تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

از تمام ظرفیت‌ها برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی استفاده می‌کنیم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: از تمام ظرفیت‌های کشور برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در عرصه بین الملل استفاده می‌کنیم.

اقتصاد24- علی باقری معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضا در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جنایت اخیر آمریکا در خصوص ترور سردار سرافراز شهید قاسم سلیمانی را از لحاظ حقوقی چگونه می‌توان در فضای بین المللی پیگیری کرد؟ گفت: این موضوع بسیار فراتر از مباحث حقوقی است. این کار یک جنایت بزرگ بوده و نمی‌توان با هیچ معیار حقوقی آن را مورد ارزیابی قرار داد. البته این درست است که باید از همه ظرفیت‌ها برای تهاجماتی که رژیم آمریکا در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی علیه مردم ایران ترتیب می‌دهد استفاده کرد و یکی از عرصه‌های که می‌توان از آن بهره جست فضای حقوقی است تا بتوان آمریکا را نسبت به اقداماتی که می‌خواهد انجام دهد هزینه مند کرد و اجازه ندهیم او بتواند هر اقدامی که دلش می‌خواهد انجام بدهد.

وی افزود: باید توجه کنیم در این زمینه بسترها و زمینه‌های مختلفی وجود دارد. هم در عرصه حقوق بین الملل و هم در عرصه حقوق بشر ظرفیتی برای پیگیری این اقدام جنایت کارانه آمریکا وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: روز جمعه پس از این که این جنایت رخ داد چندین کارگروه را برای پیگیری این جنایت آمریکا در عرصه‌های حقوق بین الملل و حقوق بشر شکل دادیم. این کارگروه‌ها جلساتی داشتند تا در پی آن بتوانیم از ظرفیت‌های مختلفی که در این حوزه در کشور وجود دارد همچون وزارت امور خارجه ، معاونت حقوق بین المللی ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر استفاده کنیم و بتوانیم با جمع بندی مباحث در عرصه بین المللی این موضوع را پیگیری کنیم.

باقری در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها به چه میزان به حقوق بین الملل پایبند هستند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها هیچ پایبندی به حقوق بین الملل ندارند بلکه حقوق بین الملل را ابزاری در اختیار خود می داند تا سیاست‌های زیاده خواهانه خود را تامین کند و این موضوع امر بدیهی است. ما هم در واقع صرفا نمی‌خواهیم در این موضوع به حقوق بین الملل اتکا کنیم بلکه بحث ما این است که ما باید از تمامی ظرفیت‌ها در جهت احقاق حقوق ایران استفاده کنیم که یکی از همین ظرفیت‌ها عرصه حقوق بین الملل است. ما به این دلیل که نمایندگان ملت هستیم باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم ولی متکی به این نیستیم که فقط از این مسیر راه خود را ادامه دهیم.

معاون بین الملل قوه قضاییه تاکید کرد: به این موضوع اشاره کردم که این جنایت آمریکا در حدود حقوق بشر قابل توضیح نیست چرا که این کار جنایتی بزرگ است. واکنشی که مردم در این چند روزه نسبت به این کار آمریکا نشان دادند خودش بهترین دلیل و گواه است که آمریکایی‌ها جنایت بزرگی انجام دادند. که در پی آن ملت بزرگ ایران جهان اسلام و جهان مقاومت را تحت تاثیر قرار دادند. نباید فکر کنیم که صرفا با اتکا به ظرفیت‌های حقوق بین الملل می‌توانیم حقوق ملت ایران را استیفا کنیم ولی از آن طرف هم باید به این حوزه هم توجه کنیم چرا که مسئولیت این کار متوجه ما بوده و باید از تمام توان کشور در این عرصه استفاده کنیم تا اجازه ندهیم ذره‌ای از حقوق ملت ایران دچار خدشه شود. و اگر هم به بهانه‌ای به این حقوق خدشه‌ای وارد کردند به گونه ای آنها را هزینه مند کنیم که نتواند مسیر خود را ادامه داده و حقوق ملت ایران استیفاع شود.

باقری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که مجموعه اقدامات ما چه در عرصه حقوق بین الملل و چه حضور پرشور مردم در تشییع پیکر مطهر شهید قاسم سلیمانی می‌تواند در خروج آمریکا از منطقه تاثیر گذار باشد، گفت: یکی از اقداماتی که آمریکایی‌ها در چند سال اخیر در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کردند این بود که به تعبیر خودشان با فشار حداکثری با تمرکز بر حوزه اقتصاد بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. در واقع نگاه آنها این است که ابتدا بتواند که با این فشار نظام را به انعطاف وادار کند و نظام در پی آن مناسبات خود را تغییر داده و سیاست‌های آنها به نوعی بپذیرد. به همین جهت در یک سال گذشته این سیاست فشار حداکثری را اعمال کردند ولی در نتیجه شاهد این بودند که نظام عزم جدی دارد و در قبال زورگویی‌ها ایستاده و بر احقاق حقوق ملت ایران پافشاری کند. به همین دلیل این مسیر را بن بست دیدند.

وی ادامه داد: پس مسیر دیگری را انتخاب کردند و آن مسیر این بود که آن قدر فشار اقتصادی را افزایش دهند تا میان مردم و نظام شکاف ایجاد شود. اتفاقاتی که اخیرا در دی ماه 96 مرداد سال گذشته یا سواستفاده‌های که برخی از نارضایتی‌ مردم در موضوع بنزین داشتند اتفاق افتد همه در این راستا بود که بتواند شکافی میان مردم و نظام ایجاد کرده و با فشار حداکثری تحمیل خواسته خود بر ملت ایران را محقق کند.

باقری ترور حاج قاسم سلیمانی را یک خطای راهبردی از سوی آمریکا دانست و عنوان کرد: مردم در این میان تمامی اختلاف سلیقه‌ها و نگاه‌های متفاوت را کنار گذاشتند و همه در یک جبهه و با یک صدا و با یک نگاه در جهت منافع ملی در صحنه حاضر شدند. در این موضوع همه دشمن اصلی را آمریکا دانستند یعنی آمریکایی‌ها با این جنایتی را انجام دادند تمام تدارکات خود را در جهت جدای میان مردم و نظام پنبه کردند. در واقع بزرگترین پاسخ به آمریکا همین حضور مردم است.

وی در پایان اضافه کرد: با به شهادت رساندن سردار سرافراز قاسم سلیمانی فکر می‌کردند می‌تواند ملت ایران را در مواضع به حق خود منعطف کرده تا از حقوق به حق خود عقب نشینی کند اما آنها با حضورشان نشان دادند نه تنها انعطافی به خرج نمی‌دهند بلکه قاطعانه تر مقابل زیاده خواهی آمریکا ایستاده‌اند. به این جهت که دیگر کسی جرئت نمی‌کند در خصوص مذاکره میان ایران و آمریکا صحبتی داشته باشد و آمریکایی‌ها با این اقدام جنایت کارانه خود بساط این موضوع را جمع کردند.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸
استدلال قویی هم باید درجامعه ملل متحد شکل بگیرد و آن اینکه 1- بین المللی بودن ارز دلار و استقرار مقر اصلی سازمان ملل در ایالات متحده تراز تعادلی دنیا سیاست و اقتصاد را در دنیا به سمت یکسویگی برده است.2- تکرار و اصرار بر روند امتناع ایالات متحده از صدور مجوز ورود نمایندگان کشورهایی که با آنها دچار تیرگی روابط هستند یا روابط مطلوبی ندارند یک تداخل آشکار منافع ملی یا رقابتهای جناحی در ایالات متحده بر روی عملکرد سازمان ملل متحد کرده است و همواره تعدادی از کشورهای عضو را از داشتن حقوق متناسب و برابر و امکان پیگیری حقوق اساسی خود بدلیل تاثیر روابط با این کشور بر حق دسترسی به مقر سازمان و ... محروم می کند.
3- بدلیل شرکت و خود تحمیل سازی ایالات متحده در بیشترین تعداد جنگ در دنیا و نیز آغاز کنندگی آن در بسیاری موارد، بکارگیری نقشهای تنش افزا در معادلات راهبردی در بسیاری از مناطق دنیا، اقدام به کودتاهای متعدد در کشور های مستقل و حتی اقرار مقامات رسمی این کشور به برخی موارد آن در تعدادی موارد از ابتدای تاسیس سازمان ملل متحد تاکنون و حتی اقرار مقامات آن کشور به این امر، اقدام به عملیات تروریستی علیه مخالفین(نمونه های یک سال اخیر)، یک جانبه گرایی سیستماتیک در مناسبات بین المللی و جانبداری غیر قابل توجیه از جنایات جنگی و اقدامات غیر قانونی برخی رژیمهای ترور (اسرائیل)، خروج غیر قابل توجیه از معاهدات و توافقات متعدد جهانی و بین المللی، اقدام به جنایات جنگی (ویتنام) و (ایران زدن پرواز مسافربری، ترور فرماندهان نظامی در کشور ثالث با دعوت رسمی و ...)، و از همه ناگوارتر اینکه تنها بکار برنده سلاح های کشتار جمعی اتمی در دنیا (بصورت غیر ضروری) و دارا بودن بیشترین هزینه های نظامی و تهاجمی در کل تاریخ بشری و ... 4- دور بودن خاک کشور ایالات متحده از عمده مناطق خشکی جهان و نیز سایر کشورهای دنیاو نیز دوری از مناطق ویژه و پر جمعیت بشری در دنیا پیگیری های لازم برای انتقال مقر این سازمان در اروپا یا خاورمیانه و افزایش سهم دیگر کشورها برای تامین هزینه های سازمان ملل.
5- تهدید آشکار آثار فرهنگی ملتها، تهدید به اقدام به جنایات جنگی و ضد بشری، محروم کردن ملتها از دسترسی به غذا و دارو با استفاده از ابزارها و امکاناتی که در مقابل تضامین و اعتماد اخلاقی به ایالات متحده واگذار گردیده است، ، تحقیر ملتها؛ عریستان بحرین و ... که ماندد گاور شیرده هتند و باید منافع آن ها را به چنگ آورده و در جهت رفع هزینه های غیر ضروری به هیچ وجه شایسته برای کشور میزبان مقر سازمان ملل نیست.
و در نهایت میزبانی مقر سازمان ملل از امریکا پس گرفته شود.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری