تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است/ بیمه‌گرانی که اعتقادی به تبلیغات ندارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97 شرکت‌های مورد بررسی در جامعة آماری حدود 86 میلیارد تومان در زمینة تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد رشد داشته است.
بیمه
سحر گلی‌زاده، اقتصاد24 - ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به کشورهای شاخص و حتی متوسط جهانی در صنعت بیمه، رقم قابل توجهی است. ضریب نفوذ بیمه در هلند به جز سال ۲۰۱۷ که به رقم ۹.۶ درصد رسیده است، پیوسته بیش از ۱۰ درصد بوده و این ضریب در آمریکا نیز در مرز ۸ درصد در نوسان است. همچنین متوسط ضریب نفوذ بیمه در جهان نیز در سال های اخیر در حدود ۶ درصد بوده است. اما ضریب نفوذ بیمه در ایران طی سال‌های مورد بررسی اگرچه با افزایش 2 برابری مواجه شده اما همچنان پایین است.

پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران عوامل مختلفی دارد از فرهنگ عامه مردم و عدم اعتقادشان به بیمه گرفته تا ضعف شرکت‌های بیمه در افزایش این ضریب. یکی از ضعف های شرکت های بیمه به عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری آنها در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی محصولات و خدماتشان است. آمارها نشان می دهد شرکت های بیمه کمتر از دو درصد درآمدهای خود را به بحث تبلیغات اختصاص داده اند و این مسئله حاکی از آن است که مدیران صنعت بیمه اعتقادی به تبلیغات ندارند و هزینه های مربوط به آن را هزینه می دانند تا فایده.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97 شرکت‌های مورد بررسی در جامعه آماری حدود 86 میلیارد تومان در زمینه تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد رشد داشته است. در این میان شرکت بیمه آسیا با بیش از 10 میلیارد تومان، بیشترین هزینه تبلیغات و بازاریابی را داشت. شرکت‌های بیمه سرمد، کوثر، سامان و البرز نیز رتبه‌های بعدی از لحاظ تبلیغات و بازاریابی را در اختیار دارند.

در این میان شرکت‌های نوپایی مثل بیمه زندگی خاورمیانه و بیمه حکمت صبا پیشتاز سایر شرکت‌ها بودند به گونه‌ای که نسبتِ هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی به درآمد حق بیمه در این شرکت‌ها به ترتیب 2/3 و 2/2 درصد بود.





اما چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و مدیران صنعت بیمه کمترین توجه را به بحث تبلیغات و اطلاع رسانی دارند. آیا در کشورهای شاخص و حتی متوسط جهان هم میزان تبلیغات و اطلاع رسانی به این میزان پایین است؟

در کشوری که ضریب نفوذ بیمه به قدرت خرید مردم بستگی دارد، با تبلیغات مشکلی حل نمی شود


در همین رابطه عزیز اله بیات کارشناس بیمه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: در کشورهای پیشرفته مردم درگیر نیازهای اولیه خود نیستند و می توانند به نیازهای ثانویه خود فکر کنند به همین دلیل است که ضریب نفوذ بیمه در آن کشورها بالاست. در کشورهایی مانند سوئد و نروژ که مردم به فکر تامین رفاه خود هستند ضریب نفوذ بسیار بالاست اما در کشوری که مردم با نیازهای اولیه خود دست و پنجه نرم می کنند هیچوقت به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند.

وی افزود: بسیاری از مردم ایران، نیازهای اساسی دارند که در مقابل آنها بیمه جزو نیاز ثانویه محسوب می شود. در این شرایط مردم فقط توان گرفتن بیمه اجباری را دارند اما بسیاری از مردم توان خرید همان بیمه های اجباری را هم ندارند و خود را در معرض خطرات گوناگون قرار می دهند.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و برای عده‌ای کالای لوکس محسوب می شود، به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و مردم درآمد خود را صرف خرج و مخارج زندگی خود می کنند و دیگر پولی برای پرداخت بیمه نامه ندارند. تا نیاز های اساس مردم در گام اول حل نشود، به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند و ضریب نفوذ بیمه همچنان پایین است.

عزیز اله بیات بیان کرد: در کشوری که ضریب نفوذ بیمه به قدرت خرید و سطح درآمد مردم بستگی دارد، با تبلیغات و بازاریابی مشکلی حل نمی شود.

علیرضا رنجبر عضو شورای فنی بیمه دانا و کارشناس رسمی دادگستری در رشته بیمه نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 ضمن تایید اظهارات بیات گفت: با وجود هزینه های انجام شده در سال ۹۷ و سال های قبل‌تر در شرکت‌های دولتی و خصوصی جهت تبلیغات، ضریب نفوذ بیمه(نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی) رابطه مستقیمی با درجه توسعه یافتگی کشور در تمام زمینه ها دارد.

وی افزود: با بررسی های انجام شده می توان به تعدادی از آنها شامل عدم فرهنگ سازی مناسب توسط خانواده، سیستم آموزشی و...، سطح درآمد و رفاه عموم مردم و خانواده، عدم ویژگی ملموس خدمت بیمه نسبت به سایر خدمات و کالاها، عدم ارائه محصولات جدید بیمه ای متناسب با نیازها جامعه امروزی، تحریم ها و اثرات آن در تمام بخش ها (ورود دانش، رقابت و...) و در آخر هدفمند نبودن هزینه های انجام شده بابت تبلیغات اشاره کرد که این امر خود باعث ورود شرکت ها به جنگ قیمت برای حفظ سهم بازار شده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