تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

منفورترین و محبوب ترین برنامه‌ های اقتصادی ترامپ و هریس

هر دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری آمریکا، هنگام بحث درباره سیاست‌های اقتصادی‌شان مورد تشویق انبوه هواداران قرار گرفته‌اند اما اگر حضار متشکل از اقتصاددانان بودند، ممکن بود با استقبال سردتری مواجه شوند.

ترامپ و هریس

اقتصاد۲۴-کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه او و رئیس‌جمهور سابق، وعده‌هایی در مبارزات انتخاباتی داده‌اند که انتقاد اقتصاددانان را برانگیخته است. آن‌ها همچنین چند وعده هم داده‌اند که نظرات مثبت بیشتری را جلب کرده اند.

وب سایت اینوستوپدیا در گزارشی، برخی از ایده‌های پولاریزه تری که آن‌ها مطرح کرده اند را بررسی کرده است:

منفورترین پیشنهاد اقتصادی ترامپ

احتمالا ایده‌ای که در مبارزات انتخاباتی، هدف بیشترین انتقاد قرار گرفته، پیشنهاد ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها بر واردات است. رئیس جمهور سابق آمریکا پیشنهاد کرده است که تعرفه‌های ۶۰ درصد یا بیشتر بر واردات از چین و تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر کل واردات اعمال شود.

نظرسنجی «انجمن ملی اقتصاد کسب و کار» از اقتصاددانان حرفه‌ای در ماه اوت نشان داد این سیاست‌ها در میان کارشناسان، به شدت منفور بود. هنگامی که از آن‌ها خواسته شد که سه مورد از هشت تغییر احتمالی در سیاست تجاری آمریکا را انتخاب کنند، تنها ۲ درصد از این اقتصاددانان، از تعرفه‌های ۶۰ درصدی بر چین و سه درصد از تعرفه گسترده ۱۰ درصدی، حمایت کردند.

کارشناسان می‌گویند بازرگانان، هرگونه تعرفه افزایش یافته را احتمالا به مصرف کنندگان منتقل می‌کنند. تحلیلی که توسط اقتصاددانان «موسسه بین‌المللی پترسون» انجام شد، نشان داد اجرای طرح ترامپ، برای یک خانواده معمولی با درآمد متوسط، سالانه ۱۷۰۰ دلار هزینه دارد.

بر اساس تحلیلی که توسط اقتصاددانان «گلدمن ساکس» انجام شد اگر ترامپ نسخه نرم‌تری از این سیاست را اعمال کند و تعرفه‌های کلی را حفظ کند و تعرفه‌های چین را ۲۰ درصد افزایش دهد، قیمت‌ها در آمریکا، یک درصد افزایش می‌یابد و رشد اقتصادی کند می‌شود. فدرال رزرو در پاسخ به قیمت‌های بالاتر، نرخ بهره را بالاتر نگه می‌دارد و در نتیجه، افراد و شرکت‌ها، نرخ‌های بهره بالاتری را برای وام‌های مسکن، وام‌های خودرو، و سایر اشکال اعتبار پرداخت می‌کنند.

حتی متحدان ایدئولوژیک ترامپ نیز از ایده تعرفه‌های بالاتر انتقاد کرده اند. دزموند لاچمن، اقتصاددان، کارشناس ارشد اندیشکده محافظه کار «امریکن اینترپرایز»، هشدار داد افزایش تعرفه‌ها ممکن است آن نوع جنگ‌های تجاری را که به رکود بزرگ دامن می‌زند، دوباره شعله ور کند.

کارل شرام، اقتصاددان، پروفسور سیراکیوز که برنامه اقتصادی ترامپ را تحسین می‌کرد، گفت: پیشنهاد تعرفه، یک نقطه ضعف است.

هشدار اقتصاددانان به هریس درباره کنترل قیمت‌ها

کامالا هریس، هفته گذشته، در راستای یک سلسله از سیاست‌ها با هدف کاهش هزینه‌های روزمره برای خانوارها، ممنوعیت فدرال افزایش قیمت‌ها توسط شرکت‌های مواد غذایی را پیشنهاد کرد، اما جزئیاتی درباره اینکه این سیاست دقیقا شامل چه مواردی می‌شود، ارائه نکرد. ماه گذشته هم، دولت بایدن قانونی را پیشنهاد کرد که در صورت افزایش بیش از پنج درصدی قیمت‌ها در سال، معافیت‌های مالیاتی فدرال را از زمین داران سلب می‌کند.


بیشتر بخوانید:واکنش ترامپ به حمله حزب‌الله به اسرائیل


هریس نگفته است که آیا این سیاست را به عنوان رئیس جمهور دنبال خواهد کرد یا خیر. از نظر برخی از اقتصاددانان، این ایده‌ها، بازتاب کنترل‌های قیمتی بود که توسط ریچارد نیکسون در اوایل دهه ۱۹۷۰ ایجاد شد و نتیجه معکوس داشت. همچنین ممکن است سیاست ضد افزایش قیمت هریس بسیار کمتر از آن باشد.

روزنامه نیویورک تایمز، به نقل از افراد آشنا با تفکر هریس، نوشت: این ممنوعیت از قوانین موجود ایالتی الگوبرداری کرده که میزان افزایش قیمت توسط کسب و کار‌ها را در هنگام بلایا و شرایط اضطراری، محدود می‌کنند.

شرام که منتقد رویکرد کلی هریس است: گفت: کنترل قیمت، بدترین ایده او بود. مسئله واقعی درباره کنترل قیمت، این است که چه کسانی را از بازار بیرون می‌رانید. اگر کنترل قیمت مسکن را اعمال کنید، هیچ سرمایه‌گذاری خانه‌ای برای اجاره نمی‌سازد. با این حال، شرام نسبت به تشویق ساخت خانه با کاهش تشریفات نظارتی که یکی از دیگر پیشنهاد‌های هریس برای کاهش هزینه‌های مسکن است، نگاه خوش‌بینانه‌تری داشت.

نگاه مثبت به اعتبار مالیات کودک

هر دو نامزد انتخابات آمریکا، افزایش اعتبار مالیاتی کودکان را پیشنهاد کرده‌اند. هریس، این اعتبار را به ۳۶۰۰ دلار برای هر کودک و ۶۰۰۰ دلار برای نوزادان افزایش می‌دهد و ترامپ، از اعتباری معادل ۵۰۰۰ دلار برای هر کودک در مقایسه با سطح فعلی ۲۰۰۰ دلار در سال، حمایت می‌کند.

زمانی که جو بایدن در سال ۲۰۲۱، این اعتبار را به طور موقت افزایش داد، محققان، کاهش چشمگیر فقر کودکان را به این اقدام نسبت دادند. برخی اقتصاددانان می‌گویند اعتبار افزایش یافته، به کودکان و به طور کلی اقتصاد، کمک می‌کند.

مری اشلباخ هانسن، استاد اقتصاد در دانشگاه آمریکایی، در یک پست وبلاگی در اوایل ماه جاری گفت: این اقدام علاوه بر کاهش گرسنگی و بی خانمانی و افزایش عملکرد مدرسه، مزایای بلندمدتی نیز خواهد داشت. کودکان سالم‌تر و تحصیل‌کرده‌تر احتمال بیشتری دارد که در بزرگسالی کار کنند. آن‌ها بازده بیشتری خواهند داشت، بنابراین در بزرگسالی، احتمالا درآمد بیشتری خواهند داشت. از دیدگاه یک اقتصاددان، کارگران مولدتر، به حفظ رشد اقتصادی قوی کمک می‌کنند. آن‌ها اقتصاد را رشد می‌دهند.

اما از جنبه منفی، محققان در اندیشکده «بنیاد مالیات» هشدار دادند ایجاد اعتبار‌ها و سایر پیشنهاد‌های هزینه‌های هریس بدون کاهش هزینه‌های فدرال در جا‌های دیگر، یا افزایش مالیات برای پرداخت آنها، ممکن است تورم را تشدید کرده و بدهی ملی را عمیق‌تر کند.

پایان دادن به مالیات بر انعام می‌تواند عواقب ناخواسته داشته باشد

ترامپ و هریس هر دو پایان دادن به مالیات بر انعام را پیشنهاد کرده اند. در حالی که اعطای معافیت مالیاتی به کارکنان و سایر کارکنان کم دستمزد که به انعام متکی هستند، ممکن است به طبقه کارگر کمک کند، برخی از اقتصاددانان می‌گویند این اقدام، عواقب ناخواسته‌ای خواهد داشت.

الکس مورسیانو، پژوهشگر ارشد «بنیاد مالیات»، ماه گذشته در تحلیلی نوشت: پایان دادن به مالیات بر انعام، یک پیشنهاد هدفمند ضعیف است. به گفته محققان «آزمایشگاه بودجه ییل»، این موضوع، تنها شامل ۲.۵ درصد از نیروی کار و پنج درصد از یک چهارم کارکنانی که کمترین دستمزد را دارند، می‌شود. همچنین، پایان دادن به مالیات بر انعام، کسب و کار‌های بیشتری را تشویق می‌کند تا پاداش را از دستمزد خارج کرده و روی انعام بگذارند.

با این حال، اقتصاددانان به ندرت بر سر یک موضوع، اتفاق نظر دارند، و موضوع انعام نیز از این قاعده مستثنی نیست. شرام گفت: پایان دادن به مالیات بر انعام ایده خوبی است، حتی اگر فقط به دلیل نمادین بودن آن باشد.

زیان اقتصاد آمریکا از اخراج کارگران

ترامپ بار‌ها وعده داده است که مهاجران غیرقانونی را جمع آوری و اخراج خواهد کرد. صرف نظر از هرگونه ملاحظات بشردوستانه، اقتصاددانان تردید دارند که اخراج مهاجران به اقتصاد آمریکا کمک کند. در یک سوال در نظرسنجی «انجمن ملی اقتصاد کسب و کار»، از اقتصاددانان خواسته شد هر تعداد از هفت سیاست مهاجرتی مختلف را که از آن‌ها حمایت می‌کنند، انتخاب کنند، تنها ۲۹ درصد گفتند که افزایش اخراجها، ایده خوبی است.

جان هورن، اقتصاددان دانشگاه واشنگتن، از جمله کسانی است که می‌گوید چنین اقدامی، به اقتصاد آسیب می‌زند. او در یک پست وبلاگی گفت: اگر میلیون‌ها کارگر را از اقتصاد خارج کنید، بسیاری از صنایع، از جمله تولید مواد غذایی و خدمات مونتاژ تولید، آسیب خواهند دید. اگر نیروی کار نداشته باشید، قیمت‌ها بالا می‌رود و اقتصاد کند می‌شود. من نمی‌گویم که ما فقط باید به هر کسی اجازه ورود بدهیم. ما باید به موضوع مهاجرت رسیدگی کنیم، اما اگر نیروی کار ندارید، قیمت‌ها بالا می‌رود و اقتصاد کند می‌شود. این علم اقتصاد ابتدایی است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس / قول یک لژیونر مطرح به باشگاه پرسپولیس

عکس/ جنجال تازه استوری زنانه سحر دولتشاهی

عکس/ تویت ماسک در حمایت از مالک تلگرام به زبان فرانسه

عکس/ ژست عجیب فرشته حسینی در جشنواره خارجی

آخرین تصویر پاول دورف مالک تلگرام قبل از دستگیری

تصویری باورنکردی از دوحه قطر در زمان قاجار

عکس/ واکنش تند ایلان ماسک به بازداشت مالک تلگرام

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ریش بلند در این کشور ممنوع شد

درگیری مالک ایرانی خانه کوین اسپیسی با این بازیگر

تورم ایران در مرداد ۱۴۰۳ چقدر بود؟

ستاره استقلال قراردادش را فسخ کرد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳

بیماری‌های اپیدمی و پاندمی چه تاثیری بر اقتصاد دارند؟

مصرف برق در این هفته باز هم رکورد می زند؟

فیلم/ صف طولانی برای ماساژ صلواتی!

فیلم/ اولین گزارشگر زن مسابقات کشتی به سبک هادی عامل

فیلم/ بارش تگرگ در ایتالیا به اندازه تخم مرغ

عکس/ واکنش آذری جهرمی به بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه

راز مرگ دختر جوان در باشگاه زیرزمینی

محل خاکسپاری زهره حمیدی تغییر کرد

خراب‌شدن ۴۰ هزار تن پسته به دنبال قطعی برق!

فیلم/ پارسا پیروزفر ۲۰سال جوان‌تر شد!

دیدار وزیر خارجه قطر با سید عباس عراقچی

جذاب‌ترین شاسی بلند پورشه که تابحال دیده اید + عکس

اینفوگرافی/ آبله میمون در کدام کشورها دیده شده است؟

فیلم/نهنگ گوژپشت کمیاب در دریای کیش

عکس/ هوتن شکیبا و هدی زین العابدین در یک قاب

عکس/ استایل خاص و جذاب ابرا خانم سریال یاغی

اینفوگرافی/ مدال‌آوران کشتی در المپیک پاریس از کدام استان‌ها بودند؟

عکس/ سلفی جذاب مارال بنی آدم و همسرش

اریکسون درگذشت

فیلم/تیک آف بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

دختر جوانی که همراه پاول دورف دستگیر شد کیست؟ + عکس

ابلاغ بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ توسط پزشکیان

فیلم/دیدار نخست وزیر قطر با عباس عراقچی

حاتم مشمولی، عمو حاتم برنامه کتاب باز کیست؟

زهره حمیدی کیست؟ / فیلم های بازیگر سینما و تلویزیون را بشناسید

ماجرای آگهی فروش ساختمان وزارت راه چه بود؟

فیلم/تیراندازی و قتل ۲ متصدی واحدصنفی املاک پرند

وعده جدید مسعود پزشکیان در یک مراسم مهم

عکس/ استوری جنجالی آناهیتا درگاهی به شایعات اخیر

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت بیمه تجارت‌نو با حضور اکثریت سهامداران برگزار گردید

کامالا هریس در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی گرفت

عکس/صادرات خودرو از ایران به امارات در دهه ۵۰

عکس/میز پذیرایی مفصل در بخش فرست‌کلاس ایران‌ایر

عکس/ پوشش متفاوت پزشکیان در مراسم معارفه وزیر کشور

استقلال یک رکورد دیگر را از پرسپولیس گرفت

گرما در اروپا، اسکی در آفریقا!

عکس/ گشت ارشاد در دهه هشتاد

عمو حاتم کتاب‌باز پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت

ترافیک ۴ کیلومتری عوارض در آزادراه تهران-شمال

نیم قرن رشد و بالندگی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران +فیلم

همکاری محسن یگانه با فردین، کلاهبردار تحت تعقیب اینترپل

پرواز سکه تا کانال ۴۳ میلیونی

دلار ۱۴۰۰ تومان گران شد

گزارش بورس امروز دوشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۳