تاریخ انتشار: ۰۶:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

راهکار بیمه کردن 9 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه / بیمه ثالث موتور چقدر هزینه دارد؟

امیر صفری بیان کرد: طبق آمار موجود، هم‌اکنون حدود 9 میلیون موتورسیکلت، فاقد بیمه شخص ثالث هستند. این موضوع به این معنی است که حتی اجبار قانونی نیز نتوانسته است 9 میلیون نفر را برای خرید بیمه شخص ثالث که قطعاً به نفعشان است، قانع کند.
موتورسیکلت
اقتصاد24 - با وجود قوانین و مقررات سخت گیرانه درباره اجباری شدن بیمه ثالث انواع وسیله نقلیه، باز هم مشاهده می کنیم که در حدود 9 میلیون راکب موتورسیکلت فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند یعنی 9 میلیون نفر بیمه ثالث موتور ندارند که این مسئله ریسک های جانی و مالی زیادی را برای این افراد به دنبال دارد.

بر اساس استعلام اقتصاد 24 از دفاتر شرکت های بیمه، خرید بیمه نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت فاقد بیمه نامه چیزی در حدود 480 هزار تومان هزینه دربردارد که این هزینه برای بسیاری از موتورسیکلت سواران بالاست و به همین خاطر قید خرید بیمه را می زنند و ریسک های آن را به جان می خرند.

امروز حجم بالایی از پرونده های تشکیل شده در سیستم قضایی بخاطر فقدان بیمه نامه شخص ثالث است که این مسئله هزینه های بالایی را به دولت و شخص مقصر و البته زیاندیده وارد می کند، اما آیا راهکاری برای کاهش این میزان موتورسیکلت فاقد بیمه وجود ندارد؟

امیر صفری رئیس سابق پژوهشکده بیمه در این خصوص به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: یکی از وسایل نقلیه موتوری زمینی، موضوع ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث موتورسیکلت است و از سوی دیگر مهمترین بیمه مربوط به موتورسیکلت، بیمه شخص ثالث است. به موجب ماده 2 قانون مزبور، کلیه دارندگان وسیله نقلیه موتوری مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می شود حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 این قانون بیمه کنند. طبق ماده 8 این قانون، حداقل مبلغ بیمه معادل ریالی دیه یک انسان مذکر مسلمان است. روشن است که در صورت وقوع حادثه جانی و بدنی و در صورت فقدان بیمه نامه، راکب، متصرف یا دارنده موتورسیکلت، خود مجبور به پرداخت دیه به هر یک از اشخاص ثالث است. در صورت فقدان بیمه نامه و اعسار دارنده یا متصرف موتورسیکلت از پرداخت دیه، سایر اقدامات قانونی علیه آنها اعمال خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: عموماً احتمال بروز حادثه برای موتورسیکلت بیشتر از اتومبیل است چرا که ایمنی موتورسیکلت برای راکب و همچنین عابر کمتر از اتومبیل است. با این حال در اغلب موارد شدت زیان در مورد موتورسیکلت کمتر از اتومبیل است، اما حتی امکان بروز حادثه ای با خساراتی بیش از یک دیه کامل برای موتورسیکلت نیز وجود دارد.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه اظهار کرد: طبق آمار موجود، هم‌اکنون حدود 9 میلیون موتورسیکلت، فاقد بیمه شخص ثالث هستند. این موضوع به این معنی است که حتی اجبار قانونی نیز نتوانسته است 9 میلیون نفر را برای خرید بیمه شخص ثالث که قطعاً به نفعشان است، قانع کند. البته نقش پلیس در اجرای قانون و متوقف کردن موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه بسیار با اهمیت و موثر است.

صفری در ادامه افزود: مقایسه ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در اتومبیل و موتورسیکلت، نشان می دهد که با توجه به بیشتر بودن ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در اتومبیل نسبت به موتورسیکلت و به فرض تمکن مالی بالاتر دارندگان اتومبیل نسبت به دارندگان موتورسیکلت، موضوع تمکن مالی و درآمد مالی متغیری موثر است. البته که برخی از موتورسیکلت ها نسبتاً گران قیمت بوده و کاربری تفریحی دارند و لذا دارنده آن مساله مالی ندارد اما عموماً موتورسیکلت در کشور ما کاربری نقلیه نفرات و حتی باربری دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: برای برخی از افراد موتورسیکلت وسیله نقلیه ای سریعتر از اتومبیل در شرایط ترافیک است و لذا با وجود تمکن مالی برای خرید اتومبیل، از موتورسیکلت استفاده می کنند.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه در ادامه بیان کرد: شرایط فرهنگی و اجتماعی، موتورسیکلت را به عنوان وسیله حمل و نقل در سطح گسترده پذیرفته است. نمونه آن مجوز اسنپ یا تپ سی برای تحویل فوری کالا از طریق موتورسیکلت است. این موتورسیکلت ها متعلق به این دو شرکت نیستند بلکه متعلق به راننده کم درآمد آنهاست. برای بسیاری از مردم، موتورسیکلت سرمایه و ابزار کار است. واضح است کسی که کل سرمایه اش یک موتورسیکلت است، پرداخت حق بیمه شخص ثالث برایش بسیار دشوار و یا غیر ممکن است و آگاهانه ریسک وقوع هر حادثه ای را به جان می خرند.

صفری در پاسخ به سوال که آیا اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای افراد دارای موتورسیکلت، موثر است یا خیر؟ بیان کرد: اجبار در مورد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، نیز موثر نیست و وضعیت کنونی به خوبی بیانگر این موضوع است. راهکار موثرتر و هزینه بر، آموزش است. به اندازه کافی و موثر در مورد ریسک های موتورسیکلت آموزش همگانی داده نشده است همچنین راهکار موثرتر و هزینه‌برتر، اصلاح سیستم حمل و نقل است.

وی افزود: در ایران می توان دوچرخه را جایگزین موتورسیکلت کرد. بیمه شخص ثالث شامل دوچرخه نمی شود برای آنکه دوچرخه حوادث جانی و بدنی بسیار کمتری نسبت به موتورسیکلت دارد لذا باید سیاست گذاری و جهت گیری به سمت حذف اجباری موتورسیکلت و جایگزینی دوچرخه سوق پیدا کند و فقط در مواردی بسیار نادر مجوز استفاده از موتورسیکلت داده شود. اجرای آن از لحاظ نظری بسیار ساده اما عملاً با اراده ای که ملاحظه می شود محال است. تا وقتی که مسائل فعلی ما موارد بیشمار دیگری است، کوچکترین اراده ای برای پیاده سازی چنین پیشنهادهایی وجود ندارد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا