تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۸ مهر ۱۴۰۴
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

در این مطلب به معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن خواهیم پرداخت.

معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

اقتصاد۲۴- زیردریایی کلاس اسکورپن (Scorpene class)، کلاسی از زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی است که به طور مشترک توسط شرکت DCNS فرانسه و شرکت اسپانیایی ناوانتیا توسعه داده شده است. پس از جدایی این دو شرکت، زیردریایی‌های اسکورپن اکنون منحصراً توسط DCNS به بازار عرضه می‌شوند و یک طرح فرانسوی محسوب می‌شوند.

این کلاس در حال حاضر توسط نیروی دریایی شیلی و سلطنتی مالزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط نیروی دریایی هند و برزیل نیز سفارش داده شده است.

زیردریایی‌های اسکورپن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر پنهان‌کاری را داشته باشند و دارای ویژگی‌های صوتی، مغناطیسی، الکترومغناطیسی و مادون قرمز بسیار پایینی باشند. برای دستیابی به این هدف، تمام ماشین‌آلات و تجهیزات به صورت ارتجاعی بر روی کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیر با پایه‌های الاستیک دوگانه نصب می‌شوند. تمرکز بیشتر بر کاهش نویز شامل استفاده از کابل‌های انعطاف‌پذیر و کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیر از طریق دیواره برای اتصال لوله‌ها و اجزای ویژه با انتشار کم صدا برای ماشین‌آلات دوار است.

انواع کلاس اسکورپن

  • CM-۲۰۰۰: نسخه دیزل-الکتریکی متعارف
  • CA-۲۰۰۰: نسخه کوچک‌شده گشت ساحلی
  • AM-۲۰۰۰: نسخه مجهز به سیستم پیشران کمکی مستقل از هوا (AIP) MESMA
  • S-BR: نسخه بزرگ‌شده برای نیروی دریایی برزیل (۷۵ متر طول، ۲۰۰۰ تن وزن، خدمه تا ۴۵ نفر)

معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

طراحی زیر دریایی کلاس اسکورپن

بدنه تحت فشار این زیردریایی‌ها از فولاد HLES ۸۰ ساخته شده است که امکان عملیات تا عمق ۳۵۰ متر را فراهم می‌کند. برخی از اسکورپن‌ها به دو مجموعه باتری هاگن (بسته به مشتری) در مجموع ۳۶۰ سلول مجهز شده‌اند. تمام ماشین‌آلات برای عایق‌بندی صدا "قایق‌مانند" هستند. سکان پایینی کوتاه‌تر است تا امکان "قرار گرفتن در کف دریا" را فراهم کند. DCNS همچنین اسکورپن از نوع  X-Rudder مانند Barracuda SSN ارائه می‌دهد.  پوشش و بادبان این نوع زیردریایی از GRP ساخته شده‌اند.

معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

طراحی بدنه تکی به سه بخش اصلی در دو عرشه تقسیم شده است:


بیشتر بخوانید:  معرفی ناو کلاس سن آنتونیو آمریکا


بخش جلویی شامل ۶ لوله اژدر ۵۳۳ میلی‌متری، خشاب‌های سلاح (که به این کلاس اجازه حمل تا ۱۸ اژدر و موشک ضد کشتی را می‌دهد)، باتری‌ها و دو مخزن بالاست است. حداقل دو لوله اژدر به سیستم تخلیه مثبت ضربه‌ای پنوماتیک برای پرتاب موشک‌ها و اژدر‌های ضد کشتی SM ۳۹ مجهز شده‌اند. بسته به نوع، سایر لوله‌ها از نوع شناور هستند.

محفظه میانی کشتی شامل اتاق کنترل، محل‌های اقامت، مخازن اصلی و سیستم‌های کمکی است.

محفظه عقب کشتی محل قرارگیری ماشین‌آلات و مجموعه دوم باتری‌ها است. محفظه عقب کشتی همچنین به دو مخزن بالاست مجهز است.

تسلیحات کلاس اسکورپن

۶ لوله اژدر استاندارد ناتو (۵۳۳ میلی‌متر در ۷.۱۰ متر) برای استقرار:

تا ۱۸ اژدر سنگین (SUT، F۱۷، DMA۲، F۲۱...)
موشک‌های ضد کشتی MBDA SM۳۹ Exocet
۳۰ مین
موشک کروز‌ام بی دی‌ای MdCN (پس از آزمایش‌های اعتبارسنجی روی Barracuda SSN)

معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

سنسورها، الکترونیک و طعمه‌ها

  • سیستم مدیریت نبرد: DCNS SUBTICS (سیستم نبرد یکپارچه تاکتیکی زیردریایی)
  • سیستم‌های جنگ الکترونیک:  تالس DR ۳۰۰۰ یا ITT AR ۹۰۰
  • پریسکوپ: سیستم پریسکوپ تهاجمی (APS) سری ۲۰ ساژم و سیستم دکل جستجوی سری ۳۰ (SMS)
  • رادار: رادار فشرده زیردریایی (CSR) سری ۱۰ ساژم
  • سونارها: مجموعه سونار یکپارچه  تالس S-Cube، شامل: آرایه بدنه، پهلو آرایه‌ها، آرایه‌های رهگیری و آرایه‌های توزیع‌شده برد غیرفعال
  • دیزل-الکتریک، باتری‌ها و AIP.
  • معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

پیشرانه کلاس اسکورپن

پیشرانه الکتریکی: Jeumont-Schneider EPM Magtronic ۲۸۰۰ kW AC. اسکورپن که به سیستم پیشرانه مستقل از هوای MESMA مجهز است، می‌تواند برای مدت بیش از ۳ هفته در زیر آب بماند.

معرفی زیردریایی کلاس اسکورپن

ماژول انرژی زیردریایی مستقل MESMA (ماژول انرژی زیردریایی مستقل) یک ماژول تولید انرژی الکتریکی است که به طور خاص برای زیردریایی‌های معمولی طراحی شده است. علاوه بر تأمین برق برای شناور و سیستم پیشرانه، می‌توان از آن برای شارژ مجدد باتری‌ها بدون نیاز به بازگشت به عمق پریسکوپ نیز استفاده کرد. MESMA AIP برد زیر آب یک زیردریایی معمولی را چهار برابر می‌کند که به طور قابل توجهی دامنه عملکرد آن را گسترش داده و عملکرد پنهان‌کاری آن را افزایش می‌دهد.

مشخصات فنی کلی زیردریایی اسکورپن

  • نوع: زیردریایی دیزل-الکتریک (AIP اختیاری) SSK
  • طراح: DCNS
  • اپراتورها: برزیل - شیلی - هند - مالزی
  • خدمه: ۳۱ نفر شامل ۶ افسر
  • حداکثر سرعت: ۲۰+ گره دریایی
  • برد: ۶۰۰۰ مایل دریایی یا  ۸ گره دریایی
  • مقاومت در زیر آب: ۶۰ روز
  • جابجایی (در زیر آب): ~۱۷۰۰ تن (~۱۷۵۰ تن قایق‌های مالزیایی)
  • موتور‌ها: ۴x MTU ۱۶V ۳۹۶ SE۸۴ (شیلی) یا ۴x SEMT Piesltick ۱۲ PA۴ V ۲۰۰ SMD
  • ابعاد| طول: ۶۶.۴ متر (۶۷.۵ متر مالزی) / عرض: ۶.۲ متر
  • حداکثر آبخور: ۵.۸ متر
کد ویدیو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار