تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

سرکوب قیمت خودرو و افزایش شکاف در بازار خودرو

شکاف بازار خودرو همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است. طبق آخرین برآوردی که توسط انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور صورت گرفته، شکاف قیمت در بازار خودرو -فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های داخلی - در این سال‌ها به حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

سرکوب قیمت خودرو و افزایش شکاف در بازار خودرو

اقتصاد۲۴-در این سال‌ها از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های داخلی، نزدیک به هشت‌میلیارد دلار از دسترس خودروسازان خارج شده و به جیب دلالان و واسطه‌گران رفته است.

اما چرا این شکاف در بازار خودرو ایجاد شده است؟ به اعتقاد کارشناسان و فعالان خودرویی کشور، ریشه اصلی شکل‌گیری این شکاف عمیق، سرکوب قیمت خودرو طی بیش از یک دهه گذشته است.

از اواخر سال ۱۳۹۱ با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، این سرکوب قیمتی شکل گرفت که تبعات منفی دیگری علاوه بر شکل‌گیری شکاف ۵۰۰همتی، به دنبال داشته و دارد. از زیان‌ده شدن خودروسازان گرفته تا افت کمی و کیفی تولید، همه جزو تبعات منفی قیمت‌گذاری دستوری به شمار می‌روند که با وجود اثبات ناکارآمدی این سیاست، سیاستگذار همچنان بر آن اصرار می‌ورزد.

نیت سیاستگذار شاید خیر و در راستای کمک به مصرف‌کنندگان واقعی باشد، اما در عمل، حتی همان مصرف‌کنندگان نیز حداقل از حیث افت کیفی ضربه خورده‌اند. از طرفی، بسیاری از آن‌ها امکان خرید خودرو از کارخانه را ندارند و مجبورند نیاز خود را از بازار تامین کنند؛ بنابراین سیاست شاید خیرخواهانه سیاستگذار، در جایی دیگر به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی دیگری تمام شده، زیرا یکی از دلایل رشد قیمت در بازار، دلالی و واسطه‌گری (ناشی از اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری) است؛ بنابراین سیاستگذار بی‌آنکه خواسته باشد، به ضرر بخشی از مصرف‌کنندگان واقعی عمل کرده است.

اگر سیاست قیمت‌گذاری دستوری اعمال نمی‌شد، قیمت خودرو در بازار آزاد ارتفاع فعلی را نداشت، ضمن آنکه با رشد کمی و کیفی تولید نیز مواجه بودیم و آنجا بود که سود واقعی به مصرف‌کننده واقعی می‌رسید.

با وجود آنکه در این سال‌ها بار‌ها ثابت شده سیاست قیمت‌گذاری دستوری از کارآمدی لازم و کافی برای تنظیم بازار خودرو برقرار نیست، اما این سیاست کماکان ادامه دارد و همچنان به کام دلالان و واسطه‌گران تمام می‌شود


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول


در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش‌های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

در این بین، از یک سو خودروسازان می‌گویند به دلیل عدم پوشش هزینه‌های تولید با قیمت‌های دستوری، با زیان هنگفتی مواجه هستند و توان ارتقای کمی و کیفی را ندارند و از آن سو، بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی هم از وضع فعلی بازار رضایت ندارند و دستشان به خودروی دلخواه خود نمی‌رسد.

اصرار سیاستگذار بر قیمت‌گذاری دستوری و البته فریز قیمت از یک طرف و رشد قیمت در بازار از طرف دیگر، سبب شده شکاف قیمتی بازار خودرو عمیق و بزرگ‌تر شود. در واقع علاوه بر اینکه فنر قیمت خودرو در مبدا، فشرده نگه داشته شده است، منحنی قیمت در بازار تحت‌تاثیر عوامل خودرویی و به خصوص غیر‌خودرویی، رشد می‌کند؛ بنابراین اگر قرار بر کاهش این شکاف است، یا باید قیمت خودرو در بازار کنترل شود یا قیمت خودرو در مبدا بالا برود که این‌ها خود شامل چند سناریو می‌شوند. یک سناریو این است که سیاست فریز قیمت ادامه یابد و قیمت در مبدا تکان نخورد، اما سیاستگذار به هر شکل ممکن منحنی قیمت خودرو در بازار را کنترل کرده یا حتی جهت آن را عکس کند.

این در حالی است که سیاستگذار خودرو قدرت غلبه بر عواملی مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز (به عنوان مولفه‌های اثرگذار غیرخودرویی بر منحنی قیمت خودرو) را ندارد و تنها ابزارهایش، رشد تولید و واردات است. کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، ریشه‌های سیاسی و اقتصادی دارد که در سطوحی بالاتر از سیاستگذار خودرو در مورد آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود.

اما یک سناریوی دیگر این است که سیاست قیمت‌گذاری دستوری ادامه پیدا کند، اما قیمت خودرو‌ها به صورت مستمر و در فواصل زمانی مناسب اصلاح شود. در این صورت، اگر انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز کنترل شوند، شکاف قیمت کاهش قابل‌توجهی (حداقل در کوتاه‌مدت) خواهد داشت.

بدون تردید اگر قرار بر این باشد که سیاست قیمت‌گذاری دستوری به هر نحوی (حتی طبق سناریوی دوم) ادامه پیدا کند، همچنان با شکافی بزرگ بین قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها مواجه خواهیم بود.

بنابراین، دلالی و واسطه‌گری، افت کیفیت، تولید کمتر از ظرفیت و حتی افت تولید، زیاندهی خودروسازان و نارضایتی مشتریان ادامه خواهد یافت و تنها برنده واقعی آن، دلالان و واسطه‌گران خواهند بود.

در‌حال‌حاضر، سیاستگذار علاوه بر اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، یک گام فراتر رفته و دست به فریز قیمت طولانی زده است که با توجه به رشد نسبی قیمت خودرو در بازار، عملا شکاف قیمت بیشتر و بیشتر شده است.

از آخرین اصلاح قیمت رسمی حدودا ۱۸‌ماه می‌گذرد، هرچند البته در این مدت، خودروسازان توانستند با استفاده از حربه خودرو‌های ارتقایافته، تا حدی قیمت محصولات خود را بالا ببرند. البته از آن ماجرا نیز حدود یک سال می‌گذرد.

گمان می‌رفت دولت سیزدهم در بهار امسال دست به اصلاح قیمت بزند، اما از آنجاکه عمر آن یک سال زودتر پایان یافت، کار اصلاح به دوش دولت چهاردهم افتاد. این دولت نیز با توجه به اینکه در ابتدای راه است و نمی‌خواهد با اصلاح (افزایش) قیمت کارخانه‌ای خودروها، سبب نارضایتی شهروندان شود، فعلا فریز قیمت را ادامه داده است.

هیچ چشم‌انداز دقیق و روشنی بابت اینکه دولت چه زمانی دست به اصلاح قیمت خواهد زد، وجود ندارد، آن هم در حالی که عوامل غیرخودرویی و خودرویی در حال تحریک منحنی قیمت برای صعود هستند. با این حساب، ادامه این وضع منجر به عمیق‌تر شدن شکاف قیمت در بازار خودرو خواهد شد.

با ۵۰۰ همت چه می‌توان کرد؟

اما پرسشی که شاید از دل این گزارش به ذهن افکار عمومی می‌رسد، این باشد که با ۵۰۰هزار میلیارد تومان چه کار‌هایی می‌توان در صنعت خودرو و به صورت مصداقی در خارج از این صنعت انجام داد؟

در خودروسازی با چند عدد و رقم مواجه هستیم که می‌توان پاسخ بخش نخست این پرسش را به واسطه آن‌ها داد.

طبق آخرین آمار منتشره از سوی قطعه‌سازان، مطالبات تعیین‌تکلیف‌نشده زنجیره تامین از خودروسازان، به ۱۰۰همت رسیده است؛ بنابراین یکی از کار‌هایی که می‌شد با یک‌پنجم شکاف ۵۰۰همتی بازار خودرو انجام داد، تسویه حساب با قطعه‌سازان است.

قطعه‌سازان همچنین ۴۵همت به عنوان مطالبات معوق سررسیدگذشته تعیین‌تکلیف‌نشده دارند که با یک‌یازدهم این ۵۰۰ همت، می‌شد آن را تسویه کرد.

در گزارش قطعه‌سازان، آیتمی به نام آینده‌فروشی خودروسازان در قالب قرارداد‌های سه‌جانبه خرید دین، اوراق گام، ال سی داخلی و SCF (تامین مالی زنجیره‌ای) وجود دارد که مقدار آن ۹۰همت اعلام شده است. ۵۰۰همت شکاف بازار، ۵.۵برابر این رقم است.

در مثالی دیگر، زیان و بدهی خودروسازان ملاک قرار گرفته است. طبق آخرین برآورد، زیان انباشته خودروسازان به ۲۵۰همت رسیده است؛ بنابراین با نصف آن ۵۰۰همت می‌شد این زیان هنگفت را جبران و نصف دیگر را نیز صرف توسعه محصول کرد. همچنین بدهی خودروسازان به ۴۵۰همت رسیده، یعنی ۵۰همت کمتر از پولی که جیب صنعت خودرو به جیب دلالان و واسطه‌گران رفته است.


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول


جدا از این اینها، با ۵۰۰همت (معادل حدودا هشت‌میلیارد دلار) شکاف قیمتی بازار خودرو، می‌شد در این سال‌ها چند خودرو را از ابتدا طراحی کرد و توسعه محصول انجام داد.

اگر فرض کنیم هزینه صفر تا ۱۰۰ طراحی یک خودرو مثلا یک‌میلیارد دلار باشد، با ۵۰۰همتی که از جیب خودروسازی رفته، می‌شد هشت خودروی کاملا جدید طراحی کرد. اما با ۵۰۰همت، چه کار‌های غیرخودرویی می‌توان انجام داد؟ به صورت مصداقی، اگر فرض کنیم قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس A ۳۸۰، ۴۰۰میلیون دلار باشد، با هشت‌میلیارد دلار شکاف قیمت بازار خودرو می‌توان ۲۰فروند از این پرنده غول‌پیکر را خرید.

البته اگر بخواهیم هواپیما‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر مانند بوئینگ ۷۳۷ یا ایرباس A ۳۲۰ را بخریم، با توجه به قیمت نهایتا ۱۲۰میلیون دلاری آنها، امکان خرید بیش از ۶۶فروند از این مدل‌ها با هشت‌میلیارد دلار (شکاف قیمت بازار خودرو) وجود دارد.

در مثالی دیگر، میزان کسری بودجه امسال حدود ۸۵۰همت اعلام شده است، بنابراین ۵۰۰همت شکاف بازار خودرو، چیزی حدود ۶۰درصد این رقم است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، میزان منابع کل و مصارف کل، حدود ۶،۴۵۹هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین شکاف - رانت - بازار خودرو چیزی حدود یک‌سیزدهم این رقم می‌شود.

یا مثلا، صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ بدون در نظر گرفتن صادرات نفت، برق، تجارت چمدانی و ارائه خدمات فنی مهندسی و عمرانی، چیزی حدود ۵۰میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین هشت‌میلیارد شکاف بازار خودرو، چیزی حدود یک‌ششم این رقم است. همچنین مجموع واردات کشور در سال گذشته (بدون احتساب شمش طلای استاندارد) ۶۴.۳میلیارد دلار بوده است که هشت‌میلیارد موردنظر، حدود یک‌هشتم این رقم است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ استقرار نیروی‌های نظامی فرانسه در خاورمیانه

عکس / جادوی رنگ‌های پاییزی در روستای یبارک شهریار

عکس/ حک نام ایران بر روی یک مهر ساسانی حدود ۱۴۰۰ سال پیش

عکس/ سرمربی‌های خارجی تاریخ باشگاه استقلال

عکس/ معماری حیرت انگیز کاخ گلستان در دوران قاجار

عکس/ حداقل حقوق کارمندان ۵۰ سال پیش چقدر بود؟

عکس/ استوری جنجالی علیرضا بیرانوند بعد از جریمه ۲ میلیاردی

عکس/ حک نام خلیج فارس بر روی سنگ قبر سربازان آمریکایی

عکس/ کیفر خواست زینب موسوی صادر شد

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ الناز شاکردوست با گریمی و استایلی متفاوت

عکس/ کشف یک هزار ۶۲۰ سکه تقلبی دوره ساسانی در ایلام

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ علی شادمان و مادرش در بچگی

اثر مستقیم بحران‌های خاورمیانه بر بازار‌های ایران؛ از طلا و ارز تا بورس/ فرمول‌های عجیب اقتصادخوانده‌ها برای درمان اقتصاد بیمار ایران

عکس/ نچرال مثل فاطیما بهارمست

عکس/ بیم از تبدیل شدن خانه السنوار به یادمان

اسرائیل: وارد مرحله جدیدی از جنگ می‌شویم

ترس گل محمدی از کمیته انضباطی

قیمت دندان کشیده چند؟

فیلم/ لحظه کشته شدن فرمانده ارتش اسرائیل

 شخصا با ساخت مسکن کوچک متراژ موافقم

۵۸۰ سال پول جمع کن تا خانه بخری

درخواست روزنامه‌نگاران و هنرمندان برای توقف اجرای حکم دو روزنامه‌نگار

داده های واقعی در مورد بیماری  و درمان ها، فقط در هیلیفا

اظهارات نادمانه علیرضا بیرانوند

فیلم/ بازسازی نحوه شهادت یحیی سنوار

سهرابیان پس از تتوی جنجالی!

دکتر بهشتی‌نژاد: افزایش سرمایه از اولویت‌های کاری هیأت مدیره جدید

مدیرعامل بانک رفاه کارگران شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت

فیلم/توصیه هادی چوپان به ایرانیان

طرح تسهیلاتی «میز کارگزاری» بانک رفاه کارگران بازنگری و تمدید شد

طرح «ارمغان» بانک رفاه کارگران بازنگری و تمدید شد

اسامی برگزیدگان شهریور ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح «امید رفاه» بانک رفاه کارگران اعلام شد

استانداران خوزستان و لرستان معرفی شدند + سوابق

برندگان قرعه‌کشی جشنواره میلاد رفاه بانک رفاه کارگران مشخص شدند

ترکیب و تعداد نهایی جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک رفاه کارگران اعلام شد

استاندار جدید تهران منصوب شد

کرباسچی: دولت از انتصابات خود پشیمان خواهد شد

پذیرندگان برتر تیر و مرداد ماه طرح «پذیرنده‌شو» بانک رفاه کارگران مشخص شدند

عکس/حمایت معصومه ابتکار از دو روزنامه‌نگار

بانک رفاه کارگران؛ بانک پیشرو در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه

مهدوی کنی محبوب جریان‌های سیاسی بود

برندگان جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک رفاه کارگران مشخص شدند

وکالتی کردن حساب مشتریان بانک رفاه کارگران برای شرکت در طرح عرضه خودرو‌های وارداتی

این خودرو‌ها مشمول مالیات شدند

سامانه موبایل بانک رفاه نسخه اندروید به‌روزرسانی شد

پذیرندگان برتر شهریور ماه طرح «پذیرنده‌شو» بانک رفاه کارگران مشخص شدند

عکس/ عقدکنان شهید یحیی سنوار

طرح تسهیلاتی «جهش مهر سلامت» بانک رفاه کارگران تمدید شد

پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند از مرز ۱۳۲ همت گذشت

عکس/ زنی که همه طلاهایش را به مقاومت بخشید

پیگیری ویژه موضوعات راهبردی سازمان تأمین اجتماعی

طرح «کرامت» بانک رفاه کارگران تمدید شد

مشاور جدید وزیر ارتباطات کیست؟

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

به نکات امنیتی در استفاده از کارت‌های بانکی دقت کنید

عکس/ اسرائیلی مشهور در حال فرار

خرید آسان خودرو‌های وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت

تمرکز بر بازار سرمایه، از اولویت‌های بانک تجارت است

خروج دومین زندان از کرج

کشورهایی که درآمد یوتیوب از آنها بیشتر است!