
اقتصاد۲۴- جت جنگنده KAAN که پیش از این با نام TF-X شناخته میشد، پرچمدار نسل پنجم هواپیماهای جنگی ترکیه است که توسط صنایع هوافضای ترکیه (TAI) توسعه یافته است. KAAN به عنوان یک هواپیمای چندمنظوره با قابلیت پنهانکاری، برای برتری هوایی و ماموریتهای ضربتی دقیق مهندسی شده است. معرفی آن نشاندهنده پیشرفت قابل توجهی در قابلیتهای هوافضای ترکیه است.
KAAN یک جنگنده چندمنظوره نسل پنجم، دو موتوره و مناسب برای همه شرایط آب و هوایی است که به عنوان ستون فقرات ناوگان هوانوردی تاکتیکی نیروی هوایی ترکیه طراحی شده است. این هواپیما که توسط صنایع هوافضای ترکیه (TAI) با همکاری فنی BAE Systems توسعه یافته است، محصول ابتکار استراتژیک ترکیه برای جایگزینی ناوگان قدیمی F-۱۶ها و اثبات حاکمیت فناوری در بخش دفاعی است.

این برنامه در سال ۲۰۱۰ با نام TF-X آغاز شد و توسعه رسمی آن در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. شتاب این پروژه پس از حذف ترکیه از برنامه F-۳۵ Lightning II به طور قابل توجهی افزایش یافت و آنکارا را مجبور کرد تا جایگزین بومی خود را در اولویت قرار دهد. وزارت دفاع ترکیه قصد خود را برای تولید و به کارگیری دسته اولیه ۲۰ فروندی جنگنده KAAN تا سال ۲۰۲۸ اعلام کرده است و ادغام گستردهتر آن در نیروی هوایی تا اوایل دهه ۲۰۳۰ برنامهریزی شده است.
بیشتر بخوانید: معرفی جنگنده سوخوی -۴۷ روسیه
از نظر مشخصات ماموریتی، KAAN برای انجام طیف وسیعی از نقشها از جمله برتری هوایی، حمله عمیق، سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD) و جنگ الکترونیک طراحی شده است. این جنگنده دارای ویژگیهای پیشرفته پنهانکاری، قابلیت سوپرکروز، ادغام حسگرها و عملیات شبکهای است که آن را قادر میسازد در فضای هوایی به شدت مورد مناقشه با حداقل قابلیت شناسایی فعالیت کند. این قابلیتها KAAN را نه تنها به عنوان یک دارایی دفاعی ملی، بلکه به عنوان یک پلتفرم رقابتی در بازار صادرات دفاعی بینالمللی نیز قرار میدهد.

جت جنگنده KAAN ترکیبی از پنهانکاری، چابکی آیرودینامیکی و ماژولار بودن را ارائه میدهد. این هواپیما بر اساس یک بدنه پنهان کار ساخته شده است و از مواد پیشرفته جاذب رادار و سطوح زاویهدار که سطح مقطع راداری را در باندهای فرکانسی مختلف به حداقل میرساند، استفاده میکند.
محفظههای داخلی سلاح، از ویژگیهای بارز طراحی پنهانکارانه آن هستند که امکان حمل مهمات را بدون به خطر انداختن رد رادار فراهم میکنند. این محفظهها به گونهای مهندسی شدهاند که هم مهمات هوا به هوا و هم مهمات هوا به زمین را در خود جای دهند و از یک پروفایل عملیاتی متنوع پشتیبانی و در عین حال کارایی آیرودینامیکی را حفظ کنند.
جت جنگنده KAAN به گونهای طراحی شده که یک پلتفرم رزمی بسیار تطبیقپذیر برای استقرار طیف گستردهای از مهمات هدایتشونده دقیق و تسلیحات تسلط هوایی باشد. زرادخانه هوا به هوای آن شامل Bozdoğan (مرلین)، یک موشک هدایتشونده مادون قرمز کوتاهبرد و نبرد نزدیک Gökdoğan (پرگرین) و یک موشک هدایتشونده راداری فراتر از دید (BVR) است.

علاوه بر این، این پلتفرم با موشک Meteor MBDA سازگار است که برد گسترده و هدایت راداری فعال را با سیستم پیشرانه رمجت ارائه میدهد و قابلیت درگیری برتر را در برابر اهداف چابک و پرسرعت در محیطهای بسیار رقابتی فراهم میکند.
سیستم پیشران جت جنگنده KAAN از دو موتور توربوفن پسسوز تشکیل شده است که نمونههای اولیه آن از موتورهای جنرال الکتریک F۱۱۰-GE-۱۲۹ بهره میبرند. هر موتور نیروی رانشی معادل تقریباً ۲۹۰۰۰ پوند-نیرو (lbf) تولید میکند و عملکرد در سرعتهای بالا، شتاب سریع و کروز مافوق صوت پایدار بدون پسسوز را تسهیل میکند - ویژگیای که به عنوان سوپرکروز شناخته میشود.

این موتورها پلتفرمهای اثباتشدهای هستند که در حال حاضر چندین هواپیمای نسل چهارم مانند F-۱۵ و F-۱۶ را به حرکت در میآورند و در مراحل اولیه توسعه KAAN قابلیت اطمینان را فراهم میکنند.
نوع: جنگنده چندمنظوره نسل پنجم رادارگریز
کشورهای کاربر ترکیه (تأیید شده)، اندونزی (تأیید شده)، آذربایجان، عربستان سعودی، پاکستان، مالزی، مصر، اوکراین
کشور طراح: ترکیه
موتور: ۲ موتور جنرال الکتریک F۱۱۰-GE-۱۲۹ (اولیه)، برنامهریزیشده برای انتقال به ۲ موتور TEI TF۳۵۰۰۰ (تحت توسعه)
وزن هواپیما: حداکثر وزن برخاست تقریباً ۲۷۲۰۰ کیلوگرم (۶۰۰۰۰ پوند)
سرعت هواپیما: حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ
برد هواپیما: شعاع رزمی تخمینی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر
ابعاد| طول: ±۲۱.۰ متر؛ ارتفاع: ±۶.۰ متر؛ طول بال: ±۱۴.۰ متر