اقتصاد ۲۴- محمد کبیری در نشست هم اندیشی جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با تاکید بر اینکه نظام گردشگری کیش را باید یک زنجیره متصل به هم ببینیم گفت: از نظام تامین مالی تا ورود گردشگر و دیگر بخشها همگی جزو این زنجیره هستند و باید همه بخشها را در کنار هم دید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: سه محور بازرگانی، فناوریهای نو و گردشگری باید تا سال ۱۴۱۲ تامین کننده بخش اعظم درآمدهای کیش باشند هر چند که تا تحقق این برنامه بسیار فاصله داریم.
وی در ادامه بیان داشت: برنامه ریزیهای ما در جهت تحقق سه گام اساسی است. نخستین گام، توسعه زیرساختها شامل بخشهای زیادی از جمله: بهداشت، آموزش، انرژی، اینترنت، تلفن و. است که در اولویتهای توسعه زیرساختها و رسیدن به استاندارد است.
کبیری تشریح کرد: بحث مسکن از دیگر موضوعاتی است که باید در خصوص آن برنامه داشته باشیم. یکی از این طرحها در حوزه مسکن میتواند طرح مشارکتی مسکن باشد که البته نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسی دارد. در خصوص آموزش ایجاد امکانات مناسب و خوب آموزشی برای جزیره کیش بسیار مهم است که در دستور کار قرار دارد. همچنین در زمینه آب و برق که یکی از مهمترین اولویتهای زیرساحتی این جزیره است باید در خصوص تامین ناترازی تا عید نوروز برنامهای برای حل این موضوع داشته باشیم.
وی افزود: در حوزههای سلامت و آموزش نیز طرح توسعه زیرساختهای این دو حوزه در دستور کار معاونت توسعه مدیریت قرار دارد و مذاکراتی نیز در حوزه آموزش انجام شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در گام نخست و در مسیر توسعه زیرساختها نیاز به مشارکت جوامع و اصناف است تاکید کرد: در بحث مسکن باید اقداماتی انجام دهیم که هزینه مسکن برای کیشوندان و اقشار مختلف به ویژه کارگران کاهش یابد که جز با مشارکت امکانپذیر نیست.
کبیری به لزوم تامین مالی برای توسعه زیرساختها اشاره کرد و گفت: تامین مالی در دستور کار حوزههای اقتصادی و مالی است که باید به سرعت با راهکار مشخص در این زمینه برنامه عملیاتی تدوین شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از اصلاح فرآیندها به عنوان گام دوم برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش یاد کرد و افزود: بخشی از اصلاح فرآیندها به سازمان باز میگردد و بخشی به مقررات خودساخته دیگر سازمانها که به منطقه آزاد کیش تحمیل شده است. در این خصوص دو کمیته تشکیل دادهایم کمیته موارد خاص که نگاهی به گذشته و موارد مشکل دار دارد و معاونان و مدیران سازمان موضوعات را بررسی و رسیدگی میکنند.
کمیته دوم کمیته تسهیل کسب و کار است و علاوه برموضوعات مالیات، گمرک و تامین اجتماعی، موضوع اصلاح فرآیندها نیز پیگری میشود و در این مسیر از مشاوران و مشورت جوامع و اصناف بهره گرفته میشود.
وی در ادامه به ایده نهایی برنامه راهبردی خود اشاره کرد و گفت: راه اندازی پنجره واحد مناطق آزاد به محوریت جزیره کیش از اقداماتی است که در این زمینه با دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز گفتوگو کردهایم تا جزیره کیش پایلوت اجرای این طرح باشد. در این خصوص نیاز به مشورت بخش خصوصی داریم تا این پنجره واحد براساس دانش میدانی و با اصلاح فرآیندها باشد و بتوانیم از دولت الکترونیک به دولت دیجیتال برسیم.
کبیری اظهار داشت: در سه حوزه مالیات، گمرک و تامین اجتماعی تلاش میکنیم تا پیش از پایان سال نشستهایی در سطوح محلی و ملی داشته باشیم، اما نیاز است در این خصوص با برنامه و بهره گیری از دانش بخش خصوصی حرکت کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص گام سوم گفت: طراحی بستههای تشویقی برای سرمایه گذاران و ارائه طرحهای مشترک با اولویت گردشگری، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری رویداد محور از برنامههای سومین گام است که در بخش گردشگری رویداد محور، به توان فعالان اقتصادی و گردشگری جزیره کیش نیاز داریم و سازمان منطقه آزاد کیش هم تلاش میکند در مسیر برگزاری رویدادهای پیشنهادی موانع را از سر راه مجریان بردارد.
کبیری در پایان ابراز امیدواری کرد: با توان و انگیزه تیم مدیریتی و تعامل خوب بخش خصوصی شاهد رونق، پویایی و توسعه پایدار جزیره کیش باشیم.
در این دیدار مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز با اشاره به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد گفت: عدم بازنگری در شیوه نامههای مصوب دهه ۷۰ سازمان منطقه آزاد، سبب شده تا بسیاری از تجار و بازرگانان به دلیل وجود همین شیوه نامههای دست و پاگیر، کیش را برای همیشه ترک کنند.
وی با بیان اینکه بازگشت تجار و بازرگانان قدیمی به منطقه و جزیره، سبب افزایش سطح کیفی و کمی کسب و کارها میشود از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خواست تا نسبت به بازنگری در این شیوه نامهها با هدف تسهیل گری و ایجاد زیرساخت بازرگانی و تجارت، به رونق کسب و کارها کمک کند.
رحمان سادات نجفی همچنین بر ضرورت تبلیغات و معرفی جزیره در سرزمین اصلی تأکید کرد و گفت: میتوان با استفاده از ظرفیت شرکتهای بزرگ و موفق تبلیغاتی، کیش را همچون گذشته به عنوان مهمترین مقصد گردشگری کشور معرفی کرد.
در ادامه این نشست سایر اعضای جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز به بیان مهمترین مسائل و مشکلات صنوف مختلف جزیره پرداختند و از مدیریت ارشد جزیره کیش خواستار رفع مسائل و مشکلات موجود شدند.