تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
چرا معاملات مسکن باز هم افت کرد؟

شدت گرفتن رکود تورمی در بازار مسکن تهران

بر اساس این گزارش رشد قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به پایین‌ترین میزان خود در طول ۷ سال گذشته رسیده بود و این روند کاهشی که از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود، در تیرماه امسال مجددا افزایشی شده

شدت گرفتن رکود تورمی در بازار مسکن تهران

اقتصاد۲۴- بر اساس داده‌های اخیر بانک مرکزی میزان تورم مسکن صعودی شده و رکورد‌های تازه‌ای را نیز در تابستان امسال به ثبت رسانده، به گونه‌ای که سمت تقاضا و میزان معاملات نیز در این مقطع زمانی تغییرات قابل توجهی داشته است. بر اساس این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران پس از روند نزولی ماه‌های گذشته در تیر ماه مجددا صعودی شده و تعداد معاملات نیز در این مقطع رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. بر اساس این گزارش رشد قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به پایین‌ترین میزان خود در طول ۷ سال گذشته رسیده بود و این روند کاهشی که از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود، در تیرماه امسال مجددا افزایشی شده، این در حالی است که تعداد معاملات مسکن با یک رکود جدی مواجه شده است. در واقع همزمان با رکود شدیدی که در بازار مسکن وجود دارد؛ قیمت‌ها در حال رشد است. آن‌گونه که آمار‌ها می‌گوید با وجود آنکه متوسط قیمت مسکن در تیر ماه و در شهر تهران ۱.۸ درصد نسبت به خرداد ماه رشد داشته، اما معاملات مسکن بیش از ۸ درصد افت پیدا کرده است و متوسط قیمت مسکن در ۱۴ منطقه تهران با رشد همراه شد و در ۸ منطقه پایتخت قیمت‌ها کاهشی شدند.

بیشترین و کمترین رشد قیمتی مربوط به کدام مناطق است؟

بر اساس این گزارش بیشترین رشد قیمت مسکن در منطقه ۶ تهران با ۵.۸ درصد افزایش و بیشترین افت قیمتی هم در منطقه ۵ تهران با منفی ۴.۶ درصد رخ داده است و دربخش معاملات مسکن نیز منطقه ۱ با ۱۷ درصد افزایش، بیشترین نرخ رشد و منطقه ۱۸ با ۳۰ درصد کاهش بیشترین افت در معاملات را تجربه کرده است. در بخش اجاره مسکن نیز در تیر ماه متوسط قیمت‌ها در مناطق شهری با افزایش ۵۰ درصدی همراه بود و تقریبا با روندی نزولی به سطح معاملات در پاییز ۱۴۰۱ نزدیک شده و متوسط رشد اجاره ملک در تهران نیز پایین‌تر از مناطق شهری شده و به محدوده ۴۶ درصد نزدیک شده، اتفاقی که نشان از شکست سیاست تعیین سقف اجاره‌بها در تهران داشته است. در مقایسه رشد ماهانه اجاره‌بهای تهران و مناطق شهری نیز در تابستان ۱۴۰۳ رشد ماهانه اجاره‌بها در شهر تهران و سایر مناطق شهری کمتر از قبل شده است، به گونه‌ای که در تیر ماه ۱۴۰۳ این رشد از ۶ درصد به ۵ درصد رسید و رشد ماهانه اجاره مسکن نیز کاهشی شده، اما همچنان این قیمت‌ها از سطح نرخ‌های سال ۱۴۰۱ بالاتر است.

نگاه به بازار مسكن سرمايه‌اي شده است

مسعود فراهاني، كارشناس بازار مسكن در خصوص چرايي افت معاملات و رشد قيمت مسكن در اولين ماه تابستان به «اعتماد» گفت: در گزارش‌هاي مركز آمار ايران و مركز بانك مركزي همواره با يك عدم تقارن در اطلاعات مواجه هستيم البته اين موضوع اصلا غيرطبيعي هم نيست، چراكه عوامل گوناگوني در آن اثرگذار است به عنوان مثال ظرفيت‌هاي ساخت و ساز در مناطق محدود هستند و اگر شهرداري از طريق كميسيون ماده پنج يا بازبيني طرح تفصيلي حقوق مالكانه جديدي را توزيع نكند معمولا ساخت و سازها در مناطق با تغيير خاصي روبه‌رو نمي‌شوند و پس از يك مدت ظرفيت‌ها ثابت مي‌مانند. فراهاني در ادامه افزود: موضوع بعدي كه حايز اهميت است، اين است كه تعداد معاملات كه معياري براي رونق بازار مسكن قرار دارد نشان‌دهنده يك بحران در مورد ماهيت بازار است به اين معني كه نگاه‌مان به موضوع مسكن كاملا سرمايه‌اي شده است.

