تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره آلمان بدانیم/ کار و زندگی در تأثیرگذارترین عضو اتحادیه اروپا

آلمان در قاره اروپا قرار گرفته است و در واقع، این کشور تأثیرگذارترین عضو اتحادیه اروپا (EU) و منطقه یورو و همچنین پرجمعیت‌ترین منطقه است. آلمان از شمال با دریای شمال، دریای بالتیک و دانمارک، از غرب با هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه، از جنوب با سوئیس و اتریش، از شرق با چک و لهستان همسایه است.

همه آنچه باید درباره آلمان بدانیم

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: آلمان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور‌های اروپا است و دارای تاریخچه‌ای پراهمیت است. آلمان دارای نه کشور همسایه است، هیچ کشور دیگری در اروپا این تعداد همسایه را ندارد. آلمان کشوری متنوع، هیجان انگیز و دائماً غافلگیر کننده است و همیشه چیز‌های جدیدی از ورزش و تاریخ گرفته تا زبان، موسیقی، غذا، فرهنگ و فناوری، برای کشف در آن وجود دارد. برلین، پایتخت کشور آلمان و پر جمعیت‌ترین شهر آلمان است که به لحاظ مساحت نیز، پهناورترین شهر به شمار می‌رود.

تاریخچه آلمان

آلمان به دلیل همکاری‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در طول تاریخ از اهمیت تاریخی قابل توجهی برخوردار است. در اینجا برخی از جنبه‌های کلیدی که اهمیت تاریخی آلمان را برجسته می‌کند آورده شده است:

•    امپراتوری مقدس روم: ریشه‌های تاریخی آلمان را می‌توان به امپراتوری روم مقدس که از قرن نهم تا سال ۱۸۰۶ وجود داشت، جستجو کرد. این یک نهاد سیاسی پیچیده بود که توسعه اروپای مرکزی را شکل داد و پایه و اساس هویت آلمانی را بنا نهاد.

•    رنسانس و اصلاحات: آلمان نقشی محوری در جنبش‌های رنسانس و اصلاح‌طلبی قرن شانزدهم ایفا کرد. شخصیت‌های برجسته‌ای مانند مارتین لوتر، متکلم آلمانی، جرقه اصلاحات پروتستانی را زدند که منجر به دگرگونی‌های مذهبی و فرهنگی در سراسر اروپا شد.

•    جنگ سی ساله: آلمان میدان اصلی جنگ ویرانگر سی ساله (۱۶۱۸-۱۶۴۸) بود، درگیری که قدرت‌های اروپایی را درگیر کرد و منجر به ویرانی‌های عظیم شد. صلح وستفالیا که به جنگ پایان داد اصول حاکمیت دولت و تساهل مذهبی، تأثیرگذار بر دیپلماسی بین المللی تأسیس شد.

•     پروس و اتحاد آلمان: در قرن نوزدهم، پروس به عنوان یک ایالت آلمانی مسلط به رهبری اتو فون بیسمارک ظاهر شد. بیسمارک مجموعه‌ای از جنگ‌ها، از جمله جنگ اتریش-پروس (۱۸۶۶) و جنگ فرانسه-پروس (۱۸۷۰-۱۸۷۱) را تنظیم کرد که منجر به اتحاد آلمان در سال ۱۸۷۱ شد. آلمان متحد به یک نیروگاه صنعتی و نظامی تبدیل شد و تعادل را تغییر داد.

همه آنچه باید درباره آلمان بدانیم

•    جنگ جهانی: دخالت آلمان در هر دو جنگ جهانی اول و دوم تأثیر عمیقی بر تاریخ جهانی گذاشت. جنگ جهانی اول منجر به فروپاشی امپراتوری آلمان و متعاقب آن تأسیس جمهوری وایمار شد. معاهده ورسای که شرایط سختی را بر آلمان تحمیل کرد، زمینه ساز جنگ جهانی دوم شد. به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، تجاوزات آلمان نازی و هولوکاست، جنگ جهانی دوم را به یکی از ویرانگرترین درگیری‌های تاریخ تبدیل کرده است.

•    جنگ سرد تقسیم بندی: پس از جنگ جهانی دوم، آلمان به دو کشور مجزا تقسیم شد: جمهوری فدرال سرمایه داری آلمان (آلمان غربی) و جمهوری دموکراتیک آلمان کمونیستی (آلمان شرقی). تقسیم آلمان نماد شکاف بزرگتر جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق بود که برلین به نقطه کانونی در طول ساخت دیوار برلین (۱۹۶۱-۱۹۸۹) تبدیل شد.

•     فروپاشی دیوار برلین و اتحاد مجدد: در سال ۱۹۸۹، دیوار برلین سقوط کرد و یک لحظه مهم در تاریخ آلمان را رقم زد. این رویداد منجر به اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی در سال ۱۹۹۰ شد و به دوران جنگ سرد پایان داد و نمادی از پیروزی دموکراسی بر کمونیسم بود.

•     اتحادیه اروپا و نفوذ اقتصادی: اتحاد مجدد آلمان قدرت و نفوذ اقتصادی آن را در اروپا افزایش داد. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، نقشی محوری در شکل دادن به سیاست‌ها و تصمیمات اتحادیه اروپا ایفا می‌کند. تاکید آن بر نوآوری تکنولوژیکی، تولید و صادرات به اقتصاد آن کمک کرده است. 

•     کمک‌های فرهنگی: آلمان زادگاه شخصیت‌های تأثیرگذار متعدد در زمینه‌های فلسفه، ادبیات، موسیقی و علم بوده است. متفکرانی مانند امانوئل کانت، فردریش نیچه و کارل مارکس. نویسندگانی مانند یوهان ولفگانگ فون گوته و توماس مان. آهنگسازانی مانند لودویگ ون بتهوون و یوهان سباستین باخ و دانشمندانی مانند آلبرت انیشتین و ماکس پلانک همگی در زمینه‌های مربوطه خود کمک‌های پایداری کرده‌اند.

جغرافیای آلمان

آلمان در قاره اروپا قرار گرفته است و در واقع، این کشور تأثیرگذارترین عضو اتحادیه اروپا (EU) و منطقه یورو و همچنین پرجمعیت‌ترین منطقه است. آلمان از شمال با دریای شمال، دریای بالتیک و دانمارک، از غرب با هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه، از جنوب با سوئیس و اتریش، از شرق با چک و لهستان همسایه است. علاوه بر این، با سوئد و بریتانیا مرز‌های دریایی مشترک دارد. این کشور با ۳۵۷.۰۲۱ کیلومتر مربع وسعت شامل ۷,۷۹۸ کیلومتر مربع آب و ۳۴۹، ۲۲۳ کیلومتر مربع زمین است. دامنه ارتفاع آن از کوه‌های آلپ در جنوب تا سواحل دریای شمال در شمال غربی و دریای بالتیک در شمال شرقی است که بین ارتفاعات جنگلی آلمان مرکزی و زمین‌های کم ارتفاع شمال آلمان قرار دارد. آلمان دارای سه سطح حکومت فدرال، ایالتی یا استانی و محلی با ۱۶ ایالت اداری است و دارای یک قانون اساسی فدرال بوده که استان‌های تشکیل دهنده آن تا حدی حاکمیت خود را حفظ می‌کنند. با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی هامبورگ و برلین شهر‌های آلمان هستند. استان‌های کشور آلمان در جدول زیر معرفی شده‌اند:

همه آنچه باید درباره آلمان بدانیم

آلمان کشوری است که از زیبایی‌های طبیعی فراوان و ظرافتی برخوردار است که با فرهنگ و تاریخ منحصر به فرد مشخص شده است. بسیاری از مناطق آلمان از تنوع این شکوه طبیعی دیدنی لذت می‌برند در حالی که دارای ویژگی‌های خاصی هستند که هر یک را از بقیه متمایز می‌کند. موقعیت‌های جغرافیایی خاص، ویژگی‌های خاصی را دیکته می‌کنند که به برخی از مناطق آلمانی وضعیت شاخص جهانی مشهوری داده است. اکثر مردم دوست دارند آلمان را به پنج قسمت آلمان مرکزی، غنی از تاریخ با استعداد مدرن، آلمان شمالی، خانه دریانوردان، آلمان شرقی که جذابیت یک فرهنگ تازه متولد شده را دارد، آلمان غربی، ارائه بهترین عظمت قرون وسطی و آلمان جنوبی، آبمیوه‌ای با طبیعت باشکوه تقسیم بندی کنند.

آب و هوای آلمان

آلمان آب و هوای معمولی و معتدل دارد. با این وجود، با توجه به گسترش شرق به غرب و گسترش قابل توجه جنوب-شمال و همچنین رشته کوه‌های بسیار زیاد، اختلافات اقلیمی منطقه‌ای قابل توجهی وجود دارد. آب و هوا در غرب آلمان به شدت تحت تأثیرات آتلانتیک با شرایط آب و هوایی اقیانوسی است. آب و هوا گرم و معتدل با زمستان‌های بارانی و تابستان‌های معتدل گرم مشخص می‌شود. در شمال آلمان، آب و هوا به شدت تحت تأثیر دریای شمال و دریای بالتیک قرار دارد. اما در اینجا نیز تفاوت‌هایی بین دریا‌های شمال و بالتیک وجود دارد. تابستان‌های بارانی و زمستان‌های معتدل با طوفان‌های شدید سواحل دریای شمال و مناطق داخلی آن را نشان می‌دهد. جنوب غربی آلمان با فاصله قابل توجهی بیشتر از دریا دارای آب و هوای مرطوب نیمه گرمسیری است. در تمام طول سال معتدل است. بالاترین میانگین سالانه دما در آلمان در این منطقه اندازه‌گیری می‌شود. جنوب شرقی آلمان دارای آب و هوای قاره‌ای قابل توجه با برف‌های فراوان در زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و نسبتاً خشک است.

ساختار حکومتی آلمان

کشور آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی است. این کشور شانزده ایالت دارند که می‌توانند در برخی از مسائل به طور مستقل عمل کنند. با توجه به این که آلمان یک کشور صنعتی است، جز کشور‌های ثروتمند حوزه اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این کشور به لحاظ اقتصادی پنجمین رتبه جهان را دارد. آلمان توانست ظرف مدت کوتاهی بعد از جنگ جهانی دوم خود را از نو بسازد و اکنون به یک کشور قدرتمند تبدیل شده است.

اقتصاد آلمان

اقتصاد آلمان یک اقتصاد بسیار توسعه‌یافته است. این کشور دارای بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ ازنظر تولید ناخالص داخلی در جهان است. اقتصاد آلمان از روند رشد آهسته خود خارج شده و نسبت به سال گذشته رشد ۳.۰۵ درصد در تولید ناخالص داخلی داشته است. آلمان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان در زمینه خودرو و قطعات خودرو، صنایع شیمیایی، صنایع برق و دارو است و بیشترین مبادلات را با کشور‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا، فرانسه، چین و هلند دارد.

در سال جدید با افزایش دستمزد‌ها و رشد یکسری از تکنولوژی‌ها و وجود صنایع بزرگ در آلمان زمینه فرصت برای حضور متخصصان و کارگران خارجی بسیار مناسب‌تر شده است. در یک نگاه شهر‌هایی که از نظر اقتصادی در آلمان اهمیت بیشتری دارند به صورت زیر است:

۱. برلین: مرکز پویا، شهر رشد استارتاپ‌ها؛ اگر در زمینه فناوری، بازاریابی یا هر زمینه خلاقی هستید، برلین فقط یک انتخاب خوب نیست، بهترین انتخاب شما است.

۲. مونیخ: مرکز دیدار رفاه با فرهنگ؛ این شهر که محل زندگی غول‌هایی مانند BMW و زیمنس است، مشاغلی را ارائه می‌دهد که آینده را شکل می‌دهند. اگر در رشته مهندسی یا IT هستید، مونیخ مانند یک معدن طلا است.

۳. فرانکفورت: قلب مالی، بانک مرکزی اروپا و تعداد بیشماری از موسسات مالی را در خود جای داده است. اگر زمین بازی شما مالی، بانکداری یا فین تک است، فرانکفورت جایی است که باید باشید.

۴. هامبورگ: دروازه تجارت، به عنوان یک شهر بندری بزرگ، شهر تجارت، تدارکات و شرکت‌های رسانه‌ای است. هامبورگ ترکیبی منحصر به فرد از صنایع سنتی و نوآوری مدرن را ارائه می‌دهد.

واحد رسمی پول کشور آلمان یورو است. این کشور دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی مجرب، سرمایه‌ای بزرگ و سطح پایین فساد اقتصادی، از سطح بالایی از نوآوری برخوردار است. مهم‌ترین صنعت این شور خودروسازی بوده که از جمله برند‌های معروف آلمانی در صنعت اتومبیل سازی می‌توان به پورشه، مرسدس بنز، بی ام، فولکس واگن و… اشاره کرد.

آلمان مقام اول جهان در صادرات محصولات به خارج از کشور را دارد پس خالی از لطف نیست که قید شود از جمله تولید کنندگان اولیه محصولات در جهان است. بخش اصلی درآمد کارخانجات شیمی، الکترونیک، خودروسازی و ماشین سازی از صادرات بدست می‌آید. با این وجود هر چند امکانات رفاهی، آموزشی، سلامت و بیمه به طور فوق العاده‌ای در اختیار زوج‌های جوان قرار گرفته این کشور با رشد منفی جمعیت روبروست.

جامعه و فرهنگ آلمان

فرهنگ تنها به معنی تعامل و یا ظواهر مردم یک کشور نیست. طرز تفکر و دستاورد‌های هنری و خلاقانه از اولویت‌های مردم آلمان به شمار می‌رود که با موسیقی کلاسیک خود و آهنگسازان بزرگی همچون باخ، موتزارت، بتهوون و… دنیا را متحول کرده اند. فرهنگ و سنت‌های مردم کشور آلمان چیزیست که این کشور را از سایر کشور‌های اروپایی متمایز میکند. آلمانی‌ها برای ساختار، حریم و قانون ارزش بسیاری قائل اند. به همین علت است که به قانون مداری مشهور هستند. همچنین مردم آلمان به نظم و کمال گرایی، جدیت و خونسردی معروف اند، با این وجود از جمله مهربان‌ترین و یاری دهنده‌ترین مردمان اروپا شناخته می‌شوند. آلمان کشوری با ارزش‌ها و جشن‌های منحصر به فرد با آداب و رسوم خاص است که یکی از علایق شناخته شده عموم مردم این کشور خوردن آبجو در مراسماتشان است.

گردشگری در آلمان

آلمان با جاذبه‌های گردشگری متنوع خود هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب می‌کند، بعلاوه بیش از ۳۰ درصد از آلمانی‌ها تعطیلات را در کشور خود می‌گذارند. شهر‌هایی مانند برلین، مونیخ و هامبورگ ترکیبی از بنا‌های تاریخی، معماری مدرن و زندگی شبانه پر جنب و جوش را ارائه می‌دهند. جاده رمانتیک مسافران را به سفری خوش‌منظره از میان شهر‌های زیبا و قلعه‌های قرون وسطایی می‌برد، در حالی که جنگل سیاه فرصت‌هایی را برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسکی فراهم می‌کند. مکان‌های میراث جهانی یونسکو، مانند کلیسای جامع کلن و اقامتگاه وورزبورگ، میراث معماری آلمان را به نمایش می‌گذارند. گردشگری برای کشور آلمان عامل اصلی پیشرفت اقتصادی نیست، اما با این حال کمک شایانی به اقتصاد محلی و ملی این کشور کرده است. از لحاظ گردشگری آلمان به مناظر طبیعی، سازه‌های سنگی متنوع و بزرگ صخره‌های بی‌پایان و سفید جاده‌های رمانتیک، شراب و دریاچه‌های آبی باور نکردنی و عمیق و… سالانه افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. در ادامه تعدادی از این مکان‌های گردشگری زیبا را به شما معرفی می‌کنیم:

•    جزیره روگن

•    پارک و قصر سن سوسی در پوتسدام

•    بامبرگ

•    رودخانه‌ی کنستانس (Constance)

•    جنگل سیاه

•    مونیخ

•    پارک ملی برشتسگادن (Berchtesgaden National Park)

•    شهر تاریخی کلن

•    درسدن (Dresden)

•    تری‌یر (Trier)

•    قلعه‌ی نیسوانستاین (Neuschwanstein Castle)

•    پارک المپیک مونیخ

•    شهر فرانکفورت

•    قلعه‌ی کلدیتز (Schloss Colditz)

زبان و مذهب آلمان

زبان رسمی آلمان، زبان آلمانی است که ۹۵ درصد مردم به این زبان مسلط هستند و به زبان آلمانی با یکدیگر صحبت می‌کنند. دیگر زبان‌هایی که تا حدودی در آلمان صحبت می‌کنند شامل: دانمارکی، رومانی است. از آنجایی که بیشترین درصد مهاجران را ترک زبان‌ها تشکیل می‌دهند، بزرگترین گروه زبانی که مهاجران با آن صحبت می‌کنند، زبان ترکی است.

مذهب رسمی در کشور آلمان مسیحیت است که در حدود ۶۱ درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. مذهب دوم در آلمان اسلام است که در حدود ۶.۲ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند. باقی افراد یا بی‌دین یا پیرو ادیان دیگر هستند.

۱۰ کاری که نباید در آلمان انجام داد

۱. آداب معاشرت ضعیفی نداشته باشید: احوالپرسی برای آلمانی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲. سعی کنید در آلمان درباره جنگ حرف نزنید، به خصوص جنگ جهانی دوم و هیتلر!

۳. روز‌های تعطیل (مخصوصا یکشنبه‌ها) سروصدا نکنید.

۴. وقت‌شناس باشید، آلمانی‌ها از بی‌برنامگی متنفرند!

۵. با کفش وارد خانه نشوید، درست مثل ایران!

۶. مودب باشید: آلمانی‌ها ارادت خاصی به مودب بودن دارند، طوری که دشنام دادن در مکان‌های عمومی جریمه‌ای بسته به درآمد شما به همراه دارد! همچنین خوب است بدانید که گذاشتن دست در جیب و جویدن آدامس هنگام صحبت با دیگران در این کشور، بی‌احترامی به طرف مقابل شمرده می‌شود.

۷. نسبت به تفکیک زباله‌هایتان بی‌توجه نباشید: آلمانی‌ها در این مورد هم سختگیری‌های خاص خودشان را دارند طوری که درحال حاضر آلمان رتبه اول در بازیافت را در دنیا دارد.

۸. در ساعات استراحت سر و صدا نکنید: تعطیلات رسمی، یکشنبه‌ها، تایم نهار و شب‌های آلمان از سر و صدا متنفرند! پس لطفا در این زمان‌ها از کار‌های پرسر و صدا مثل تمرین ساز، استفاده از دریل و... پرهیز کنید.

۹. سرزده به خانه یک آلمانی نروید و از قبل حتما با او هماهنگ کنید.

۱۰. ماشینتان را در مسیر دوچرخه‌سواران پارک نکنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ زیارت مسعود پزشکیان از حرم مطهر امام موسی بن جعفر و امام جواد (ع)

عکس/ خانه تاریخی سردار اسعد باقی مانده از دوران قاجار

عکس/ زیبایی حیرت انگیر اورامانات در کردستان

عکس/ بیشترین گل زده شده در تاریخ فوتبال

عکس/وام ۵/٣ میلیاردی با سود ۴% برای رئیس بانک مرکزی دردسر ساز شد

عکس/ قیمت آیفون ۱۶ در عربستان چقدر است؟

عکس/دیدار مسعود بارزانی با رئیس جمهور ایران

عکس/ روستای پلکانی سر آقا سید در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری

عکس/ دیدار پزشکیان با احزاب سیاسی اقلیم کردستان

عکس/ الناز حبیبی در کنار دختر پژمان بازغی

عکس/ چهره عجیب و غریب مریم معصومی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس تلخی که از محله محمودیه تهران منتشر شد

عکس/زیباترین امضای جهان که در گینس ثبت شد!

لاتاری خودرو در ایران؛ بازی ناعادلانه با امید‌های مردم/ مقایسه فروش خودرو توسط ایران خودرو با فولکس واگن، مرسدس بنز و تویوتا

همه آنچه باید درباره آلمان بدانیم/ کار و زندگی در تأثیرگذارترین عضو اتحادیه اروپا

معرفی سامانه دفاع هوایی اچ کیو ۹ چین

عکس / اعتراض به غیبت تماشاگران زن در بازی سپاهان

مدودف: لندن وعده حمایت ۱۰۰ ساله به اوکراین داده

در چادر‌های ایرانی برای مراسم «برائت از مشرکین» دوربین نصب کرده بودند

عکس/ استوری فرهاد مجیدی برای کریم باقری و خداداد عزیزی

فوت ۲ مامور فراجا در پی واژگونی خودروی پلیس

الهام علی اف کیست؟/رئیس‌جمهور دوران بحران جمهوری آذربایجان

پوتین: روابط تهران-مسکو راهبردی است؛ از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم

ایران برای افغانستان کارخانه تولید دارو می‌سازد!

مرشد بستور درگذشت

سخنگوی اتحادیه اروپا: اطلاعات موثقی مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه دریافت کرده‌ایم

واکنش قوه قضائیه به اطلاعیه دفتر فاطمی امین درباره پرونده «چای دبش»

انفجار شدید خودرو در الرمله؛ دست کم ۱۱ شهرک‌نشین اسرائیلی زخمی شدند

ادعای اکسیوس: اسرائیل با اطلاع آمریکا یک پایگاه موشکی ساخت ایران را در سوریه هدف گرفت

اسدی لاری، مقام اسبق وزارت بهداشت: داده‌های بهداشتی ایران را از سال ۲۰۲۱ به سازمان بهداشت جهانی ندادند

نرخ نان طبق قانون باید سالی ۲۵ درصد افزایش داشته باشد

عکس/هدیه خاص مسعود بارزانی به پزشکیان

استعفای متهم اصلی شکست اطلاعاتی اسرائیل در عملیات هفتم اکتبر حماس

تسنیم: اسارت دو ایرانی در جریان حمله اسرائیل به مصیاف سوریه کذب است

مختومه شدن پرونده ورزشکار جنجالی با ازدواج/ تقدیم مدال به همسر!

خبر خوش برای علاقمندان به سریال «پایتخت»

دختر شهید صیادشیرازی درگذشت +جزئیات

عکس/قایدی در جمع برترین‌های انتخابی جام جهانی

عکس/استاد اخراجی دانشگاه فردوسی مشهد درحال تدریس در دانشگاه وسترن آمریکا

عکس/ رضا قوچان نژاد در کنار همسرش سروین بیات

عکس/استایل متفاوت و جذاب فلور نظری

بازگشت فوری کریم باقری از آمریکا

عکس/سلفی صمیمی طالبانی با مسعود پزشکیان در ماشین

هشدار عارف درباره ترویج پیری در مدیریت کشور

پوتین: منتظر حضور رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافق مشارکت راهبردی هستیم

عکس/ جدایی یک بازیکن دیگر از فولاد خوزستان

عکس/دفاع تمام قد زیباکلام از فائزه هاشمی بعد از انتشار نامه جنجالی از داخل زندان اوین

توقف تولید در یک کارخانه مهم در کرج

ردپای قلعه‌نویی در اخراج سرمربی پرتغالی

شناسایی ‌۷ هزار ‌‌تبعه خارجی در قشم!

فیلم/فوتبالیست‌های آلمانی چقدر مالیات می‌دهند؟

عکس/ چهره جدید ترلان پروانه در کنار مادرش

خط فقر زیر ۳۰ میلیون تومانی بعید است!

عکس/ چهره عجیب و غریب مریم معصومی

خواص دانه چیا برای لاغری

۱۵ درمان زیبایی عجیب با ۵ هزار دلار!

فیلم/افشاگری از دستمزد لاکچری بازیگر زن سینما

فیلم/ گل یا پوچ بازی کردن مهران مدیری با زنان

عکس/ الناز حبیبی در کنار دختر پژمان بازغی

فیلم/مسعود پزشکیان وارد سلیمانیه شد

عکس/ دیدار پزشکیان با احزاب سیاسی اقلیم کردستان