اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: دو دیدگاه اصلی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد. برخی فکر میکنند که این تکنولوژی جایگزین شغلشان و باعث بیکاریشان خواهد شد و برخی دیگر هوش مصنوعی را ابزاری برای ارتقای کار خود میبینند. البته دیدگاه دیگری هم وجود دارد که ارزش بررسی دارد: چگونه هوش مصنوعی باعث میشود انسانها خود را بهبود بخشند؟
ما به هوش مصنوعی دستورات لازم را میدهیم و آن را آموزش میدهیم تا بهتر شود. در عین حال، این تکنولوژی باعث بهبود توانایی ما در تقویت مهارتهای تفکر انتقادی میشود. اما این همه ماجرا نیست. چون هوش مصنوعی ابزاری است که به افراد اجازه میدهد بر فعالیتهای خلاقانه، استراتژیک و با ارزش بالا تمرکز کنند، وقت آن است که این مهارتها را تقویت کنید و آنها را قویتر کنید. این موضوع بهویژه برای مدیران شرکتها اهمیت دارد، که برای مواجهه با چالشهای مدیریت دیگران به مهارتهای بین فردی و هوش هیجانی خود تکیه میکنند.
در این مطلب به چند روش برای استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهای مورد نیاز مدیران اشاره خواهیم کرد:
همانطور که احتمالاً شنیدهاید، هوش مصنوعی صنایع را با خودکارسازی وظایف روتین متحول میکند. این امر به انسانها اجازه میدهد بر بخشهای پیچیدهتر شغلهای خود تمرکز کنند و این تغییر به این معناست که بسیاری از حرفهایها باید مهارتهای خود را بهروز کنند تا به روز بمانند. در زمینه رهبری، یکی از مهمترین مهارتهایی که میتوانید پرورش دهید، هوش هیجانی است، چون این حوزهای است که هوش مصنوعی در آن ضعف دارد.
عجیب نیست که EQ به عنوان مهارت شماره یک رهبری در سال ۲۰۲۴ شناخته شده است. طبق گزارش "آینده مشاغل" از مجمع جهانی اقتصاد، ویژگیهای مرتبط با EQ "بسیار مورد توجه" کسبوکارها هستند و بدون شک در چند سال آینده نیز ادامه خواهند داشت که به معنای اهمیت تابآوری، کنجکاوی و خودآگاهی است.
با توجه به اینکه هوش مصنوعی وظایف روتین را انجام میدهد، مدیران تیمها باید با تیمهای خود در سطح عمیقتری ارتباط برقرار کنند. هوش هیجانی به مدیران اجازه میدهد تا راهحلهایی برای مسائل بین فردی پیدا کنند. به کارکنان خود انگیزه دهند و با همدلی با چالشها مواجه شوند. هوش مصنوعی کمک میکند تا شروع کنید به یادگیری نحوه درک و مدیریت بهتر احساسات، از جمله احساسات خودتان.
در زمانهای تغییرات پرالتهاب، ممکن است لازم باشد که به طور مستقیم از کارکنان خود حمایت کنید. به آنها نشان دهید که بیرون رفتن حاشیه امن ایرادی ندارد و آنها را مقاومتر و بهتر میکند. همچنین به خلاقیت بیشتر آنها را تشویق کنید. ممکن است به معنای دلداری دادن به آنها در زمانهای استرسزا باشد. با ایجاد یک محیط حمایتی، میتوانید تیم خود را هدایت کنید.
هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند برای ارتقای خلاقیت انسانی است. هوش مصنوعی میتواند انواع مختلفی از محتوا تا طراحیها و موسیقی را تولید کند، اما معمولاً اینها را به عنوان نقطه شروع باید در نظر گرفته شود. با ویرایش انسانی، این تلاش مشترک میتواند به خلق آثار پیچیدهتری منجر شود.
بیشتر بخوانید: ۵ ابزار هوش مصنوعی برای ساخت برند شخصیتان
گاهی اوقات از هوش مصنوعی برای طوفان فکری ایدههای موضوعی برای محتوا میتوان استفاده کرد، اما پیشنهادات هوش مصنوعی غالباً مبهم هستند یا موضوعات منسوخ یا تکراری هستند. بنابراین به جای درخواست عناوین مقالات، از ابزار بخواهید که مخاطبانی را بررسی کند که به موضوعاتی که میخواهید درباره آنها بنویسید، علاقهمند هستند. هوش مصنوعی به شما کمک میکند تا به دیدگاهی غیر از دیدگاه خود نگاه کنید و ایدههای تازهای بگیرید.
فکر میکنم بسیاری از طراحان و هنرمندان تجربیات مشابهی از همکاری با هوش مصنوعی دارند. ابزارهای طراحی با هوش مصنوعی مانند نرمافزار طراحی به طراحان فرصتی میدهد تا هزاران نوع مختلف از کار خود را کاوش کنند و مرزهای ممکن را گسترش دهند.
اما هوش مصنوعی به تنهایی به اینجا نمیرسد. بلکه به هدایت نیاز دارد و همانطور که با آن همکاری میکنید، مهارتهای ارتباطی خود را بهبود میبخشید.نکته مهم این است که باید دستورالعملی برای هوش مصنوعی بنویسید که واضح باشد. و این مهارت دستورالعمل نویسی به مدیران به طرق مختلف سود میرساند.
الگوریتمهای هوش مصنوعی دادهها را سریعتر و اغلب دقیقتر از انسانها تحلیل میکند و بینشهایی را ارائه میدهد که منجر به تصمیمگیری بهتر میشود. به عنوان مثال، در صنعت خردهفروشی، هوش مصنوعی میتواند الگوهای خرید مشتری، روندهای رسانههای اجتماعی و موجودی را تحلیل کند تا تقاضا را پیشبینی کرده و مدیریت موجودی را بهبود بخشد. با پیشبینی اینکه کدام محصولات محبوب خواهند بود، خردهفروشان میتوانند اقلام مناسب را در دست داشته باشند، از اتلاف ناشی از انبار کردن زیاد جلوگیری کنند و رضایت مشتری را افزایش دهند.
این موضوع مدیریت شما را بهبود میبخشد، زیرا میتوانید بینشهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در برنامهریزی استراتژیک خود لحاظ کنید. در مثال بالا، مدیران خردهفروشی باید یاد بگیرند که دادههای پیچیده را تفسیر کنند، رفتار مصرفکننده را بهتر درک کنند و به سرعت استراتژیهای خود را تطبیق دهند. آنها همچنین باید فرهنگ چابکی را در تیمهای خود پرورش دهند، به طوری که همه بتوانند علیرغم تغییرات، خود را با شرایط سازگار کنند.
گاهی اوقات ممکن است سخت باشد که به دادهها اعتماد کنید. چگونه یک ماشین میتواند بیشتر از شما بداند؟ این چالشی است. باید به شناسایی و مقابله با تعصبات احتمالی خود بپردازید و یاد بگیرید که به منابع دیگر اطلاعاتی اعتماد و به آنها تکیه کنید.
یکی از بهترین چیزهایی که به خاطر محبوبیت فزاینده هوش مصنوعی به وجود آمده، بحثهای اخلاقی و فلسفی قابل توجهی است که در مورد نقش فناوری در جامعه مطرح شده است. با ورود هوش مصنوعی در زندگی ما، تأکید بیشتری بر شفافیت و ایجاد سیستمهای منصفانه و بدون تعصب وجود دارد. توسعهدهندگان، سیاستگذاران و جامعه باید به تأملات مربوط به هوش مصنوعی توجه کنند و ارزشها و مسئولیتهای اجتماعی را در نظر داشته باشند. این تشویق به رویکردی آگاهانه و هدفمند نسبت به پیشرفت فناوری است که به آن نیاز داریم.
به جای اینکه هوش مصنوعی را به عنوان تهدیدی ببینیم، میتوانیم آن را به عنوان کاتالیزوری برای بهبود رشد و پیشرفت انسانی در نظر بگیریم. با به چالش کشیدن ما برای تقویت مهارتهای منحصر به فرد انسانی، هوش مصنوعی ما را به نسخههای بهتری از خودمان سوق میدهد. پذیرش این رابطه همزیستی بین انسانها و هوش مصنوعی میتواند به آیندهای منجر شود که هر دو در کنار یکدیگر زندگی کنند و شکوفا شوند و هر یک قابلیتهای دیگری را تقویت کند.