اقتصاد۲۴-هم اکنون در تهران ما با چالشهای عدیدهی محیط زیستی مواجهه هستیم. فرونشست زمین، افت آبهای زیر زمینی، آلودگی آلاینده ها، قطع و خشکاندن درختان توسط برخی اشخاص و ارگان ها، عدم رعایت الگوی مصرف آب، نبود مدیریت علمی و توانمند و غافل ماندن از تکنولوژی روز دنیا از مهمترین عوامل آلودگی و بحرانهای زیست محیطی کلانشهر تهران میباشد.
نزدیک به ۸۰ درصد اتوبوس ها، بیش از ۹۰ درصد موتور سیکلت ها، ۲۵ درصد کامیونها و ۱۵ درصد خودروهای سواری در تهران فرسوده و از رده خارج هستند و باید هر چه زودتر جایگزین گردند. بر اساس بررسیهای صورت گرفته در حدود ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران بخاطر اتوبوس ها، خودروهای شخصی، کامیونها و موتور سیکلتهای فرسوده میباشد. برای بهبود کیفیت هوای تهران و کاهش آلایندهها مردم باید استفاده از انرژی خورشیدی و بادی را جدی بگیرند. جایگزین کردن اتوبوسها و تاکسیهای گازوئیل سوز و بنزینی با اتوبوسها و تاکسیهای برقی و خورشیدی هر چه سریعتر باید اتفاق بیفتد.
پادگان ها، زندان ها، کارخانجات، کارگاه ها، وزارتخانهها و سایر ادارات دولتی و غیر دولتی طی بازهی زمانی مناسب و به سرعت به خارج از تهران انتقال یابند. به الزامات اجرایی تعیین شده در اسناد بالادستی، قانون هوای پاک، مقررات و آئین نامههای اجرایی مدیریت پسماند ها، هوشمند سازی و توسعه خدمات الکترونیک به شهروندان برای کاهش تردد در شهر، توسعه و مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی پاک، تقویت مرکز کنترل کیفیت آلودگی هوای شهر تهران و به توسعه سیستم حمل و نقل مترو توجه ویژهای صورت گیرد.
مرکز کنترل ترافیک شهر تهران، ارائه خدمات ماهوارهای به شهروندان و مرکز کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران و اطلاع رسانی کیفی وضعیت آلاینده های هوا و ایجاد مراکز معاینه فنی انواع خودرو در جاهای مناسب تقویت شود.
استفاده از ظرفیتهای ثمنها و سازمانهای مردم نهاد و مشارکت دادن شهروندان در مدیریت شهری، آموزش و تشویق شهروندان برای مقابله با آلایندهها و کاهش آلودگی هوای پایتخت در رسانه ملی، سینماها، مدارس، دانشگاهها و مطبوعات از نکات مهم و ارزشمند برای تحقق بخشی روند بهبود هوای شهر تهران میباشد.
سیده ناهید کریمی/ دکتری مدیریت تکنولوژی