بنابراین گزارش تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار تن انواع روغن خام خوراکی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه شده که از این بین ۳ کشتی در سه ماهه آخر سال ۹۷ و ۱۸ کشتی از آن در سال جاری بوده است.
احداث مخازن فله مایع و یک پست اسکله دلفین توسط سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور پهلوگیری کشتی های تانکر حمل مایعات در مجتمع بندری کاسپین، بهمراه فاصله کم مخازن تا اسکله های این مجتمع بندری یکی از مزیت های مخازن موجود و در حال ساخت در بندرکاسپین است که به نوعی به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب شده و باعث کاهش مدت زمان تخلیه کشتی های حمل روغن و هزینه های مترتب بر آن گردیده است.
از سوی دیگر نزدیکی مجتمع بندری کاسپین به تهران و کارخانجات تولید روغن کشور از مزایای ترانزیت این مواد اولیه از طریق این مجتمع بندری است که زمینه کاهش هزینه های حمل کالا را فرآهم می کند.
بنابراین گزارش براثر تلاش های معاونت امور بندری و دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی،تاکنون این بندر استراتژیک کشورمان در دریای خزر میزبان ۹۹ کشتی به منظور تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کشورمان بود که ۲۰ فروند در سال گذشته و ۷۹ فروند کشتی تجاری نیز در سال جاری در اسکله های این بندر پهلوگیری کردند، آماری که بیانگر تمایل روز افزون فعالین اقتصادی و تولیدی برای استفاده از خدمات و واردات و صادرات کالا از مجتمع بندری کاسپین است.
گفتنی است مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم کشورمان، با مساحت پسکرانه عملیاتی و پشتیبانی حدود ۵۰۰ هکتار و آبخور بالا که در سال آینده به راه آهن سراسری نیز متصل خواهد شد، با هدف گسترش صادرات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای اتحادیه اوراسیا و همچنین فعالسازی کریدورهای عبوری از کشور راه اندازی شده است.
منبع: روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی