تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
با حضور مشاور رئیس جمهور؛

پروژه های عمرانی، صنعتی و شیلاتی قشم به بهره برداری رسیدند

چندین پروژه ی عمرانی، گردشگری، تولیدی، صنعتی منطقه آزاد قشم، با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره برداری رسید.
شرکت دخانیات قشم
اقتصاد24 - با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در راس هیاتی بلند پایه متشکل از محمود منزوی زاده مشاور امور بین الملل و مدیرکل حوزه دبیر شورا، اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری وجمعی از مدیران دبیرخانه به همراه حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد، پروژه های عمرانی، صنعتی و شیلاتی قشم که با توجه به شعار امسال "رونق تولید" آماده و انتخاب شده اند، به بهره برداری رسید و از سایر پروژه های در دست احداث سازمان منطقه آزاد قشم نیز بازدید به عمل آمد. این پروژه ها به مناسبت هفته دولت و به دلیل سفر دبیر شورای عالی به سایر مناطق آزاد با یک هفته تاخیر در تاریخ سیزدهم شهریورماه 1398 به بهره برداری رسیدند.

2 طرح شهرک سازی مدرن در قشم


مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و تیم همراه در ادامه بازدیدهای خود از طرح های عظیم عمرانی، نفت، گاز و انرژی و گردشگری قشم، از دو طرح شهرک های مدرن در غرب شهر قشم (پروژه های 98 و 65 هکتاری) بازدید کردند.

در این دو طرح مهم عمرانی، سازمان منطقه آزاد قشم به ترتیب با شرکت تجارت گذرگاه شمالی قشم در پروژه 98 هکتاری با 47 درصد و در طرح 65 هکتاری شرکت سرریگ بندر با 53 درصد، مشارکت دارد.
با اجرای سیاست واگذاری زمین به سرمایه گذاران به عنوان سهم مشارکتی سازمان منطقه آزاد قشم شاهد هستیم که سازمان منطقه آزاد قشم در طرح های شهرک های 98 و 65 هکتاری به ترتیب با 73 درصد و 70 درصد پیشرفت فیزیکی با سرمایه گذاران این مجموعه ها مشارکت کرده است.
طبق سیاست گذاری های انجام شده در اجرای این شهرک های مدرن شهر قشم، قرار است هفت هزار و 600 نفر در پروژه 98 هکتاری که ساحل شمالی قشم را به ساحل جنوبی متصل می کند، مستقر شوند و چهار هزار و 975 نفر هم در طرح 65 هکتار مستقر شوند.
در طرح 98 هکتاری 8.5 هکتار فضای تجاری و 27 هکتار فضای مسکونی ایجاد می شود و در شهرک 65 هکتاری هم 3.5 هکتار برای امور تجاری و 19.5 هکتار هم در زمینه مسکونی طراحی شده است.
براساس گزارش ارائه شده به مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور و تیم همراه زیرساخت های دو طرح 98 و 65 هکتاری شامل آب، فاضلاب، انتقال پساب، شبکه آبیاری قطره ای برای فضای سبز، جدول گذاری، خیابان کشی، لوله گذاری کابل های شبکه برق و مخابرات، فیبر نوری، فضای سبز و ایجاد کانال برای جمع آوری آب های سطحی اجرا شده است.


 طرحهایی برای تحقق بی نیازی قشم به واردات برق 


کیهان عباسیان در حاشیه بازدید مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه نیاز برق قشم بین 230 تا 270 مگاوات برآورد شده که هم اینک از سرزمین اصلی تامین می شود، افزود: این پروژه گام مهمی در رفع نیاز انرژی مهمی چون برق برای جزیره و گامی بلند برای صادرات این محصول استراتژیک است.
عباسیان سرمایه گذاری مجموع دو پروژه تولید برق و آب را 100 درصد داخلی ذکر و اضافه کرد: برای احداث این نیروگاه 500 مگاواتی و آبشیرین کن 100 هزار متر مکعبی، 386 میلیون یورو هزینه خواهد شد.


وی در تشریح اجرای این پروژه بیان کرد: هم اکنون دو نیروگاه 170 مگاواتی ساخت گروه مپنا در محل نصب شده و هم اکنون عملیات اجرای خط انتقال گاز 16 اینچ به طول 4 کیلومتر و به سایت در حال انجام است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به نیاز قشم به تولید آب شیرین، پیش بینی کرد: تولید آب شیرین به منظور تامین آب مورد نیاز جزیره قشم، مجموعه های پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین نیازهای کشاورزی قشم در منطقه مرکزی جزیره تا پایان سال 99 به  اتمام برسد.
این نیروگاه از گاز طبیعی که از پالایشگاه گاز گورزین تامین می شود، استفاده خواهد کرد که در حال تکمیل خط می باشد.

 3 سایت پرورش میگو با ظرفیت تولید سالانه 3900 تن در قشم


این سه طرح پرورش میگو در مجموع در زمین هایی به مساحت 474 هکتار واقع در روستاهای نقاشه، کانی و دوستکو فعالیت خود را در زمینه پرورش میگو شروع کردند.

برای اجرای فاز نخست این سه طرح در مجموع معادل 720 میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفته و برای 223 نفر اشتغال ایجاد می شود.



«شرکت پدیده صدف قشم» با سرمایه ای بالغ بر 240 میلیارد ریال و در زمینی به مساحت 200 هکتار واقع در روستای نقاشه جزیره قشم به بهره برداری رسید. این  شرکت که با حمایت منطقه آزاد قشم احداث شد 28 استخر را به پرورش میگو به شیوه متراکم با ظرفیت تولید سالانه 1500 تن میگو فعالیت خود را آغاز کرده است. شروع فعالیت شرکت پدیده صدف قشم در زمینه پرورش میگو از سال 97 بوده و با بهره برداری فاز نخست این مجموعه برای 80 نفر اشتغال ایجاد می شود.

«شرکت اتحاد مهر کانی» با سرمایه ای بالغ بر 130 میلیارد ریال و ظرفیت تولید 50 تن میگو در هر استخر دیگر پروژه ای بود که در روستای کانی جزیره قشم به بهره برداری رسید. این شرکت با حمایت منطقه آزاد قشم موفق به احداث 10 استخر پرورش میگو به شیوه متراکم در زمینی به مساحت 54 هکتار شده و با آغاز بهره برداری آن برای 30 نفر اشتغالزایی صورت می گیرد.

«شرکت دریانوردان» سومین طرح پرورش میگو به شیوه متراکم بود که با اشتغالزایی برای 113 نفر به بهره برداری رسید. این شرکت با ظرفیت تولید 2000 تن میگو در زمینی به مساحت 220 هکتار واقع در روستای دوستکو جزیره قشم فعالیت خود را آغاز کرد. برای بهره برداری فاز اول طرح پرورش میگو شرکت دریانوردان بالغ بر 350 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم با اشاره به گسترش پرورش میگو به شیوه متراکم در قشم، گفت: کاهش زمان تولید، افزایش بهره وری تولید در واحد سطح، افزایش دورهای پرورشی در طی سال و بهتر شدن ضریب تبدیل غذایی از مهمترین مزیت های پرورش میگو به شیوه متراکم است.

کیهان عباسیان ادامه داد: استفاده از روش پرورش متراکم با رعایت ایمنی و انجام کنترل های لازم باعث افزایش تولید میگو خواهد شد و جزیره قشم در این زمینه یکی از قطب های پیشرو در کشور به حساب می آید.

وی خاطرنشان کرد: قشم قطب تولید و پرورش میگو در کشور است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بخشی از میگوهای پرورشی این جزیره به سایر کشورها صادر می شود.

کمپ پارک ساحلی لافت 


معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: عملیات عمرانی کمپ پارک ساحلی لافت در زمینی به مساحل 16 هزار و 300 متر مربع از سال 1395 آغاز شده و پس از اتمام فعالیت های عمرانی و ایجاد امکانات جانبی به صورت رسمی افتتاح شد.


محرم بهاروند اضافه کرد: برای بهره برداری کمپ پارک ساحلی لافت اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال و با در نظر گرفتن امکاناتی مانند فضای نمایشگاهی، سالن آمفی تئاتر و پارکینگی با ظرفیت 60 دستگاه خودرو و امکان اسکان برای 600 نفر یکی از کمپ پارک های متفاوت در سطح جزیره است.
بهاروند ادامه داد: در جهت افزایش تعداد کمپ پارک های موجود در قشم و در راستای توزیع متوازن گردشگران در سطح جزیره و معرفی ظرفیت های عمده جغرافیایی، فرهنگی و مردمی در این منطقه، کمپ پارک ساحلی لافت احداث و به بهره برداری رسید.

 طرح ذخيره سازي نفت قشم 


معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه این سایت با ظرفیت نهایی 20 میلیون بشکه با اعتباری بالغ بر هزار و 135 میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد، افزود: این پروژه هم اینک 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 4 مخزن دیگر نیز تا پایان دهه فجر امسال به بهره برداری خواهند رسید.

کیهان عباسیان با بیان اینکه احداث خط انتقال میعانات گازی از پالایشگاه گاز «گورزین» به طول 22 کیلومتر در حال انجام است که با تکمیل 8 کیلومتر باقیمانده از این خط، عملا تولیدات گاز گورزین در این سایت ها ذخیره سازی می شوند.

عباسیان ادامه داد: در فاز دوم اجرای این پروژه، 7 مخزن 540 هزار بشکه ای احداث خواهد شد که مجموع ذخیره سازی را به بیش از 7 میلیون بشکه خواهد رساند.



وی در تشریح این پروژه گفت: ذخیره سازی نفت و میعانات گازی از جمله راهبردهای استراتژیک وزارت نفت است که علاوه بر ذخیره نفت پالایشگاه نفت «هنگام» با ظرفیت 8 میلیون بشکه در روز، امکان صادرات از طریق اسکله به «SPM» (گوی های شناور) به شیوه اتصال به کشتی و بارگیری فراهم می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با ایجاد این امکان، جمهوری اسلامی ایران می تواند علاوه بر تامین خوراک پالایشگاه ها، مانند بسیاری از کشورهای جهان از جمله هلند، مالزی و امارات متحده، سوخت را ذخیره سازی و در زمان مناسب از نظر قیمت و نوع نیاز بازار، به فروش برساند.

سایت ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در نزدیکی روستای «دیرستان» از توابع قشم و در زمینی به مساحت 100 هکتار واقع شده است.

شرکت دخانیات متحد احسان قشم 


مدیرعامل شرکت دخانیات متحد احسان قشم در مراسم آغاز بهره برداری این شرکت، گفت: این شرکت با سرمایه گذاری ارزی بالغ بر 20 میلیون یورو و سرمایه گذاری ریالی معادل 50 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز می کند.

محمدرضا تاجدار افزود: این واحد تولیدی از اسفندماه سال 96 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع سیگار و سیگارت در زمینی به مساحت 13 هزار متر در شهرک صنعتی تولا جزیره قشم آغاز کرده و پیش بینی می شود که فاز بعدی این طرح تا پایان بهار سال 1399 به بهره برداری برسد.

تاجدار درباره میزان اشتغالزایی این طرح گفت: با بهره برداری این طرح برای 120 نفر اشتغال ایجاد می شود.

بهره برداری از شرکت های دخانیات در قشم با شناسایی بازارهای هدف و تامین نیاز داخلی و پایان واردات این محصول به کشور که موجب خروج ارز زیادی می شود، صورت گرفت.

شرکت ریو ناز قشم 


مدیرعامل شرکت ریو ناز گفت: با آغاز به کار مرحله نخست این طرح، برای 30 نفر اشتغالزایی شده و با بهرداری فازهای دوم و سوم این پروژه برای 60 نفر دیگر اشتغال ایجاد خواهد شد.

حیدر خیاط زاده افزود: شرکت ریو ناز قشم با سرمایه گذاری 179 میلیارد ریال از آذرماه سال 95 در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع در شهرک صنعتی تولا فعالیت خود را آغاز کرده است.



خیاط زاده گفت: در مرحله نخست این پروژه خط تولید ادکلن به صورت نیمه اتوماتیک فعالیت خود را آغاز کرده و در مراحل بعدی خط تولید ادکلن به صورت تمام اتومات و خط تولید اسپری این مجموعه به بهره برداری خواهند رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت ریو ناز قشم در صورت همکاری و هماهنگی های سازمان های مرتبط، محصولات تولید شده توسط این شرکت به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر خواهد شد.

برندسازی در تولید محصولاتی مانند عطر و ادکلن برای رقابت در بازارهای خارجی بسیار مهم است و واحدهای تولیدکننده باید برای موفقیت در امر صادرات به مقوله کیفیت و بسته بندی توجه ویژه داشته باشند. در سال های گذشته با حمایت از واحدهای تولیدی در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و افزایش محصولات صادراتی  تلاش های خوبی در جزیره قشم صورت گرفته است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت میوه در میادین تره بار + حدول

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حق کمیسیون‌های نجومی مشاوران املاک در آشفته بازار مسکن/ کمیسیون‌هایی که از نیم درصد به ۲ درصد هم می‌رسد!/ دولت هم پای قانون خود نایستاد

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

هر روز چای نوشیدن چه بر سر بدنتان می‌آورد؟

بنیامین نتانیاهو کیست؟

هشدار! این دارو معتادتان می‌کند

برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران