تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸
فعالان صنعتی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی کردند

چالش‌های تولید در کشور / پیچ و خم‌های دستیابی به ایده‌آل‌های تولید

پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید کالا در حالی به دغدغه وزیر صنعت تبدیل شده که مطالبه مهم تولیدکنندگان در پسا گرانی، قیمت بنزین است. فعالان صنعتی معتقدند برای کاهش آسیب گرانی بنزین بر تولید باید سیاست‌های حمایتی به گونه‌ای بکار گرفته شود که نوش دارویی پس از مرگ سهراب نباشد.
تولید در کشور
اقتصاد 24 - صاحبنظران در بخش تولید با کلیات طرح بهینه سازی مصرف بنزین و حذف یارانه این سوخت موافق هستند به شرطی که نحوه اجرای آن کمترین آسیب را به تولید وارد کند نه اینکه این بخش، تحت تاثیر تنش های گرانی بنزین قرار بگیرد؛ آنان معتقدند سیاست های دیرهنگام حمایت از تولید می تواند به اندازه نبود حمایت خطرآفرین باشد .

طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن در حالی اجرا شد که رکود در بخش های مختلف تولید در کشور چنبره زده است. فعالان صنعتی از اوضاع آشفته این بخش گلایه دارند؛ آنها معتقدند باید این طرح اجرا می شد اما با نحوه اجرای آن مشکل دارند. حالا وزارت صنعت به عنوان متولی این بخش به دنبال راهکارهایی جهت رفع چالش های تولید در کشور است و سیاست های حمایتی را آغاز کرده است.

در همین زمینه وزیر صمت طی روزهای گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: «در روزهای پس از اجرای سیاست جدید اصلاح قیمت بنزین سه دغدغه مدنظر ما بود اول وفور و در دسترس بودن کالاها، دوم پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید کالا و سوم جلوگیری از تاثیر روانی افزایش قیمت بنزین روی قیمت بقیه کالاها که تا حدود قابل توجهی در این زمینه موفق بوده ایم».

درگیری تولید در کشور با نبایدها




هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی افزایش قیمت بنزین به دنبال پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید کالا است و آن را دغدغه اصلی عنوان کرده است اما برای اجرای این سیاست های خنثی کننده، مولفه هایی لازم است که باید پیشتر به فکر تدوین آن بود.

در همین رابطه آرمان خالقي، قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 با اشاره به پیامدهای احتمالی حاصل از افزایش قیمت بنزین بر تولید و مشکلات واحدهاي صنعتي کوچک و متوسط گفت: صنعت امروز با دو مشکل اساسی درگیر شده است، تولید با نبود منابع مالی و زیرساخت های لازم جهت فعالیت این بخش همچنان در حال مبارزه است و این جنگ تاکنون به نفع تولید نبوده است.

به گفته خالقی، کمبود نقدینگی هیچ راه جبرانی برای رفع نیازهای بخش های مختلف صنعتی نگذاشته است و فعالان این بخش نه تنها از تسهیلات بانکی نمی توانند بهره بگیرند بلکه تاکنون هیچ مرجع دیگری در راستای تامین نیاز تولید، برنامه و سیاست موفقی را اجرا نکرده است.

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: تامين مالي محدود به بازار پول نيست این در حالی است که با توجه به انتقادات زیادی که از سوی فعالان صنعتی ابراز شده است، در حال حاضر نرخ سود تسهيلات توجيه اقتصادي ندارد برای همین است که باید گزینه های دیگری جهت تامین نقدینگی مورد نیاز این بخش تبیین شود .

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: روش‌هاي مختلف تامين مالي وجود دارد که می توان به بهره گیری از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه در تامين مالي صنايع کوچک و متوسط اشاره کرد. بايد صنايع خرد از اتکا به بازار پول خارج شده و به سمت بازار سرمايه حرکت کنند.

زیر ساخت تولید در کشور فراهم نیست


عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه نبود زیر ساخت، فضای تولید در کشور را برهم ریخته است، گفت: یکی از مولفه های اصلی در تقویت زیر ساخت ها، مدیریت صحیح بر امور است. سوء مدیریت فعلی در این بخش، مشکل سرمایه در گردش را افزایش داده است.

اين کارشناس اقتصادي و فعال صنعتي در پاسخ به این سوال که تبعات حاصل از نبود مدیریت چیست، گفت: با سوءمديريت ها تولید نمی تواند به نرخ تمام‌شده رقابتي واقعی دست یابد و در نتیجه محصولی را وارد بازار مطمئن کند. امروز برای هدایت نقدینگی به بخش تولید در کشور و حضور کالا در بازارهای تجاری، با روش های مدیریت نوین می توانند وارد مسیرهایی شوند که تاکنون برای رسیدن به آن تلاشی نشده است .

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: موضوع دیگری که همزمان با افزایش قیمت ها می تواند تنش در بخش تولید در کشور را شدت بدهد، ضعف در بازاریابی و نبود شناخت کافی از دنیای صادرات است .

به گفته خالقی، بازار جهانی به دنبال کالاهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیاست. اگر کيفيت توليدات بنگاه‌های ما به حدي برسد که بتوانند صادرات‌محور شوند، با بازاريابی درست مي‌توان امیدی داشت که تاثير افزایش قیمت های ناگهانی  در اين بخش از اقتصاد به کمترين ميزان برسد.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی که ضعف های مطرح شده هر روز گسترده تر می شود، چطور می توان بازار صادراتی و حتی بازارهای داخلی را تقویت کرد؟ گفت: صاحبان صنايع کوچک و متوسط در بازاريابي و صادرات داراي ضعف هستند و شناخت کافی از این فضا ندارند؛ از سوی دیگر با محدودیت هایی که بر سرراه صادرات و تولید پیش آمده این ناشناخته ها عمیق تر شده است از این رو تشکیل شرکت‌هاي مديريت صادرات و کنسرسيوم‌ها می تواند به عنوان اولین گام در این راستا موثر باشد .

خالقی با تاکید بر اینکه توان کنسرسیوم ها به مراتب خیلی بیشتر از حرکت صاحبان صنایع خرد است، تصریح کرد: تشکیل شرکت های مدیریت صادرات می تواند در فروش مشترک صنايع کوچک و متوسط و توسعه فروش آنها و تکميل سبد محصولات نقش مهم و اساسي داشته باشد.

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تحریم ها تا چه حدودی می تواند بر شرایط تولید و صادرات در بخش های مختلف صنعتی کشور نقش داشته باشد گفت: نمی توانیم به راحتی موضوع تحریم ها را بی اثر ببینیم اما می توانیم با تدبیر درست از اجرای تحریم های داخلی بر بدنه تولید جلوگیری کرد. تحريم‌هاي جديد اقتصادی عليه ايران ممکن است مشکلاتي را براي واحدهاي توليدي کشور ايجاد کند، اما مهمترين مشکل ما خود تحریمی است که حاصل سوء مدیریت و نبود مجریان آگاه از اجرای سیاست های اقتصادی و راهبردی است.

در حمایت از تولید در کشور به وزیر اعتماد می کنیم    


اسماعیل حقیقت پناه فعال صنعتی و تولید کننده قطعات لوازم خانگی در همین رابطه به خبرنگار اقتصاد 24 گفت : وزارت صنعت باید با در نظر گرفتن شرایط حاد تولید پیش از هر اقدامی مسیر گرانی بنزین را برای تولید سهل می کرد.

به گفته حقیقت پناه، امروز نیز برای حمایت از صنعت دیر نشده است اما به شرط اینکه موضوع حمایت تنها مختص یکی دو ماه اخیر نباشد.

این فعال صنعتی در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون هدفی برای تولید با محوریت صادرات وجود ندارد گفت: تولیدکنندگان با حداکثر توان خود و بدون مجهز بودن به شرایط تولید ایده آل، دست از فعالیت های تولیدی خود برنداشته اند اما در ادامه شاهد تعداد قفل های بیشتری در مسیر تولید و صادرات هستیم. همین موضوع انگیزه برای تولیدات صادرات محور را از تولید کننده گرفته است و فقط برای رفع نیاز تولید داخل اقدام به فعالیت می کنند.

حقیقت پناه با انتقاد از نحوه مدیریت بر این بخش کلیدی کشور گفت : چطور ممکن است که از تولید ملی و نهضت ساخل داخل سخن به میان باشد اما ابزاری برای نجات از این گرداب بی توجهی وجود نداشته است. بهتر است این بار به وعده وزیر صنعت مبتنی بر کاهش مشکلات تولید در راستای افزایش نرخ بنزین، اعتماد شود بلکه اینبار شرایط با گذشته متفاوت باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!