تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

نبرد سخت فولاد ایران در بازار جهانی/ رقابت نفس گیر برای صادرات ۱۰ میلیون تن فولاد

به اعتقاد کارشناسان بازار‌های جهانی فولاد، علی رغم عدم کاهش تولید و صادرات زنجیره فولاد ایران، اگر بدون برنامه ریزی درستی برای رویارویی با سایر رقبای سرسخت و جدید در بازار‌های صادراتی نداشته باشیم، خروج تدریجی فولاد ایران از این بازار‌ها قوت خواهد گرفت.
فولاد
 
اقتصاد۲۴- به گفته تحلیلگران اقتصادی، اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه بخش فلزات ایران، با وجود تمامی تلاش ها برای جلوگیری از وقوع کاهش تولید و صادرات، توانست تا حدودی بر بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد و موجب کمبود و بحران در بازارهای جهانی شود اما در مقابل این فرود، سایر کشورهای صاحب نام در عرصه تولید و صادرات فولاد، به دنبال کسب جایگاه ایران در بازارهای جهانی در حرکت هستند .
 
امروز صنعت فولاد ایران در تنگنای نبرد برای حفظ جایگاه خود در بازارهای جهانی است. این تحریم ها در دراز مدت بر واردات فلزات و دیگر منابع معدنی کشورهای وارد کننده محصولات معدنی از ایران تاثیرگذاشته است و بدون شک بر توان سرمایه گذاری این صنعت جهت فعالیت برای حضور در عرصه تولید و رقابت بازار جهانی نیز بی تاثیر نخواهد بود.
 
ایران در سال ۱۳۹۸ در رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت، ولی در شرایط تحریم نیاز به همبستگی بیشتر، اتکا و توجه به توانمندی‌های داخلی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری‌های به عمل آمده و راه‌اندازی قریب‌الوقوع کارخانه‌های جدیدی در صنایع آهن و فولاد ایران، افزایش تولید برای دستیابی و تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و مدنظر، نیازمند توجه اساسی به فرصت‌ها و ریسک‌های محتمل بر بازار داخل و خارج فولاد است.

شرایط بازار فولاد در بازار بین المللی
 
کیوان جعفری طهرانی
 
کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد با محوریت ضرورت حفظ جایگاه ایران در بازارهای بین المللی فولاد در گفت و گو با اقتصاد 24 گفت: فرازو نشیب بازار فولاد در بازار جهانی در طی دو ماه گذشته زیاد بوده است که نتیجه ای جزء افت قیمت فولاد نداشت اما ناگفته نماند در همین فرصت و در فاصله این تنش قیمتی، قیمت آهن قراضه، شمش فولاد و آهن اسفنجی و در کل زنجیره فولاد بالاتر رفته است.
 
جعفری طهرانی درباره صادرات فولاد ایران به بازارهای خارجی گفت: مسئولان کشورمان با توجه به هدف گذاری های توسعه صادرات غیر نفتی برای بازارجهانی به ویژه در زنجیره فولاد راهکارهایی را برنامه ریزی کرده اند اما نباید فراموش کرد افزایش صادرات به عوامل متعددی برمی گردد.
 
این کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد ادامه داد: امروز در بازار جهانی فولاد به دلیل رقابت تنگاتنگ رقبا، قابلیت جذب مقادیر بالای صادراتی کاری بسیار دشوار است و دستیابی به ارقام مطلوب صادرات به ویژه برای کشوری مثل ایران که در محاصره تحریم ها قرار گرفته بسیار سخت اما قابل دسترسی است.
 
وی تصریح کرد: به خاطر اینکه رقبای زیادی در بازار فولاد جهانی حضور دارند و هر کدام به دنبال سهم خواهی از این بازار هستند، این مسئله رقابت را برای ایران سخت تر می کند. تحریم ها هم به موضوع دامن می زند چرا که بسیاری از مشتریان گذشته، امروز به دلیل همین فشارهای خارجی (تحریم) رغبتی برای خرید از ایران ندارند.
 
به گفته جعفری طهرانی، آسیا محدودیت های خاص خود را در خرید فولاد ایران دارد. عمان نیز از زمان تحریم ها نسبت به دریافت محموله های آهن اسفنجی که مرتب صادر می شد سرباز می زند. این کشور در گذشته به طور مستقیم از ایران فولاد خرید می کرد اما اکنون به دلیل مشکلات متعدد امکان بارگیری نداشت. این کشور برای حمل محموله های فولادی ایران مجبور به استفاده از بندر و کشتی ثالث به مقصد(عمان) در بندر «سها » بود که تمام این عوامل امروز با شدت بیشتری مواجه شده است و دیگر رغبتی برای ادامه روند خرید از ایران وجود ندارد.
 
کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد تاکید کرد: واقعیت این است که به دست آوردن بازار جدید، اطلاعات و رقابت تنگاتنگ و مبارزه جدی را می طلبد.
 
طهرانی با اشاره به گزارش ارائه شده توسط انجمن آهن فولاد جنوب شرق آسیا درباره تولیدات این منطقه گفت: پیرو سرمایه گذاری متعددی که چینی ها در کشورهای مالزی، اندونزی و فیلیپین انجام می دهند، کشورهای آسه‌آن به موازات افزایش تولید فولاد در ایران و اقدام برای صادرات بیشتر به بازارهای جهانی، بیکار نمانده اند و به دنبال افزایش تولید و صادرات هستند.
 
زنگ خطری برای صنعت فولاد ایران
 
کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد گفت: بازار کشورهای آسه‌آن بازار همیشگی و معمول صادرات ایران بوده و حضور کشورهای دیگر در این بازار می تواند به عنوان رقبای سرسختی برای کشورمان قلمداد شود و همین زنگ خطری برای توسعه و صادرات صنعت فولاد است. تولید و صادرات فولاد توسط سایر کشورها از جمله برای سرمایه گذاری و افزایش صادرات فولاد بر کشورهای هدف تاثیرگذار است.
 
جعفری طهرانی افزود: در صورت افزایش تولید داخلی، این کشورها از جمله تایلند و سایر کشورهایی که نام برده شد، بر کاهش حجم صادرات فولاد کشورمان تاثیر بسزایی خواهند گذاشت هر چند در این مدت زمان کوتاه این تاثیر بر بازار فولاد ایران نشان داده شده است. با این روند طبیعأ صادرات فولاد با شرایط مطرح شده خیلی ارزشمند است و در صورت امکان، همه باید برای افزایش توان صادرات بکوشند و برای محصولاتی که ارزش افزوده بالا دارند اقدام کنند، هرچند این امکان به دلیل شرایط سیاسی اقتصادی موجود بسیار سخت است اما با پشتکار بیشتر می توان ضمن حفظ صادرات با اعداد و ارقام فعلی طی پیش بینی مدت زمان دو سال آینده، شرایط را به گونه ای که جهت ارتقای توسعه صنعت فولاد کشور هدف گذاری شده است تغییر داد.
 
این فعال اقتصادی و تحلیلگر مسائل بین المللی فولاد یادآور شد: باید سیاستی اتخاذ کرد که ما را به هدف اصلی یعنی همان صادرات بالغ بر 10 میلیون تن فولاد در دو سال آینده برساند.
 
تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا بر بازار فولاد
 
جعفری طهرانی ادامه داد: تغییرات فصلی یکی از موضوعاتی بود که توانست بر تحولات قیمتی فولاد جهانی اثرگذار باشد. چین به عنوان یک کشور تولید کننده فولاد و در عین حال وارد کننده این محصول، هر چند وقت یکبار به دلیل تشدید آلودگی هوا مجبور به کاهش تولید می شود. از سوی دیگر جنگ تجاری چین و آمریکا نیز در قیمت فولاد تاثیرگذار بوده است.
 
این کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد گفت: چون این موضوع دیگر وجه جدی ندارد هرازگاهی خبر رفع مشکل تجاری چین و آمریکا به گوش می رسد اما هنوز به توافق نهایی نرسیده اند. از سوی دیگر حمایت آمریکا از معترضین هنگ کنگ خشم رئیس جمهور چین را برانگیخته است چراکه دخالت در مناسبات سیاسی کشوری که در اختیار چین است شرایط را برای پکن متفاوت می کند. اینها همه بر بازار فولاد تاثیر می گذارد. در حال حاضر این بازار شرایط بدی ندارد اما اگر اختلافات ادامه داشته باشد در آینده شرایط متفاوت می شود. همچنین در ژانویه نیز با ادامه چنین شرایطی نمی توان پیش بینی خوبی برای بازار فولاد داشت .
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان