تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
توصیه فلاحت پیشه:

پزشکیان به جای گرانی بنزین بودجه بعضی نهاد‌ها را قطع کند

فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس: تایید صلاحیت پزشکیان برای انتخابات مجلس باعث ایجاد این فرضیه شد که خود نظام هم به دنبال یک سری اصلاحات است.

پزشکیان

اقتصاد۲۴- حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس در‌خصوص جلسات رای و بررسی وزرای پیشنهادی دولت در مجلس گفت: نوع چالش‌ها، مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که نمایندگان انجام می‌دهند نشان‌دهنده این است که یکدستی نسبی حاکم در مجلس در زمان تشکیل این مجلس جای خودش را به یک سری اختلافات بر سر کابینه داده. یعنی معرفی این کابینه باعث شکل‌گیری جناح بندی تازه‌ای در مجلس خواهد شد که یک جریان مخالف جدی دولت باقی خواهد ماند که جریان جبهه پایداری است و بیش از آن‌که معرفی برخی وزرای نزدیک به این جبهه آن‌ها را راضی به همکاری با دولت کند از باخت در انتخابات ناراحت هستند و حتی متحدان سابق خودشان را و برخی از مسئولین کشور را در باخت خود مقصر دانسته و به سمت یک جبهه‌بندی دیگری حرکت می‌کنند و آن چیزی که تحلیل‌گران کمتر به آن توجه دارند این است که جبهه پایداری و جریانات نزدیک به آن برای فراتر از ریاست جمهوری برنامه دارند که گوشه‌هایی از آن نیز مشخص شده.

وی ادامه داد: جریانی دومی که در‌حال شکل گیری است جریانی است که به اکثریت کابینه رای می‌دهد و حمایت جدی از دولت می‌کند و رهبری این جریان با آقای قالیباف است و در واقع به عنوان منتقد دولت عمل می‌کنند که آن هم به دلایل سیاسی و هم به دلایل روابط خاص نمایندگان با وزرا مثل مسائل عزل و نصبی و موارد منطقه‌ای است. این جریان دوم نقش مخرب دولت را ندارد و در رای آن سعی می‌کنند برای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت آقای پزشکیان استفاده کنند. این جریان با وجود امتیازات زیادی که از دولت چهاردهم گرفته هنوز هم قانع نیست. من معتقدم جریان وابسته به هیئت رئیسه مجلس بیشتر سعی می‌کند در انتخاب وزرا و مسائل مدیریتی دخالت کند.

فلاحت پیشه افزود:، اما جریان طرفدار دولت در مجلس یک جریان ضعیفی خواهد بود که نه زورش به جریان تخریبی پایداری‌ها می‌رسد و نه به جریان منتقد‌های هیئت رئیسه مجلس. من معتقدم جریان ضعیف طرفدار دولت و جریان مرتبط با قالیباف سعی می‌کنند جریان قاطبه وزرا را تایید کنند، ولی جبهه پایداری به نظر من شاید حتی به بیش از ۴۰ درصد وزرا رای ندهند.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: سپهر سیاسی ایران در شرایط کنونی ایران حاصل رقابت نهاد‌های قدرت با صندوق رای و مردم است. روز به روز می‌بینیم که نهاد‌های دولت قوی‌تر و منسجم‌تر می‌شود، ولی صندوق‌های ضعیف‌تر، بی‌رمق‌تر و مایوس‌تر می‌شود. اما با همین حال در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌رغم اینکه سهم مشارکت حدود ۵۰ درصد بود، ولی صندوق‌ها یک رمق نسبی گرفت و باعث ایجاد یک سری انتظارات به حق از دولت پزشکیان شد. دلیلش هم این بود که کسانی که سال‌ها کشور را واگذار کرده بودند به نهاد‌های قدرت و اعتمادی به صندوق‌ها نداشتند، اما به پای صندوق آمدند و مردم احساس کردند می‌توانند تاثیرگذار باشند.

فلاحت پیشه اضافه کرد: حامیان باقی مانده انتخابات معتقدند که پزشکیان می‌داند آن چیزی که در ادامه راه می‌تواند کمکش باشد نهاد‌های قدرت است برای همین هم با نهاد‌های مختلف قدرت بیشتر برای شکل‌گیری کابینه رایزنی کرده؛ و همین باعث شده بسیاری از طرفداران خود را از دست داده و مردم را مایوس کرده و فقط از نظر من در یک شرایط می‌تواند دوباره مردم را برگرداند و آن هم این است که معادله کارآمدی که توجیه‌گر معرفی کابینه دیگری از طرف پزشکیان شد، نتیجه بدهد و در راستای شعار‌های پزشکیان مثل رفع فیلترینگ، جلوگیری از گران‌سازی، تنش‌زدایی خارجی و ایجاد آزادی‌های مدنی است.

وی ادامه داد: معتقدم راهبردی که بعضی افراد تحت عنوان وفاق ملی پیش روی پزشکیان گذاشتند تلاشی بود برای شکل دادن به یک دولت کارامد. ما دیدیم که در مجلس عده‌ای حتی به این عقب نشینی‌های اقای پزشکیان هم اعتنا نکردند. اگر آقای پزشکیان اصلاحات مدنظر خودش را انجام دهد که لازمه آن پذیرش انجام این اصلاحات توسط نهاد‌های تاثیرگذار قدرت است، خیلی زود انتقاد‌های مربوط به چینش کابینه فراموش شود. کسانی که به پزشکیان رای دادند اصلا برایشان مهم نیست چه کسی وزیر شود بلکه برایشان انجام به وعده‌ها و حل مشکلاتی است که نفس مردم را به شمارش انداخته. 


بیشتر بخوانید:رقابت دوم جليلي - پزشكيان با اسم رمز فيلترينگ


فلاحت پیشه تاکید کرد: در ابتدا صلاحیت پزشکیان برای انتخابات مجلس رد شد، ولی با تایید دوباره آن این فرضیه شکل گرفت که خود نظام هم به دنبال یک سری اصلاحات است و به اعتقاد من اگر یک تفکر عقلانی در کشور حاکم باشد این اصلاحات انجام می‌شود. الان مردم احساس می‌کنند بعضی از سیاستمداران بر روی اعصاب آن‌ها راه می‌روند. ما تنها مردمی هستیم در دنیا که بیشترین هزینه را برای اینترنت پرداخت می‌کنیم و بی‌کیفیت‌ترین را در اختیار داریم. فیلترینگ یک کاسبی کثیف را در کشور ایجاد کرده. باید درنظر داشت که ۵۰ درصد مردم نیز وعده‌های پزشکیان را هم باور نکردند. خب کابینه‌ای که آقای پزشکیان چیده و به ویژه حضور افرادی که ربط ویژه به طرح‌هایی مثل طرح نور دارند باعث ایجاد نگرانی شد، ولی ایشان رئیس‌جمهور است و اگر کسی خلاف وعده‌های ایشان عمل کند ایشان می‌تواند او را برکنار کند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس در پایان گفت: همین که در کمتر از یک ماهی که طرح نور توسط پزشکیان طرح سیاه نامیده شد برخی از مسئولان گفتند با نظر پزشکیان این طرح را اجرا می‌کنیم اولین ضربه به دولت اوست. واقعیت این است که انتقادات به کابینه بیشتر انتقادات نخبگی بود و مردم خیلی برایشان اینکه چه کسی وزیر می‌شود مهم نیست. مهم عمل به وعده‌هاست و منتظر هستند ببینند پزشکیان با هر سازوکار و کابینه بتواند مشکلات را رفع و وعده‌ها را اجرا کند. امیدوارم پزشکیان مصالحه‌ای که با نهاد‌های قدرت بر سر چینش کابینه داشت را بر سر بودجه نداشته باشد و به جای گرانی بنزین، بودجه بعضی نهاد‌ها را قطع کند تا فشار از روی مردم کم شود.

منبع: خبر فوری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تشکیل پرونده قضایی ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

استایل خاص و متفاوت غزل شاکری در یک مراسم خصوصی

«مرگ همستر»؛ واقعیت یا تاکتیک تبلیغاتی؟

اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟

آخرین وضعیت پرونده آرزو بدری

فیلم/ نماینده مخالف مومنی گفت به او رای موافق می‌دهد

هزینه رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی و ۵۰ متری در تهران

آخرین وضعیت پرونده چای دبش+ فیلم

فیلم/حال و هوای مجلس پس از حضور پزشکیان در صحن علنی

حضور مسعود پزشکیان در صحن مجلس

جنتی: عراقچی بهترین گزینه برای وزارت خارجه است

حمله تند روزنامه اصولگرا به امیرحسین ثابتی؛ برای رسانه‌های خارجی خوراک ضد رهبری جور کرد

عکس/پوشش متفاوت سیدحسن خمینی در پیاده روی اربعین

استقبال روزنامه اصولگرا از ایستادگی قالیباف در برابر تندرو‌های مجلس

حمایت پسر شهید فخری زاده از عراقچی + عکس

فیلم/ اشاره وزیر پیشنهادی ارشاد به تغییر در جامعه زنان ایرانی

عکس/ کارت‌های دریافت سهمیه تریاک

آغاز قطع آنتن گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق

احمد میدری، اقتصاددانی عملگرا و متخصص در انتظار چراغ سبز بهارستان/ بچه آبادان که نظراتش در حوزه عدالت اجتماعی به مسعود پزشکیان نزدیک است

فیلم/وزیر پیشنهادی ارشاد: جامعه ایران ۱۰ سال قبل هم نیست

قیمت گوشت قرمز در بازار + جدول

فیلم/وضعیت عجیب صحن مجلس در زمان سخنرانی گزینه وزارت ارشاد

قیمت سیمان امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ آخرین وضعیت آرزو بدری در بیمارستان

کوچ اجاره نشین‌ها به مناطق پایین‌تر شهرها

عکس/ آذری‌ جهرمی و مداح معروف در پیاده روی اربعین

باز شدن پای فوتبالیست های معروف به پرونده کوروش کمپانی؛ از بیرانوند تا صادقی

فیلم/علت تاخیر حمله ایران به اسرائیل چیست؟

عقبگرد قیمت نفت در برابر مذاکرات صلح

اونس طلا نزولی شد

جمعیت ایران از ۹۱ میلیون نفر گذشت!

فیلم/ وزیر پیشنهادی علوم از نسل زد گفت

فیلم زیر خاکی از لیلا حاتمی و لیلی رشیدی، ۳۹ سال پیش

همتی تاکید دارد که هدفش نجات اقتصاد کشور است/ دیگر نباید با آزمون و خطا فشار را به دوش مردم بیندازیم

عکس/قیمت کله پاچه ۵۰ سال پیش در ایران

عکس/ آگهی فروش خانه با طویله به جای پارکینگ در تهران قدیم

فیلم/ اگر در روز ۱۳ صفر طلا خریدید این ویدئو را ببینید

تذکر آذری جهرمی به حامیان مسعود پزشکیان

ورود تقاضای جدید به بازار ارز

فیلم/پرداخت وام برای ثبت‌نام خودرو ممنوع شد

پزشکیان به جای گرانی بنزین بودجه بعضی نهاد‌ها را قطع کند

عکس آلن دلون بر روی صفحه موبایل آقای نماینده در صحن علنی مجلس

چرا قانون افزایش سن بازنشستگی شامل کارگران ساختمانی نمی‌ شود؟

مساله آقازادگان خارج‌نشین و واکنش افکار عمومی؛ چرا زندگی آقازاده‌های ایرانی در خارج جنجال‌برانگیز است؟

پروژه یکسان سازی نرخ‌های دلار کلید خورد؟

تحریم‌های دهه ۹۰ چه بر سر درآمد سرانه آورد؟

شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چقدر است؟

فیلم/ تایید وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳۰ مرداد