اقتصاد۲۴- این سخن بدین معناست که شما میتوانید به نمایندگی شرکت مراجعه و پس از انتخاب خودروی دلخواه، نوع قوای محرکه آن را از میان گونههای بنزینی، دیزل، برقی یا پلاگین هیبرید انتخاب کنید؛ بعد از سوپرمینی ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ دومین محصولیست که چنین استراتژی را در پیش گرفته است.
پژو ۲۰۰۸
شرکت پژو سه گونه قوای محرکه بنزینی (۱.۲ لیتری با توانهای خروجی ۹۹، ۱۲۹ و ۱۵۳ اسب بخار)، پیشرانه دیزل ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و قوای محرکه الکتریکی با توان ۱۳۶ اسب بخار- گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر-برد حرکتی ۳۰۹ کیلومتر و ظرفیت باتری ۵۰ کیلووات ساعت برای مدل E-۲۰۰۸ در نظر گرفته است.
میزان مصرف سوخت نسخه بنزینی ۱۲۹ اسب بخاری برابر ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب ۰-۱۰۰ آن برابر ۸.۹ تا ۹.۱ ثانیه اعلام شده است. برای تمامی این مدلها چهار تیپ اکتیو، Allure، جیتی و جیتی-لاین در نظر گرفته شده است؛ همچنین نسخه GT فاقد پیشرانه دیزلی خواهد بود.
نمونه برقی دارای تفاوتهای ظاهری از جمله: جلوپنجره همرنگ بدنه و یا لوگوی شیرنشان پژو با قابلیت تغییر رنگ از آبی به سبز است. مدل GT نیز از روکشهای چرمی آلکانترا در فضای داخلی برخوردار شده است.
طراحی خارجی پژو ۲۰۰۸ نسبتا جذاب است؛ به ویژه حالت چراغهای دی لایت LED موسوم به دندان شیر که نواحی جانبی سپر را در بر گرفته و گرافیک داخلی چراغها عقب و جلو با حالتی شبیه به چنگال شیر، طرحی متمایز و جذاب را برای این کراساور فرانسوی پدید آوردهاند.
با ورود به فضای داخلی ۲۰۰۸ حتما تحت تاثیر طراحی مدرن و دلچسب کابین پژو موسوم به آی-کاکپیت قرار خواهید گرفت؛ غربیلک فرمان جمع و جور، پنل کیلومتر شمار در بالای داشبورد و آرایش پیانو مانند دکمههای کنسول میانی، شما را جذب خود خواهند کرد.
همانند پژو ۲۰۸، مدل ۲۰۰۸ نیز به یک نمایشگر پشت آمپر دیجیتال با گرافیک دولایه مجهز شده که تصویرپردازی سه بعدی آن، به ویژه حین مسیریابی بسیار موثر و خوشایند جلوه خواهد کرد. این نمایشگر به اندازه سایر گونههای مشابه قابل شخصیسازی نیست و در به نمایش گذاشتن بعضی از منوها کند عمل میکند.
نمایشگر لمسی مرکزی برآمده از قسمت میانه داشبورد زیبا و مدرن به نظر میرسد، اما کار با آن خالی از اشکال نیست و جستجو در منوهای آن میتواند کمی وقت گیر باشد.
قابلیت همگام سازی تلفن همراه با اپل کارپلی و اندروید اتو نیز در تمامی مدلها به صورت استاندارد در نظر گرفته شده است.
صندلیهای جلو راحتی بسیار بالا و در برگیرندگی عالی را به ویژه در مدلهای GT و GT لاین به شما اهدا میکنند. متاسفانه از منظر ارگونومیک، آی-کاکپیت پژو به اندازه محصولات بزرگتر این خودروساز بینقص عمل نکرده و زانوی رانندگان بلندقد به غربیلک فرمان نزدیک خواهد شد.
همچنین ورود به صندلی شاگرد هم نیاز به بالا آوردن بیش از حد زانو نسبت به لگن خواهد داشت. در ناحیه اطراف پدالهای گاز و ترمز نیز فضای محدودی برای افراد بزرگپا وجود دارد که میتواند کمی آنها را دچار دردسر سازد.
فضای پا و سر در ردیف عقب گرچه اندکی محدود است، اما این محدودیت بیشتر از سایر رقبای حاضر در این کلاس خودرویی به نظر نمیرسد.
محفظه صندوق عقب پژو ۲۰۰۸ نسبت به فولکس واگن تی-راک اندکی کوچکتر است (۴۳۴ به ۴۴۵ لیتر)؛ اما پس از خواباندن صندلیهای ردیف دوم این مسئله حالتی برعکس پیدا کرده و پژو ۲۰۰۸ با ۱۴۶۷ لیتر در مقابل ۱۲۹۰ لیتر، میتواند فضای بار بیشتری را نسبت به حریف آلمانی در اختیار شما قرار دهد.
کف محفظه بار پژو ۲۰۰۸ به علت سهولت قرار دادن و یا برداشتن وسایل، تخت و صاف طراحی شده است؛ در بخش زیرین آن نیز محفظهای به منظور جای دادن خرت و پرتهای کوچکتر و یا کابل شارژر باتری مدل برقی وجود دارد. طبق ادعای پژو گنجایش فضای داخلی نسخههای بنزینی و برقی پژو ۲۰۰۸ تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت.
نسخه برقی پژو ۲۰۰۸ حدود ۳۰۰ کیلوگرم نسبت به سایر نمونهها سنگینتر است و شما این وزن اضافه را هنگام رانندگی با آن حس خواهید کرد. تعلیق مدلهای مختلف پژو ۲۰۰۸ متناسب با وزن خودرو تطبیق داده شده و سواری با نشاط، سرزنده و درعین حال آرامشبخشی را از آنها شاهد هستیم.
این خودروها به طرز تعجب برانگیزی چالاک، چسبنده و پرهیجان عمل میکنند. تعویض دندهها با گیربکس ۶ سرعته دستی حس خوشایندی دارد. نمونه ۸ سرعته اتوماتیک نیز هیچگاه به سراغ ضریب دنده اشتباه نمیرود؛ با دقت و هوشمندی تمام و به انجام وظیفه خود مشغول است. نسخه برقی نیز چابک (اما نه به اندازه سایر اتومبیلهای برقی)، ساکت و متناسب عمل میکند.
مهمترین مسئلهای که پژو ۲۰۰۸ با آن روبروست، وجود انواع و اقسام محصولات مشابه و همکلاس این خودرو در بازارهای بینالمللی است؛ حریفانی از فولکس واگن، رنو، سئات، اشکودا و... که راحتی و امکانات بیشتر را در ازای بهای کمتر در اختیار کاربران خود قرار میدهند. نسخه برقی E-۲۰۰۸ نیز در مقابل کیا ای-نیرو و یا هیوندای کنا برقی از برتری چندان D سود نمیبرد، به جز آن که بهای آن نسبت به دو خودروی ذکر شده ارزانتر است؛ قیمت نسخه برقی پژو ۲۰۰۸ برابر ۲۸,۱۵۰ پوند است.
همچنین بهای نسخه بنزینی اکتیو مجهز به پنل کیلومتر شمار آنالوگ، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رادیو DAB و تریم داخلی کربن برابر ۲۱,۱۵۰ پوند، بهای نسخه محبوب GT لاین با سقف مشکی، اسپویلر عقب، دوربین عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی و رهیاب، معادل ۲۶,۱۰۰ پوند و قیمت نسخه پرچمدار GT نیز که همراه با کروز کنترل L۲، رادار نقاط کور و سامانه کمکی نگهدارنده درمسیر همراه خواهد بود، برابر ۳۱ هزار و ۵۷۵ پوند است.
در نهایت باید گفت که گرچه مالکان پژو ۲۰۰۸ از بابت کیفیت ساخت، سطح تجهیزات، نوع کاراکتر، کیفیت سواری و هندلینگ خودرو ناامید نخواهند شد، اما نباید انتظار عملکردی در حد و اندازه پرچمداران حاضر در این کلاس از آن داشته باشند. همچنین لازم است شرکت پژو را بهدلیل طرز خاص ارائه مدل الکتریکی، به عنوان یک نوع قوای محرکه و نه یک محصول مجزا، مورد تحسین و تشویق قرار دهیم.
منبع: دیجیاتو