تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره مالزی بدانیم/با فرهنگ متکثر و طبیعت زیبای مالزی آشنا شوید

نام قدیم کشور مالزی، اوریا چرسنیسس بوده است که به معنای شبه جزیره طلا است. این نام توسط بطلمیوس، یک جغرافیدان یونانی رومی، انتخاب شده بود. شبیه جزیره مالایی به عنوان رابط بین چین و سایر بخش‌های قاره آسیا در نظر گرفته می‌شود.

همه آنچه باید درباره مالزی بدانیم

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا است که به خاطر ترکیب فرهنگ‌های مختلف، طبیعت زیبا و اقتصاد پویا شناخته می‌شود. مالزی یکی از کشور‌های پرگردشگر در جنوب شرقی آسیا است که به وسیله دریای چین جنوبی به دو قسمت تقسیم شده است و هر دو بخش شبیه به همدیگر است. در هر دو بخش می‌توانید دشت‌های ساحلی زیبا و مرتفع و کوهستان‌های جنگلی انبوه را تماشا کرده و لذت ببرید. مالزی به دلیل قرارگیری در یکی از مسیر‌های مهم تجاری بین چین و خاورمیانه از زمان‌های خیلی دور مورد توجه قرار گرفته است. با سفر به کشور مالزی در واقع سفری منحصر به فرد تجربه خواهید کرد؛ مالزی کشوری متفاوت از لحاظ فرهنگ و سنت‌ها همراه با جنگل‌های انبوه، سواحل بکر و جاذبه‌های گردشگری متنوع در میان کشور‌های دیگر معروف شده است. 

جغرافیای مالزی

مالزی دارای دشت‌های مرتفعی است و بخش‌های دیگر آن از کوهستان‌های جنگلی مشهور پوشیده شده است. در نظر داشته باشید که این کشور در سال ۲۰۱۸ در حدود ۳۱۸۳۴۰۰۰ جمعیت را به خود اختصاص داده است. آب و هوای کشور مالزی به ندرت تغییر می‌کند، دمای هوای روز در این کشور در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است. رطوبت در تمام طول سال در این کشور بالا است این مورد در فصل‌های گرم سال بیشتر دیده می‌شود. باران بیشتر در سواحل شرقی و انتخاب غربی این کشور دیده می‌شود و شدیدترین بارندگی‌ها از اواخر نوامبر آغاز می‌شود. 

در نواحی غربی این کشور شبه جزیره‌های مختلفی دیده می‌شود. بارندگی‌های این فصل بسیار شدید است به طور کلی دو الی سه ساعت زمان می‌برد. آلودگی‌های هوا نیز در وضعیت کنترل شده قرار دارد. ماه‌های ژانویه و فوریه با وجود اینکه بارندگی دیده می‌شود، اما فصل مناسبی برای سفر محسوب می‌شود. 

کوالالامپور پایتخت رسمی در کشور مالزی است که از نظر وسعت نیز بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود. این شهر میان دامنه‌ای از کوهستان‌های زیبا قرار دارد و به طور کلی از نظر تحصیل و کار یک گزینه بسیار عالی است مبرهن است که هزینه زندگی در این شهر به نسبت سایر شهر‌های کشور مالزی بیشتر است.

تاریخچه مالزی

نام قدیم کشور مالزی، اوریا چرسنیسس بوده است که به معنای شبه جزیره طلا است. این نام توسط بطلمیوس، یک جغرافیدان یونانی رومی، انتخاب شده بود. شبیه جزیره مالایی به عنوان رابط بین چین و سایر بخش‌های قاره آسیا در نظر گرفته می‌شود. اولین حکومت در این کشور در قرن دهم میلادی تشکیل شد. پس از آن حکومت‌های بسیاری در این منطقه شکل گرفت که جدال‌های میان آن‌ها و ویژگی‌های فرهنگی، زبانی و مذهبی آن‌ها بر این منطقه اثر گذاشت. تا جایی که پیش از ورود اسلام به این منطقه، هندوئیسم و بودائیسم در این منطقه قالب بود و مالایی‌ها از زبان سانسکریت استفاده می‌کردند. در سال ۱۸۲۶ انگلستان این منطقه را تحت استعمار خود قرار داده و آن را به سه بخش مجزا تقسیم نمود. در طی جنگ جهانی دوم، مالزی به تصرف ژاپن درآمد و پس از استقلال این منطقه در سال ۱۹۶۵ سنگاپور از آن جدا شد. با وجود درگیری‌های نژادی در آن منطقه از سال ۱۹۸۰، مالزی توانسته به توسعه اقتصادی خوبی دست یابد. در این دوره، مالزی علاوه بر کشاورزی به صنایع الکترونیکی و گسترش در فضای شهری دست زد و توانست پیشرفت مناسبی را تجربه کند.

همه آنچه باید درباره مالزی بدانیم

ساختار حکومتی مالزی

کشور مالزی دارای نظام سلطنتی مشروطه است که از سیستم حکومت‌های پارلمانی انگلیسی الهام گرفته و پایه‌گذاری شده است. بدنه‌های حکومتی در این کشور سیستم‌های فدرال هستند. پادشاه مالزی در رأس حکومت قرار دارد و یک سری وظایف مهم دارد که البته بیشتر در وضعیت تشریفاتی است. پادشاه این کشور از بین خانواده سلاطین ۹ ایالت مالزی به طور دوره‌ای و به ارزش ۵ سال انتخاب می‌شود. در نظر داشته باشید که این دوره در صورت نالایق بودن فرد کمتر از ۵ سال نیز خواهد بود.

نخست وزیر فردی است که قدرت اجرایی را در کشور مالزی دارا است و او بر اساس انتخابات مجلس نمایندگان فدرال انتخاب می‌شود. رئیس حزب فردی است که اغلب کرسی‌های مجلس به او اختصاص داده می‌شود و البته به عنوان نخست وزیر معرفی می‌شود. در کشور مالزی ۴۰ حزب سیاسی وجود دارد که تحت عنوان جبهه اتحاد ملی هستند و در رأس آن قرار دارد و البته قدرت را نیز به دست دارد. در سیستم پارلمانی کشور مالزی دو مجلس، نمایندگان و سنا وجود دارد که در مجلس سنا ۷۰ سناتور وجود دارد. مجلس نمایندگان ۲۲۲ نماینده داشته که از طریق انتخابات سراسری برای یک دوره ۵ ساله فعالیت می‌کند. در برخی مواقع دیده می‌شود که انتخابات زودرس نیز صورت می‌پذیرد. در حدود ۴۰ حزب سیاسی در کشور مالزی فعالیت دارد که اگر بخواهیم قوی‌ترین حزب را نام ببریم، حزب آمنو است. حزب اسلامی پاس پس از حزب آمنو توانست نفوذ بیشتری در بین مسلمانان ایجاد کند. توسعه و پیشرفت کشور مالزی در بخش‌های صنعتی و خدمات به دلیل وجود برنامه‌های قدرتمند در دولت این کشور است که توانسته ۱۱ میلیون نفر نیروی کار را وارد بخش‌های تخصصی نماید. سیاست‌های حکومتی در کشور مالزی به طور روتین ارزیابی می‌شود و هر مشکلی که وجود داشته باشد در وضعیت بررسی قرار می‌گیرد. کشور مالزی یکی از کشور‌های قدرتمند در جهان محسوب می‌شود.

همه آنچه باید درباره مالزی بدانیم

اقتصاد مالزی

در سال ۱۹۵۷ اقتصاد کشور مالزی نیز مانند سیاست آن دگرگون شد. کشور مالزی با برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و پیش بینی شده موفق شد اقتصاد خود را از کشاورزی به بخش‌های تولید و خدمات تغییر دهد. مالزی در هزاره سوم به سرعت تبدیل به صادرکننده پیشرو لوازم الکتریکی شد. امروزه اقتصاد کشور مالزی تبدیل به یکی از پویاترین اقتصاد‌های جهان شده است. نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی کشور مالزی به طور متوسط از سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده است. اقتصاد کشور مالزی از سال ۲۰۱۰ به طور متوسط رشد ۵.۴ درصدی داشته است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ از یک اقتصاد با درآمد متوسط بالا به یک اقتصاد با درآمد بالا تبدیل شود. بر اساس شاخص سرمایه انسانی بانک جهانی، اقتصاد کشور مالزی در بین ۱۵۷ کشور دنیا رتبه ۵۵ دارد. همین وضعیت اقتصادی رو به پیشرفت مالزی است که خیلی‌ها را برای دریافت ویزای کار مالزی تشویق می‌کند. واحد پول رایج کشور مالزی رینگیت است که با کد MYR شناخته می‌شود. رینگیت واحد پول مالزی اسکناس‌هایی به ارزش ۱۰۰ رینگیت، ۵۰ رینگیت، ۲۰ رینگیت، ۱۰ رینگیت، ۵ رینگیت، ۱ RM۱ است. در پول مالزی سکه هم وجود دارد، در کوچه بازار صدای جیرینگ جیرینگ سکه‌های ۵۰ سن و سکه‌های ۲۰ سن، ۱۰ سن و ۵ سن را می‌شنوید. نام رینگیت در واحد پول مالزی برگرفته از پول نقره اسپانیایی است که در دوران باستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آگوست ۱۹۷۵، نام «رینگیت» به طور رسمی به عنوان نام مناسب برای واحد پول مالزی پذیرفته شد. پیش از این پول در انگلیسی به دلار و در مالایی رینگیت شناخته می‌شد. با این حال، نماد «$» تا زمانی که در سال ۱۹۹۳ به «RM» تغییر یافت همچنان تا امروز استفاده می‌شود. 

مذهب مالزی

با توجه به جمعیت چند فرهنگی و چند قومیتی مالزی، هویت فرهنگی منحصر به فردی در این کشور وجود دارد و در نتیجه مذهب مالزی متنوع است. دین رسمی اسلام است، اگرچه سایر ادیان و عقاید آزادانه اجرا می‌شوند. مهاجرت از کشور‌هایی مانند هند و چین به این معنی است که هندوئیسم، بودیسم و سایر ادیان مانند تائوئیسم، یک دین سنتی چینی، در سراسر جمعیت نیز وجود دارد.

زبان مالزی

زبان رسمی مالزی زبان مالایی است؛ اما به دلیل تنوع فرهنگی و قومیتی در این کشور، بسیاری از ساکنین از زبان‌های دیگری نظیر انگلیسی، تامیل، چینی و… نیز استفاده می‌کنند. بخش عمده‌ای از دانشگاه‌های مالزی دوره‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند! حتی بسیاری از ساکنین مالزی به خوبی به زبان انگلیسی تسلط دارند؛ از این‌رو با توجه به اینکه انگلیسی به عنوان زبان جهانی شناخته شده، اغلب تجارت، گردشگری و دوره‌های تحصیلی در مالزی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

فرهنگ مالزی

مالزی با سکونتگاه‌هایی که قدمت آن‌ها به ۴۰۰۰۰ سال پیش باز می‌گردند، دارای فرهنگ و تاریخی غنی است؛ همچنین این کشور جمعیت مهاجرین را در خود جای داده است و مسیر‌های تجاری بین قبایل بومی مالایی، چین و هند که قدمت آن به قرن نخست میلادی می‌رسد، نشان از تجارتی پر رونق است. پس از آن که پادشاهان محلی از جمله Langkaasuka و Srivijaya امپراتوری‌هایی را تأسیس کردند، مالاکا سلطان (Malacca Sultanate) اکثر مالزی مدرن را در قرن پانزدهم تصرف کرد و اسلام را به این منطقه آورد؛ مالزی در قرون ۱۶ و ۱۷ توسط پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها مستعمره شد که منجر به چند قرن حکومت استعماری شد.

در این زمان جنگ‌های زیادی در سواحل مالایی و جزایر مجاور درگرفت؛ پس از جنگ جهانی دوم که منجر به استقلال فدراسیون مالایا و اعلام نهایی مالزی به عنوان یک کشور مستقل در سال ۱۹۶۳ شد، درگیری‌ها و تنش‌ها بین مهاجرین و گروه‌های قومی مختلف در شبه جزیره افزایش یافت. تمامی این وقایع تاریخی بر فرهنگ، آداب و رسوم مردم مالزی تاثیر گذاشته؛ لذا، می‌توان گفت که کشور مالزی ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف است که در کنار هم چهره‌ای زیبا از مالزی را نشان می‌دهند؛ در ادامه بررسی فرهنگ، آداب و رسوم مردم مالزی را خواهیم داشت.

گردشگری و جاذبه‌های مالزی

کشور مالزی این امکان را می‌دهد که به طور همزمان از مناظر و زیبایی‌های طبیعی لذت برده و در فضای شهری مدرن اقدام به خرید و تفریح کنید. اکثر مناطق در این کشور مناسب اهداف توریستی تهیه شده‌اند و امکانات بسیار مناسبی برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است. وقتی درباره مالزی صحبت می‌کنیم، گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از این مراکز دیدنی، برج‌های دوقولوی پتروناس است. این برج‌ها به صورت مدرنی معماری شده‌اند و علاوه بر تماشای معماری بی نظر آن‌ها، می‌توانید از امکاناتی که برای توریست‌ها در نظر گرفته‌اند مانند مراکز خرید، استخر و رستوران‌ها استفاده نموده و برای تماشای منظره فوق العاده چشم نواز شهر از این برج‌ها استفاده کنید.

از دیگر سازه‌های تماشایی مالزی، برج KL است. این برج پنجمین سازه بلند جهان است که برای تماشای منظره شهر کوالالامپور می‌توانید از تراس آن استفاده کنید. اگر به تاریخ و بازدید از موزه علاقه هستید، می‌توانید از موزه ملی مالزی دیدن کنید. ساختمان این موزه بافتی قدیمی داشته و افتخارات این کشور طی سالیان در این موزه جمع آوری شده‌اند. اگر به غذا‌های خاص و محلی نقاط مختلف جهان علاقه دارید، بهتر است سری به خیابان بوکیت بینتاگ بزنید. در این خیابان غذاخوری‌های متنوعی وجود دارد که انواع غذا‌های دریایی و محلی و غذا‌های مختص شرق آسیا در آن‌ها ارائه می‌شود. اکثر این غذاخوری‌ها ظاهر خیابانی و سنتی دارند و می‌توانید انواع خوراک‌های جدید را در این منطقه امتحان کنید.

اماکن دیدنی مالزی

پارک تفریحی سانون لاگون از آن دسته دست سازه‌های بی‌نظیر مالزیایی‌هاست. این پارک در میان طبیعت واقع شده و انواع تفریحات آبی، شهربازی و امکانات تفریحی و رفاهی را به مراجعین ارائه می‌کند. بازدید از این پارک قطعاً تجریه بی‌نظیری خواهد بود.

از دیگر ترکیبات بی‌نظیر صنعت و طبیعت در مالزی، آکواریوم کوالالامپور است. این آکواریوم تونلی بزرگی است که انواع ماهی‌ها و آبزیان گوناگون در زیستگاه طبیعی خود قابل تماشا هستند؛ تا تجربه بی‌مانندی را برای بازدید کنندگان به وجود بیاورند.

مناطق طبیعی مالزی نیز در نوع خود بی‌نظیر هستند و بهتر است هر مسافری از این جاذبه‌های طبیعی مانند غار‌های باتو، سواحل تفریحی و جنگل‌های طبیعی دیدن کند.

ورزش در مالزی

ورزش در این کشور آمیزه‌ای از بازی‌های محلی و غربی است. اواسط قرن نوزدهم، مهاجران انگلیسی فوتبال، کریکت، مسابقات دوومیدانی و راگبی را وارد این شبه‌جزیره کردند. این مهاجران تعدادی باشگاه ساختند و مسابقاتی ترتیب دادند. لیگ مالزی برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ میلادی برگزار شد و از آن زمان تاکنون مسابقات مهم فوتبال این کشور در این لیگ برگزار می‌شوند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

عکس/تغییر چهره سمر سریال عشق ممنوع بعد ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

اقدامات عشقی به بیمه مرکزی رسید/ اقدام غیرقانونی آقای رئیس در افزایش حقوق کارکنان/ سازمان بازرسی ورود کند

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دورهمی مردانه در حمام عمومی دوران قاجار

عکس/تصویری جدید از سیروان خسروی

عکس/ پمپ بنزین بریتیش پترولیوم در تهران دوران رضاشاه

عکس/ باغ تخت قراچه شیراز بیش از ۱۰۰ سال پیش

عکس/ هدیه تهرانی در پشت صحنه دوئت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ مجری صداوسیما شمشیرش را برای فردوسی‌پور و علی ضیاء از رو بست!

تکلیف یارانه‌ نقدی مشخص شد

احسان علیخانی به تلویزیون برمی‌گردد؟

فیلم/ آموزش خرید ملک به افغانستانی‌ها توسط خانم وکیل!

عکس/چهره مجید واشقانی ۲۳ سال پیش در سریال کمین

آمار جدید از فرونشست زمین در ایران

فیلم/ جدول جدید بازنشستگی در ایران

انتخاب حجت‌الله صیدی برای رئیس تازه سازمان بورس

فیلم/ امیر تتلو در یک سریال ایرانی ابله شد!

عکس/ بنر عجیب یک مرد در حمایت از زن کوهنوردش

قیمت نجومی آرایش داماد‌ها برای شب عروسی

انواع سرطان پروستات و راه‌های درمان آن

فیلم/ ارسلان قاسمی: دوست ندارم اسمم را در کنار اسم ترلان پروانه ببینم!

بازار عجیب اجاره قایق خصوصی در کیش+ جدول

بازی استقلال و پرسپولیس کجا برگزار می‌شود؟

عکس/ تغییر چهره همسران محمدرضا پهلوی از جوانی تا پیری

فرشاد مومنی: ۶۵ درصد مهاجرت‌ها به تهران، البرز و گیلان است

عکس/ ۷۰ سال پیش سرباز‌ها چطور به خدمت اعزام می‌شدند؟

۳ میلیون دلار درآمد از بلیت فروشی کنسرت معین+ جدول

توقف تولید آخرین آیفون رجیستر شده در ایران

فیلم/اعتراف سید جواد هاشمی به بی حجابی عروسش!

وضعیت ازدواج جوانان ایرانی به روایت فایننشال تایمز

بی تفاوتی طلا و سکه به نرخ دلار

دلار درجا زد

اینفوگرافی/ قیمت آیفون ۱۶ چند درصد از حقوق کارگر ایرانی است؟

یک پیش‌بینی خوشایند درباره بازار مسکن

ترافیک عجیب و دردسرساز پرسپولیس

۴ راز بزرگ درباره وضعیت مسکن در پرند

خرید خانه در فیروزکوه چند میلیارد تومان هزینه دارد؟ + جدول

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارمندان

هافبک پرسپولیس قراردادش را فسخ کرد

فیلم/تصادف عجیب رولزرویس با پراید وانت در تهران

دستگاه‌های پوز به‌پرداخت با کدام مناقصه‌ها وارد بازار شد؟/ پشت پرده کارتخوان‌های وارد شده به بازار چیست؟

اعلام نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی آینده+سند

رونمایی یوسف تیموری از همسر دومش +عکس

عکس/ سفر به گذشته‌های دور؛ خیابان سعدی تهران

عکس/ صف کشی بوقلمون‌ها در خیابان‌های تهران

به کارگیری کارگران افغانی در شهرداری تهران!

اعلام زمان برگزاری جشن‌ بازگشایی مدارس

آخرین وضعیت اصلاح قیمت نان در استان تهران

فیلم/ طعنه تند همتی به مسئولان اقتصادی دولت رئیسی

فیلم/وقتی محقق داماد هم نگران نان مردم است

افشاگری نماینده کارگران در شورای عالی کار

انتقاد تازه دختر سردار سلیمانی از شهرداری تهران

چمران: اعتراض کارکنان بهشت زهرا دلچسب نبود

همه آنچه باید درباره مالزی بدانیم/با فرهنگ متکثر و طبیعت زیبای مالزی آشنا شوید

طراح لایحه حجاب عضو هیئت علمی شد+ عکس

ماجرای یک اعتراض خبرساز در بهشت زهرا چه بود؟

کمر خودروسازان چینی زیر بار ضرر خم شد!