
اقتصاد۲۴- زیردریایی کلاس اسکورپن (Scorpene class)، کلاسی از زیردریاییهای دیزلی-الکتریکی است که به طور مشترک توسط شرکت DCNS فرانسه و شرکت اسپانیایی ناوانتیا توسعه داده شده است. پس از جدایی این دو شرکت، زیردریاییهای اسکورپن اکنون منحصراً توسط DCNS به بازار عرضه میشوند و یک طرح فرانسوی محسوب میشوند.
این کلاس در حال حاضر توسط نیروی دریایی شیلی و سلطنتی مالزی مورد استفاده قرار میگیرد و توسط نیروی دریایی هند و برزیل نیز سفارش داده شده است.
زیردریاییهای اسکورپن به گونهای طراحی شدهاند که حداکثر پنهانکاری را داشته باشند و دارای ویژگیهای صوتی، مغناطیسی، الکترومغناطیسی و مادون قرمز بسیار پایینی باشند. برای دستیابی به این هدف، تمام ماشینآلات و تجهیزات به صورت ارتجاعی بر روی کوپلینگهای انعطافپذیر با پایههای الاستیک دوگانه نصب میشوند. تمرکز بیشتر بر کاهش نویز شامل استفاده از کابلهای انعطافپذیر و کوپلینگهای انعطافپذیر از طریق دیواره برای اتصال لولهها و اجزای ویژه با انتشار کم صدا برای ماشینآلات دوار است.

بدنه تحت فشار این زیردریاییها از فولاد HLES ۸۰ ساخته شده است که امکان عملیات تا عمق ۳۵۰ متر را فراهم میکند. برخی از اسکورپنها به دو مجموعه باتری هاگن (بسته به مشتری) در مجموع ۳۶۰ سلول مجهز شدهاند. تمام ماشینآلات برای عایقبندی صدا "قایقمانند" هستند. سکان پایینی کوتاهتر است تا امکان "قرار گرفتن در کف دریا" را فراهم کند. DCNS همچنین اسکورپن از نوع X-Rudder مانند Barracuda SSN ارائه میدهد. پوشش و بادبان این نوع زیردریایی از GRP ساخته شدهاند.

طراحی بدنه تکی به سه بخش اصلی در دو عرشه تقسیم شده است:
بیشتر بخوانید: معرفی ناو کلاس سن آنتونیو آمریکا
بخش جلویی شامل ۶ لوله اژدر ۵۳۳ میلیمتری، خشابهای سلاح (که به این کلاس اجازه حمل تا ۱۸ اژدر و موشک ضد کشتی را میدهد)، باتریها و دو مخزن بالاست است. حداقل دو لوله اژدر به سیستم تخلیه مثبت ضربهای پنوماتیک برای پرتاب موشکها و اژدرهای ضد کشتی SM ۳۹ مجهز شدهاند. بسته به نوع، سایر لولهها از نوع شناور هستند.
محفظه میانی کشتی شامل اتاق کنترل، محلهای اقامت، مخازن اصلی و سیستمهای کمکی است.
محفظه عقب کشتی محل قرارگیری ماشینآلات و مجموعه دوم باتریها است. محفظه عقب کشتی همچنین به دو مخزن بالاست مجهز است.
۶ لوله اژدر استاندارد ناتو (۵۳۳ میلیمتر در ۷.۱۰ متر) برای استقرار:
تا ۱۸ اژدر سنگین (SUT، F۱۷، DMA۲، F۲۱...)
موشکهای ضد کشتی MBDA SM۳۹ Exocet
۳۰ مین
موشک کروزام بی دیای MdCN (پس از آزمایشهای اعتبارسنجی روی Barracuda SSN)


پیشرانه الکتریکی: Jeumont-Schneider EPM Magtronic ۲۸۰۰ kW AC. اسکورپن که به سیستم پیشرانه مستقل از هوای MESMA مجهز است، میتواند برای مدت بیش از ۳ هفته در زیر آب بماند.

ماژول انرژی زیردریایی مستقل MESMA (ماژول انرژی زیردریایی مستقل) یک ماژول تولید انرژی الکتریکی است که به طور خاص برای زیردریاییهای معمولی طراحی شده است. علاوه بر تأمین برق برای شناور و سیستم پیشرانه، میتوان از آن برای شارژ مجدد باتریها بدون نیاز به بازگشت به عمق پریسکوپ نیز استفاده کرد. MESMA AIP برد زیر آب یک زیردریایی معمولی را چهار برابر میکند که به طور قابل توجهی دامنه عملکرد آن را گسترش داده و عملکرد پنهانکاری آن را افزایش میدهد.