ها

پس از ارائه سخنان نمایندگان مخالف و موافق، سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، پشت تریبون قرار گرفت و به معرفی برنامه‌های خود پرداخت و از مقابله با تروریست‌ها و گروه‌های ضد امنیتی گفت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «در منطقه‌ای هستیم که با جنگ‌ها و تنش‌های متعددی مواجهه بود، از جمله خلق درنده‌ترین مصداق تروریست تکفیری تحت عنوان داعش.»

خطیب بیان کرد: «رویارویی دشمن با انقلاب اسلامی از رو اول تا امروز همواره وجود داشته و امروز دشمن جنگ ترکیبی را پیش گرفته است. امروز زیر سرویس‌های اطلاعاتی، ۵۳ کشور میز ایران دارند و در بسیاری از سرویس‌های ضد امنیتی، تقسیم کار صورت گرفته است.»

بنابر گفته وزیر اطلاعات دولت سیزدهم، «با این همه جمهوری اسلامی با لطف خداوند و تدبیر حکیمانه رهبری و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت کرده است و دستگاه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح توانستند امنیت را تامین کنند و این روند ادامه خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «وزارت اطلاعات به عنوان مادر اطلاعاتی کشور توانسته با همکاری با نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور گام‌هایی در راستای خنثی‌سازی اقدامات تروریستی دشمن پیش گیرد و خالت آفندی را پیش گیرد. وزارت اطلاعات با اقدامات ضد تروریستی طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است.»

خطیب بازهم رأی بهارستان نشینان را می‌گیرد؟

پیش بینی‌ها در هفته‌ای که برنامه وزرای پیشنهادی کمیسیون‌ها درحال بررسی بود و اظهارنظر‌ها از گوشه و کنار مجلس حکایت از آن دارد که با وجود آنکه یکی از محور‌های اصلی انتقاد به کابینه پیشنهادی پزشکیان از سوی حامیانش حضور وزیر اطلاعات دولت رئیسی در لیست بود، اما شانس رأی آوری خطیب از مجلس اصولگرا بالا است و او یکی از کسانی است که روز چهارشنبه به عنوان «وزیر اطلاعات دولت چهاردهم» از بهارستان به پاستور خواهد رفت.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اعتبار ۱۱۵ میلیون تومانی، بدون سود و بدون کارمزد بانک سینا برای خریداران محصولات ایران‌خودرو

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ معماری شگفت انگیز پل دزفول از دوره ساسانی

اینفوگرافی/ رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان سال ۲۰۲۴

عکس/۲۶ نماینده در رای گیری مجلس شرکت نکردند!

یک تصویر کمیاب و قدیمی از حرم امام حسین (ع)

عکس/ رضا رشیدپور سعید جلیلی را با خاک یکسان کرد

عکس/ ماه عسل لاکچری سپند امیرسلیمانی و مونا کرمی

مسعود پزشکیان در اولین جلسه دفاع از کابینه اش در مجلس

تصویر قدیمی از شمس العماره مربوط به دوره قاجار

عکس/ استایل فرزند زنده‌یاد خسرو شکیبایی در ۴۱ سالگی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رونمایی از خودروی فوق لوکس میباخ+ عکس

جزئیات جدید از قتل آی نور کودک ۳ ساله الیگودرزی

فیلم/ رفتار زشت اوکراینی‌ها با اسیر‌های روس

ویدئویی پربازدید از رهبرکره شمالی در شبکه‌های اجتماعی

سید مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات دفتر پزشکیان شد

حضور مدیرعامل بیمه کوثر در استان مازندران

خودرو ام جی ۴ را چگونه در ایران شارژ کنیم؟

شکست راهبرد فشار حداکثری واشنگتن به تهران؛ آمریکا همچنان فاقد استراتژی جامع در برابر ایران!

فیلم/ سارق خیابان استاد معین دوباره آفتابی شد!

فیلم/جولان رولزرویس در خیابان‌های پایتخت

عکس/ جشن تولد مهدی کوشکی در کنار همسر جدیدش

عکس/ خانه مصدق پس از گلوله‌باران کودتای ۲۸ مرداد

فیلم/ادعای نتانیاهو درباره ردپای یک مسلمان در کشتار یهودیان توسط هیتلر!

عکس/ ساختن استخر در مجتمع‌های مسکونی ممنوع شد!

اعلام قیمت جدید برنج، روغن، شکر، گوشت و مرغ + جدول

فیلم/ پاسخ عراقچی به ثابتی: فیلمی که پخش شد سند افتخار است

مبینا نعمت‌زاده شرایط ورود به رشته پزشکی را دارد؟

فیلم / دفاع محکم عراقچی در مجلس

واکنش ناهید کیانی به مبارزه با کیمیا علیزاده

ثبت کم‌ترین اختلاف ارز نیما و آزاد در ۶ ماهه گذشته

جنگنده چند منظوره شنیانگ J-۱۱

فیلم/ ادا و اصول صداوسیمایی ثابتی برای مخالفت با عراقچی

۴ دروغ بزرگ امیرحسین ثابتی در نطق مجلس

فیلم/ صحبت‌های جنجالی هاشمی نسب درباره استقلال

سکوت پرسروصدای پایداری ها در روز صلاحیت خطیب

فیلم/ویلای فوق لاکچری علیرضا بیرانوند

ادعای جنجالی ترامپ: از کامالا هریس زیباترم!

استراتژی هریس در سیاست خارجی آمریکا؛ توازن در خاورمیانه، تعامل مشروط با ایران

خبر خوش وزارت کار درباره بیمه بیکاری

استایل شیک محیا دهقانی در یک مراسم خصوصی + عکس

طرح کالابرگ در دولت پزشکیان اجرا می‌شود؟

استوری خداحافظی مدافع پرسپولیس با هواداران

عکس/نوۀ دکتر مصدق در دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد

تقابل استقلال و پرسپولیس با رونالدو و راموس

بازخوانی یک کودتا پس از ۷۱ سال؛ در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در تهران چه گذشت؟ + ویدیو

مدیرعامل کرمان موتور: قطعی مکرر برق، تولید خودرو را مختل کرد / افزایش تولید در نیمه دوم سال

اینفوگرافی/ پزشکیان در دفاع از برنامه‌هایش چه گفت؟

بیمه آسیا خبرنگاران حوزه صنعت بیمه را تحت پوشش قرار داد

عکس دیدنی از بهروز وثوقی و آلن دلون در تهران

تکرار حمله یار و یاور جلیلی به سید عباس عراقچی

آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟ + فیلم

گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳

فیلم/روایت سقوط مصدق در کودتای ۲٨ مرداد

عکس/نبض گیری پزشکیان در مجلس!

عکس/ لحظه ورود کودتاچیان به خانه دکتر محمد مصدق در روز ۲۸ مرداد

چهره جذاب مادر اوشین در ۷۶ سالگی+ عکس

عکس/ژست آلن دلون در فرودگاه مهرآباد حدود ۵۰ سال قبل

عکس/ الماسیه، اولین خیابان آسفالت در تهران قدیم

پاداش وزارت ورزش به ورزشکاران پارالمپیکی چقدر است؟

فیلم/ ثابتی مخالف عراقچی حرف زد و هیچکس تعجب نکرد