تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۳

دورتازه اتهام‌زنی‌های زمستانی با نقش آفرینی آذر سمی تهران/ سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا چقدر است؟

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید: «خودرو‌های سواری ۱۳.۹ درصد از آلاینده ذرات معلق زیر ۲.۵میکرون را به وجود می‌آورند و موتورسیکلت‌ها ۱۰.۱آلاینده‌های ۲.۵ میکرون سهم دارند اتوبوس‌های شرکت واحد ۵.۷ درصد سهم در آلاینده ۲.۵ میکرون سهم دارند و نهایتاً کامیون‌ها سهمی در حدود۱۵.۷درصد دارند.»

دورتازه اتهام‌زنی‌های زمستانی

اقتصاد۲۴- تهرانی‌ها آذری سمی را تجربه می‌کنند از ۷ روز روز‌های ناسالم امسال ۴ روز در ۲۱ روز این ماه بوده و به نظر نمی‌آید تا جمعه این هفته کیفیت هوای تهران به سمت بهبودی برود. راهکار کاهش آلودگی هوا مشخص است. نهاد‌های مسئول در حوزه رصد آلودگی هوا می‌گویند هوای تهران آلوده‌تر از سال‌های گذشته نیست و تهرانی‌ها سال‌هاست پاییز و زمستان سمی را تجربه می‌کنند، مسئولان حوزه بهداشت هم در این روز‌ها آمار مرگ و میر‌های ناشی از آلودگی هوا را اعلام می‌کنند. اما به گفته جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران راهکار کاهش آلودگی هوا مشخص است و وظایف دستگاه‌ها هم مشخص، و به جای اتهام زنی‌های زمستانه باید به راهکار‌هایی که در جهان هم تجربه شده و به نتیجه رسیده عمل کرد.
گفت‌و‌گو با رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران را در ادامه بخوانید:

هوای تهران برای چندمین روز آلوده بود تهرانی‌ها تا چه زمانی باید این هوا را در روزهای سرد سال تجربه کند و پرونده آلودگی هوا در پاییز و زمستان باز شود و با آمدن بهار این پرونده بایگانی شود تا سال بعد و دوباره حرف‌های تکراری؟
 درخصوص آلودگی هوای تهران باید به این نکته اشاره کنم که طبیعت و توپوگرافی شهر تهران به گونه‌ای است که با پدیده انباشت آلودگی هوا و کاهش سرعت باد در این منطقه مواجه هستیم به خصوص در این فصل، بنابراین بخشی از مشکل آلودگی هوای تهران ناشی از طبیعت تهران است که امکان وزش باد را در مقاطع از سال نداریم یا سرعت وزش باد بسیار کم است و عملاً آلودگی‌ها روی هوای تهران مستقر می‌شوند اما آیا با توجه به این وضعیت باید بپذیریم که شاهد آلودگی هوا در مقاطعی از سال باشیم که حتماً منفی است
باید مشخص شود منشأ آلودگی هوا کجاست و اگر تولید نشود و اگر سرعت باد به صفر نزدیک شود هم می‌توانیم آلودگی‌ها را کنترل کنیم.

منابع  آلودگی هوای تهران چیست؟
منشأ بخشی از آلودگی‌های هوای تهران، آلاینده‌های گازی است، یعنی آن چه که از خودروها و کارخانجات و سایر منابع منتشر می‌شود بخش دیگر مربوط به ذرات معلق زیر ۲. ۵ میکرون است براساس مطالعاتی که در شهرداری تهران در سال ۹۶ انجام شده و سیاهه انتشار آلودگی هوا است تقریباً ۸۳ درصد از منابع تولید گازهای آلاینده از منابع متحرک است یعنی خودروها و موتور سیکلت‌ها و در بحث ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون حدود ۶۳ درصد مربوط می‌شود به خودروها که نشان می‌دهد فارغ از طبیعت شهر تهران که ما با پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم یا با پدیده کاهش سرعت باد و انباشت آلودگی‌ها اگر بخواهیم این آلودگی‌ها را کنترل کنیم باید به سمت کنترل آلودگی‌های ناشی از منابع متحرک برویم طبیعی است که کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها هم سهم دارند حتی تأسیسات حرارتی خانگی سهم داره ولی سهم اصلی متوجه منابع متحرک است که بایستی برای آن تصمیمی گرفته شود.

چه باید کرد؟
این تصمیم چیز پیچیده‌ای نیست بخشی از این تصمیم مربوط می‌شود به توسعه حمل و نقل عمومی تا مادامی که مردم مجبور باشند با وسیله نقلیه شخصی تردد کنند و هیچ جایگزین دیگری نداشته باشند در روی همین پاشنه خواهد چرخید و ما باید انتظار چنین اتفاقاتی را داشته باشیم برای اینکه ما بتونیم به حمل و نقل عمومی خوب برسیم شهر تهران در بخش اتوبوسرانی به ۹ هزار دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد که باید برای سال آینده به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برسد در بخش مترویی ما حدود ۳ هزار واگن برای همین خطوط فعلی نیاز داریم که براساس اعلام مسئولان شهرداری تهران تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد که در سطح شهر فعال هستند به حدود ۲۳۰۰ دستگاه می‌رسد، فاصله‌ای که ما تا ۹۰۰۰ دستگاهی که باید بهش برسیم معنادار است و نشان می‌دهد که دولت باید به کمک مدیریت شهری بیاید، تا مشکل شبکه اتوبوسرانی را حل کند و دوم تأمین ناوگان مترو است.


بیشتر بخوانید:  آسمانی که نفس می‌گیرد؛ آلودگی ویرانگر هوای شهر‌های ایران عدم اقدامی برای حل بحران


بعدی بحث خودروهای فرسوده است آمار دقیقی نداریم اما شاید صدها هزار خودرو فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که هر کدام برابر چندین خودروی معمولی تولید آلایندگی دارند، موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده موضوعی است که فراموش شده و متأسفانه عملکرد دراین حوزه بسیار ضعیف بوده. موتور سیکلت‌های بنزینی به خصوص موتور سیکلت‌های کاربراتوری هر کدام چند برابر خودروی معمولی و فرسوده تولید آلایندگی می‌کند و این موضوعی است که ما بارها در صحنه شورا هم تذکر دادیم و برای آن بودجه تعیین کردیم و گفتیم که اگر می‌خوایم سهم آلودگی‌های هوا چه در حوزه ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون و چه در خصوص آلاینده‌های گازی کاهش پیدا کند، موتور سیکلت‌ها نقش خیلی مؤثری دارند.سهم دقیق منابع متحرک را در تولید ذرات ۲.۵ میکرون را اعلام می‌کنید.

خودروهای سواری ۱۳.۹ درصد از آلاینده ذرات معلق زیر ۲.۵میکرون را به وجود می‌آورند و موتورسیکلت‌ها ۱۰.۱آلاینده‌های ۲.۵ میکرون سهم دارند اتوبوس‌های شرکت واحد ۵.۷ درصد سهم در آلاینده ۲.۵ میکرون سهم دارند و نهایتاً کامیون‌ها سهمی در حدود۱۵.۷درصد دارند. آلاینده غالب در این روزها و در واقع در تمام طول سال که باعث تشدید مشکلات تنفسی می‌شوند و شهروندان نگران هستند و طبیعی هم هست که نگران باشند ذرات معلق زیر۲.۵میکرون هست پس اگر می‌خواهیم برای کاهش این آلاینده‌ها به عنوان آلاینده اصلی راه حلی پیدا کنیم باید بریم به سمت اینکه موتور سیکلت‌های بنزینی را از چرخه خارج کنیم همچنین خودروهای فرسوده را از چرخه خدماتی خارج کنیم و نهایتاً به سمت از رده خارج کردن کامیون‌های سطح شهر تهران و جایگزین آن‌ها با خودروهای استاندارد و برویم و در نهایت می‌رسیم به اتوبوس‌های شرکت واحد که گفتم سهم ۵.۷درصدی دارند.


 شورا مصوبه‌ای دارد که در روزهای آلوده سال بلیت حمل و نقل عمومی نیم بها شود، چرا رعایت نمی‌شود؟

ما مصوب کردیم در روزهایی که آلودگی هوا در وضعیت خطرناک قرار می‌گیرد حتماً فروش آرم ترافیک متوقف شود که شهرداری تهران این کار را انجام داد اما واقعیت این است که نیمه بها کردن کرایه حمل و نقل عمومی یا حتی رایگان کردن تأثیری بر مسأله نداره چون همین الان ظرفیت اتوبوس و مترو در وضعیت اشباع هستیم یعنی در داخل واگن‌های مترو و در داخل اتوبوس‌ها جا برای مسافران وجود ندارد شما چه رایگان کنید چه نیمه بها باشد مسأله اصلی این است که واقعاً ما ظرفیت لازم را نداریم همان طور که گفتم ما اگر بخواهیم خطوط هفت‌گانه مترو رو به ظرفیت لازم برسانیم ۳۰۰۰ واگن دیگر نیاز داریم و اگر بخواهیم اتوبوس‌ها را به ظرفیت لازم برسانیم برای امسال به ۹۰۰۰ و سال آینده به ۱۱ هزار دستگاه نیاز داریم و برای حل آلودگی هوا به جای کارهای تشریفاتی و جلسه برگزار کردن متهم کردن دستگاه‌ها و بعد هم با گذر از فصل پاییز و زمستان و عبور از این وضعیت بحرانی به فراموشی سپردن راهکارهایی که گفتم و راهکارهای تجربه شده در دنیا است اجرایی شود، البته اگر مصوبه‌ای در مورد کاهش نرخ کرایه در روزهای آلودگی هوا داشته باشیم طبیعتاً شهرداری موظف به رعایتش است اما تأثیری بر میزان استقبال مردم از حمل و نقل عمومی نخواهد داشت.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

