تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۱ آذر ۱۴۰۳

چرا صنعت خودرو در ایران زیان‌ده است؟

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو موجی جدیدی از رشد قیمت‌ها را در بازار ایران شکل داده است.

خودرو

اقتصاد۲۴- صنعت خودرو در ایران در وضعیت ناگواری قرار دارد. هر چند این صنعت یکی از مهمترین صنایع مورد توجه دولت‌ها در ایران تلقی می‌شود، اما زیان دهی آشکار آن سبب شده است فاصله آن‌چه در ایران صنعت خودرو نامیده می‌شود با آن‌چه در جهان وجود دارد زیادتر از تصور باشد.

بر اساس تازه‌ترین تصمیم از فردا اول آذرماه قیمت خودرو‌ها دستخوش افزایش خواهد شد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) این خبر را تایید کرده است. از سوی دیگر رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: از ۱۳ ماه پیش مصوبه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه باید قیمت خودرو افزایش یابد و دولت برای جلوگیری از سودجویی دلالان، با این کار موافقت کرد. الیاس حضرتی گفته است: ایران خودرو و سایپا ورشکسته هستند؛ خودرو‌ها را افزایش قیمت دادیم تا به جای جیب دلال به جیب کارخانه برود. 

بررسی وضعیت برخی از مهمترین شرکت‌های خودروسازی در دنیا نشان از آن دارد که صنعتت خودرو صنعتی سودساز در جهان است. با این حال مدت‌های طولانی است که خودروسازان زیان جیب خود را می‌شمرند و تولید هر دستگاه خودرو زیانی را برای شرکت تولید کننده به ارمغان می‌آورد.

خودروسازان بزرگ جهان چقدر سود دادند؟

توجه به این نکته ضروری است که صنعت خودروسازی در سال ۲۰۲۴، روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است و سود اغلب شرکت‌های خودروسازی در نیمه اول این سال دستخوش کاهشی محسوس نسبت به نیمه اول سال گذشته میلادی شده است.

بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد شرکت فولکس واگن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ سودی برابر با ده میلیارد و ۵۲ میلیون یورو ساخته است. سود این شرکت البته در قیاس با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهشی یازده درصدی را نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت خودرو، حربه دولت برای جبران کسری بودجه/ خودرو‌های ایرانی متریال خاصی ندارد که قیمت آنها اینقدر بالا باشد



گروه ب‌ام‌و نیز در همین دوره زمانی هفت میلیارد و ۹۳۳ میلیون یورو سود ساخته است. سود شرکت جنرال موتورز آمریکایی نیز در این دوره زمانی با رشدی قابل توجه به هفت میلیارد و پنجاه و پنج میلیون یورو رسیده است.

گروه مرسدس آلمانی نیز سودی برابر با ۶ میلیارد و ۹۷۸ میلیون یورو سود در این دوره زمانی به دست آورد.

استلانتیس هر چند با کاهش بیش از پنجاه درصدی سود رو‌به‌رو شده است، اما با این حال همچنان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ سودی برابر با شش میلیارد و ۶۳۹ میلیون یورو ساخته است.

هیوندای کره‌ای نیز سودی برابر با ۵ میلیارد و ۲۸۵ میلیون یورو کسب کرده است. سود شرکت فورد نیز دو میلیارد و ۸۸۱ میلیون یورو برآورد شده است. شرکت تسلا نیز به سودی معادل ۲ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو دست یافته و سود گروه رنو نیز دو میلیارد و ۱۷۵ میلیون یورو برآورد شده است. سود ولوو یک میلیارد و ۹۶ میلیون یورو و سود فراری ۹۵۳ میلیون یورو اعلام شده است.

قیمت خودرو
در این وضعیت، اما دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران یعنی سایپا و ایران خودرو زیان تولید کرده‌اند. براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، ایران‌خودرو و سایپا در ۶ ماه نخست سال مجموعاً ۱۹.۱ هزار میلیارد تومان زیان خالص ساختند. در تهیه جدول فوق از اطلاعات پدال نیوز استفاده شده است.

نکته قابل توجه این است که زیان خودروسازان ایرانی در این دوره زمانی کاهش داشته است. احتمالا تلاش خودروسازارن برای عرضه آپشنال، کمتر شدن فشار قیمت‌گذاری دستوری و شیوه‌های عرضه همگی در این حوزه موثر بوده‌اند. در مجموع از ۱۹.۱ هزار میلیارد تومان زیان تولیدی خودروسازان ایرانی ۷.۳ هزار میلیارد تومان مربوط به سایپا و ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به ایران خودرو است. با این حساب، زیان خالص خودروسازان در ۶ ماه سال ماهانه ۳.۲ هزار میلیارد تومان و روزانه ۱۰۶ میلیارد تومان است.
قیمت خودرو
با احتساب قیمت ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر یورو در صرافی‌های بانکی مجموع زیان دو خودروساز در شش ماه بالغ بر ۳۴۴ میلیون یورو است و باید در نظر داشت زیان انباشته ایران خودرو تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۳ برابر ۱۲۲.۱۶۰ هزار میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا برابر با ۵۸.۶۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است. در این فضا البته بسیاری از کارشناسان و همچنین مقامات این دو بنگاه بزرگ خودروساز بر این اعتقادند که افزایش قیمت کارخانه می‌تواند حجم زیان مترتب بر این صنعت را کاهش دهد و وضعیت را در این صنعت بهبود بخشد.

دلیل ایجاد زیان چیست؟

دلیل زیان بزرگ شکل گرفته در صنعت خودروسازی چیست؟ این سئوالی است که بار‌ها و بار‌ها افکار عمومی و کارشناسان از سیاستگذاران دولتی و صنعتی پرسیده‌اند. به نظر می‌رسد سرراست‌ترین جواب ممکن به این سئوال یک گزاره است؛ قیمت‌گذاری دستوری. در حقیقت دولت در ادواری با هدف مهار تورم و پیشگیری از بروز نارضایتی در مصرف‌کنندگان نسبت به ابلاغ قیمت دستوری اقدام می‌کند. در عمل، اما قیمت‌گذاری دستوری کارایی لازم را ندارد و خودرو در بازار با قیمتی بسیار متفاوت از خودرو در کارخانه عرضه می‌شود. از منظر وجود خودروی دو نرخی ایران را می‌توان دارنده یکی از عجیب‌ترین وضعیت‌ها در جهان دانست. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفتگویی با نگارنده مهمترین دلیل بحران در صنعت خودرو را قیمت‌گذاری دستوری می‌داند و معتقد است این اقدام صنعت خودرو در ایران را سرکوب کرده است. قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو از اوایل دهه نود اغاز شده و نعمت‌بخش معتقد است در دهه‌ی هشتاد در غیاب فرآیند قیمت‌گذاری دستوری، خودرو به کالایی مصرفی و بادوام برای مصرف‌کننده ایرانی بدل شده بود و حتی در بازار قیمت خودرو از قیمت فروش کارخانه پایین‌تر می‌آمد.

هر چه هست باید در نظر داشت سیاستگذاری نادرست سبب شده یکی از پولسازترین صنایع در جهان، در ایران زیان تولید کند. هر چند برخی معتقدند اقتصاد ایران در سطح کلان نیاز به حراجی دارد، اما میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی از عبارتی دیگر بهره برده و گفته است اقتصاد ایران نیازمند فیزیوتراپی است تا بتواند حرکت کند. شاید تعمیم این گزاره به صنعت خودرو در سطح خرد نیز بیراه نباشد. صنعتی که از پس سابقه‌ای بیش از پنجاه سال هنوز قادر به راه رفتن بدون کمک دولت نیست.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/قیمت عجیب خانه‌های ویلایی در ونک ۶۰ سال قبل

حادثه رانندگی برای استاندار مرکزی

ترفند جدید کلاهبرداری به اسم مامور پست

اینفوگرافی/ نرخ تورم آبان‌ماه به تفکیک دهک‌ها

غروب زیبای خورشید در ساحل خلیج فارس

هزینه حج تمتع سال آینده ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون

گزارش بورس امروز شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۳

عکس/ خواننده ماکان بند مهمان نمایش بهاره رهنما

فیلم/ صدور مجوز واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد

فرونشست زمین به قم رسید

اینفوگرافی/ کدام رئیس جمهور در آمریکا بیشتر ایران را تحریم کرد؟

بیوگرافی جذاب حامد بهداد؛ از بازیگری تا خوانندگی + عکس

بازگشت ترامپ و دیپلماسی پنهان تروییکای اروپا؛ ۳ کشور عضو برجام به دنبال بازگشت کمپین فشار حداکثری علیه ایران

دریافت هرگونه مبلغ مازاد بر اصل و کارمزد در معاملات فروش ارز در نیما، غیرمجاز است

۵۸ درصد تصادفات شبانه به علت خاموشی معابر است

۱۲ درصد مرگ و میر در ایران ناشی از آلودگی هوا

جزئیات تازه از نحوه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان

عکس/ ژست خاص فردین، نصرت و ملک مطیعی کنار هم حدود ۵۰ سال پیش

عکس/ بهروز وثوقی و کهنمویی در نمایی از یک فیلم حدود ۵۰ سال پیش

پرداخت پول برای ثبت مهریه اجباری شد

عکس/ خیابان فردوسی در دوران قاجار چگونه بود؟

خبر بد برای استقلال پیش از بازی با پاختاکور

عکس/ ژست عاشقانه زن و شوهر ایرانی عهد قاجار

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ ۴۴۵ میلیون + جدول

تصویری از مرداب زیبای بندرانزلی در دوره قاجار

فرماندار بندر انزلی برکنار شد

فیلم/ شدت تخریب زیاد حمله بامدادی اسرائیل به محله البساطه بیروت

کاری که مهدی تارتار با تراکتوری‌ها کرد

عکس/ تفریحات لاکچری مهدی قایدی در کوه‌های آلپ

بند جنجالی در قرارداد اوستون اورونوف با پرسپولیس

فیلم/ ورود سامانۀ بارشیِ جدید به کشور از فرداشب

عکس/ نمایی از بازار شهر رشت در دوران قاجار

عکس/ توییت عجیب لاریجانی درباره برجام جدید

ورود رئیس جمهور به پرونده علیرضا بیرانوند

نفت برنت افزایشی شد

چرا مولدسازی دارایی‌های دولت به بن بست خورده است؟

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز

عکس/مجید اسکندری،کسلر سریال «پایتخت» در ۵۲ سالگی

قیمت حباب سکه بزرگ شد

عکس/ جنیفر لوپز عاشق محافظش شد!

مشخصات پهپاد ایرواستار؛ پهپاد همه فن حریف اسرائیلی

هزینه اجاره خانه کم متراژ از هفت حوض تا تهرانپارس + جدول

عکس/ اولین تصاویر هانیه توسلی بعد از رفع ممنوع‌الکاری

هشدار علی ربیعی درباره بحران نفوذ

ماجرای گروگانگیری ۵۰ هزار دلاری افغان‌ها در تهران

دلار تغییر کانال می‌دهد؟

تلویزیون ایران غوطه‌ور در بحران اعتماد و ناکارآمدی/ ۱۴۰۰ ساعت برنامه روزانه برای کدام مخاطب؟/ کیسه پر صداوسیما از بودجه و دستان خالی در برابر مخاطبان

پیش شرط برای سبزپوشی بورس در آذرماه سال ۱۴۰۳

پردرآمدترمدترین مشاغلی که می توان با لپ‌تاپ داشت

راهکار یک نماینده مجلس برای جبران کسری بودجه