تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۳۰ آبان ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

خودروسازان به صورت روزانه در ضرر هستند

سرانجام بعد از رایزنی بسیار خودروسازان برای افزایش قیمت، وزارت صمت مجوز افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو را برای دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا صادر کرده است.

خودروسازان به صورت روزانه در ضرر هستند
اقتصاد ۲۴- در حالی سال گذشته شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر می‌کرد که بر اساس دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت در دی ماه سال گذشته، این شورا از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت و مسوولیت آن به سازمان حمایت که زیرمجموعه وزارت صمت است، سپرده شد.

اما خبرگزاری تسنیم در این باره مدعی شده که «شورای رقابت در تمام مراحل این افزایش قیمت حضور داشته و به نوعی در جریان رایزنی خودروسازان و ارسال صورت‌های مالی آنها به سازمان حمایت بوده است و در نهایت افزایش قیمت‌ها را هم تایید می‌کند.»

الیاس حضرتی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در این باره گفته است: «از ۱۳ ماه پیش مصوبه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه باید قیمت خودرو افزایش یابد، دولت برای جلوگیری از سودجویی دلالان، با این کار موافقت کرده است.»

با مجوز جدیدی که برای افزایش قیمت خودرو‌ها صادر شد؛ قیمت مصوب کارخانه‌ای خودرو‌های گروه ایران‌خودرو به‌طور میانگین ۳۳ درصد و گروه سایپا ۲۳ درصد افزایش یافت. براساس توضیحات خودروسازان، قیمت‌های اعلامی آنها بدون در نظر گرفتن مواردی همچون مالیات ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداخت‌های قانونی بوده است.

طبق بررسی‌ها با افزوده شدن این موارد، به‌طور میانگین ۲۰ درصد به قیمت مصوب کارخانه‌ای اضافه می‌شود که در نهایت مصرف‌کننده باید این قیمت را پرداخت کند نه قیمت مصوب کارخانه. با این حساب، در گروه ایران خودرو به قیمت‌های مصوب باید حدودا ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان دیگر اضافه کرد تا به قیمت مصرف‌کننده نزدیک شویم. در گروه سایپا نیز به‌طور میانگین ۷۰ تا ۸۵ میلیون تومان به قیمت مصوب کارخانه اضافه می‌شود که بخش عمده این ارقام به جیب دولت می‌رود.

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، ایران‌خودرو و سایپا در ۶ماهه نخست امسال مجموعا ۱۹ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. از این مقدار، حدود ۷.۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به گروه سایپا و حدود ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به گروه ایران‌خودرو است. با این حساب، زیان خالص خودروسازان در ۶ ماهه امسال ماهانه ۳.۲ هزار میلیارد تومان و روزانه ۱۰۶ میلیارد تومان بوده است.


بیشتر بخوانید:  معرفی خودروی هایما 7X / اگر به خودروی چینی علاقه دارید بخوانید


افزایش قیمت‌ها با تاخیر صورت گرفت

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به ارایه مجوز به خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها به «اعتماد» گفت: این اصلاح قیمت حداقل افزایش قیمتی بود که در نظر گرفته شده است و بر اساس مبانی محاسباتی این افزایش قیمت باید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در نظر گرفته می‌شد تا تورم کنونی را پوشش دهد و حتی این تغییر قیمت باید در اردیبهشت ماه امسال اعلام می‌شد و نه در پاییز.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به حذف ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان گفت: عملا در حال حاضر نرخ ارز در محدوده ۵۰۰۰۰ تومان است، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ دلار در محدوده ۲۸۵۰۰ بود، اما در سال ۱۴۰۲ برای دو خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) به محدوده ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان رسید و برای امسال ظاهرا به ۵۰۰۰۰ تومان رسیده است و این ۳۰ درصد روی اعداد مربوط به شهریور ۱۴۰۱ است و به عبارتی باید حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دادند.

کاکایی تصریح کرد: علت این تاخیر‌ها به فشار‌هایی برمی‌گردد که بر دولت قبل وارد شده بود ضمن آنکه دولت جدید هم از افزایش قیمت‌ها طفره می‌رفت.

زیان خودروسازان موقتا کاهش می‌یابد

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر می‌بینیم که قیمت‌ها را به‌روزرسانی کرده‌اند به این دلیل بوده که نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است و کم‌کم تولید در حال متوقف شدن بود و با این اوصاف دیگر کیفیت خودرو هم بالا نمی‌رود.

کاکایی با بیان اینکه دولت با یک اصلاح حداقلی موافقت کرده است، ادامه داد: ایران خودرو در شش ماهه ابتدای سال توانست با یکسری از ترفند‌ها زیان این شرکت را کاهش دهد، به گونه‌ای که در شش ماهه ابتدای سال گذشته این زیان ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۱۱هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این اقدام تا حدودی زیاندهی خودروسازان را کاهش می‌دهد و حتی احتمالا عملیات تولید را هم سودآور خواهد کرد، با این تصمیم ممکن است موقتا زیاندهی به صفر برسد، اما این مساله ارتباطی به جبران زیان ندارد.

او با اشاره به نامه بورس گفت: سازمان بورس بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که دو خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند، اما بالاخره چند روز پیش، پس از ده ماه جواب بورس را با این اصلاح قیمتی دادند که زیاندهی‌شان کم شده است.

سبد هزینه‌ها رشد کرده است

کاکایی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام معاون وزیر صمت از انتهای آبان ماه قیمت‌ها تغییر خواهد کرد، لذا در خوشبینانه‌ترین حالت فعلا زیاندهی عملیاتی به صفر خواهد رسید، اما یک‌سال بعد که پنج سال مهلت تجدید ارزیابی به پایان می‌رسد باید تا آخر سال تجدید ارزیابی انجام شود و بخشی از این زیان انباشته رفع خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به نرخ دلار تصریح کرد: نرخ دلار در شش ماهه ابتدای سال بین ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان بود و از یک ماه گذشته به ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان رسیده و این واقعیت را باید در نظر گرفت که ارز نیمایی حذف شده و ارز مبادله‌ای جای آن را گرفته است به این معنی که دیگر کف قیمت ۲۸۵۰۰ وجود ندارد و کف مبادلات به بیش از ۴۳ هزار تومان رسیده است.

او ادامه داد: هر چند سقف دلار چندان رشدی نداشته، اما اصل قیمت دلار و سبد هزینه‌ها افزایش یافته و در کنار آن قیمت برق، گاز و دستمزد کارگران و قیمت مواد اولیه رشد داشته است و از طرف دیگر با کمبود در بخش انرژی روبه‌رو هستیم.

نفس تولید به شماره افتاده بود

کاکایی تصریح کرد: البته فعلا نمی‌توان پیش‌بینی چندانی از نرخ‌گذاری‌ها تا پایان اسفند ماه امسال داشت و این اصلاح قیمتی هم که صورت گرفته، بیشتر به این دلیل است که تولید ادامه داشته باشد و نفس تولید به شماره نیفتد و امیدواریم که وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی بتوانند میزان تورم را کنترل کنند، البته باید دید نرخ دلار به چه سمت و سویی خواهد بود.

این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا این مجوز شامل افرادی که ثبت‌نام خودرو داشته‌اند هم می‌شود یا خیر، افزود: تا انتهای آبان ماه نرخ‌ها تغییری نخواهد کرد، اگر کسی تسویه حساب کرده باشد و این مساله جزیی از تعهدات‌شان با شرکت بوده، خودرو را به او تحویل می‌دهند و مبلغی اضافه نخواهد شد، اما اگر از قبل ثبت‌نامی کرده و مبالغی هنوز باقی مانده است احتمالا مشمول این تغییر می‌شود البته باز هم زیان نمی‌کند و در حقیقت از سود این خودرو کم می‌شود و اگر پیش از این سود ۳۰۰ میلیون بود، الان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

کاکایی خاطرنشان کرد: حدود یک ماه است که قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است و این روز‌ها هم باید قیمت خودرو بالا می‌رفت که حدود ۱۷ درصد می‌شود که باز هم ارتباطی به این تغییر قیمت کارخانه‌ای هم ندارد.

بازار کشش بیشتری برای افزایش قیمت‌ها ندارد

او با بیان اینکه بازار کشش بیشتری هم برای افزایش قیمت‌ها ندارد، گفت: چند روز پیش در خبری اعلام شد قیمت کارخانه‌ای پانزده خودرو بیشتر از قیمت بازار شده است. شرکت‌های (مدیران خودرو و کرمان خودرو و ...) که علت آن هم عدم کشش بازار اعلام شد و شاید قیمت خودرو پس از این تغییر در بازار هم حدود بیست درصد رشد کند و این اجحافی هم که برخی معتقدند به مصرف‌کننده وارد شده ناشی از عملکرد (ایران‌خودرو و سایپا) نبوده و تنها ناشی از تورمی بوده که به کاهش ارزش ریال برمی‌گردد.

کاکایی با اشاره به افت ارزش ریال خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده ۱۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری در بودجه وجود دارد که بیش از ۳۰ درصد بودجه را در برمی‌گیرد که به معنی چاپ پول است که ارتباطی به خودروسازی ندارد.

او با اشاره به قیمت پایین دارو در کشور افزود: همین پایین بودن قیمت‌ها باعث قاچاق دارو شده و نشان‌دهنده آن است که ارزش ریال در مقابل ارز‌های جهانی حایز اهمیت است، چراکه کشور یک سیستم بسته نیست که با چاپ پول بتوان ارزش آن را حفظ کرد و ثابت نگه داشت و در اقتصاد این‌گونه است که چاپ کردن پول بدون پشتوانه باعث افزایش تورم می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳
با سلام و خسته نباشید این حقوقیهای بازار سرمایه اگر بیشتر از این به 80 میلیون ایرانی فشار بیاورند منتظر کشیدن جنازه هایشان در سراسر مملکت باشند تشکر تشکر
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳
با سلام حقوقی های بی وجدان دلار 710000 تومان سهم 112= 130-140-160-200 تومان شرم کنید دست از سر این ملت بی پناه بردارید تشکر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ لباس اجق وجق بهاره رهنما در دیدار با جاری سابقش

عکس/ زنان اصفهانی ۵۸ سال پیش در حال شستن لباس در زاینده رود

عکس/ تیپ دیده نشده محمدرضا شریفی نیا در ۲۵ سالگی با انگشترای عجیب

عکس/ تاج پرنسسی همسر دوم معین در مراسم عروسیشان

تصاویر تکان دهنده از بازداشت قاتلان دانشجوی دانشگاه تهران

عکس/ چهره بامزه علی دایی ۲۳ سال پیش با لباس سربازی

عکس/ پوستر AFC برای بازی بین استقلال و الریان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خواص شگفت انگیز رزماری برای لاغری

هشدار فدراسیون کوهنوردی: از ۲ تا ۸ اسفند کوه نروید

آتش استیضاح زیر پای وزیر اقتصاد

اجساد ‌ ۴ اسیر اسراییلی فردا تحویل داده می‌شود

زلنسکی: ترامپ در دام اطلاعات نادرست گرفتار شده است

یک داور در باشگاه پرسپولیس مدیر شد

فیلم/ فیلمی کم‌تر دیده‌شده از تبدیل سفارت اسرائیل به فلسطین

شوک شبانه به استقلال

نقش بختیاری‌زاده در صعود استقلال

رهبر انقلاب: منتظر اقدام قطر برای بازگرداندن مطالبات ایران هستیم

فیلم/ توضیحات فعال سیاسی آمریکایی در مورد چگونگی شهادت سیدحسن نصرالله

محمد حبیبی آزاد شد

منوچهر والی‌زاده صدای جاودان دوبله ایران کیست؟

عکس/ محمدرضا زنوزی در جلسه با مسعود پزشکیان

بیانیه قطر درباره دیدار امیر این کشور با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور

میزان واردات بنزین امسال به سه میلیارد دلار می‌رسد

فیلم/ واکنش عابدینی به طولانی‌شدن ساخت ماکت ساختمان فدراسیون

عدد سبد معیشت مشخص شد

فیلم/ نشست خبری امیر قطر با پزشکیان

فیلم/ قدردانی وزیر علوم از صاحب سوپرمارکت اطراف دانشگاه شریف

بازگشت کریستیانو رونالدو در آستانه دیدار با استقلال + عکس

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ای تا چهارم اسفند

علی پروین از خودش رفع اتهام کرد

روزنامه اصولگرا: می‌خواهند با پروژه قتل یک دانشجو، ناآرامی خیابانی را شروع کنند

جویباری: منتظر جواب ماتزاری هستیم

سیدمحمد خاتمی یک پیام صادر کرد

سازمان لیگ برای تعویق دربی همراهی کند

نخستین عکس از دیدار امیر قطر با رهبر انقلاب

قدردانی پزشکیان از تلاش امیر قطر برای برقراری آتش بس در غزه

استراتژی ما، هوشمندسازی فرآیند‌ها و خلق ارزش بر مبنای تحلیل نیاز‌های مشتریان است

ورود برنج ۴۸ هزار تومانی به بازار

همدلی قوا باعث خروج از مشکلات اقتصادی کشور می‌شود/ اقدامات مهم غیرتورمی برای رسیدن به رشد اقتصادی

عزم جدی برای تأمین مالی رشد اقتصادی/ تأمین حدود ۸۰ درصد بودجه دولت از سوی وزارت اقتصاد

لزوم حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور برای مدیریت پیشگیری و توسعه زیرساخت‌های کیش

آمار عجیب از شمار مرگ‌و میر‌های جاده‌ای در ایران

بانک صادرات ایران برترین غرفه اولین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های حراست

ادارات این استان تا آخر سال پنج‌شنبه‌ها تعطیل شد

حمایت بانک رفاه کارگران از واحد‌های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

پزشکیان: قطر جایگاه ویژه‌ای در ایران دارد

شخصی‌سازی بیمه‌نامه‌ها و توسعه خدمات آنلاین چشم‌انداز آینده بیمه نوین

عملکرد مناسب و قابل دفاع شرکت سرمایه‌گذاری دستاورد دی

پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک کیست؟ / از نگرش‌های نوین در دنیای معاصر تا ترویج هم‌زیستی میان ادیان

60 هزار فروشنده در پیندو تا نیمه بهمن 1403

قیمت حبوبات افزایش یافت

فیلم/ امیر قطر: ما تاکید کردیم که بهترین راه برای حل نزاع‌هایی که در منطقه وجود دارد گفت‌و‌گو‌های سازنده است

اینفوگرافی/ ترفندهای خانه‌تکانی سریع و آسان برای عید

اروپا و خاورمیانه در برابر دو انتخاب

اولین واکنش بازار به استیضاح همتی در بحبوحه فشار‌های خارجی

سالمندان از چه رفتار‌هایی بدشان می‌آید؟

فیلم/ جزئیات کالابرگ قبل از عید از زبان عضو کمیسیون اجتماعی