تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۳

نقدعلی: ایران نیازی به صنعت خودروسازی نداشت

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر گفت: ایران می‌توانست همیشه در حوزه خودرو، واردکننده باشد و لزومی ندارد در هر صنعتی به سمت خودکفایی برویم. همین که به صنعت خودرو پرداختیم و سرمایه‌گذاری بالایی کردیم، کارمان را به جایی رساند که هم در صنعت خودرو و هم در حوزه کشاورزی که می‌توانستیم حرف برای گفتن داشته باشیم، وابسته هستیم.

صنعت خودروسازی ایران

اقتصاد۲۴- محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در خصوص وضعیت نابسامان صنعت و بازار خودرو به نشان تجارت گفت: در باب صنعت خودرو، سخن بسیار است و اساساً ورود و سرمایه‌گذاری ما از همان ابتدا در این صنعت، اشتباه بود.

وی افزود: ایران، یک کشور کشاورزی است و از طرفی، زمانی دامداری قوی‌ای داشتیم. حال اگر به جای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی در آب و کشاورزی، هزینه صورت می‌گرفت و دنبال تولید آب، روش‌های آبیاری و صرفه‌جویی در کیفیت مصرف آب در کشاورزی و این‌دست مسائل می‌رفتیم، وضع‌مان به مراتب بهتر بود و شرایط اشتغالی که تصور می‌کنیم صنعت خودرو برای ما ایجاد کرده است، چندبرابر و ثروت زیادی به سمت کشور سرازیر می‌شد.

لزومی ندارد در هر صنعتی به سمت خودکفایی برویم

نقدعلی تصریح کرد: ایران می‌توانست همیشه در حوزه خودرو، واردکننده باشد و لزومی ندارد در هر صنعتی به سمت خودکفایی برویم. همین که به صنعت خودرو پرداختیم و سرمایه‌گذاری بالایی کردیم، کارمان را به جایی رساند که هم در صنعت خودرو و هم در حوزه کشاورزی که می‌توانستیم حرف برای گفتن داشته باشیم، وابسته هستیم.

نماینده خمینی‌شهر اظهار داشت: معنی ندارد که کشور ۸۰ درصد در نهاده‌های دامی، واردکننده باشد. از طرفی، بخش بزرگی از صنعت خودروی ما، مونتاژ است، یعنی قطعات اساسی و کلیدی را وارد می‌کنیم و اسم این روند، داشتن صنعت خودروسازی نیست. به هر حال این سیاست نادرستی بوده که در پیش گرفتیم و در طی دهه‌ها، این مسیر را اصلاح نکردیم.

ما نباید اجاره دهیم خودروسازان در کشور بدون هوو باشند

وی یادآور شد: در بخش قطعه‌سازی خودرو، شاهد بده بستان سهام‌داران خودروسازان با قطعه‌سازان هستیم. به عبارتی، قطعه‌ساز، خودش سهام‌دار شرکت خودرویی است، یعنی فروشنده و خریدار یکی است که این موضوع هم، از عجایب عالم است.

نقدعلی گفت: این روند اشتباه در حال ادامه پیدا کردن است و دولت‌ها هم برای مقابله با آن، اراده‌ای ندارند. افراد تصمیم‌گیر در صنعت خودرو، اراده‌ساز هستند، یعنی فکر قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران را به سمت و سوی دلخواه خود می‌برند. ما برای مقابله با این تفکر، در مجلس یازدهم اجازه واردات خودرو را دادیم، زیرا معتقد بودیم باید انحصار شکسته شود و در بودجه ۱۴۰۴ هم که در مجلس دوازدهم تصویب شد، این خط را پیگیری کردیم. ما نباید اجاره دهیم خودروسازان در کشور بدون هوو و رقیب باشند.

نماینده خمینی‌شهر افزود: ما با اجازه واردات خودرو به دنبال افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها هستیم، ولی تاکنون شاهد واردات قابل ملاحظه خودرو به کشور نبودیم و آقایان توجیهاتی دارند و می‌گویند مشکل تخصیص ارز داریم. براساس مطالعاتی که ما داشتیم، متوجه شدیم منابع ارزی خوبی در خارج از کشور است و افرادی هستند که با ارز‌های خود در خارج از ایران، مایلند خودرو به مملکت وارد کنند، اما برای تحقق این امر، گیر‌های اداری وجود دارد و البته فساد، مافیا و تعارض منافع هم نقش پررنگی در این بین بازی می‌کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار