تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۸
بازار سرمایه به تعادل می رسد؟

بورس تهران در ایستگاه تردید سیاسی

حمید میرمعینی با بیان اینکه مسائل سیاسی، تاثیرگذاری خاصی را بر بازار‌های سرمایه‌گذاری خواهد گذاشت، می‌گوید: «اگر گزارش تنش خاصی در کشور منتشر نشود بازار تغییر مسیر می‌دهد و به سمت روند صعودی و تعادل پیش خواهد رفت

بورس تهران

اقتصاد۲۴- بالاتر از سیاهی رنگی نیست. اکثر سهامدارانی که سهام خود را پس از سه روز صف فروش متوالی همچنان نگهداری می‌کنند به این جمله فکر می‌کنند. آن‌ها معتقدند که ممکن نیست سهامشان بیش از این ارزش خود را از دست بدهد. رشد چشمگیر شاخص کل بورس تا پیش از ریزش‌های سنگین بسیاری از سهامداران را نسبت به بازگشت قدرتمند بورس همچنان امیدوار نگه داشته است. این موضوع باعث شده تا آن‌ها در صف‌های فروش قرار نگیرند.
در عین حال دسته دیگری از سهامداران شرایط را برای حضور در بازار سرمایه مناسب نمی‌دانند و با ایجاد فشار فروش حمایت حقوقی‌ها در تابلوی معاملات را بی‌اثر می‌کنند.
این وضعیت در بورس تهران حالتی را تداعی می‌کند که در ادبیات اقتصادی اصطلاحا به قوی سیاه مشهور است؛ اصطلاحی که به حالتی از معاملات هیجانی در اثر حادثه‌ای غیرمنتظره اطلاق می‌شود.

روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با ۶۹۷۲ واحد کاهش همراه شد. بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه همچنان به خاطر رفتار هیجانی برخی سهامداران حقیقی با کاهش شاخص روبه‌رو شده و شاخص کل امروز با افت ۶۹۷۲ واحد به رقم ۳۵۸ هزار و ۸۴۳ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۳۵۵۱ واحد افت کرده و به رقم ۱۰۹ هزار و ۶۰۰ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از هزار و ۳۰۸ تریلیون تومان رسید.

روز گذشته معامله‌گران بورس بیش از ۱/۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۹۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۴۱۱ میلیارد تومان دادوستد کردند. دیروز نماد مخابرات ایران، بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل را داشته و نماد‌های مپنا، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت تهران، فولاد خوزستان بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته‌اند. نماد‌های پربیننده مربوط به بانک ملت با قیمت هر سهم ۵۴۶۹ ریال، بانک تجارت ۴۳۴ ریال، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین، سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، ملی مس ایران بوده‌اند. در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل ۱۱۲ واحد افت کرده و به رقم ۴۶۳۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۲۶۶ تریلیون تومان رسید.

پس از اقدام نظامی آمریکا علیه سردار شهید سلیمانی در عراق و موضع‌گیری ایران برای انتقام‌گیری نسبت به این اقدام بورس‌های ایران نیز به همراه دیگر بورس‌ها در سراسر جهان با ریزش شدید مواجه شد؛ ریزشی که ناشی از رفتار هیجانی برخی سهامداران حقیقی است که به خاطر مسائل سیاسی و امنیتی منطقه اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.

پیش‌بینی آینده پیچیده است

در این میان سوال بسیاری از فعالان بازار سرمایه این است که چه واکنشی نسبت به شرایط موجود در بازار نشان دهند. با وجود اینکه اکثر کارشناسان به بازگشت بازار امیدوارند، اما واقعیت این است که پیش‌بینی روند بورس با هیچ فرضیه‌ای امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه روند حرکت بورس را مبهم می‌داند و می‌گوید: پیش‌بینی وضعیت حاکم در بورس با هیچ فرضیه‌ای امکان‌پذیر نیست، اما فقط می‌توان گفت افراد ریسک‌پذیر می‌توانند از بازدهی معقولی در آینده برخوردار شوند، اما احتمال افزایش ریسک و زیان آن‌ها نیز وجود دارد.
 
حمید میرمعینی با بیان اینکه مسائل سیاسی، تاثیرگذاری خاصی را بر بازار‌های سرمایه‌گذاری خواهد گذاشت، می‌گوید: «اگر گزارش تنش خاصی در کشور منتشر نشود بازار تغییر مسیر می‌دهد و به سمت روند صعودی و تعادل پیش خواهد رفت. از شدت وحشتی که سهامداران بورس را فراگرفته بود کاسته شده و به نظر می‌رسد هرچه زودتر در بازار شاهد خروج ترس و وحشت سهامداران و روند مثبت معاملات بازار سرمایه باشیم.» میرمعینی درخصوص احتمال ورود سرمایه‌های در اختیار سرمایه‌گذاران به بازار ارز و طلا می‌گوید: در این زمینه همه چیز بستگی به آینده سیاسی دارد، اصول ارزشگذاری بازار نیازمند منافع آتی است که این موضوع مبنای ارزشگذاری قیمت تلقی می‌شود.
این کارشناس بازار معتقد است در صورت قرار گرفتن منافع تحت تاثیر هر گونه عامل سیاسی و اقتصادی، ارزشگذاری دچار نوسان می‌شود که این موضوع می‌تواند زمینه تغییر قیمت‌ها را فراهم کند و متناسب با ارزشگذاری جدید تعیین شود.
 
این مسائل تابع ارزشگذاری آتی است که می‌تواند مثبت یا منفی باشد و منجر به افت ارزش سهام شود. او می‌گوید: در این برهه از زمان و با توجه به وضعیت حاکم در بورس نمی‌توان به سرمایه‌گذاران پیشنهادی مبنی بر ماندگاری در بورس داد، زیرا فقط زمانی که قادر به پیش‌بینی آینده هستیم می‌توان سرمایه‌گذاران را برای اقدام به سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه‌های خود در این بازار راهنمایی کرد. به گفته میرمعینی، هر کسی متناسب با ریسک‌پذیری و متناسب با میزان بازدهی که انتظار آن را دارد در این بازار ریسک خواهد کرد. این کارشناس بازار معتقد است که بازار سرمایه همیشه با ریسک‌های متعدد همراه بوده که این عوامل باعث همراهی همیشگی بازار سرمایه با نوسان شده است. او با تاکید بر اینکه نوسان ذات سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، گفت: هر کسی که در این بازار ماندگار است باید ریسک موجود در بازار را بپذیرد و متناسب با ریسکی که با وجود تنش‌ها افزایش می‌یابد اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

جهت‌گیری بازار نیازمند اطلاعات بیشتر

در سوی دیگر یوسف هاشمی، کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است در روز‌های آتی با مشخص شدن ابعاد واقعه و همچنین بازخورد کشور‌های مختلف، روند بازار می‌تواند سمت و سویی معقولانه به خود گیرد. در واقع تحلیلگران اطلاعات بیشتری به دست می‌آورند که قابل تحلیل باشد. هاشمی با بیان اینکه واقعه رخ‌داده اقتصادی نیست، می‌گوید: به همین دلیل نمی‌توان تاثیر آن را روی تک‌تک شرکت‌های اقتصادی دید. می‌توان گفت از آنجا که بازار در حال حاضر اطلاعات ندارد، این واقعه را به وقایع اقتصادی مرتبط می‌داند و به همین دلیل عقب‌نشینی کرده است. زمانی که بازار به اطلاعات مناسب دست پیدا می‌کند، می‌بیند که شاید در این مورد اشتباه کرده و روند دیگری در پی بگیرد. وی با تاکید بر اینکه بازار نیاز به فرصت دارد می‌گوید: در همه بازار‌های دنیا زمانی که یک اتفاق سیاسی در این ابعاد رخ دهد ریزش بازار دور از ذهن نیست و باید به بازار فرصت داد. پس از آن بازار از فروش هیجانی عقب‌نشینی می‌کند.
هاشمی به این سوال که چه زمانی بازار بورس روند صعودی خود را در پیش خواهد گرفت می‌گوید: قطعا زودتر از یک ماه تکلیف بازار مشخص خواهد شد، زیرا در حال حاضر شرایط اقتصادی طوری است که روند صعودی به نفع بازار است و قطعا بازار دوباره به نقطه اوج خود باز‌می‌گردد.

خوش‌بینی به آینده

یک فعال دیگر بازار سرمایه، اما با خوش‌بینی بیشتری به وضعیت بازار سرمایه نگاه می‌کند. علی خسروشاهی با اشاره به موقتی بودن ریزش شاخص بورس می‌گوید: به زودی مجددا شرایط بسیار پایدار و معاملات روان‌تری را فارغ از جهت حرکت سهم‌ها روی تابلو‌های معاملاتی خواهیم دید.
وی می‌گوید: معاملات بازار نشان‌دهنده رکورد جدیدی در تغییرات شاخص کل بود، اما توجه داشته باشید که این تجربه افت، بدون باقی ماندن صف‌های فروش طولانی و حجیم که در سهم‌ها به خصوص در سهم‌های بزرگ بازار ایجاد شده بود، معامله شد.
خسروشاهی می‌گوید: احتمال اینکه بازار سرمایه طی یکی دو روز آینده، باز هم شرایط محدودی را تجربه کند، وجود دارد، اما توجه داشته باشید این موضوع به هیچ وجه جای نگرانی ندارد، زیرا معاملات از نیمه دوم بازار روز گذشته تا معاملات امروز نشان داد که اگر سرمایه‌گذاری به دلایلی (که در بالا اشاره شد)، نیاز داشته باشد که از سهام خود خارج شود، می‌تواند به راحتی آن را انجام دهد.

تصمیمات عجولانه ممنوع

در این شرایط پاسخ به این پرسش که سهامداران در صف‌های فروش قرار بگیرند یا با سهام خود باقی بمانند به یک دغدغه در میان آن‌ها تبدیل شده است؛ دغدغه‌ای که کارشناسان به آن پاسخ می‌دهند. بک کارشناسان بازار سرمایه می‌گوید: حرفه‌ای بودن و سرمایه‌گذاری درست در بازار مالی به معنای تحلیل منطقی و انتخاب زمان مناسب معاملات است.
امیر تقی‌خان تجریشی گفت: در روز شنبه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان حجم معاملات را شاهد بودیم که از این میزان حقیقی‏‌ها دو سوم سهام خود را نقد کردند و از بازار خارج شدند، این واکنش هر چند طبیعی، ولی عجولانه بود، زیرا با تحلیل بازار‌های موازی شاهد آن هستیم که سایر بازار‌ها نیز در رکود قرار دارند.
این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به این موضوع باید سهام ارزنده و فرصت‌های بازار سرمایه را شناسایی کرد، چراکه واکنش این بازار نسبت به تحولات اقتصادی و سیاسی طبیعی است، اما آن فردی کسب سود خواهد کرد که نگاه بلندمدت با سرمایه‌گذاری‌های منطقی متناسب با ریسک موجود را داشته باشد. سهم‌هایی که نرخ پایین‌تر از ارزش ذاتی خود دارند هنوز هم بخش جذاب‌تر این بازار نسبت به بازار ارز و طلاست. عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران می‌گوید: تحلیل مناسب برای خرید در زمان مطلوب اقدامی است که حقوقی‌ها مورد توجه دارند به همین علت آنان حامیان همیشگی بازار سرمایه در شرایط سخت هستند. تصمیم منطقی در زمان درست یعنی حرفه‌ای بودن و تصمیمات احساسی جایی در بازاری مانند بورس ندارد.
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید