انتخاب فراری به عنوان قدرتمندترین برند جهان از سوی Brand Finance دومین خبر جالب مربوط به هفته پیش است. این آژانس مستقل که در زمینه تحلیل بازار و رتبه بندی برندها فعالیت میکند، در آخرین گزارش سالانه خود با اعطای امتیاز ۹۴.۱ از نهایت ۱۰۰ امتیاز ممکن فراری را قویترین برند حال حاضر دنیا برگزیده است. این دومین سال متوالی است که اسب سرکش ایتالیایی با پشت سر گذاشتن نامهای بزرگی، چون مک دونالد، کوکا کولا، دیزنی و لگو در رتبه نخست جای میگیرد.
خبر دیگر در رابطه با فراری اینکه پتنتهای اخیر نشان میدهند این شرکت خود را برای ارایه اتومبیلی تمام الکتریکی آماده میکند. طرحهای اولیه لو رفته از این پتنتها حکایت از آن دارند مدل مذکور به چهار موتور برقی مستقل مجهز بوده و ظرفیت حمل دو سرنشین را خواهد داشت؛ همچنین پلتفرم این خودرو به گونهای طراحی خواهد شد که امکان استفاده از یک موتور درون سوز نیز در آن وجود داشته باشد. اما علی رغم فاش شدن این پتنت ها، برای تولید مدل برقی با نشان اسب سرکش باید حداقل پنج سال دیگر در انتظار بمانیم، چرا که به گفته لوئیز کامیلری مدیرعامل فراری با توجه به تکنولوژی فعلی باتری، این شرکت زودتر از ۲۰۲۵ به سراغ پیشرانههای تمام الکتریکی نخواهد رفت.
صحبت از خودروهای برقی شد، چهارمین خبر مهم هفته قبل با این دسته از خودروها در ارتباط است. به گزارش لس آنجلس تایمز سال گذشته با وجود معرفی ۴۵ مدل جدید برقی و هیبریدی شارژی در بازار ایالات متحده، فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در مقایسه با سال ۲۰۱۸ برابر با ۶.۸ درصد افت کرده و به ۳۲۵ هزار دستگاه کاهش یافته است. کارشناسان فاکتورهایی، چون نگرانی از مسافت قابل پیمایش، قیمت بالاتر در مقایسه با رقبای بنزینی و بهای پایین سوخت را از جمله علل اصلی افت تقاضا برای اتومبیلهای الکتریکی میدانند. طبق گزارش لس آنجلس تایمز تسلا مدل ۳ در صدر پرفروشترین خودروهای الکتریکی آمریکا قرار داشته و برخلاف آمار کلی، فروش آن در سال ۲۰۱۹ با ۱۴ درصد رشد همراه بوده است.
خبر پنجم باز هم به تسلا تعلق دارد. این خودروساز کالیفرنیایی تحویل حداقل ۵۰۰ هزار خودرو در سال ۲۰۲۰ را هدفگذاری کرده است. طبق آمار در سال ۲۰۱۹ تسلا موفق به فروش ۳۶۷,۵۰۰ مدل مختلف شده که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
شاید برخی فروش ۵۰۰ هزار خودرو توسط تسلا را رویایی خوشبینانه تصور کنند، اما با توجه به ارتقای کارخانه فریمانت و آغاز عرضه کراس اوور مدل Y تحقق این رویا چندان هم دور از انتظار نخواهد بود.
تصمیم هیوندای برای تبدیل شدن به بزرگترین فروشنده اتومبیلهای برقی در اروپا، ششمین خبری است که برای شما مخاطبین گرامی دیجیاتو انتخاب کرده ایم. این خودروساز کرهای قصد دارد با کاهش زمان تحویل و سرعت بخشیدن به میزان تولید مدلهای برقی، به آمار فروش بیش از ۸۰ هزار خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۰ دست پیدا کند.
کراس اوور کوچک کونا به عنوان یکی از تولیدات برقی هیوندای، این روزها با استقبال بالایی در اروپا مواجه شده، به همین جهت تولید آن از ماه مارس در جمهوری چک آغاز خواهد شد. آیونیک و شاسی بلند هیدروژنی نکسو دیگر مدلهای سبز هیوندای را تشکیل میدهند.
خبر بعدی به شرکت نیسان مربوط میشود. این خودروساز ژاپنی در ایالات متحده روزهای خوبی را سپری نکرده و با کاهش فروش ۹.۹ درصدی محصولات خود در این کشور مواجهه شده است.
بر اساس آمار سهم نیسان از بازار ایالات متحده، از ۸.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۷.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ تنزل پیدا کرده است. این امر سبب شده مدیران نیسان برای کاهش هزینهها پیشنهاد بازخرید را به کارکنان ثابت و پاره وقت شاغل در کارخانههای آمریکا ارایه کنند.
این طرح داوطلبینی را که دارای حداقل ۵۲ سال هستند، در بر میگیرد. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر در کارخانههای نیسان و اینفینیتی در آمریکا مشغول به کار هستند. سال گذشته نیز این شرکت طرح مشابهی را برای بازخرید بعضی از نیروهای خود اجرا نموده بود.
هشتمین و آخرین خبر مهم هفته قبل را به بنتلی اختصاص میدهیم. برند لوکس ساز انگلیسی نسخهای خاص از کوپه جذاب کانتیننتال GT را برای مسابقات GP Ice Race اتریش توسعه داده است. با توجه به اینکه این مسابقات در مسیری پوشیده از برف و یخ برگزار میشود، مدل مذکور به تایرهای پیرلی اسکورپیون تجهیز شده تا چسبندگی مناسبی را با سطوح لغزنده داشته باشد. این نسخه از کانتیننتال GT از لحاظ ظاهری با مدلهای استاندارد کاملا متفاوت است. رنگ آمیزی خاص بدنه، باربند ویژه حمل چوب اسکی و چراغهای LED سقفی از جمله وجوه تمایز این خودرو با مدلهای استاندارد به شمار میروند.
برخلاف نمای ظاهری در زیر کاپوت تغییری رخ نداده و موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر کانتننتال GT مخصوص مسابقات برف و یخ کماکان ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با چنین پیشرانه توانمندی کوپه لوکس انگلیسیها شتابی برابر با ۳.۶ ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با ۳۲۱ کیلومتر در ساعت دارد.
تغییرات بخش فنی به مواردی، چون افزایش ارتفاع به اندازه ۱۵ میلی متر و تعویض اگزوز استاندارد با نمونه ساخت شرکت Akrapovic محدود میشود. به منظور رعایت ایمنی در داخل کابین از میلههای محافظ و سیستم اطفاء حریق استفاده شده، همچنین صندلیهای استاندارد جای خود را به نمونههای مسابقهای داده اند. شایان ذکر است این دوره از سری مسابقات GP Ice Race که پس از وقفهای طولانی سال گذشته احیا شده، دوم فوریه (۱۳ بهمن) در پیستی ۶۰۰ متری برگزار میشود.