تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

دلایل افزایش 3.5 درصدی تصادفات جاده‌ای در سال 97

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای با بیان اینکه افزایش تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای با توجه به رشد ترافیک در سطح جاده‌ها موضوع عجیب و غربیی نیست، گفت: یکی از دلایل افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای گرانی بلیت هواپیما و کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است.
201771672983

مهران قربانی با اشاره به وضعیت ایمنی راه‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای کشور اظهار داشت: وضعیت زیرساخت‌های کشور نسبت به وضعیت اقتصادی در شرایط قابل قبولی قرار دارد به طوری که در حال حاضر وضعیت اقتصادی ایران به لحاظ شاخص تولید سرانه به دلار در بین 183کشور دنیا در رتبه 62 قرار دارد اما طبق گزارش‌های رسمی سازمان ملل جایگاه ایران در بین کشورها در بخش وضعیت زیرساخت‌ها حدود 68 است.




وی تاکید کرد: بنابراین طبق یک شاخص جهانی برای اندازه گیری وضعیت زیرساخت‌ها، ایمنی سطح جاده‌ها نسبت به رتبه ایران در وضعیت اقتصادی در شرایط متعادلی قرار دارد.


قربانی با بیان اینکه ایمنی یک موضوع نسبی است، تاکید کرد: وقتی رتبه اقتصادی یک کشور به لحاظ شاخص تولید سرانه در جایگاه 62 دنیا قرار دارد نمی‌توان انتظار داشت که زیرساخت‌ها و ایمنی جاده‌های آن کشور بین 10 کشور اول باشد و چنین چیزی امکان پذیر نیست.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه به تناسبی که اعتبارات اختصاص پیدا می‌کند می‌توان سطح ایمنی جاده‌ها را افزایش داد، گفت: اگر افزایش ایمنی زیرساخت‌های کشور در اولویت تخصیص بودجه مجلس و دولت قرار بگیرد، می‌توان سطح ایمنی جاده‌های کشور را با سرعت بیشتری افزایش داد. البته بخش دیگر از افزایش ایمنی در سطح جاده‌ها به موضوع فرهنگ سازی و افزایش سطح فرهنگ رانندگی مردم برمی‌گردد.


قربانی با تاکید بر اینکه پروژه‌های ایمنی از جمله پروژه‌های پرسود در دنیا محسوب می‌شود، گفت: به ازای یک واحد اقدام ایمنی و سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش ایمنی حداقل سود 15 تا 20 برابری ایجاد می‌شود که گاها این مقدار سود به 50 برابر هم می‌رسد.


وی افزود: واقعیت این است که میزان افزایش سطح ایمنی به میزان اولویت این موضوع در تصمیم گیری‌های کلان دولت و مجلس برمی‌گردد و اگر این موضوع در اولویت نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه باشد می‌توان انتظار افزایش نسبی سطح ایمنی در سراسر جاده‌های کشور را داشت.


قربانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وارد فاز دوم اقدامات افزایش ایمنی سطح جاده‌های کشور شده است،گفت: به دنبال این هستیم که جاده‌ها خود معرف‌تر و بخشنده‌تر شوند و این به این معناست که حتی راه‌ها بتوانند خطاهای غیرعمدی رانندگان را پوشش داده و جبران کنند.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام ما در سازمان راهداری این است که رانندگان با جاده‌های غیرایمن که عامل بروز تصادف باشد مواجه نشوند، گفت: از نظر ما در حوزه راهداری جاده‌ها باید آن چنان ایمن باشند که رانندگان را با وضعیت پیش‌بینی ناپذیر و غیرمنتظره در جاده‌ها مواجه نشوند که این هدف با نصب علایم و تجهیزات ایمنی راه‌ها تا حدی قابل حصول است اما باید ایمنی راه‌ها در مرحله راه‌سازی و توسط مشاوران راهسازی و با اهتمام مدیران و کارشناسان حوزه‌های راهسازی کشور در دستور کار قرار گیرد.


قربانی تاکید کرد: جبران و اصلاح کیفیت پروژه‌های راه‌سازی در آینده و در مرحله بهره برداری از راه‌ها توسط راهداران به دلیل فقدان منابع لازم بسیار سخت و در مواردی ناممکن است.


وی ادامه داد: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که راه‌ها به خودی خود باعث بروز تصادفات نمی‌شوند و عواملی مانند حواس پرتی، خواب آلودگی و افزایش شتاب از جمله مهمترین دلایل تصادفات در جاده‌های کشور هستند.


قربانی با اشاره به لزوم بکارگیری روش‌هایی برای افزایش سطح فرهنگ رانندگی گفت: اگر پلیس راهور درباره بستن کمربند ردیف دوم صندلی خودرو سختگیرانه‌تر عمل کند تعداد تلفات در تصادفات جاده‌ای به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند به عنوان نمونه تنها در مسیر جاده تهران مشهد با بستن کمربند سرنشینان ردیف دوم خودروها ، حداقل 30 درصد از تلفات تصادفات جاده‌ای واژگونی در این مسیر کم خواهد شد.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی کامل و موثق از علل فنی تصادفات در هر نقطه از جاده‌ها گفت: نیاز به اطلاعات مکانی دقیق از محل تصادفات جاده‌ای داریم به این معنا که در کدام نقطه از جاده‌ها، در چه ساعتی از شبانه روز به چه علت چه نوع تصادفی با چه تبعاتی رخ داده است.


وی افزود: این اطلاعات به طور رضایت بخش و بطور جامع و قابل اطمینان با مختصات مکانی بر پایه جی پی اس در دسترس نیست و آمار و اطلاعات موجود بیشتر جنبه کلی و در حد اطلاعات مدیریتی دارد و نه کارشناسی.


قربانی با بیان اینکه برای رفع این نقیصه این نیاز را با پلیس راهور در میان گذاشته‌ایم،‌گفت: قرار است با توسعه کاربرد دستگاه‌های تعیین موقعیت مکانی تحول اساسی در ارتقای کیفی اطلاعات موقعیت تصادفات در کشور در آینده نزدیک ایجاد شود که در مدیریت بهبود ایمنی راه‌ها بسیار کارساز واقع خواهد شد.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مهمترین دلایل بروز تصادفات جاده‌ای گفت: 90 درصد تصادفات به دلیل خواب آلودگی، سرعت بالا و حواس‌پرتی آنی راننده اتفاق می‌افتد و به طور قطع شبکه راه‌های کشور به خودی خود باعث ایجاد تصادفات نمی‌شود اما ما به دنبال ایجاد شرایط بهتری در شبکه راه‌ها هستیم تا حدی که نه تنها راننده در شرایط غیرمنتظره قرار نگیرد بلکه بتواند خطاهای غیر عمدی رانندگان را تا حد زیادی پوشش داده و جبران کند.


قربانی با اشاره به افزایش تصادفات جاده‌ای در سال گذشته و امسال گفت: سال گذشته میزان تصادفات جاده‌ای 1.7 درصد و هفت ماهه امسال و چیزی حدود 3.5 درصد افزایش پیدا کرده است که این رشد تصادفات جاده‌ای می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد، از جمله رشد ترافیک در سطح جاده‌های کشور .


قربانی با بیان اینکه امسال سال خاصی برای ترافیک در سطح جاده‌های کشور بوده است، گفت: شاهد رشد 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌های کشور هستیم و تمایل مردم برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کرده است.


وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک و میزان تصادفات جاده‌ای، کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان تمایل به سفرهای هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه جاده‌ای منتقل شده است.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: رشد تصادفات با رشد ترافیک جاده‌ای رابطه مستقیم و خطی دارد و با افزایش 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌ها چیزی حدود 10 درصد کشش رشد تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند. بنابراین افزایش تا 3.5 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری اتفاق عجیب و غریبی نیست که البته با افزایش اعتبارات در این حوزه تا حد زیادی قابل جبران خواهد بود.


وی ادامه داد: این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد به طوری که در ایالات متحده امریکا وقتی در یک سال ترافیک در سطح جاده‌ها تا 15 درصد رشد داشت، در همان سال تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تا 5 درصد افزایش یافت که دلیل این رشد ترافیک هم رونق اقتصادی آن کشور عنوان شده بود.



ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تمرین تیم استقلال در کمپ ناصر حجازی

قاضی علی رازینی کیست؟/ از چهره‌های مهم قضایی که امروز ترور شد

گاندو دوباره به تلوزیون می‌آید

فیلم/ سخنان ۲۵ روز پیش قاضی مقیسه چه بود؟

فیلم/ علی رازینی درباره ترورش چه گفته بود؟

موضع پزشکیان در مصاحبه با NBC سازنده، منطقی و عزتمندانه بود

محمد مقیسه کیست؟/زندگی قاضی جنجالی دستگاه قضایی؛ از آغاز تا ترور

فیلم/ دکوراسیون مدرن خانه شبنم مقدمی در برج لاکچری تهران

آرمان رمضانی از استقلال جدا شد

اینفوگرافی/ ۱۰ استارتاپ بزرگ ایران با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

فیلم/ تایید حضور نیروی نفوذی در ترور دو قاضی

عکس/ پوشش برف در ایران از نگاه ناسا

تکذیب ادعای بازداشت کارکنان دیوان عالی کشور

معرفی مشخصات نارنجک انداز ایکس ام۲۵

عکس/ نمایی از ساختمان محل ترور ۲ قاضی دیوان عالی کشور

عکس/ استوری احساسی بهنوش بختیاری در اینستاگرام غوغا کرد

عکس/ واکنش ربیعی به حادثه تروریستی امروز

متن معاهده راهبردی ایران و روسیه + جزییات

عکس/ واکنش رشیدپور به تویت عجیب سعید جلیلی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت طلا به سقف ۶ هفته اخیر رسید

عکس/ قاب ماندگار عارف، ناصر حجازی، ستار و پروین با استایل خاص

بهرام سکان یا بهرام سوم کیست؟/ یکی از شاهان ساسانی که سلطنتش کوتاه بود

عکس/ چهره متفاوت آتنه فقیه نصیری، سحر ولدبیگی و حمیرا ریاضی در سال ۷۹

تکذیب ادعای ترور قاضی حسینعلی نیری

فیلم/ جزئیات ترور دو قاضی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

افزایش دوباره قیمت مرغ از این تاریخ

فیلم/ انتقال پیکر قضات و فرد ضارب بعد از حادثه امروز تیراندازی

قاضی رازینی در گذر زمان از سال ۱۳۵۷ تا امروز

سوابق و ماجرای ترور قبلی قاضی علی رازینی

آشنایی با سوابق و بیوگرافی قاضی محمد مقیسه

حضور فعال بیمه ما در نمایشگاه پتروکم

فیلم/ پریناز ایزدیار هم کمدین شد

دلایل افزایش ۷۶ درصدی سود عملیاتی تکیمیا

بانک دی، پیشتاز در وصول مطالبات

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران ادامه دارد

معرفی خودرو مرسدس بنز S کلاس با موتور V ۱۲ + عکس

با همت و تلاش، کارنامه درخشانی را در ویترین نگاه مردم بگذاریم

آتش‌سوزی مهیب در یکی از بیمارستان‌های مشهد

فیلم/ اولین تصاویر از محل ترور دو قاضی در تهران

آینه صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم/ شریعتمداری صدای صاحبان صنایع را شنید

تأکید محمد کبیری بر میزبانی شایسته از گردشگران نوروزی کیش

عکس/ حرم حضرت معصومه (س) در دوران قاجار ۱۲۹ سال پیش

حضور بیمه البرز در نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران

فیلم/ برف شمال تهران را سفیدپوش کرد

عکس/ مکان حمله تروریستی به ۲ قاضی دیوان عالی

برگزاری دومین نشست تخصصی کنفرانس بین المللی فناوری با مشارکت بیمه البرز

واکاوی ابعاد ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات با اظهارات تازه حسن روحانی؛ چه کسی سیدمحمد خاتمی را ممنوع‌التصویر کرد؟