تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

حکم دادگاه سانحه سقوط هواپیمای یاسوج صادر شد؛ خلبان مقصر نیست

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی گفت که براساس رای دادگاه بدوی، رییس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و ۶ ماه زندان محکوم شده است.
57642378
اقتصاد24 - بهرام پارسایی با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار کرد: پس از سقوط این هواپیما در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد و ما با گرفتن مشاوره، تحقیقات و اطلاعاتی که از سایر پرونده‌های سوانح هوایی به دست آوردیم بررسی خود را در این باره آغاز کردیم و البته نگرانی‌هایی از انحراف در مسیر گزارش داشتیم، زیرا بخش عمده‌ای از پرونده‌های سقوط هواپیما بلاتکلیف است و یا آنهایی که تعیین تکلیف شده خلبان در آن مقصر است.

وی تاکید کرد: هدف کمیسیون اصل ۹۰ نظارت بر طرز کار سه قوه است و ما هرگز به دنبال مچ‌گیری و مسائل حاشیه‌ای نبودیم . در همان آغاز هم با توجه به این‌که موضوع تخصصی بود مشاورینی را به کمیسیون دعوت کردیم و از اهل فن و خلبان‌های متعددی مشاوره گرفتیم. همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت آسمان هم استعلام کردیم که بخشی از آنها پاسخ داده نشد و بخشی از پاسخ‌ها نیز غیرمرتبط بود. پیرو آن بازدیدی هم از فرودگاه یاسوج داشتیم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایراداتی که از نظر کمیسیون اصل ۹۰ وارد است این است که کمیته بررسی سوانح هوایی کمیته مستقلی نیست و براساس یک بخشنامه نادرست رییس سازمان هواپیمایی حکم ریاست این کمیته را امضاء می‌کند در حالی که این کمیته قرار است عملکرد سازمان هواپیمایی را مورد بررسی قرار دهد.

پارسایی سرعت عمل در تهیه گزارش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را از سوی کمیته بررسی سوانح هوایی را دارای شائبه دانست و یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ جلساتی را با مسئولین از شخص وزیر تا روسای سازمان‌ها، کمیته بررسی سانحه، خلبانان و کارشناسان متعدد داشته و به علت تعلل سازمان هواپیمایی در همکاری با کمیسیون مدیر این سازمان به قوه قضاییه معرفی شد که طبق قانون به خاطر عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و شش ماه زندان با حکم دادگاه بدوی محکوم شده است.

وی با بیان این‌که کمیته بررسی سانحه به دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپیمای تهران – یاسوج بوده، اظهار کرد: داشته‌های ما خلاف این را ثابت می‌کرد و بر همین اساس ما در برابر فضاسازی‌ها ایستادگی کردیم. این پرونده ابتدا در اصفهان که محل سقوط هواپیما بود مفتوح شد ولی بعد از آن به شعبه‌ای در تهران منتقل شد. ما طبق وظیفه ذاتی خود به اتفاق رییس کمیسیون اصل ۹۰ با قاضی پرونده جلسه گذاشتیم و در محل شعبه رسیدگی‌کننده اطلاعات و مستنداتی را به قاضی ارائه دادیم. علی‌رغم لابی‌های پیدا و پنهان و ایستادگی قاضی و اشراف ایشان به پرونده و گرفتن مشاورین خبره خوشبختانه نتیجه قضایی هم در همین راستا بود که یخ‌زدگی را علت سقوط دانستند و سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت آسمان را مقصر می‌دانند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی با بیان این‌که ایران یکی از سانحه‌خیزترین کشورها در حوادث هوایی است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون اصل ۹۰ تغییر نحوه انتخاب کمیته رسیدگی به سوانح هوایی است. همچنین براساس گزارش کمیسیون یکی از مواردی که یخ‌زدگی هواپیما را ثابت می‌کند این است که سقوط‌های قبلی هواپیمایی ای تی آر علتش‌ یخ‌زدگی بوده و اساسا با توجه به شرایط جوی نباید اجازه پرواز داده می‌شد. این داده‌ها و مستندات حاکی از این است که خلبان مقصر نبوده و این برای اولین بار است که خلبان مقصر اعلام نشده است.

پارسایی از نامه خود به رییس قوه قضاییه برای جلوگیری از نفوذ برخی افراد در پرونده سقوط هواپیمای تهران – یاسوج خبر داد و گفت: درست است که این یک مورد پرونده سقوط است ولی رسیدگی درست به آن یک رویه غلط را در کشور اصلاح می‌کند و ایمنی پرواز را نیز افزایش می‌دهد، چرا که در حال حاضر سوانح هوایی ایران هفت برابر میانگین جهانی است و برخورد با متخلفان جلوی تکرار این حوادث را می‌گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد کرد که پیش از نهایی شدن احکام دادگاه وزارت راه و شهرسازی نسبت به برکناری مقامات مسئول در سازمان هواپیمایی اقدام کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بازار
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دستان خالی فخاران از تسهیلات کرونایی دولت/ کارخانه‌های آجرپزی تحلیل رفته‌اند

منطقه آزاد عدن، منطقه‌ای با ظرفیت‌های زیاد اما در گیرودار جنگ/ حمل و نقل ارزان، مزیت رقابتی منطقه خلیج عدن

پمپئو: درباره حادثه نطنز اظهارنظر نمی‌کنم

حال و روز حسین هدایتی در زندان

وزیر بهداشت: اگر فشار بیاورند ناگفته‌ها را می‌گویم

یک نماینده دیگر به دلیل کرونا بستری شد

اختلال اینترنت در برخی نقاط کشور

صادرات کالا از مرز شلمچه از سرگرفته شد

ستاره پیشین سپاهان کرونا گرفت

شرکت‌کنندگان عصرجدید تست کرونا می‌دهند

سنگسار زن ۲۴ ساله +عکس

نماینده اردبیل: دولت مردم را به گناه وامی‌دارد

سرمربی شهرخودرو استعفا کرد

احتمال بازگشت محدودیت‌های پایتخت

برگزاری مسابقه انتقال ویروس کرونا در آمریکا

مطالبه ۱۰ ساله بازنشستگان برای متناسب‌سازی حقوق محقق شد

بالاترین تراکم جمعیتی در منطقه ۲ و ۴

بازدید مدیرعامل منطقه آزاد قشم از پروژه‌ها و طرح‌های سطح شهر قشم

موشن گرافیک / عملکرد مدیریت صنعت، معدن و تسهیل تولید منطقه آزاد قشم در سال ۹۸

حمله انتحاری نیکبخت به نفع فرهاد مجیدی!

فلفل قرمز چندین درد را درمان می‌کند؟

اعتراض عروس‌ها به لغو مراسم عروسی‌شان!

آذری جهرمی خانه نشین شد!

عکسی که احتمالا کریس رونالدو از آن خوشش نیاید!

صعود تابستانی به قله بوز سینه

فیلم/ همه آنچه باید درباره قرارداد ایران و چین بدانید

ضرورت دورکاری در مقابله با کرونا در تهران

عکس/ خروج تاجگردون از صحن علنی مجلس بعد از رد اعتبار نامه‌اش

علت اصلی گران شدن لپ‌تاپ چیست؟

عکس/ روحانی در حال زدن ماسک در جلسه هیات دولت

توضیحات نایب رئیس مجلس درباره حق مسکن و حق دفاتر نمایندگان

اهداف پنهان آمریکا و اسراییل در بهره‌برداری از انفجار در سایت نطنز

محکومیت ایران به پرداخت غرامت ۸۷۹ میلیون دلاری

موبایل نخرید، ارزان می‌شود

طلا رکورد ۸ سال اخیر خود را می‌زند؟

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور

قیمت هر پست اینستاگرامی شاخ‌های اینستاگرامی چند میلیون است؟