تاریخ انتشار: ۰۶:۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۸
مدیرعامل سابق شرکت بیمه البرز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

فقدان تخصص در بازاریابی، پاشنه آشیل صنعت بیمه در ایران/ در جامعه یارانه‌بگیر نباید توقع خرید بیمه داشت

یک کارشناس صنعت بیمه گفت: نگاه شرکت‌های بیمه به بحث مارکتینگ و توسعه بازاریابی، نگاه تخصصی نیست و کمتر شرکتی است که با نگاه تخصصی به بازاریابی بیمه بپردازد.
بازاریابی شرکت های بیمه
 
سحر گلی‌زاده، اقتصاد ۲۴ - ایران از جمله کشور‌هایی است که با وجود شکل‌گیری و توسعه استارت آپ‌ها ، بازهم از ضریب نفوذ پایینی در صنعت بیمه نسبت به میانگین جهانی برخوردار است.
 
عوامل بسیاری در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور مطرح شده است که عمده آن به مسائل اقتصادی و فرهنگی جامعه ایران برمی‌گردد؛ اما در کنار این عوامل، عامل مهمی دیگری نیز نقش دارد و آن بازاریابی غیر حرفه‌ای و نادرست شرکت‌های بیمه است که بسیاری از کارشناسان آن را عامل مهمی دیگری کاهش ضریب نفوذ بیمه در ایران می‌دانند.
 
امروز بسیاری از کارشناسان صنعت بیمه بر این باورند که بازاریابی بیمه در ایران با مشکلات متعدد مواجه است از عدم آموزش کافی و حرفه‌ای بازاریابان بیمه گرفته تا نبود محصولات متنوع بیمه‌ای که باعث شده ضریب نفوذ بیمه در ایران همچنان درجا بزند و توسعه نیابد.

در همین رابطه سید رسول تاجدار مدیرعامل سابق شرکت بیمه البرز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: کاهش ضریب نفوذ بیمه در ایران متغیر‌های بسیاری دارد که بازاریابی شرکت‌های بیمه یکی از این عواملی است که در ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور موثر است. بازاریابی شرکت‌های بیمه یا مارکتینگ یکی از دلایل ضعیف در کاهش ضریب نفوذ بیمه است.

وی افزود: کاهش ضریب نفوذ بیمه یک معلول است و علت‌های آن به شرایط اقتصادی و اقتصاد کلان در جامعه، انگیزه بسیار اندک و بازدهی ناکافی سهامداران، نگاه اشتباه دولتمردان به صنعت بیمه و مسائل فرهنگی و نبود فرهنگ برمی‌گردد.


اقتصاد در کشور ما علم انگیزه‌ها است


وی خاطرنشان کرد: وقتی انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در این بخش باشد و جامعه آن را از طریق نهاد‌های مالی خود مانند سازمان بورس و یا سرمایه گذاری‌های مناسب و تسهیلات لازم و یا امکان سرمایه گذاری با کمترین قوانین و بخش نامه‌های مرتبط، آماده کند به خودی خود بسیاری از مشکلات در این بخش حل می‌شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در کشور ما سهامداران انگیزه‌ای ندارند به همین علت اگر نگاهی به شرکت‌های بورس و بیمه داشته باشیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های بیمه و بانک‌ها، در مجموع از جمله صنایعی هستند که کمترین بازدهی را دارند. علت آن هم پایین بودن سود سهامداران در شرکت‌های بیمه است.

وی افزود: نگاه دولتمردان یعنی کلیه نهاد‌های مرتبط در یک حکومت مانند مجلس شورای اسلامی، دولت و مسئولان در صنعت بیمه، نگاه اقتصادی نیست یعنی شرکت‌های بیمه را به عنوان یک موسسه اقتصادی نمی‌بینند، به خاطر همین موضوع و دستکم گرفتن صنعت بیمه، در مجلس عوارض مختلفی بر این صنعت تحمیل می‌شود. اما باید در نظر داشت که این عوارض و مالیات منطقی و عقلانی است یا خیر؟ عوارضی که شرکت‌های بیمه، در یک سال به حساب خزانه واریز می‌کنند دو برابر سودی است که شرکت‌های بیمه به سهامداران خود پرداخت می‌کنند.

تاجدار خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه در زمینه فرهنگ و اطلاع رسانی، انگیزه لازم را ندارند. اگر سهامداران، سرمایه مناسب و انگیزه لازم را داشته باشند، در زمینه فرهنگی، سرمایه‌گذاری و کار می‌کنند، اما مسئله فرهنگ صرفا به شرکت‌های بیمه برنمی‌گردد و کلیه نهاد‌ها و سازمان‌های اثرگذار در آن تاثیر گذارند.

این کارشناس صنعت بیمه خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما بسیار کوچک است و نباید توقع زیادی از آن در این خصوص داشته باشیم. ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران به نقش صندوق‌های بازنشستگی در ایران و خارج از کشور که متفاوت است، برمی‌گردد، زیرا در ایران بسیاری از وظایفی که شرکت‌های بیمه در دنیا انجام می‌دهند را صندوق‌های بازنشستگی انجام می‌دهند مانند تامین اجتماعی، صندوق خدمات درمانی و سایر صندوق‌های بازنشستگی که وجود دارد و بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی خصوصی که بسیاری از شرکت‌ها مدیریت آن‌ها را برعهده دارند مانند بانک‌ها و بیمه‌ها مانند بانک ملی، بیمه ایران و بانک مرکزی. اگر این صندوق‌ها در کشور وجود نداشتند، ضریب نفوذ بیمه در ایران با افزایش بیشتری روبه‌رو بود؛ بنابراین نباید ضریب نفوذ بیمه در ایران که ۲.۳۸ درصد است را با کشور‌های دنیا که از ضریب نفوذ بیشتری برخوردارند، مقایسه کنیم و باید با تفکیک این صندوق‌ها، ضریب نفوذ بیمه در کشور را محاسبه کنیم.
 
رسول تاجدار

وی در پاسخ به سوال که آیا بازاریابان شرکت‌های بیمه از تخصص لازم برای معرفی محصولات شرکت‌های بیمه‌ برخوردار نبوده و یا از آموزش‌های لازم بی بهره‌اند؟ عنوان کرد: نگاه شرکت‌های بیمه به بحث مارکتینگ و توسعه بازاریابی، نگاه تخصصی نیست و کمتر شرکتی است که با نگاه تخصصی به بازاریابی بیمه بپردازد، اما در کنار عوامل کاهش ضریب نفوذ بیمه مانند شرایط اقتصادی و اقتصاد کلان در جامعه، انگیزه بسیار اندک و بازدهی ناکافی سهامداران، نگاه اشتباه دولتمردان به صنعت بیمه، نبود فرهنگ بیمه‌ای و بازاریابی شرکت‌های بیمه هم در پایین بودن این ضریب موثر است.

تاجدار در این خصوص بیان کرد: وجود استارت آپ‌ها و فروش آنلاین بیمه در کشور، به تنهایی در ضریب نفوذ بیمه موثر نیست. باید کالای بیمه و خدمات بیمه به طرز درستی در سبد کالای خانوار تعریف شده و خانوار برای آن، پولی را کنار گذاشته باشد. در شرایطی که در جامعه، مردم یارانه‌ها می‌گیرند نمی‌شود توقع داشت که مردم بیمه نامه خرید کنند برای آنکه نیاز‌های اساسی افراد با سختی تامین شده و بیمه در رده‌های بعدی قرار دارد.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد مولتی مدیا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مزد کارگران افزایش پیدا کرد

فیلم/ زلنسکی حرف آخرش را به ترامپ و پوتین گفت

سفارت آلمان در تهران تعطیل شد

عکس/ رویت دود آتش سوزی گسترده جنوب تهران از میدان آزادی

فیلم/ تصاویر دیگر از آتش‌سوزی یک انبار در جنوب تهران

جزئیات آتش سوزی گسترده یک انبار در جنوب تهران

فیلم/ آتش سوزی در نزدیکی پالایشگاه جنوب تهران

عکس/ آتش‌سوزی مهیب در جنوب تهران

فیلم/ حداقل سابقه بیمه برای بازنشستگی چقدر است؟

زمان استفاده کالابرگ مرحله سوم اعلام شد

عکس/ ویتکاف و روبیو با لباس غیررسمی در مقابل ترامپ

عکس/ تغییر شوکه کننده بازیگران فیلم مومیایی پس از ۲۶ سال

فیلم/ تشکیل پرونده تخلف برای ریشه‌کنی درختان کهور

آیا زن و بچه نمایش معصومیت از دست‌رفته جامعه ایرانی است؟

عکس/ پیام عجیب ترامپ: گوش به زنگ باشید!

عکس/ سرباز جانباز حمله اسراییل به زندان اوین

عکس/ جان باختن یک آتش نشان در ماموریت

بیشترین هزینه خانوار ایرانی برای چیست؟

جزئیات عجیب از گروگان‌گیری در تهران به‌خاطر یک مشت دلار!

عکس/ ترفند باشگاه پرسپولیس برای دور زدن سقف قرارداد

مذاکرات تجاری آمریکا با هند لغو شد

عکس/ انتقاد فاضل میبدی به اظهارات حمید رسایی

آیا سامانه S-۴۰۰ وارد خاک ایران شده است؟

آزادی گروگان در قلعه گنج پس از ٢٠ روز

تغییر در ساعات کاری ادارات تهران در مهر ماه

ماجرای گران شدن واکسن آنفلوآنزا چیست؟

عکس/ استوری جنجالی رشیدی کوچکی علیه رسایی

عکس/ گریم متفاوت و دیدنی بهرام افشاری برای فیلم جدیدش

شاخص اقتصادی چیست؟ / مهمترین شاخص‌های اقتصادی

ذخایر سد‌های ایران به مرز بحران رسید

آغاز بلیت فروشی اولین بازی فصل پرسپولیس

افشاگری رسانه عبری از همکاری موساد و منافقین علیه ایران

عکس/ ژست عجیب ستاره استقلال در باشگاه

عکس/ ژست هنری الهام اخوان روی یک صحنه نمایش

درگیری شدید تروریست‌ها در سیستان و بلوچستان

انزو کریولی کیست؟ / خرید جدید باشگاه سپاهان

وعده شیرین وحید هاشمیان برای قهرمانی پرسپولیس

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

دلار دوباره مرز ۹۳ هزار تومان را شکست

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

اعترافات تکاندهنده مردی که همسرش را به قتل رساند + عکس

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ کافه گردی محیا دهقان با استایل گنگ و مینی اسکارف

خبر مهم معاون پزشکیان درباره رفع فیلترینگ

رونمایی از کیت جدید پرسپولیس + عکس

۲۰ سال پس از معجزه هزاره سوم / بررسی روند ظهور، رشد و مواضع امروز محمود احمدی‏‌نژاد

نماد ایران‌خودرو متوقف شد