عکس/ ژست و استایل خاص خانم سلطان سریال مهیار عیار در ۴۶ سالگی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ بیک ایمانوردی و سیامک اطلسی در نمایی از فیلم کج کلاخان ۵۰ سال پیش

عکس/ هرکول زمان ناصرالدین شاه ۱۳۰ سال پیش

عکس/ زیبایی شوکه کننده رابعه اسکویی در ۵۹ سالگی

عکس/ چهره زیبای بانو کیم سریال ایسان پس از ۱۷ سال

عکس/ نشست سران قوا با موضوع مدیریت بازار ارز

عکس/ چهره عجیب مادر کتایون سریال ماه و پلنگ در ۵۷ سالگی

دستگیری اعضای باند سرقت مسلحانه در پایتخت

عکس/ گشت و گذار پلنگ در ارتفاعات گیلان

اینفوگرافی/ جرایم راهنمایی و رانندگی که از آن بی اطلاعید!

مراسم تشییع پیکر رضا رئیس طوسی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ سفر ناصرالدین شاه با کالسکه به انزلی ۱۵۴ سال پیش

برای درمان کمر درد این ویتامین‌ها را بخورید

عکس/ تغییر عجیب روشنک عجمیان مجری صداوسیما در ۴۷ سالگی

عکس/ قدیمی‌ترین شهر عمودی جهان کجاست؟

برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا چه کنیم؟

باید منتظر بازگشت موج گسترده کرونا باشیم؟

علیرضا عظیمی‌پور مدیرعامل جدید هلدینگ آتیه‌صبا کیست؟

هزینه‌های نجومی جشن تعیین جنسیت بلاگر‌ها

عکس/ صفحه اینستاگرام غزل ماهور خواننده ایرانی مسدود شد

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

استقلال با جدایی این بازیکن مخالفت کرد

قیمت قند و شکر امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ چهره مردانه مازیار لرستانی در ۵۸ سالگی نظر همه را جلب کرد

عکس/ غلامرضا تختی در بوئین زهرا پس از زلزله ۶۲ سال پیش

واکنش مشاور وزیر خارجه به حواشی پیرامون همسر عراقچی

عکس/ مراسم عروسی ماه چهره خلیلی و ابراهیم اشرفی ۱۰ سال پیش

علی شیرکانی، مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی کیست؟

عکس/ سرنوشت دردناک پسر بروسلی در ۲۸ سالگی

فیلم/ حضور رسایی در رستوران لاکچری برج میلاد

عکس/ تغییر شوکه کننده راجینی بازیگر فیلم ملکه مار‌ها پس از ۳۱ سال

آغاز تمرینات پرسپولیس پس از ۴ روز استراحت

عکس/ تیپ خاص و جذاب بازیگر نقش سوجان در خیابان

بازار نوآفرین فرابورس میزبان عرضه اولیه نساجی بابکان/ تکیمیا ارزشگذار و متعهد خرید سهام

عکس/ مراسم عقد نوید محمدزاده و فرشته حسینی ۳ سال پیش

حضور بانک توسعه تعاون در دهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران

سی برگزیده در سی‌امین سالگرد بیمه معلم

عکس/ تتوی دست زن محسن کیایی نظر همه را جلب کرد

ارزش سهام عدالت امروز ۱۷ دی ۱۴۰۳ + جدول

بانک دی در ۹ ماه ۱۹۰۱ میلیارد تومان درآمد داشت

فیلم/ تجمع بازنشستگان مقابل وزارت آموزش و پرورش

موفقیت بانک دی در بهبود سلامت و پایداری مالی

پزشکیان به وزارت کشور رفت

زمان برگزاری حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مشخص شد

استیضاح وزیر نفت متوقف شد

تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران المپیک ۲۰۲۴ توسط بانک صادرات ایران/ سیفی: نگاه بانک صادرات ایران به ورزش قهرمانی، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است

عکس/ قطع درختان در سطح شهر بندرعباس

مؤسسه اعتباری ملل، حامی نشست تخصصی حسابرسی فناوری اطلاعات در دهمین رویداد تراکنش ایران

فیلم/ پشت پرده بازداشت خبرنگار ایتالیایی در تهران

برگزاری ۴۱۴ رویداد ورزشی همگانی در کیش و کسب رتبه اول در بین مناطق آزاد کشور

فیلم/ سردار رادان: بچه که بودم دوست داشتم خلبان شوم

عکس/ احتمال استعفای نخست وزیر کانادا در ۷۲ ساعت آینده

عکس/ استایل جذاب و اروپایی شاهرخ استخری در ۴۴ سالگی

ماجرای خروج دارو‌های سرطانی از بیمارستان شریعتی

فیلم/ درگیری بر سر حجاب این بار در فرودگاه مهرآباد

برنده خوش‌شانس چهارمین دوره جشنواره فروش بیمه‌های عمر و حوادث بیمه دانا معرفی شد

سرمایه بیمه کوثر ۴۰۰۰۰ میلیارد ریالی می‌شود

فاجعه مرمت مدرسه خان در بافت تاریخی شیراز

سبد سرمایه گذاری بیمه‌های زندگی طلایی شد