تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۹ تير ۱۴۰۴

تهران پناهگاه ندارد اما سازمان پدافند غیرعامل دارد/ تشدید بحران با پناه‌گرفتن شهروندان در مترو و پارکینگ

در موضوع پناهگاه ساختمان و سازه‌ها باید در برابر انفجار و زلزله مستحکم باشد در حالیکه مساجد، مدارس و مترو با این رویکرد ساخته نمی‌شوند حال اینکه اساسا بخشی از مدارس خود نیاز به نوسازی دارند

تهران پناهگاه ندارد

اقتصاد۲۴- رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: برخی از خطوط مترو که در عمق خاصی باشد و از دستگاه تهویه و مقاومت مناسب در برابر انفجار برخوردار باشد، می‌تواند تا حدی شرایط پناهگاه را داشته باشد، اما به هیچ وجه مناسب نیستند و اساساً با این رویکرد ساخته نشده و چنین ظرفیتی ندارند و می‌توانند بحران را تشدید کنند.

علی بیت الهی، رییس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره خلاء وجود پناهگاه در شهر‌های مهم کشور برای شرایط بحرانی از جمله جنگ ایران و اسراییل که در نبود پناهگاه استاندارد، ایستگاه‌های مترو به عنوان پناهگاه به مردم معرفی شد، اظهار داشت: در ابتدا باید به این موضوع تاکید داشته باشم، پناهگاه با محل اسکان در مواقع بحرانی و ضروری بسیار متفاوت است و اساسا تعریف متفاوتی از هم دارند و بعضا در تضاد با یکدیگر هستند به طوریکه پناهگاه در عمق مناسب و مستحکم با دسترسی به امکانات، اما اسکان ضروری، در سطح و موقت است و قاعدتا نمی‌توان از اسکان اضطراری به عنوان پناهگاه استفاده کرد.

وی ادامه داد: به یاد دارم که در دوران جنگ با عراق، در دولت آقای موسوی تلاش‌هایی برای احداث و ایجاد پناهگاه‌سازی و نهضت پناهگاه‌سازی آغاز شد، اما ادامه پیدا نکرد. در آن دوران اعلام شد که پناهگاه‌سازی محدود به شرایط جنگی نیست و باید ادامه داشته باشد و زیرزمین‌هایی را برای پناهگاه انتخاب کردند تا مردم در مواقع به صدا درآمدن آژیر و هشدار در پناهگاه مستقر شوند.

رییس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در این سال‌ها شاهد رویکرد مستمر و ادامه دار در زمینه پناهگاه‌سازی نبودیم، گفت: متولی این موضوع سازمان پدافند غیرعامل بوده و در این مدت شاهد اقدامی برای پناهگاه‌سازی در کشور نبودیم و نتیجه آن هم در جنگ ۱۲ روزه مشخص بود. البته مترو، مساجد و مدارس به عنوان پناهگاه معرفی شدند، اما همین نقض غرض و به نوعی سبک‌سازی موضوع پناهگاه محسوب می‌شود چراکه مساجد، مدارس و مترو با رویکرد پناهگاه ساخته نمی‌شوند و شاید کاربری محل اسکان در شرایط بحران مانند پس از زلزله، حوادث طبیعی و… داشته باشند، اما نمی‌توانند کاربرد پناهگاه در شرایط جنگی داشته باشند.

بیت الهی افزود: در موضوع پناهگاه ساختمان و سازه‌ها باید در برابر انفجار و زلزله مستحکم باشد در حالیکه مساجد، مدارس و مترو با این رویکرد ساخته نمی‌شوند حال اینکه اساسا بخشی از مدارس خود نیاز به نوسازی دارند.
وی تاکید کرد: مهمتر اینکه توصیه پناه گرفتن در پارکینگ‌ها در شرایط جنگی آدرس غلط دادن است و می‌تواند خطرات بیشتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید:متروکه‏‌نشینان در شهرک‏‌های صنعتی/ تعطیلی ۳۰۰۰ کارگاه در یک شهرک صنعتی اطراف تهران با افزایش قطع برق به ۴ روز در هفته


رییس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به الزام احداث پناهگاه در پایتخت و شهر‌های مهم و حساس اظهار داشت: معتقدم ساخت پناهگاه تا زمانی که به عنوان یک ضوابط لازم الاجرا قانونی مطرح نشود، امیدی نیست که پیگیری ساخت آن ادامه دار باشد و مانند سایر موضوعات مانند اهمیت فرونشست ها، با گذشت زمان فراموش می‌شود.

بیت الهی گفت: پس از تجربه زلزله بم، علاوه بر پناهگاه با موضوع جدید و کلیدواژه جدید ساخت اتاق امن در واحد‌های مسکونی و ساختمان‌ها مواجه شدیم که این اتاق امن در داخل واحد‌های مسکونی تعریف می‌شد تا از بروز آوار‌های کشنده جلوگیری کند و مستحکم‌تر باشند و همین اتاق هم می‌توانست تا حدی رویکرد پناهگاهی داشته باشد، اما ساخت آن لازم الاجرا نشد. یکی از موانع هم افزایش هزینه‌های ساخت بوده است و ایجاد این اتاق امن هزینه بیشتری را به سازندگان تحمیل می‌کند و همین موضوع سپر دفاعی برای ساخت اتاق امن ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پناهگاه‌سازی یک موضوع شهرسازی ساده نیست و باید ملاحظاتی در ساخت آن در نظر گرفته شود، ادامه داد: رویکرد ساخت پناهگاه باید از سوی سازمان پدافند غیر عامل دیده شود و تنها یک مساله مهندسی نیست و موضوعاتی مانند مکان‌یابی و اینکه در چه عمقی با چه امکانات زیستی و زیر ساختی ساخته شود، بسیار مهم هستند و این مباحث تخصصی حوزه سازمان پدافند غیر عامل محسوب می‌شود. سازمان مدیریت بحران ارتباط مستقیمی با این موضوع ندارد و این سازمان بیشتر در شرایط مخاطرات طبیعی و حوادث غیرجنگی فعال می‌شود.

رییس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: سازمان پدافند غیرعامل در موارد رعایت استاندارد‌های جزیی‌تر ورود و این استاندارد‌ها را دیکته می‌کند البته ساخت پناهگاه از دیدگاه شهرسازی هم باید دیده شود و وزارت شهرسازی و شهرداری‌ها در ساخت پناهگاه می‌توانند همکار سازمان پدافند غیر عامل باشند، اما چنین شاکله‌ای شکل نگرفته و هیچ گونه اقدامی برای ساخت پناهگاه هم انجام نشده و تجربه ۱۲ روزه جنگ این نیاز را با روشنی انعکاس می‌دهد.

وی گفت: الزام ساخت پناهگاه و لازم الاجرا شدن پناهگاه‌سازی را باید سازمان پدفند غیرعامل تایید کند و این الزام پناهگاه عمومی یک ضرورت ویژه است که توسط این نهاد ابلاغ می‌شود و نظارت بر احداث هم بر عهده همین سازمان است و غفلت از ساخت پناهگاه را باید از مسئولان این سازمان پرسید. در حالی که سازمان پدافند غیر عامل برای موضوعات جزیی دستورالعمل ویژه و سخت‌گیرانه ابلاغ می‌کند این سوال مطرح است که چرا برای موضوع مهم پناهگاه اقدامی انجام نداده است و امروز شاهد آن هستیم که در تهران به عنوان پایتخت، پناهگاه نداریم.

بیت الهی در پاسخ به این سوال که آیا مترو می‌تواند پناهگاه باشد، اظهار داشت: برخی از خطوط مترو که در عمق خاصی باشد و از دستگاه تهویه و مقاومت مناسب در برابر انفجار برخوردار باشد، می‌تواند تا حدی شرایط پناهگاه را داشته باشد، اما به هیچ وجه مناسب نیستند و اساسا با این رویکرد ساخته نشده‌اند و چنین ظرفیتی ندارند و می‌توانند بحران را تشدید کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار