تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۷ مهر ۱۴۰۴

مبدا اصلی واردات کالا به ایران اعلام شد

در تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور، سه کشور امارات متحده عربی، چین و ترکیه بیشترین سهم را در تأمین کالا‌ها و مواد اولیه وارداتی ایران به خود اختصاص داده‌اند.

واردات کالا به ایران

اقتصاد۲۴- بیش از ۷۴ درصد نیاز وارداتی ایران در سال۱۴۰۳ از مبدأ سه کشور امارات، چین و ترکیه تامین شده است. با توجه به اینکه عمده واردات کشور شامل دو گروه کالایی «مواد اولیه تولید» و «کالا‌های اساسی» است، وابستگی به ۳ کشور می‌تواند تهدیدی بالقوه برای تداوم تولید و همچنین تامین امنیت غذایی شهروندان باشد.

همچنین روند موجود، قدرت چانه‌زنی بازرگانان ایرانی را در بازار‌های جهانی کاهش می‌دهد؛ در نتیجه کالا‌های خارجی با قیمت بالاتری وارد کشور می‌شوند و هزینه آن به مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌شود.

مجموع واردات کشور در سال ۱۴۰۳ برابر ۳۹‌میلیون و ۲۵۸ هزار تن به ارزش ۷۲‌میلیارد و ۳۷۵‌میلیون دلار گزارش شده است. پنج مبدأ بزرگ وارداتی کشور در این سال عبارتند از امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند. «امارات متحده عربی» در سال گذشته ۲۱‌میلیارد و ۹۲۵‌میلیون دلار کالا به ایران صادر و سهم ۳۰.۳ درصدی از کل واردات را به خود اختصاص داد.

«چین» با صادرات کالا‌هایی به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۳۱۶‌میلیون دلار به ایران و سهم ۲۶.۷ درصدی، «ترکیه» ۱۲‌میلیارد و ۴۵۳‌میلیون دلار و سهم ۱۷.۲ درصدی، آلمان با صادرات به ارزش ۲.۴۲۷‌میلیارد دلار و سهم ۳.۴ درصدی و «هند» با صادرات کالا به ارزش ۱.۷۴۶‌میلیارد دلار و سهم ۲.۴ درصدی در رده بزرگ‌ترین مبادی واردات ایران قرار داشتند. سهم ۵ کشور یاد شده از مجموع واردات کشور در سال گذشته برابر ۸۰ درصد برآورد می‌شود.

در ۶ ماه نخست امسال میزان واردات کشور با افزایش ۲.۰۴ درصدی در وزن و افت ۱۵.۳۶ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۳ به ارقام ۱۸.۸‌میلیون تن و ۲۸.۴‌میلیارد دلار رسیده است.

 امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان پنج مقصد اصلی تامین‌کننده نیاز‌های وارداتی کشور در نیمه نخست امسال بودند.

در حالت بهینه انتظار می‌رود سبد وارداتی کشور متنوع باشد و کشور‌های متعددی در تامین نیاز‌های ما سهیم باشند. با این‌وجود اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه اقتصاد ایران در طول دهه‌های گذشته و ایجاد محدودیت‌های متعدد در روابط تجاری و اقتصادی ایران و سایر کشورها، عملا مانع از ایجاد ترکیب مناسب در سبد وارداتی کشور شده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار