تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

بحران مدیریت سید عباس حسینی در بانک مسکن / شکسته شدن رکورد صدور حکم و انتصاب در بانک مسکن و شرکت‌های تابعه طی ۲۰ روز

سید عباس حسینی در حالی ۱۸ تیر ماه سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیرعامل بانک مسکن انتخاب شد که انتخاب خود وی یکی از پرحاشیه‌ترین انتخاب‌ها در این سمت بود. در میان سوابق سید عباس حسینی مدیریت بیمه ایران نیز مشاهده می‌شود، مدیریتی که در نهایت او به دلیل دریافت وام کلان با بهره پایین در کمتر از یکسال آن را از دست داد و در حالی که در شهریور ۹۴ به این سمت منصوب و در تیر ۹۵ از این سمت عزل می‌شود.

سید عباس حسینی

اقتصاد۲۴- انتصاب‌ها و صدور احکام در مجموعه هلدینگ‌های زیر مجموعه بانک مسکن حالا دیگر ابعاد عجیبی به خود گرفته و هر دلسوز و یا کارشناس آشنا با دو حوزه بانک و مسکن باید از خود بپرسد آیا شخص «سید عباس حسینی» که سوء مدیریت آن نمایان است از وضعیت نهاد‌های زیر مجموعه خود خبر دارد و یا تنها نظاره‌گر احکامی است که این روز‌ها چپ و راست در زیر مجموعه‌های بانک در حال امضا شدن است.

کما اینکه فقط در یک نمونه از زیر مجموعه‌های بانک مسکن می‌توان اذعان داشت ماجرای انتصاب‌ها در هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) حالا دیگر ابعاد عجیبی به خود گرفته و هر روز نیز انگار باید منتظر خبر‌های تازه در این باره بود.

بعد از اینکه در روز ۴ شهریور ماه سال جاری و قبل از استقرار دولت پزشکیان خبری بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که محسن علیزاده، عضو سابق شورای عالی بورس به تازگی سرپرست شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) شده، شاید دیگر کمتر کسی تصور می‌کرد مساله انتصاب‌های فله‌ای و نجومی همچنان ادامه پیدا کند، انتصابی که خود دارای حواشی بسیاری است. این انتصاب درحالی اتفاق افتاده بود که شخص مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری منتخب پیرو نامه عدم انتصاب محمد مخبر کفیل وقت ریاست جمهوری از وی خواسته بود تا زمان استقرار دولت چهاردهم از انجام هرگونه انتصاب در مجموعه‌ها و شرکت‌های دولتی جلوگیری شود، ولی گویا سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن اهمیت و ارزشی برای دستورات مقامات ارشد دولت قائل نبود. عجیب اینکه نه تنها انتصاب‌ها متوقف نشد بلکه با شدت بیشتر ادامه یافت به نحوی که محسن علیزاده و میراث علیرضا جعفری را تمام و کمال از روی زمین برداشته و تصمیم گرفت به این روند ادامه دهد.

سید عباس حسینی یک مدیر پرحاشیه بانکی

سید عباس حسینی در حالی ۱۸ تیر ماه سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیرعامل بانک مسکن انتخاب شد که انتخاب خود وی یکی از پرحاشیه‌ترین انتخاب‌ها در این سمت بود. در میان سوابق سید عباس حسینی مدیریت بیمه ایران نیز مشاهده می‌شود، مدیریتی که در نهایت او به دلیل دریافت وام کلان با بهره پایین در کمتر از یکسال آن را از دست داد و در حالی که در شهریور ۹۴ به این سمت منصوب در تیر ۹۵ از این سمت عزل می‌شود. وی همچنین قبل از انتصاب به این مسئولیت، عضو هیات مدیره شرکت تجارت ایران مال بوده و همین شراکت با علی انصاری باعث می‌شود برای سمت مدیرعاملی بانک مسکن دارای تعارض منافع دیده شود.


بیشتر بخوانید: انتصاب‌های دقیقه نودی این‌بار با سوء استفاده از نام فرزندان شهید/ میراث سید عباس حسینی مدیر عامل بانک مسکن برای دولت پزشکیان چیست؟


به گزارش اقتصاد۲۴، البته مساله ماجرای مالکیت پر هیاهوی بانک آینده بر بازار ایران مال از جایی آغاز شد که علی انصاری و شرکایش به‌عنوان سهام‌داران، تسهیلاتی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان با ارز ۳۴۰۰ تومانی معادل ۱۲ میلیارد دلار دریافت کردند که در نهایت پرداخت نشدن به‌موقع آن در کنار سقوط ارزش ریال باعث ورشکستگی این بانک و تحمیل تورمی سنگین به جامعه شد و نهایتا نیز بانک آینده ناچار می‌شود، ایران مال را بخشی از دارایی خود به حساب بیاورد.
تسهیلات سنگینی که بانک آینده به پروژه ایران مال از محل اعتبار بانک مرکزی و سپرده‌های مردم پرداخت کرده بود به یکی از سیاهچاله‌های بانکی در کشور تبدیل شد.

اکنون یکی از اعضای هیات مدیره ایران مال و از نزدیکان چهره جنجالی، چون علی انصاری، مدیرعامل یکی از مهم‌ترین بانک‌های دولتی کشور و آن هم بانکی با اصلی‌ترین مخازن پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن است.

احکام مدیرعاملی که حسینی برای ثمسکن می‌زد

اما حکم مدیرعاملی «علیرضا جعفری» برای شرکت توسعه مسکن توسط «سید عباس حسینی»، مدیرعامل وقت بانک مسکن در روز ۱۹ فرودین سال جاری امضا شد، اما امضای این حکم کمتر از ۶ ماه دوام داشت و این بار در ۴ شهریور سال جاری بود که محسن علیزاده، عضو سابق شورای عالی بورس در ابتدا به عنوان سرپرستی شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) انتخاب شد و کمتر از یک هفته بعد او به عنوان مدیرعامل این هلدینگ از زیر مجموعه بانک مسکن انتخاب شد.

در واقع تا زمان تنظیم این گزارش تنها ۲۰ روز است که محسن علیزاده برای پست مدیرعاملی شرکت توسعه مسکن انتخاب شده است. به گزارش اقتصاد۲۴ گروه سرمایه گذاری مسکن به همراه ۲۳ شرکت تابعه یا وابسته آن که در ۲۸ استان و ۳۶ شهر کشور، پراکنده هستند و این مجموعه را باید یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های انبوه‌ساز کشور دانست که در اردیبهشت ماه سال ۶۹ توسط بانک مسکن تأسیس شده است.

ترافیک صدور حکم تنها در ۲۰ روز

حال شاید جالب باشد به تعدادی از احکام صادر شده توسط مدیرعامل جدید شرکت توسعه مسکن توجه کنیم:
انتصاب محمد شعیبی به عنوان سرپرست روابط عمومی ثمسکن
انتصاب علیرضا مخصوصی به عنوان سرپرست معاونت مجامع و امور شرکت‌های ثمسکن
انتصاب سعید حیدری به عنوان سرپرست مدیریت منابع انسانی گروه سرمایه گذاری توسعه مسکن
انتصاب پژمان عدالت به عنوان معاونت برنامه ریزی و توسعه کسب و کار

انتصاب یک مدیر با مدرک دیپلم

اما یکی از عجیب‌ترین انتصاب‌ها را باید مربوط به علی ولی زاده اول قره لر با مدرک تحصیلی غیر دانشگاهی دیپلم دانست.

در واقع می‌توان این طور ارزیابی کرد که بعد از انتخاب محمد مهدی با مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران حال در جدیدترین اطلاعیه شرکت فوق می‌بینیم که این بار ولی‌زاده بدون هیچ مدرک دانشگاهی به عنوان رئیس هیئت مدیره همان شرکت انتخاب شده است.

مدیر

البته در این میان می توان به نامه تکان دهنده که روزهای اخیر خطاب به وزیر مسکن و شهرسازی نوشته شد نیز اشاره کرد. شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب از شرکت‌های تابعه شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن است که به این ترتیب بخشی از هلدینگ‌های زیر مجموعه بانک مسکن را تشکیل می‌دهند.
در این نامه به مواردی از تخلف و بی قانونی مدیران این مجموعه اشاره شده و البته خطاب نامه نیز شخص فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر مسکن وقت است.
نکته جالب نامه اشاره به این مساله است که مدیریت جدید شاید حدود یک ماه است که به مجموعه وارد شده و این بدان معناست که مدیر تازه شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب، که نامه بر اساس تخلفات وی خطاب به وزیر مسکن تنظیم شده است نیز خود از مدیرانی محسوب می‌شود که اخیرا حکم برای آنان صادر شده است.

بحران مدیریت سید عباس حسینی در بانک مسکن

زیان روی زیان در صورت‌های مالی

جالب تر، اما این است که بدانید به گزارش اقتصاد۲۴ و بنا بر گزارش نبض بورس صورت مالی‌های میاندوره‌ای ۹ ماهه سرمایه گذاری شرکت توسعه مسکن منتهی به خردادماه سال جاری نشان می‌دهد زیان خالص شرکت به بیش از ۴۸.۸ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۴۱ درصدی دارد و زیان عملیاتی آن در طی مدت زمان مورد گزارش با افزایش ۷۶ درصدی از مرز ۴۶.۵ میلیارد تومان عبور کرده است.

زیان

آیا مدیرعامل بانک مسکن از وضعیت مهم‌ترین هلدینگ این بانک خبر دارد؟

یعنی در روز‌هایی که این هلدینگ زیر مجموعه بانک مسکن بیش از همیشه نیازمند ثبات و حضور افراد متخصص بوده است، هر دو مدیرعامل و سرپرست تعیین شده توسط مدیرعامل بانک مسکن برای این مجموعه تنها بحران را در مجموعه افزایش داده اند و در نهایت زیان خالص با رشد بیش از ۴۰ درصدی رو به رو شده و کاش دستکم سید عباس حسینی که اکنون بیش از یک سال است در سمت مدیرعامل بانک مسکن قرار گرفته درباره این انتصاب‌ها و هم چنین ضرر و زیان‌های یکی از مهم‌ترین مجموعه هلدینگ‌های زیر مجموعه بانک مسکن دقیقا در یک سال اخیر فعالیت خود توضیحی ارائه کند.

خوب است در این میان به وضعیت تراز خود بانک مسکن نیز نگاهی بیاندازیم. در زمان انتصاب سید عباس حسینی به عنوان مدیر عامل بانک مسکن، تراز مالی بانک بر اساس آمار رسمی در مجمع سالانه بانک، هزار میلیارد تومان مثبت بود، اما اکنون و بنا بر اعلام بانک مرکزی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تراز مالی بانک ۴۸ هزار میلیارد تومان منفی شده که از این مبلغ، ۲۸ هزار میلیارد تومان، اضافه برداشت از بانک مرکزی است.

در واقع این تنها بازه زمانی ۹ ماهه پس از حضور حسینی در بانک مسکن است و احتمالا این وضعیت در ارزیابی سال ۱۴۰۳ حتی می‌تواند بدتر نیز باشد.

فریاد واویلا از انتصاب‌های سید عباس حسینی

جالب تر، اما این است که پیش از حادثه نابهنگام سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد، نامه‌ای درباره وضعیت اسفبار بانک مسکن و مدیریت این بانک خطاب به رئیس دولت وقت نوشته شده بود و در آن توضیحات بسیار زیادی از حواشی عملکرد مدیریتی حسینی در بانک مسکن بیان شده بود.

در آن نامه ادعا شده بود که مدیریت سید عباس حسینی منجر به بروز مشکلات جدی در بخش مدیریتی در مجموعه بانک مسکن و مجموعه شرکت‌های زیر مجموعه آن شده است. این رسانه به علت عدم امکان راستی آزمایی موارد مطروحه فعلا از انتشار آن خودداری می‌کند.
حال در این شرایط که خود بانک مسکن با بحران‌های جدی مواجه شده، مهم‌ترین شرکت سرمایه گذاری و انبوه ساز کشور که هلدینگی زیرمجموعه بانک مسکن است به طور آشکار در دو بخش دچار بحران شده است.


بیشتر بخوانید: مروری بر کارنامه پر ابهام سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن/ از ارتباط با اشخاص سیاسی و اقتصادی تا عزل و نصب‌های پر مسئله


بخش اول عدم ثبات در مدیریت که در ۶ ماه اخیر دو مدیرعامل این مجموعه مهم انبوه ساز به خود دیده است و دومین مساله این که هر کدام از این مدیران مجموعه‌ای از انتصابات را رقم زده اند که موجب حیرت است.
مدیرعامل نخست در حساس‌ترین دوران جا به جایی دولت سیزدهم و چهاردهم دست به صدور احکام عجیب همچون حکم‌هایی برای فرزندان شهیدان همت و باکری زد و مدیر دوم در یک بازه زمانی ۲۰ روزه، گویا با دستگاه چاپ در حال صدور حکم است.

با این شرایط دیگر عجیب نیست که باید از همیشه بیشتر نگران وضعیت بانک مسکن و مجموعه شرکت‌های زیر مجموعه این بانک مهم کشور بود.
لازم به ذکر است که اقتصاد۲۴ در مسیر نگارش این گزارش چندین بار تلاش کرد با محسن علیزاده تماس بگیرد و وضعیت این انتصاب‌های عجیب و حکم‌های صادره در ۲۰ روز را جویا شود، اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری امکان گفتگو میسر نشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/زیباترین امضای جهان که در گینس ثبت شد!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/حال و هوای تهران ۴۰ سال پیش در دوران جنگ

عکسی جالب از دوران کودکی احمد علم‌الهدی

اولین عکس از سه شهید مرزبانی در حمله شب گذشته

عکس/قیمت حواله پیکان و پراید ۳۰ سال قبل

عکس/ اولین سفر خارجی آقای پزشکیان خانوادگی شد!

عکس‌های جذاب لیندا کیانی در جشن تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ اقدام دیوانه‌وار یک شهروند در تهران

هشدار ایران به ایرلاین‌های خارجی

ترامپ: پرسش‌های مناظره را به هریس دادند

فیلم/ روایت جالب فرزانه صادق وزیر راه از سفر پزشکیان به عراق

ستاره جدید پرسپولیس: الگوی من زلاتان است

صدرالدین حجازی درگذشت

فیلم/ تعریف محمدرضا گلزار از دست‌پخت همسرش

هشدار نارنجی بارش های سیل آسا در ۱۰ استان

تردد خودروها به چالوس ممنوع شد

عکس/ شباهات قابل‌توجه الناز شاکردوست به برادرش

فیلم/ واکنش خداداد عزیزی به حضور نداشتن علی دایی و برخی از دوستانش در مراسم ختم پدرش

عکس/اکبرعبدی و الهام پاوه نژاد در یک قاب

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳

ایران در هوش مصنوعی هم از امارات، قطر و عربستان عقب افتاد

بانک ملی ایران طی پنج ماه گذشته به بیش از ۱۶ هزار زوج وام ازدواج پرداخت کرد

معرفی سریع‌ترین خودروی دنده‌ای جهان

بیمه‌های عمر محرک تامین رفاه دوران میانسالی است

عکس/خنجری که با آن عمر به سزای اعمالش رسید

فیلم/ عصبانیت خزاعی از واکنش‌ها به اشتباه خواندن دعای تحویل سال

همتی برای برخورد با گروه‌های فشار/ هک؛ پوشش فشار به وزیر جدید؟

اینفوگرافی/علائم پوکی استخوان را بشناسیم

عکس/ساختمان شرکت اتو ایران‏ در خیابان سعدی جنوبی

رکورد قیمتی حواله خودرو‌های مادران شکسته شد!

فیلم/ تصاویری از پرتاب ماهواره چمران-۱

عکس/ نمایی از کاخ مسعودیه تهران در سال ۱۲۷۰

بحران مدیریت سید عباس حسینی در بانک مسکن / شکسته شدن رکورد صدور حکم و انتصاب در بانک مسکن و شرکت‌های تابعه طی ۲۰ روز

عکس/سعید محمد حرف‌هایش درباره جملیه علم الهدی را نه تایید و نه تکذیب کرد

جهش طلا با سوخت رسانی انس جهانی

بازار ارز نزولی شد

پاداش میلیاردی به اعضای هیات مدیره در ۹ بانک کشور!

اینفوگرافی/ ایران پنجمین کشور ثروتمند دنیا از لحاظ منابع

فیلم/بمباران جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل

حمله کیهان به سیدجواد هاشمی بخاطر حمایت از گلشیفته

عکس/ دخالت جمیله علم الهدی در عزل و نصب‌های دولت سیزدهم!

قهرمان بوکس ایران و آسیا درگذشت

همه آنچه باید درباره ژاپن بدانیم/ از گردشگری تا دین و اقتصاد مهم‌ترین کشور آسیای شرقی

گزارش بورس امروز شنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳

فیلم/لحظه بمباران هواپیما‌های اسرائیلی در مرکز نوار غزه

آماده/// ابزارهای بازار پولی و مالی چیست؟/ با انواع و ویژگی‌های آن آشنا شوید

عکس/ استایل زنان درباری دوره ناصری

عکس قدیمی از جزیره هرمز در سال ۱۲۸۲

جلسه بعدی حراج سکه در این تاریخ برگزار می‌شود

فیلم/آقامیری: ندامتگاه اوین به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شود

میوه های میادین تره‌بار هم گران شد! + جدول

خبر مهم تامین اجتماعی درباره بازنشستگان تامین اجتماعی

حضور مدیرعامل بیمه کوثر در استان خراسان رضوی

فیلم/خودرو لاکچری ایران‌خودرو، صدای صاحبش را درآورد

عکس/تاج گل ارسالی قالیباف برای خداداد عزیزی

عکس زیرخاکی از امام‌زاده صالح در دوران قاجار