تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

آیا باید نگران استقرار سامانه‌های تاد آمریکایی در اسراییل باشیم؟

روز گذشته آمریکا اعلام کرده که پیشرفته‌ترین سامانه ضد موشکی خود به نام «تاد» را به همراه ۱۰۰ سرباز آمریکایی برای مقابله با تهدید ایران در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد. این خبر برای بسیاری از ایرانی‌ها نگران کننده بوده است، اما واقعا باید نگران این سامانه‌ها باشیم؟

سامانه‌های تاد

اقتصاد۲۴- سامانه تاد به طور خاص برای سرنگونی موشک‌های بالستیک طراحی شده است. این سامانه زمینی هیچ کلاهکی ندارد و برای حمله به ساختمان‌ها یا انجام حملات تهاجمی استفاده نمی‌شود. در عوض، این سامانه تنها با موشک‌های بالستیک کوتاه، متوسط و میان برد ورودی مقابله می‌کند.

استقرار سامانه‌های تاد آمریکایی در اسرائیل به همراه اوپراتور‌های آمریکایی، در واقع اولین اعزام قابل توجه نیرو‌های آمریکایی به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه است، اما آیا اقدام بی سابقه ایست؟ این اقدام در شرایط کنونی چه معنایی دارد؟

آیا استقرار سامانه ضد موشکی تاد در اسرائیل بی‌سابقه است؟

پاسخ به این سوال، خیر است. ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۹ برای اولین بار سامانه دفاع موشکی تاد خود را در جریان یک رزمایش مشترک با اسرائیل به همراه ۲۵۰ افسر و سرباز آمریکایی در جنوب اسرائیل مستقر کرده بود. ارتش اسرائیل در آن زمان اعلام کرد که ۱۵۰ نیروی دفاع هوایی اسرائیل به منظور استفاده از این سامانه توسط نیرو‌های آمریکایی آموزش دیده اند. در آن زمان هم علت استقرار این سامانه‌ها دراسرائیل، نگرانی مشترک اسرائیل و آمریکا از برنامه موشکی ایران اعلام شده بود. اما استقرار تاد در اسرائیل در آن زمان موقتی بود.

جاناتان کنریکوس، سخنگوی وقت ارتش اسرائیل در جریان مانور نظامی که تاد‌های آمریکایی در آن وارد اسرائیل شده بودند گفته بود هدف از استقرار موقتی این سامانه در سپر دفاعی اسرائیل این است که نشان دهند آمریکا قادر است با سرعت چنین تسلیحاتی قدرتمند و پیچیده‌ای را آزمایش کند و «نیرو‌های آمریکایی می‌توانند به هر تهدیدی، در هر مکان و در هر زمان به سرعت و غیرقابل پیش بینی پاسخ دهند.»

بعد از یک ماه و با پایان مانور در ماه مارس سال ۲۰۱۹، سامانه‌های تاد به آمریکا برگردانده شدند. یک ماه قبل از این مانور هم ارتش اسرائیل و آمریکا یک رزمایش مشترک دیگر برگزار کردند و در آن احتمال حضور نیرو‌های آمریکایی برای کمک به عملیات‌های دفاع موشکی را شبیه سازی کرده بودند.

اتفاقی که در سال ۲۰۱۹ رخ داد این بود که واشنگتن و اسراییل توافقنامه‌ای امضا کردند که ایالات متحده را به کمک به اسرائیل در دفاع موشکی در زمان جنگ متعهد می‌کرد.

یوزی روبین، رئیس سابق پروژه موشکی ضد بالستیک Arrow در اسرائیل در آن زمان به اورشلیم پست گفته بود نباید رزمایش و استقرار تاد در اسرائیل در سال ۲۰۱۹ را فقط در همین برهه خلاصه کرد چرا که آمریکایی‌ها سال ۲۰۱۲ رادار سپر موشکی فوق پیشرفته تاد را به همراه نیرو‌های آمریکایی اوپراتور این رادار در اسرائیل مستقر کرده بودند.

این رادار برای نظارت و ردیابی تهدیدات ورودی طراحی شده اخطار ورود موشک‌های بالستیک از فاصله نزدیک به ۳۰۰۰ مایل را به سامانه دفاع موشکی تاد می‌دهد.

ایرادی که اسرائیلی‌ها در سال ۲۰۱۹ به آمریکا وارد می‌کردند این بود که چرا استقرار سامانه تاد این همه سال طول کشیده در حالی که انتظار می‌رفته سامانه‌های دفاعی اسرائیل و آمریکا از دهه ۱۹۹۰ جوری طراحی شده باشند که بتوانند با هم مرتبط شوند.

نکته این‌جاست که آمریکا پیش از اسرائیل سامانه‌های تاد خود را در اختیار امارات، هاوایی، عمان، رومانی، کره جنوبی، تایوان و ژاپن هم قرار داده بود. ژانویه ۲۰۲۲ امارات برای اولین بار از سامانه دفاع موشکی تاد در برابر موشک‌های بالستیک حوثی‌ها استفاده کرد. آمریکا سال ۲۰۱۷ با عربستان هم یک قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری برای فروش سامانه‌های ضد موشکی تاد امضا کرده است. سال ۲۰۱۳ عمان اعلام کرده این سامانه‌ها در اختیار دارد هرچند خبر فروش آن‌ها به عمان هیچ وقت رسانه‌ای نشده است.

اولین استقرار تاد در کره جنوبی با مخالفت شدید چین و روسیه مواجه شده بود. فوریه ۲۰۱۶ وزیر خارجه وقت چین وانگ یی گفته بود اگر کره جنوبی سامانه دفاع موشکی تاد داشته باشد، توازن استراتژیک منطقه‌ای از بین خواهد رفت. سال ۲۰۱۷ یک مقام نظامی چین گفت که استقرار این سامانه تأثیر منفی بر "روابط نظامی دوجانبه و اعتماد متقابل" با ایالات متحده داشته است.

استقرار این سامانه بر فرآیند عادی سازی روابط کره جنوبی و چین هم اثر گذاشت و آن را با وقفه روبه رو کرد.

معنای ارسال سامانه‌های ضد موشکی تاد به اسرائیل در شرایط کنونی چیست؟

آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه که به چندین دولت جمهوری خواه و دموکرات مشاوره داده است، درباره اقدام اخیر آمریکا به واشنگتن‌پست می‌گوید: «استقرار سامانه موشکی دفاعی تاد، آخرین سیگنالیست که نشان می‌دهد ایالات متحده انتظار دارد حمله اسرائیل «آنقدر جامع باشد که ایرانی‌ها مجبور به پاسخگویی شوند».

با وجود این تحلیل، واشنگتن‌پست مدعی شده در نتیجه حمله اخیر ایران به اسرائیل هیچ تلفات جانی ایجاد نشده چرا که سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته اسرائیل تعداد زیادی موشک را در آسمان دفع کرده اند و اجازه برخورد آن‌ها به خاک اسرائیل را ندادند.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفته: «باتری تاد سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل را تقویت خواهد کرد. این اقدام نشان دهنده تعهد قاطعانه ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی بیشتر توسط ایران است.»

آمریکایی‌ها می‌گویند اقدام دولت بایدن در ارسال سامانه تاد نشان می‌دهد بایدن علی رغم اختلافاتی که با نتانیاهو دارد، می‌خواهد نتانیاهو در این جنگ پیروز شود.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های آمریکایی به نگرانی دولت بایدن از حمله اسرائیل به مواضع حساس ایران از جمله سایت‌های هسته‌ای و نفت گاز ایران خبر داده‌اند و گفته‌اند مقامات آمریکا از اسرائیل خواسته از حمله به این مواضع خودداری کند.


بیشتر بخوانید: واکنش احتمالی ایران به حمله احتمالی اسرائیل


هریسون مان، افسر سابق ارتش ایالات متحده که به عنوان یک تحلیلگر در آژانس اطلاعات دفاعی خدمت می‌کرده به واشنگتن پست گفته اگر سامانه تاد در جای خود قرار بگیرد و اسرائیل از حفاظت مدافعان هوایی آمریکایی برخوردار شود، چه تضمینی هست که نتانیاهو به قول خود عمل کرده و به این سایت‌ها حمله نکند؟

به گفته مان، این محموله که در تاریخی نامعلوم تحویل خواهد شد، آخرین نمونه استفاده بایدن از "هویج" به جای چماق برای تحریک اسرائیل به رفتار‌های تهاجمی کمتر است.

اما آنچه در استقرار سامانه تاد در وضعیت کنونی اهمیت دارد، حضور نیرو‌های آمریکایی به عنوان اپراتور این سامانه است. به گفته میلر، کارشناس خاورمیانه اگر موشک‌های ایران به یک سرباز آمریکایی برخورد کند، پای آمریکا به طور کامل به جنگ باز خواهد شد و آمریکا باید اقدام متقابل در برابر ایران انجام دهد.

هریسون مان می‌گوید: ایران نشان داده اراده و توانایی حمله به پایگاه‌های اسرائیلی را دارد و خطری که متوجه سربازان آمریکایی است، جدی است. حتی اگر آنقدر خوشبین باشیم که فکر کنیم این سامانه قرار است جلوی همه موشک‌های ایرانی را بگیرد، اما باید بدانیم که ایمنی این نیرو‌ها در برابر پهپاد‌هایی که در گذشته هم با موفقیت به پایگاه‌های اسرائیل نفوذ کرده اند، همچنان زیر سوال است.

هشدار عباس عراقچی وزیر خارجه ایران در مورد انتقال سامانه ضد موشکی تاد به اسرائیل هم نشان می‌دهد نگرانی از کشیده شدن پای آمریکا به جنگ، جدی است.

عراقچی پیش از اعلام رسمی خبر هشدار داده بود که این کار باعث به خطر افتادن جان نیرو‌هایی آمریکایی می‌شود. راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سامانه نیاز به متخصصان آمریکایی دارد

او بعد از اعلام خبر در روز یکشنبه در پستی به زبان انگلیسی در شبکه ایکس (توییتر سابق) بدون اشاره به نام سامانه ضدموشکی تاد گفت «دفاع از مردم و منافعش هیچ خط قرمزی ندارد.»

عراقچی نوشت: «آمریکا که حجم بی‌سابقه‌ای تسلیحات به اسرائیل تحویل داده است اکنون نیز با استقرار نیرو‌های خود برای عملیاتی کردن سیستم‌های موشکی آمریکا در اسرائیل، جان سربازانش را به خطر می‎اندازد. در حالی که در روز‌های اخیر تلاش زیادی برای مهار یک جنگ تمام عیار در منطقه انجام داده‌ایم، من به صراحت می‌گویم که ما هیچ خط قرمزی را در دفاع از مردم و منافع خود نداریم.»

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

عکس/ترسناک‌ترین خودروی حمل جنازه در تهران

عکس/ تغییر چهره عجیب سپیده خداوردی

عکس/ برترین گلزنان تاریخ استقلال

تصویری زیرخاکی از داریوش مهرجویی کنار بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و علی حاتمی

عکس/خانه‌های زیبای رنگی بندرانزلی

عکس زیرخاکی از کافه قنادی فرانسه در دهه‌ی پنجاه شمسی

اسرائیل به چادر‌های آوارگان فلسطینی هم رحم نکرد!

تصاویری از تمرینات تیم فوتبال پرسپولیس

عکس/قیمت میوه و صیفی‌جات تهران ۷۰ سال قبل

عکس/ استایل جذاب هادی کاظمی و همسرش سمانه پاکدل

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ پاییز رویایی در بیدخون بردسیر، استان کرمان

اینفوگرافی/نتایج ۱۰ دیدار اخیر تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر

فیلم/ کتک‌کاری لارنسیو رگکامف سرمربی مدنظر استقلال با همسر سابقش

برنامه پرسپولیس برای سفر به قطر

فیلم/سردار فدوی: عملکرد جبهه مقاومت بی‌نظیر است

عکس/ جابجایی اسناد مالی سریال‌های تلویزیون با وانت؟!

هر تهرانی سالانه ۲۳۲ کیلوگرم زباله تولید می‌کند

انتصاب الهام وفائی به عنوان مدیریت بیمه‌های اتکائی شرکت بیمه تعاون

فیلم/خاطره بامزه مت دیمون از تام کروز

عکس/ آمار و ارقام بازی‌های ایران و قطر

چرا قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان کاهش نمی‌یابد؟

عکس/ بوسه سردار قاآنی بر پیشانی پدر عباس نیلفروشان

مسئول سابق مناسبات و روابط بین‌الملل سپاه: سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم

اخاذی مرد افغان از مردم در پوشش مامور پلیس

فیلم/اژه‌ای تاریخ نابودی اسرائیل را اعلام کرد

فیلم/راز کباب کوبیده‌های ارزان قیمت در کیترینگ‌ها لو رفت!

مهدی جمالی نژاد استاندار اصفهان شد

اینفوگرافی/میزان اعتیادآور بودن انواع مواد مخدر چقدر است؟

فیلم/پرونده دانشجویان مسئله دار حل و فصل شد

فیلم/ روایت داریوش اقبالی از دزدیده شدن کیفش در کنسرت هلند!

قیمت دستوری ۴ محصول لبنی حذف شد

عکس/ خداحافظی سمانه چهکندی از تیم فوتبال خاتون بم

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳

عکس‌/بانو سولان، همسر تسو سریال جومونگ در ۴۷ سالگی

تصادف مرگبار یک زن جوان در بزرگراه چمران + عکس

آیا قیمت گوشت قرمز تغییر می‌کند؟

از رتبه‌بندی معلمان بازنشسته چه خبر؟

جفت ارز دیجیتال چیست و معاملات آن چگونه انجام می‌شود؟

کسب درآمد۱۲ هزار میلیاردی از پرواز‌های عبوری کشور

عکس‌های دیده نشده از امیر علی پسر شهاب حسینی در ۱۳ سالگی

بهروز تابانی بزرگترین غایب مستر المپیا ۲۰۲۴

پرچم ایران در تظاهرات حمایت از مردم فلسطین در کوبا

بیوگرافی لارنسیو رگکامف سرمربی تازه باشگاه استقلال

با حکم مدیرعامل، مسعود رحیمیان سرپرست مدیریت توسعه کسب و کار بیمه سرمد شد

هشدار ویژه به بازیکنان تیم ملی ایران در رختکن

روزنامه قطری درباره آزمون و طارمی چه نوشت؟

اختلال در سیستم پرداخت ارز مسافرتی در فرودگاه امام

فیلم/ اظهار درماندگی و بیهودگی حمید فرخ نژاد بعد از خروج از کشور

بلیت بازی ایران و قطر ۱۰ میلیون تومان!

تور آموزشی رؤسای ادارات بیمه سینا برگزار شد

عکس/ تبلیغ جالب چای شهرزاد حدود ۶۰ سال قبل

عکس/ بهرام رادان سفیر یک امر خیر شد

تعیین روند شکایت پرسپولیس از ازبکستان

عکس/ پاییز هزار رنگ در ارتفاعات رستم آباد گیلان

سرمربی خارجی استقلال معرفی شد

۸۰۰ هزار دانش اموز دوره متوسط در دبیرستان ثبت نام نکردند

تخریب پایه‌های مهندسی در ایران/ خطر کاهش داوطلبان رشته‌های فنی در دانشگاه های کشور

رشد ۸۲ درصدی پرتفوی بیمه‌های مسئولیت

فیلم/سخنگوی دولت: به اتباع زمین فروخته نخواهد شد

ماجرای متان آرادکوه چیست؟