وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در آیین گشایش دومین نمایشگاه واردات شانگهای و دیدار و گفت و گو با مقامات چین به این کشور سفر کرده است از بازار چین به عنوان بازاری بی نظیر یاد کرد و گفت: شرکت های ایرانی باید بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ واردات چین کسب کنند.
اقتصاد 24- رضا رحمانی روز سه شنبه در حاشیه سفر به شانگهای با اشاره به اینکه نمایشگاه واردات شانگهای دومین نمایشگاه چین در سطح کلان است گفت: از آنجائیکه چین سالانه بالای دو هزار میلیارد دلار واردات دارد برگزاری این نمایشگاه فرصت مهمی برای حضور جدی شرکت های ایرانی است.
وی افزود: متاسفانه سال گذشته نمایندگان ایران در این نمایشگاه حضور نداشتند اما امسال با دعوت وزارت بازرگانی چین حدود 20 شرکت ایرانی حضور دارند و حدود 50 محصول فناورانه هم عرضه خواهد شد.
رحمانی ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه برنامه های متنوعی از جمله افتتاح پاویون ملی ایران با هدف کسب سهم واقعی شرکت های ایرانی در بازار بی نظیر چین برگزار می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی در خیلی از حوزه ها قابلیت بسیار بالایی برای صادرات دارند گفت: متاسفانه سهم کالاهای ایرانی از واردات چین حتی اگر با نفت هم حساب کنیم به یک درصد نمی رسید و این رقم بدون نفت چهار دهم درصد است؛ لذا این نمایشگاه، ظرفیت و پتانسیل بی نظیری برای حضور کالاهای ایرانی است.
وی با اشاره به نشست خود با اعضای اتاق بازرگانی شانگهای گفت در این نشست که با حضور فعالان تجاری و اقتصادی ایران و همکاران سفارت ایران در چین و کنسولگری ایران در شانگهای برگزار شد، مسایل و مشکلات سر راه توسعه تجارت میان دو کشور بررسی شد و امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر سهم بیشتری از بازار چین را کسب کنیم.
حساسیت بازارچین
رحمانی گفت: باید این حساسیت را در صادر کنندگان ایرانی ایجاد کنیم که چین بازار بزرگی دارد به طوری که برای شرکت در آیین گشایش این نمایشگاه تعداد زیادی از سران کشورها در حد رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری حضور دارند که بیانگر اهمیت این رویداد اقتصادی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: جهت گیری و راهبرد اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه صادرات غیر نفتی است و به عبارتی، صادرات پیشران اقتصاد ما در کنار نهضت ساخت داخل است و اولویت ما هم در این زمینه، صادارت به کشورهای همسایه و دوست مانند چین است.
رحمانی همچنین به برنامه های حاشیه ای سفر خود اشاره کرد و گفت: دیدار با مسئولان سایر کشور ها از جمله کشورهای همسایه از جمله برنامه های حاشیه ای این سفر است.
وی افزود: نگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به چین یک سیاست راهبردی است لذا برنامه ها و تفاهمات دو کشور هم در چند سال گذشته در همین مسیر است.
راه های رسیدن به بازارایران و بازار چین
وزیر صنعت با اشاره به اهمیت طرح ابتکاری «یک کمربند یک راه» هم اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در جاده ابریشم قدیم محور اصلی بوده است لذا اکنون هم ایران موقعیت خوبی دارد به طوری که می تواند چهار راه منطقه باشد و ارتباطات تجاری کشورهای اطراف را تسهیل کند و باید بیشتر در بحث برنامه های اجرایی و حضور بخش خصوصی در این مسیر حرکت کنیم و تجار و صادر کنندگان ما به این مساله ورود کند و کار را به دست بگیرند و دولت هم حمایت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای عازم کشور چین شده است.
دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از امروز ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگهای آغاز بکار کرد.