تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ بایدها و نبایدهای توقف خط تولید 4 خودرو را بررسی می‌کند؛

تیراژ و قیمت دو چالش جایگزینی پراید و پژو 405 / بهترین جایگزین ها کدامند؟

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: وزارت صنعت با اصلاح ساختار به دنبال توقف 4 خودروی بی‌کیفیت است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما برای توقف خودروهای پرتیراژ و پرفروش باید ظرفیت تولید خودروی جایگزین و قیمت نهایی آن در نظر گرفته شود.
پراید
اقتصاد 24- این روزها هجمه های زیادی به صنعت خودرو کشور وارد می شود. از کمبود عرضه محصولات در بازار تا دریافت تسهیلات بانکی؛ همه به نوعی به دنبال محکوم کردن این صنعت هستند تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی هم این صنعت را فشل خواند .

اما آن روی سکه نشان می دهد که سال ها صنعت خودرو کشور با توان بالای ارزآوری توانسته به عنوان بزرگترین صنعت کشور محوریت توسعه را در دست بگیرد .

اما اصل ماجرا کجاست؟ بی کیفیت بودن برخی خودروهای تولیدی سالهاست به معضل اصلی مردم تبدیل شده است. حالا با گرانی قیمت خودرو مطالبه مردم برای استفاده از خودروهای استاندارد بالاتر رفته است.

جایگزینی پراید و پژو 405


حالا رضا رحمانی وزیر صمت از اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو به عنوان یکی از برنامه های جدی این وزارتخانه خبر می دهد و گفته است: تولید پژو 405 بنزینی و ۳ نوع پراید، دی‌ ماه ۹۸، اردیبهشت و تیر ماه 99 متوقف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهمترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد.

تصمیم گیری برای توقف تولید خودرو و جایگزینی پراید و پژو 405


این در حالی است که وزارت صنعت برای جلسه مهم شورای عالی استاندارد و تصمیم گیری در مورد تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵گانه، بسته پیشنهادی با اهمیتی را برای خودروسازان آماده کرده بود که سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید خودروها تا زمانی که استانداردهای ۶۳ گانه و سایر استانداردهای الزامی را پاس کنند ادامه خواهد داشت، اعلام کرد که جلسه شورای عالی استاندارد برای تصمیم‌گیری درباره توقف تولید خودروهای غیراستاندارد به آینده موکول شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد شانزدهم مهرماه در مراسم روز جهانی استاندارد اعلام کرده بود که تا چند روز بعد شورای عالی استاندارد با حضور مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌های خودروسازی تشکیل جلسه می‌دهد و در صورتی که در این جلسه مشخص شود خودرو یا خودروسازی نتوانسته است شرایط لازم برای تایید استاندارد خودروهایش را به دست بیاورد، این سازمان توقف تولید این خودروها را اعلام می‌کند.

با این وجود سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تشکیل جلسه شورای عالی استاندارد به بعد از تعطیلات اربعین موکول شده، اما طی چند روز گذشته این جلسه تشکیل نشد و حالا سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از موکول شدن این جلسه به آینده خبر می دهد.

اما از سوی دیگر، مهدی صادقی نیارکی دوشنبه (29 مهر) با اشاره به لزوم رعایت الزامات بر اساس مقدورات صنعت، اظهار کرد: جلسات هماهنگی برگزار شده و در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد هستیم.

جایگزین های خودروها مشخص نیست


وی در پاسخ به اینکه نظر معاونت امور صنایع وزارت صمت درباره توقف تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ چیست، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توانم در این زمینه نظر قطعی بدهم، چراکه بحث زنجیره تامین و پاس کردن استانداردها برای ما اهمیت دارد و تا زمانی که بتوانیم استانداردهای ۶۳ گانه که در حال حاضر رعایت می‌شود و بخش الزامی استانداردهای آتی را پاس کنیم، بحث تولید ادامه خواهد داشت، اما قطعا اگر خودرویی نتواند استانداردهای حاکم را رعایت کند، تصمیمات لازم درباره آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، در صورتی که توقف تولید خودرویی قطعی شود، برنامه زمان‌بندی ارائه می‌شود و بر اساس این برنامه، زنجیره تامین برای جایگزین کردن آن خودرو تجهیز خواهد شد.

بررسی تیراژ و قیمت تولید خودروهای جایگزین  


«تعمیق رکود اقتصادی و شفاف نبودن چشم اندازهای اقتصادی و فشار تحریم‌ها، صنعت خودرو کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است».

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: درحال حاضر خودروسازان به دستور وزارت صنعت در حال کار کردن روی پلتفرم های جدید هستند تا خودروهای جایگزین برای خط تولید در سال 99 فراهم و آماده شوند.

امیرحسین کاکایی ادامه داد: وزارت صنعت به دنبال طرح جایگزینی برای این چهار مدل خودرو است، از اینرو باید به دو مقوله توجه داشت؛ اول مقایسه عملکرد خودروی جایگزین و دوم بحث قیمت آن است.

جایگزین ها کمبود خودرو را جبران کنند


وی تاکید داشت: توقف تولید پراید به طور قطع سال آینده بازار خودرو را با کمبود بزرگ 300 تا 400 هزار خودرو بر اساس میزان توانایی خریداران واقعی روبه‌رو می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: قطعا خودروی جایگزین به دلیل پلتفرم جدید با قیمت بالاتر از پراید وارد بازار می شود که این موضوع می تواند به کاهش مشتری منجر شود، زیرا پراید را چه از لحاظ ظاهری و چه پلتفرم بهبود دادند و تبدیل به خودروی با کیفیت شده است. برای مصرف‌کننده پراید سخت است که این اختلاف قیمت را بپردازد، لذا تحقق توقف تولید پراید از این منظر بعید است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: وزارت صنعت با اصلاح ساختار به دنبال توقف تولید چهار خودروی بی کیفیت است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است در حالی که تنها توقف خط تولید مهم نیست بلکه در نظر گرفتن ظرفیت تولید قطعه سازان برای تولید خودروی جایگزین و همچنین قیمت نهایی خودرو در بازار، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاکایی تاکید داشت: برای توقف خودروهای پرتیراژ و پرفروش باید ظرفیت تولید خودروی جایگزین و قیمت نهایی آن در نظر گرفته شود.

توقف تولید خودروهای بی کیفیت ؛ دیر اما خوب


«در دنیا یک مدل خودرو حداکثر تا 10 سال می تواند تولید شود چرا که مشتری به دنبال تنوع و برخورداری از امکانات به‌روز است».

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان این مطلب در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد 24 مبنی بر توقف تولید سه مدل پراید و یک مدل پژو 405 گفت: اجرای چنین مسئله ای خیلی دیر شده است اما اگر با توجه به عزم وزارت صنعت، این مهم اتفاق بیفتد قطعا نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه این حق مردم است که از خودروهای با کیفیت تر و مدل های جدیدتر استفاده کنند، تاکید کرد: تیبا می تواند بهترین گزینه برای جایگزینی پراید و دنا نیز بهترین گزینه برای جایگزینی پژو 405 باشد.

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، طبق اظهارات وزیر صمت، زمانی که برای عرضه جایگزین‌های پراید و ۴۰۵ در نظر گرفته شده سال آینده است و قطعا در این زمان می توانند جایگزین های خودروهای متوقف را به بازار راهی کنند.

راه پیچ و خم رسیدن به استاندارد خودرو


به گزارش اقتصاد24 ، استانداردهای خودرویی طی یک‌سال و نیم گذشته فراز و فرود‌های فراوانی را تجربه کرده است به‌طوری‌که با اجرای مرحله نخست استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.

آنچه مشخص است تا ابتدای دی ماه ۹۶ خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج می‌شدند. از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای ۶۳ گانه را پاس می‌کرد؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده بود.

این مهلت تا اول دی ماه ۱۳۹۷ برای این خودروها باقی ماند اما از زمستان پارسال، ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه شده به‌طوری‌که پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد برای خودروها الزامی شد.

اما با مرحله نخست اجرای استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند، به‌طوری‌که در آن زمان، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز) در بخش خودروهای داخلی و همچنین MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، آریو ۱۵۰۰ سی سی، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژی به دلیل پاس نکردن استانداردهای ذکر شده از سبد محصولات خودروسازان و واردکنندگان خارج شدند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!