تاثیر افزایش نرخ بنزین بر بخش های حملونقل شهری چه بود؟
تاکسی های اینترنتی پس از گرانی بنزین ...
بسیاری از کارشناسان اصلاح قیمت بنزین را اقدامی مناسب و ضروری برای اقتصاد کشور میدانستند، این درحالی است که عدهای از رونق افتادن کسبوکارشان را ناشی از همین تغییر نرخ میدانند. بنزین گران شد و در مقابل به دنبال تعیین سهمیه بنزین برای رانندگان جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت در نرخ کرایهها نیز اعلام شد، حالا رانندگان میمانند و مشکلات بیشماری که بر سر راهشان به وجود آمده است.
اقتصاد24- مدتهاست که با آمدن تاکسی های اینترنتی ، جابه جایی در سطح شهر برای ما آسانتر شده است. از سوی دیگر با فعال شدن تاکسی های اینترنتی، بسیاری از افرادی که در جستوجوی کار بودند به این سمت هدایت و در این بخش مشغول به فعالیت شدند. اما وضعیت به روال خوب گفته شده ادامه پیدا نکرد و پس از ماجرای تغییر نرخ بنزین این صنف با مشکلات جدیدی روبهرو شد. وقتی پای صحبت برخی از رانندگان این تاکسی های اینترنتی مینشینیم آنها از ریزش بسیاری از همکاران خود از این صنف میگویند.
بنزین گران شد و از همان ابتدا پیشبینی میشد به علت ماهیت فعالیت برخی از بخشهای حملونقل بیشترین تاثیر را همان بخشها متحمل شوند. این ماجرا در حالی بود که بسیاری از رانندگان با نگرانی از شرایط به وجودآمده روبهرو شدند و بر این باور بودند که با افزایش قیمت بنزین دیگر نمیصرفد که در این کار ماند و روزگار گذراند. البته در این میان باید اشاره کرد که آنطور که شنیده میشود عدهای از رانندگان به دلیل تغیییر نرخ بنزین و مشکلات به وجود آمده این کار را رها کرده و در جستوجوی شغلی تازه هستند. این در حالی است که در همان روزها از تخصیص سهمیهای مشخص برای بخشهای حملونقل به ویژه تاکسیهای اینترنتی صحبت به میان آمد. اما بسیاری بر این باور بودند که رانندگان این سهمیه را دریافت نکردهاند.
اخیرا سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران در نشست هماندیشی هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با اعضای فراکسیون مجلس و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «حدود 400 هزار راننده تاکسی تلفنی در مجموعه کشور فعالیت دارند که تا به این لحظه بنزین سهمیهای را دریافت نکردهاند اما نهایت تلاش را کردند تا افزایش قیمتی اعمال نشود و این تعهد اصناف باید دیده شود».
طبق پیگیریها، روابط عمومی اسنپ از وضعیت سهمیهبندی بنزین برای تاکسیهای اینترنتی میگوید: «سهمیه بنزین رانندگان تاکسیهای اینترنتی مابهالتفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان در مجموع این تاکسیهاست. پیمایش رانندگان بر اساس کیلومتر طیشده از زمان قبول درخواست سفر تا پایان سفر محاسبه میشود. شرط تخصیص پیمایش حداقل ۴۷کیلومتر در هفته در مجموع تاکسیهای آنلاین است و سقف پیمایش مورد قبول برای تخصیص سهمیه ۱۰۰۰کیلومتر در هفته (با مبنای هر صدکیلومتر، ۷لیتر) است.
بدین ترتیب سقف سهمیه تخصیصیافته به هر راننده تاکسی اینترنتی ۷۰ لیتر در هفته برای خودروهای تکسوز و ۴۲لیتر در هفته برای خودروهای دوگانهسوز است، این سهمیه مازاد بر ۶۰لیتر سهمیه ماهانه هر خودرو است. معیار چگونگی سهمیهبندی بنزین برای تاکسیهای اینترنتی و میزان آن بهطور کامل از سوی وزارت کشور تعریف و تعیین شده و تاکسیهای اینترنتی هیچگونه دخل و تصرفی در آن نداشتهاند. سهمیه مذکور مستقیما از سوی وزارت نفت در قالب اعتبار به کارت بانکی هر راننده واریز میشود و این تصور که در اختیار تاکسیهای اینترنتی قرار میگیرد از اساس اشتباه است. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاههای سوخت قابل استفاده است. پیگیریهای مدیران تاکسیهای اینترنتی موثر بوده و سهمیه ۳ هفته نخست رانندگان این سامانهها واریز شده است».
افزایش نرخ بنزین، کسبوکارمان را محدود میکند
حالا نرخ بنزین از لیتری 1000 تومان با سهمیه به 1500 و آزاد به 3 هزار تومان رسیده است و وقتی تاثیر آن را بر کسبوکارها بررسی میکنیم درمییابیم که تاکسیهای اینترنتی، آژانسهای کرایه وانتبارها، آژانسهای تاکسی سرویس، و... از جمله کسبوکارهایی هستند که به شدت تحت تاثیر تغییرات نرخ بنزین قرار گرفتهاند. پیگیریها از چند آژانس کرایه وانتبار حاکی از آن است که سهمیهای برای ادامه فعالیت پس از گرانی بنزین به آنها داده نشده است. یک شعبه کرایه وانتبار در شرق تهران در گفتوگو با «ابتکار» میگوید: «تا کنون سهمیهای جداگانه دریافت نکردهایم، البته گفتهاند که سهمیهای در نظر گرفتهاند. مسئله دیگری که وجود دارد ما کمی افزایش نرخ کرایه داشتیم و این مسئله را به مشتری میگوییم، اما بسیاری از مشتریان این مسئله را قبول نمیکنند. اگر بخواهیم دقیقتر به این موضوع بپردازیم باید بگویم که بسیاری از مشتریان با یک دو دوتا چهارتایی ساده تصمیم میگیرند به جای هزینه کردن 2 میلیون تومان برای جابهجایی آن را بر روی کرایه خود بگذارند و دردسرهای اسبابکشی را به جان نمیخرند. افزایش نرخ بنزین و افزایش اندک کرایهها متاسفانه باعث کاهش تعداد مشتریان ما شده است. البته باید گفت که هستند مشتریانی که اوضاع به وجودآمده را درک میکنند».
یکی دیگر از آژانسهای کرایه وانتبار در غرب تهران به «ابتکار» میگوید: «ما سهمیهای را دریافت نکردهایم. افزایش قیمت بنزین ما را مجبور میکند که افزایش نرخ کرایه را داشته باشیم و در این میان برخی از مشتریان این افزایش را میپذیرند و برخیهای دیگر هم خیر. مسئله مهمتر این است که متاسفانه این تغییرات بر روی کسبوکار ما تاثیر داشته و باعث کاهش مشتریان ما شده است».
مشکلات درخصوص دریافت سهمیه بنزین نه تنها برای آژانسهای کرایه وانتبار؛ بلکه برای آژانسها تاکسی سرویس هم دردسرهایی را به وجود آورده است. یکی از این آژانسها در خیابان ستارخان تهران میگوید: «مسئلهای که وجود دارد این است که ما سهمیهای جداگانه نداریم، این درحالی است که ما افزایش نرخ کرایه را هم نداشتیم و همین روال برای ما دشواریهای زیادی را به وجود آورده است. رانندگان ما با دشواری روزگار میگذرانند چراکه با تغییر نرخ بنزین شرایط کار برای ما سخت شده است و قطعا این مسئله کسبوکار ما را محدود میکند. این در حالی است که از تعداد مشتریان ما به نسبت گذشته کمی کاهش پیدا کرده است».
این مسائل در حالی مطرح میشود که رانندگان تاکسی در سطح شهر هم از وضعیت پیشآمده گله دارند. یکی از رانندگان در حالی که به اتومبیل زردرنگ خود تکیه داده است میگوید: «شرایط خیلی سخت شده است، قبلا بنزین لیتری هزار تومان بود و جابهجایی مسافر برای ما بهصرفه بود. از سوی دیگر مسافران هم تمایل به جابهجایی از طریق تاکسی را داشتند. اما اکنون شرایط بهطور کامل تغییر کرده و ما دیگر همانند گذشته کار نمیکنیم.»