
اقتصاد۲۴- داسو رافالام (دریایی) یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره ناونشین است که توسط شرکت هوانوردی داسو فرانسه طراحی و ساخته شده است. رافالام، به عنوان نسخه دریایی خانواده رافال، به طور خاص برای عملیات از روی ناوهای هواپیمابر طراحی شده و منحصراً در نیروی دریایی فرانسه خدمت میکند.
توسعه جنگنده رافالام به اوایل دهه ۱۹۸۰ و زمانی که نیروی دریایی فرانسه به دنبال جایگزینی مدرن برای ناوگان قدیمی اف-۸ کروسادر و سوپر اتاندارد خود بود برمیگردد. نیاز به یک جنگنده بومی و با عملکرد بالا که قادر به دفاع هوایی ناوگان، ماموریتهای ضربتی، شناسایی و بازدارندگی هستهای باشد، منجر به تولد برنامه رافال شد که بدین ترتیب نسخهام آن به طور خاص برای نیازهای نیروی دریایی طراحی شد. رافالام اولین پرواز خود را در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۱ انجام داد و پس از یک دوره طولانی آزمایش و اعتبارسنجی، در سال ۲۰۰۱ رسماً وارد خدمت عملیاتی در نیروی دریایی فرانسه شد.

برخلاف نمونههای زمینی خود، رافالام از نظر ساختاری تقویت شده است تا بتواند فشارهای شدید ناشی از پرتابهای منجنیق و بازیابیهای متوقفشده در ناوهای هواپیمابر را تحمل کند. این هواپیما شامل تطبیقهای تخصصی دریایی مانند ارابه فرود تقویتشده، قلاب دم یکپارچه و چرخ دماغه ناو هواپیمابر سازگار با سیستمهای منجنیق است. این جنگنده میتواند ماموریتهای گسترده از جمله برتری هوایی ناوگان، ماموریتهای تهاجمی عمیق علیه اهداف زمینی، شناسایی تاکتیکی با استفاده از غلافهای پیشرفته، عملیات ضد کشتی با استفاده از سلاحهای تهاجمی دریایی و بازدارندگی هستهای استراتژیک با موشک ASMP-A را انجام دهد.
بیشتر بخوانید: معرفی مشخصات جنگنده سوخو-۳۰MKI
رافالام که به طور خاص برای عملیات ناو هواپیمابر طراحی شده قادر به فرود ناو هواپیمابر در طول باندی به کوتاهی ۱۰۵ متر است و میتواند از یک سیستم منجنیق که تنها به ۱۱۲ متر نیاز دارد، پرتاب شود.
هواپیمای داسو رافالام مارین ساختار متمایز بال دلتا و کانارد جلویی سری رافال را حفظ کرده است؛ طراحی که چابکی بالا، راندمان آیرودینامیکی و کنترل برتر را در سرعتهای بالا و پایین ارائه میدهد. بدنه آن، با طول کلی ۱۵.۲۷ متر، طول بال ۱۰.۸ متر و ارتفاع ۵.۳۴ متر، به طور گسترده تقویت شده است تا بتواند با محیط دشوار عملیات ناوهای هواپیمابر مطابقت داشته باشد. رافالام با وزن خالی تقریباً ۱۱ تن، یکپارچگی ساختاری قوی را با عملکرد آیرودینامیکی بهینه ترکیب میکند.

این بدنه حدود ۷۰٪ مواد کامپوزیتی را در خود جای داده است که به طور قابل توجهی وزن را کاهش میدهد در حالی که استحکام، مقاومت در برابر خستگی و کاهش رد رادار را افزایش میدهد.
رافائلام مارین دارای سیزده جایگاه حمل مهمات است از جمله دو جایگاه نوک بالاست که این جنگنده را قادر میسازد تا طیف گستردهای از انواع تسلیحاتی مناسب برای مأموریتهای چندمنظوره را حمل کند. برای تسلیحات داخلی، این جنگنده به یک توپ رولور ۳۰ میلیمتری GIAT ۳۰M۷۹۱ مجهز شده است که ۱۲۵ گلوله برای نبرد هوایی نزدیک و شلیک زمینی حمل میکند.

رافائل ام در نقش هوا به هوا، قادر به استفاده از موشکهای MBDA MICA است که در هر دو نوع هدایت مادون قرمز و الکترومغناطیسی موجود هستند. این جنگنده همچنین میتواند موشک MBDA Meteor که یک موشک هوا به هوای پیشرفته با برد فراتر از دید با برد وسیع و دارای قدرت انهدام بالایی است را حمل کند.
جنگنده داسو رافالام از دو موتور توربوفن Safran M۸۸-۲ با پسسوز نیرو میگیرد که هر کدام تقریباً ۵۰ کیلونیوتن نیروی رانش خشک و تا ۷۵ کیلونیوتن با پسسوز فعال تولید میکنند. این موتورها نسبت نیروی رانش به وزن لازم و انعطافپذیری لازم برای سختیهای عملیات دریایی را فراهم میکنند.

سیستم پیشران رافالام آن را قادر میسازد تا در ارتفاعات بالا به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ، معادل تقریباً ۱۹۱۲ کیلومتر بر ساعت، دست یابد و عملکرد فوقالعادهای را هم در نبردهای هوا به هوا و هم در ماموریتهای ضربتی سریع ارائه دهد.
نوع: جنگنده چندمنظوره مستقر روی ناو هواپیمابر
کشور طراح: فرانسه
کشورهای کاربر: هند، فرانسه
وزن: وزن خالی تقریباً ۱۱۰۰۰ کیلوگرم
موتور: دو موتور توربوفن Safran M۸۸-۲ با پسسوز
سرعت: حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ (تقریباً ۱۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
برد: شعاع رزمی حدود ۱۸۵۰ کیلومتر؛ برد عملیاتی بیش از ۳۷۰۰ کیلومتر با مخازن سوخت خارجی
ابعاد| طول: ۱۵.۲۷ متر؛ ارتفاع: ۵.۳۴ متر؛ طول بال: ۱۰.۰۸ متر