عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با اقتصاد۲۴ تشریح کرد؛
الزامات صادرات کالاهای ایرانی ؛ از بستهبندی جذاب تا دیپلماسی اقتصادی
فولادگر گفت: یک سری از محصولات و کالاهای تولیدی به دلیل داشتن جذابیت بستهبندی و تبلیغ مناسب توانستند جای پای خود را در بین کالاهای مشابه خارجی در عرصه جهانی باز کنند.
اقتصاد24- شرایط اقتصادی و شعار سال (رونق تولید) دلالت بر ضرورت حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی را دارد. با توجه به اینکه تقاضای داخلی محدود است باید به سمتی رفت که بخش عمدهای از محصولات تولیدی صادر شود و از اینرو ضرورت دارد که استانداردهای لازم در صادرات کالاهای ایرانی رعایت شود.
حال سوال اینجاست که آیا صرف رعایت استاندارد برای حضور در عرصه جهانی و صادرات کالاهای ایرانی کافی است؟ تولیدکنندگان برای اینکه جذب مشتری کنند چه مولفههایی را باید رعایت کنند؟
الزامات صادرات کالاهای ایرانی چیست؟
در همین خصوص حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با اقتصاد24 با بیان اینکه محصولات تولیدی ما که به عنوان محصول صادراتی عرضه میشوند باید رقابتپذیر باشند، افزود: رقابتپذیری با رعایت چند مولفه ممکن میشود که کیفیت خوب و رعایت استانداردهای لازم از شروط اولیه برای صادرات محسوب میشوند.
وی ادامه داد: رقابت در قیمتها و خدمات پس از فروش از دیگر مولفههای لازم برای افزایش حضور در عرصه جهانی است. چنانچه بهرهوری تولید رو به افزایش باشد به معنای این است که قیمت تمامشده منطقی است.
فولادگر با اشاره به الزامات صادرات کالاهای ایرانی گفت: باید بدانیم چه محصولی را کجا عرضه میکنیم. با وجود سیاستهای تحریمی، کار دشوار شده است ولی علیرغم فشارهای اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما جامعه هدف دارند و از اینرو صحنه را ترک نکردند و محصولات خود را همچنان تولید و صادر میکنند. حال مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت لازم به عمل آید.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بستهبندی و ایجاد جذابیت برای محصولات از مهمترین فاکتورهای لازم است که میتواند مطلوبیت کالا و رضایت مشتری را افزایش دهد که این موضوع یکی از الزامات بحث بهرهوری است.
نماینده اصفهان اظهار داشت: یکسری از محصولات و کالاهای تولیدی به دلیل داشتن جذابیت بستهبندی و تبلیغ مناسب توانستند جای پای خود را در بین کالاهای مشابه خارجی در عرصه جهانی باز کنند، ولی برخی دیگر به دلیل اهمیت ندادن به این موضوع موفق نشده و محصول را به صورت خام صادر کرده و در کشور دیگری بستهبندی میشوند که به اسم خودشان نیز بستهبندی کرده و صادر میکنند.
فولادگر با تاکید بر اینکه کنسولگریها و سفارتخانههای ما در دنیا با حضور در نمایشگاههای بینالمللی با برنامهریزیهای لازم میتوانند کالای ایرانی را در دنیا معرفی کنند، افزود: در ماده 9 و 10 قانون بهبود کسب و کار به این موضوع تاکید داشتیم که نمایندگیهای ایران در سایر کشورها باید زمینه جذب سرمایهگذار در ایران و زمینه حضور تولیدکنندگان ایرانی در کشور مربوطه را فراهم و روادید تجاری را نیز لغو کنند.
وی تصریح کرد: با تلاشهای مجلس طی چند دوره اخیر، سال گذشته وزارت امور خارجه اصلاح ساختاری انجام داده و معاونت اقتصادی را در مجموعه خود تعریف کرده است و انتظارمان این است که این معاونت، بخش اقتصادی نمایندگیهای خود در سایر کشورها را فعال کند. مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع نیز نظارتهای لازم را انجام داده و به صورت موردی برخی از موارد را در کمیسیون بررسی کردهایم و به صورت کلی نیز در حال تهیه گزارش قانون کسب و کار هستیم.