
اقتصاد۲۴- پارس نوآ، که به عنوان نسخه ایرانی ال ۹۰ شناخته میشود، یکی از جدیدترین محصولات شرکت پارس خودرو است و قرار است به زودی در بازار عرضه شود. این خودرو یادآور روزهایی است که شرکت رنو در ایران فعالیت میکرد و مدلهایی مثل ال ۹۰ و رنو ساندرو را مونتاژ میکرد. همانطور که این خودروها هنوز هم به دلیل کیفیت و دوام، محبوبیت بالایی دارند، پارس نوآ نیز تلاش میکند همان تجربه قابلاعتماد را ارائه دهد. پروژه تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ ابتدا با نام P۹۰ آغاز شد و قرار بود با نام کادیلا وارد بازار شود، اما شرکت پارس خودرو این تصمیم را تغییر داد و حالا محصول با نام پارس نوآ عرضه خواهد شد.
یکی از انتقاداتی که همیشه به ال ۹۰ وارد بود، طراحی ساده و کمجزئیات آن بود. پارس نوآ با همان پلتفرم، طراحی بهروزتری دارد که جذابیت بیشتری برای خریداران جوان ایجاد میکند. با این حال سادگی هنوز در بسیاری از المانهای بدنه دیده میشود. در بخش عقب خودرو، ردپای طراحی مکعبیشکل L۹۰ حفظ شده است، اما چراغها و سپر بازطراحی شده و جلوهای مدرنتر پیدا کردهاند. چراغهای عقب کشیدهتر و اسپرتتر هستند و استفاده از تریم دورنگ در سپر عقب از نکات مثبت طراحی به شمار میرود.
با وجود تغییرات ظاهری قابل توجه در بدنه، کابین پارس نوآ نسبت به L۹۰ تغییر چندانی نکرده است. الگوهای طراحی داخلی نسخه رنو L۹۰ حفظ شدهاند و طراحی دریچههای تهویه، داشبورد، کنسول وسط و دیگر جزئیات داخلی مشابه همان مدل قدیمی است. این امر باعث شده تجربه رانندگی آشنا برای طرفداران ال ۹۰ ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: مقایسه ساینا با تیبا/ رقابت دو سدان اقتصادی سایپا
نسخه قدیمی L۹۰ به موتور K۴M مجهز بود که به دلیل استهلاک پایین و عملکرد قابل قبول، محبوبیت داشت. اما پارس نوآ از پیشرانه جدید ME۱۶ استفاده میکند. این موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و از نظر ساختار شباهت زیادی به موتور TU۵ دارد. حداکثر قدرت این موتور ۱۱۳ اسببخار و گشتاور آن ۱۴۴ نیوتنمتر است. نیروی تولیدی از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
پارس نوآ نسبت به ال ۹۰ امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری ارائه میدهد. دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان دیکات با کلیدهای کنترلی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی از جمله ویژگیهای ایمنی و رفاهی این خودرو هستند. سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب و تریم داخلی دو رنگ نیز تجربه راحتتری برای سرنشینان فراهم میکند.
در پارس نوآ امکاناتی مانند تنظیم برقی آینهها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور و سنسور باران تعبیه شدهاند. صفحه نمایش ۷ اینچی مالتیمدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری و فرمان کمکی برقی از دیگر امکاناتی هستند که رانندگی مدرنتر و راحتتری را نسبت به L۹۰ فراهم میکنند. این ویژگیها پارس نوآ را به محصولی مدرنتر و کاربردیتر برای بازار داخلی تبدیل کردهاند.
شرکت سایپا به همراه زیرمجموعههای خود، پارس نوآ را در بیست و نهمین نمایشگاه خودروی تبریز به نمایش گذاشت. این اقدام فرصتی برای معرفی مشخصات فنی و طراحی جدید این خودرو به علاقهمندان بود. با عرضه این خودرو، پارس خودرو تلاش دارد جایگاه خود در بازار خودروهای سدان اقتصادی و خانوادگی را تقویت کند و تجربهای تازه از رانندگی با خودرو ایرانی را به مشتریان ارائه دهد.