چرا ميان مسكن اولي‌ها و سوداگران هيچ تمايزي وجود ندارد؟

اين كارشناس بازار مسكن تصريح كرد: اهميت اين مساله در اين است كه بايد زماني كه معاملات را مورد بررسي قرار مي‌دهيم، متوجه شويم كه چه افرادي و از چه طبقه‌اي اين خانه‌ها را خريد و فروش مي‌كنند كه البته ممكن است اين معاملات كاملا به صورت سوداگرانه هم باشد.


بیشتر بخوانید: قیمت خانه در محبوب‌ترین منطقه تهران + جدول


او ادامه داد: ضمن آنكه ميان مسكن اولي‌ها و سوداگران هيچ تمايزي وجود ندارد و براي همين اگر بخواهيم معاملات مسكن را معياري براي رونق بازار در نظر بگيريم اصلا ملاك درستي نيست و اين موضوع خود يك خطا در سياستگذاري محسوب مي‌شود. فراهاني با اشاره به افت معاملات مسكن در تهران نيز خاطرنشان كرد: مولفه‌هاي گوناگوني در اين افت دخيل هستند و اينكه اغلب افرادي كه دارايي و ملكي دارند ميلي به جابه‌جايي آن ندارند كه يكي از مهم‌ترين آنها بحث مربوط به دريافت ماليات است.

اغلب محدوديت‌ها در عرضه ملك مصنوعي هستند

او افزود: در بازاري كه با تورم همراه است زماني كه ماليات بر عايدي سرمايه وجود نداشته باشد افرادي هم كه مالكيت دارايي‌هاي‌شان را در اختيار داشته باشند، مي‌توانند بدون خريد و فروش واحدشان هم صاحب سود شوند. اين كارشناس بازار مسكن گفت: در حال حاضر بازار مسكن به اين شكل شده كه پس از خريد مسكن بدون اينكه دغدغه‌اي در خصوص سودآوري داشته باشيد تنها با نگهداري ملك هم سود مي‌كنيد كه آن هم به دليل تورم است پس افراد لزومي به نقل و انتقال ملك‌شان نمي‌بينند.

فراهاني در ادامه با اشاره به كميابي مصنوعي مسكن افزود: اين امكان وجود دارد بين افرادي كه دارايي‌هايي را در اختيار دارند تباني صورت گيرد كه همين مساله باعث اختلال در بازار مسكن مي‌شود كه به يك‌باره هيچ‌گونه معاملاتي نمي‌شود كه البته بيشتر اين موضوع به صاحبان دارايي‌ها و بزرگ مالكان برمي‌گردد.

تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی در اختیار ۵ تا ۱۰ مالک سرشناسند

او ادامه داد: معمولا افرادی که در حال ساخت و ساز ساختمانی هستند با یکدیگر ارتباطاتی هم می‌گیرند، برای مثال این افراد می‌توانند در منطقه ۱ تهران یا در منطقه ۸ واحد‌های نوساز خودشان را نفروشند و با یکدیگر هم دست شوند. او تصریح کرد: این کمیابی مصنوعی باعث کم شدن معاملات و عرضه مسکن در بازار می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کنند و این کمیابی مصنوعی ایجاد می‌شود. این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: به عنوان مثال اگر یک مدت روی فایل‌های فروش ملک در منطقه ۱ کار کنید، متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی در اختیار ۵ تا ۱۰ مالک سرشناس است.

دولت هنوز اقدام موثري در بازار ملك انجام نداده است

او ادامه داد: اگر فردی مالک ۳۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱ تهران است این فرد می‌تواند با این تعداد از واحدی که در اختیار دارد بازار ملک را هم دستکاری کند.
فراهانی در مورد وضعیت کنونی بازار مسکن پس از روی کار آمدن دولت جدید نیز گفت: با توجه به شرایط کنونی و اینکه دولت هنوز اقدام موثری در بازار مسکن انجام نداده است همچنان با احتکار در بازار ملک و عدم کنترل بازار اجاره و تعداد بالای پروانه‌های تخریب و نوسازی مواجه هستیم.
این کارشناس بازار مسکن افزود: در حال حاضر شاهد آنیم که بسیاری از واحد‌ها پیش از موعد تخریب می‌شوند و ساکنان آن‌ها به عنوان مستاجران جدید به بازار اضافه می‌شوند که این امر باعث شده تا سیگنال‌های مختلفی از افزایش قیمت ملک در بازار ملک به وجود بیاید و همچنان با تورم ماهانه و سالانه هم مواجه خواهیم بود که اغلب تورم سالانه بین ۲۰ تا ۳۵ درصد است و نمی‌توان امیدی به افت قیمت‌ها داشت.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

محسن مسلمان خطاب به مهدی ترابی؛ عشق پول هستی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عشقی و هیئت مدیره سازمان بورس باید وام‌ها را پس داده و از مردم عذرخواهی کنند/ تسهیلات کم بهره نوعی رانت است/ نارضایتی فعالان بورس از عملکرد عشقی و مدیرانش

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قدیمی‌ترین تصویر به جا مانده از هتل استقلال

عکس/ ایرانیان ۱۰۰ سال پیش از نگاه مجله نشنال جئوگرافیک

عکس/ تصویر زیرخاکی از ورود نخستین قطار به تبریز

عکس/ تصویر خیلی قدیمی از شستشوی فرش در کرانه دریای خزر!

عکس/ واکنش سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به اتفاق اخیر بورس

عکس/ محمدرضا گلزار در کنار روبرتو کارلوس

عکس زیرخاکی از سعید معروف و رفقا

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ نوید محمدزاده و همکارش در عروسی شیدا خلیق

عکس/ وحشتنا‌ک‌ترین صحنه هفته فوتبال جهان

قیمت ساعت لاکچری هدی زین‎‌العابدین چند؟ + عکس

عکس/ هومن حاجی عبداللهی و همسرش در آبشار نیاگارا

قابلیت چت کردن کاربران واتساپ با تلگرام!

فیلم/ناهید کیانی در آغوش پدرانه علی پروین

عکس/ منوچهر هادی در کنار برادرزاده اش

افشاگری تازه مشاور محمود احمدی نژاد درباره ظریف

عکس جدید از شهره سلطانی در یک دورهمی

فیلم/ سفیر ایران در ارمنستان: خواب‌ها درباره زنگزور تعبیر نخواهد شد

عکس/ نفیسه روشن در دبی

وام عشقی، شیوه مدیریت «مدیریت غارتی»

استوری پردیس احمدیه در روز جمعه + عکس

زندان و جریمه نقدی در انتظار افغان‌های غیرمجاز

ایلان ماسک بایدن و هریس را عروسک‌ خیمه شب بازی خواند

عکس/رتبه یک کنکور تجربی ۱۴۰۳ بلاگر شد!

نامه رئیس اسکودا به دادستان کل کشور درباره پذیرش کارآموزان وکالت

خودکشی نوجوان ۱۴ ساله در پی آزار جنسی

عکس/ ژست متفاوت نیلوفر پارسا با کلاه قرمز

فیلم/محمود نبویان: برخی از وزرای پزشکیان قاتل‌اند!

فیلم/ تصاویری از زلزله امروز ترکیه

نوید محمدزاده و بهرام افشاری در کنار علی دایی+ عکس

دلار میان دو کریدور سرگردان شد

گزارش بورس امروز شنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۳

شعار هواداران جواد نکونام علیه شهریاری

قرارداد نجومی استقلال با ۲ بازیکن!

فیلم/طرفداران علی دایی برایش سنگ تمام گذاشتند

عکس/ نیوشا ضیغمی و دخترش در یک مراسم

عکس/کاخ گلستان و میدان ارگ تهران در دوران قاجار

وام‌های عجیب و غریب از چای دبش تا بلوای عشقی در بورس

قهر عجیب دهه هشتادی ها با دانشگاه

عکس دیدنی از تنگه چیتاب در شهرستان یاسوج

پاسخ روابط عمومی ریاست جمهوری به روزنامه کیهان

زمان معرفی سرمربی جدید استقلال مشخص شد

عکس/ زیبایی‌های راشه وکوه سماموس شهرستان رودسر

فیلم/ طبیعت زیبای شهرستان جوانرود در کرمانشاه

فیلم/نیلوفر‌های آبی پارک فجر شهرستان لنگرود

تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین تابستان تاریخ شد

انتصاب های غیرتخصصی در معاونت حقوقی و امور مجلس صدا و سیما

فیلم/ غار تاریخی شاه کیخسرو در شهرستان سمیرم

مسعود پزشکیان به روسیه می‌رود

همه آنچه باید درباره شرکت همراه اول بدانید

فیلم/فاجعه در جنگل‌های زاگرس کرمانشاه

آخرین وضعیت بیماری تب دنگی در ایران

جعلی بودن مدارک تحصیلی بیش از ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس!

کندوان روستایی دردل صخره‌ها

مرگ آرام تخت‌جمشید زیر سلطه آلاینده‌های پتروشیمی

بازگشت بیش از ۳۰ هزار مهاجر افغان به کشورشان در یک هفته

فیلم/پزشکیان: مشکل تهران غیرقابل حل است

پاسخ دور از انتظار امیر قلعه‌نویی به یک خبرنگار زن