تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
خداحافظی با نرخ آزاد در بازار سنگین ها؛

توزیع سیستمی 30 هزار تایر سنگین

مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: تایر سنگین اولین کالای اساسی دریافت کننده ارز یارانه‌ای است که با اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، زنجیره تامین و توزیع آن به صورت کامل رصد می‌شود و از این پس امکان فعالیت‌های سوداگرانه در بازار این کالا وجود ندارد.
9918184_542
اقتصاد 24- رسول جمشیدی با اشاره به سابقه راه‌اندازی طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: از مردادماه سال گذشته واردات تایر سنگین و مواد اولیه تولیدکنندگان این صنعت در گروه کالا‌های اساسی دریافت کننده ارز یارانه‌ای قرار گرفت.

جمشیدی با اشاره به تعداد تایرهای سنگین توزیع شده از آغاز طرح توزیع سیستمی تایر سنگین تاکنون گفت: از ابتدای اجرای این طرح در 21 استان کشور، بالغ بر 30هزار تایر سنگین توزیع شده است. از این میزان 4 هزار و 968 حلقه تایر در اختیار رانندگان قرار گرفته است و حواله 4 هزار و 78 حلقه تایر دیگر نیز صادر شده و در ضمن 21 هزار و 628 حلقه تایر نیز قابل تخصیص است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تولیدکنندگان ملزم به اظهار تایر‌های تولیدی‌شان در سامانه هستند اما متاسفانه معدودی از تولیدکنندگان داخلی میزان واقعی تولید خود را در سامانه جامعه تجارت اظهار نمی‌کنند و بخشی از تولیدات خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که با توجه به استفاده این کارخانه‌ها از یارانه‌های دولتی برای واردات مواد اولیه تولید، این اقدام آنها باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد پیگیری قرار گیرد.

کمبود تایر سنگین در کشور صحت ندارد


مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین با رد این ادعا که کشور با کمبود تایر سنگین مواجه است، اظهار داشت: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف تایر سنگین در ایران سالانه حدود 2میلیون حلقه است که نزدیک به 900هزار حلقه سهم تولید داخلی و 1میلیون و 100هزار حلقه آن سهم واردات است. بنابراین بر اساس این آمار و ارقام و تجربه مجریان طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، ادعای کمبود این کالا درست به نظر نمی‌رسد چراکه هنوز ظرفیت سبد‌های توزیع شده ما در سامانه راهداری و حمل‌ونقل شهری به طور کامل تکمیل نشده و از سوی متقاضیان مورد استفاده قرار نگرفته است.

جمشیدی اطلاع رسانی نادرست در مورد طرح توزیع سیستمی تایر سنگین را یکی از مشکلات مهم این طرح دانست و گفت: ناآگاهی بعضی از مالکان خودرو‌های سنگین از وجود سامانه‌های توزیع حواله لاستیک و همچنین تبلیغات منفی علیه این طرح از عوامل عدم استفاده از ظرفیت 100درصدی سبد‎‌های توزیع شده تایر توسط سامانه است، به عنوان مثال در بخش حمل‌ونقل درون شهری تنها با رسوب لاستیک و عدم تقاضای دریافت حواله مواجه هستیم.

نرخ آزاد در بازار تایر سنگین وجود ندارد


وی با تاکید بر اینکه نرخی به عنوان «نرخ آزاد» در بازار تایر سنگین وجود ندارد افزود: تمام تایر‌های موجود با نرخ دولتی عرضه می‌شوند چرا که تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان این کالا از ارز4200تومانی استفاده می‌کنند لذا مصرف کنندگان در صورت برخورد با این امر می بایست شکایت خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند.

 


مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین افزود: قبل از اجرای این طرح، رانندگان خودرو‌های سنگین برای تامین لاستیک خود با مشکلات متعددی روبرو بودند؛ در نتیجه با افزایش نارضایتی میان رانندگان طرحی برای ساماندهی توزیع تایر خودرو‌های سنگین ارائه شد که این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شد، بعد از آن مرحله اول طرح از تیرماه و مرحله دوم آن در مردادماه سال جاری در 20 استان‌ دیگر به اجرا درآمد و استان‌های باقی‌مانده نیز در اواخر شهریور‌ماه امسال به طرح توزیع

سیستمی تایر سنگین اضافه می‌شوند


جمشیدی درباره چگونگی راه‌اندازی طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: این طرح با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور از خرداد‌ماه امسال شروع شده است که بر اساس آن، «سامانه جامع تجارت وزارت صمت»، «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» به صورت متمرکز به یکدیگر متصل‌شدند و در نتیجه آن زنجیره توزیع لاستیک تایر سنگین از مرحله واردات و تولید تا حلقه‌ مصرف‌کنندگان نهایی شفاف گردیده است.

وی با اشاره به نحوه تخصیص حواله تایر به رانندگان در طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: سازوکار تحویل حواله تایر در حوزه برون شهری به میزان کارکرد خودرو بستگی دارد که آنهم از طریق بررسی سیستمی بارنامه‌ها و پیمایش جاده‌ای آنها قابل تشخیص است. به عبارتی با تعیین سقف معین برای هر خودرو و بررسی اسناد حمل‌و‌نقل آن مشخص می‌شود که افراد در چه زمانی می‌توانند حواله‌های بعدی خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به به اقدامات صورت گرفته در گام اول اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین اظهار داشت: در ابتدا تمامی تولید‌کنندگان و واردکنندگان ملزم شدند اطلاعات مربوط به فروش خود را در سامانه جامع تجارت اظهار کنند؛ بعد از ورود این گروه به این سامانه، توزیع کنندگان لاستیک نیز وارد سامانه شده و ملزم به خرید تایر سنگین از تولید‌کنندگان و واردکنندگانی شدند که در سامانه جامع تجارت فعالیت می کنند.

جمشیدی افزود: از جمله مهم‌ترین نتایج اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین عبارت است از «اطلاع از موجودی انبار‌ تایر سنگین به صورت تفکیکی و تجمیعی در کل کشور»، «قیمت گذاری متمرکز بر اساس فرمول مشخص»، «رصد کامل زنجیره تامین و توزیع تایر»، «کاهش فساد و دلال‌بازی در بازار تایر»، «توزیع بهینه تایر بر اساس نیاز ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری» و «جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت تایر سنگین» است.

منبع : فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هافبک پرسپولیس ساز جدایی زد

عکس/ استوری معنادار کاپیتان استقلال به هواداران

فیلم/ رهبر انقلاب: به حرف مردم گوش کنید

فیلم/ رهبر انقلاب: کشور سرشار از فرصت است

تاکید رهبری بر مبارزه با فساد در دیدار با استانداران کشور

همگرایی دولت، سرمایه‌گذاران و کسب‌وکار‌ها برای آینده اقتصاد دیجیتال ایران

فیلم/ جهنم ساختگی در فومن بازگشایی شد

توقف صدور ویزا عربستان برای ایرانیان نتیجه اظهارات جنجالی قاسمیان

طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی آغاز شد؟

مناطق آزاد سایبری در معنای اینترنت طبقاتی / موضع دولت در قبال تبعیض اینترنتی چیست؟

عکس/ چهره خاص آیشواریا رای در کنار نخست وزیر هند ۲۵ سال پیش

عکس/ تغییر چهره خرم سلطانِ سریال حریم سلطان در ۳۴ سالگی

عکس/ دیدار وزیر کشور و استانداران با رهبر انقلاب

فیلم/ انتقال آب ۴۰۰ میلیون دلاری برای کشاورزی اصفهان با ارزش ۱۵۰ میلیون دلار

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴

فیلم/ اسراییلی‌ها کیسه‌های آرد ارسالی ترکیه را به زباله ریختند

فیلم/ واکنش معاون پزشکیان درباره اصلاح مهریه زنان

اینفوگرافی/ بررسی علائم سرطان خون در روز جهانی این بیماری

فیلم/ حرف‌های احساسی بهاره رهنما درباره همسر جدید پیمان قاسم خانی

اینفوگرافی/ بهترین اعمال در دهه اول ذیحجه

عکس/ نماینده مجلس در حال تماشای صحبت سعید روستایی درباره حجاب

گرفتن وام ازدواج از دریافت ویزای کانادا سخت‌تر است

عکس/ چهره عجیب آدولف هیتلر ۱۲۶ سال پیش در دوران نوجوانی

عکس/ مادر احمدشاه قاجار با فرزندانش ۹۰ سال پیش در دوران تبعید در اودسای روسیه

عکس/ رونمایی از تمبر یادبود همکاری ایران و عمان

فیلم/ پاسخ عجیب سخنگوی دولت درباره معرفی وزیر اقتصاد

عکس/ مجمع عمومی وزرای ادوار جمهوری اسلامی

بن‌بست در ترخیص خودرو‌های وارداتی از بندر رجایی

عکس/ پاسخ قاطع عراقچی به اروپایی ها درباره غنی سازی صفر

قالیبافی‌ها پشت قاسمیان را خالی کردند

عکس/ موارد ممنوعه برای حجاج ایرانی در عربستان

عکس/ عصمت‌الدوله، دختر ناصرالدین شاه ۱۳۰ سال پیش در کنار مادرشوهرش ماه‌نسا خانم

عکس/ نمایندگان زن مجلس شورای ملی ۵۵ سال پیش

عکس/ چهرۀ خندان حاج قاسم، حاج همت و محسن رضایی ۴۲ سال پیش در جبهه

عکس/ پرویز ثابتی رئیس اداره سوم ساواک ۵۴ سال پیش

عکس/ دیدار تاریخی حاج قاسم سلیمانی با فرمانده ارتش در سال ۱۳۹۸

شوخی عجیب وزارت مسکن با مستاجران تهدید یا اطلاع‌رسانی است؟ + عکس

فیلم/ گریه سردار سلیمانی ۲۰ سال پیش و پس از شهادت احمد کاظمی

عکس/ آخرین نماز سردار سلیمانی پشت سر سید حسن نصرالله ۶ سال پیش

عکس/ مازیار لرستانی در دیدار با رهبر انقلاب ۱۶ سال پیش

تثبیت قیمت دلار؛ تعادل یا دخالت در بازار

خط و نشان سردار سلامی برای اسراییل

عکس/ کلنگ زنی مسجد دانشگاه تهران ۷۰ سال پیش توسط محمدرضا پهلوی

افزایش عجیب نرخ طلاق بین سالمندان ایرانی

صدور روادید دانشجویی آمریکا متوقف شد

ناقوس خطر سقوط صنعت CNG ایران به صدا درآمد

پرسش از قاسمیان درباره مراکز فحشا در عربستان

عکس/ حضور محمدعلی نجفی در مراسم ختم مادر محمد عطریانفر

خبر‌های بد برای متقاضیان مسکن ملی

خریداران خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی؛ خبری از تعرفه‌های جدید نیست