تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
باید‌های اخذ مالیات از خودرو در گفتگوی یک کارشناس با اقتصاد ۲۴:

مالیات خودرو را تولیدکننده باید بپردازد نه مردم/ هشدار درباره زیرزمینی شدن معاملات

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اخذ مالیات از خودرو یکی از مبانی توسعه اقتصادی است و دریافت آن از تولید بهترین شیوه برای کسب درآمد دولت و در نتیجه توازن بخشی به بازار مصرف است؛ هرچند که هشدار می‌دهند که طرف پرداخت کننده نباید مردم باشند چرا که در صورت اجرای این طرح، معاملات، زیر زمینی و تهیه قولنامه‌های پنهانی رواج پیدا خواهد کرد.

مالیات خودرو


اقتصاد ۲۴مانور قدرت افزایش قیمت خودرو هنوز در بازار ادامه دارد تا جایی که مردم در برابر افزایش روزانه قیمت خودرو‌ها کرخت شده اند و دیگر هیجانی برای اعتراض به این جریان نشان نمی‌دهند.

این درحالی است که بازار خودرو طی هفته‌های اخیر روز‌های پرتنش قیمتی را سپری می‌کند به گونه‌ای که حتی خودرو‌های داخلی با جهش‌های قیمتی عجیب و غریب مواجه شده و فاصله قیمت برخی خودرو‌ها در کارخانه و بازار تا مرز ۲۰ میلیون تومان هم رسیده و در نهایت قیمت در بازار سر به فلک گذاشته است.

از این رو خودروسازان با طرح پیش فروش خودرو اقدام به کسب منابع مالی از مردم کرده اند. اگرچه در شرایط کنونی تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار به انگیزه‌ای برای ثبت نام در طرح‌های پیش‌فروش خودرو تبدیل شده، اما براساس گزارش‌های رسیده بیشتر این تلاش‌ها ناکام مانده و مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌توانند در این طرح‌ها ثبت نام کنند، در واقع سوداگران از این فاصله قیمتی استفاده کرده و باز هم شرایط را با لابی‌های مختلف در دست گرفته اند.

حالا موضوع اخذ مالیات بر فروش خودرو نیز بهانه جدیدی برای افزایش زودهنگام خودرو شده است. در واقع قبل از اجرای این طرح، سودجویان به دنبال کسب درآمد بیشتر آن هم از جیب مردم شده اند و متاسفانه هیچ مرجعی هم نیست که به این وضع سامان ببخشد.

از سوی دیگر، موضوع دیگر گرانی روزانه خودرو به سیاست‌های دولت بر می‌گردد که با توجه به نیاز شدید به نقدینگی در این بخش، این صنعت هنوز در بروکراسی دریافت یا عدم دریافت حمایت‌های مالی از سوی دولت است. از سوی دیگر ناگفته نماند طی زمان یاد شده دولت با تخصیص منابع مالی و تزریق نقدینگی به این صنعت بخش زیادی از مطالبات را پرداخته است، اما زیاده خواهی خودرو سازان در مقابل تقاضای شدید مردم به خرید خودرو، عامل دیگری برای گرانی روزانه خودرو شده است.

خودروسازان معتقدند در صورتی که نقدینگی موردنیاز آن‌ها تامین شود می‌توانند حجم تولید را افزایش داده و تقاضای بازار را پاسخ دهند؛ بر اساس گفته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند.
 

استمرار سیاست های غلط سیاستگذاران 


در همین رابطه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با سیاست‌های اجرایی تقویت و توسعه صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: با اعمال سیاست‌های غلط از سوی دولتمردان، بازار تضمین شده سرمایه برای مردم فراهم شده است. امروز بازار خودرو، بازار مصرف نیست، بلکه بازار سرمایه‌ای است. سیاست گذاری‌های غلط همچنان در بازار خودرو دگرگونی ایجاد کرده و به مشتریان تضمین داده که اگر پراید ۳۸ میلیونی خریداری کنید به راحتی می‌توانید در بازار ۵۸ میلیون به فروش برسانید.

این استاد دانشگاه  تصریح کرد: کما اینکه این سودآوری کاذب را در سایر بازار‌ها هم می‌توان مشاهده کرد و به غیر از اشتباهات پی درپی سیاست گذاران، کاهش ارزش پول ملی هم نقش زیادی در ایجاد چنین تنش‌هایی دارد. از اینرو عرضه محدود در برابر تقاضای رو به رشد سرمایه گذاری نمی‌تواند پیش بینی کاهش قیمت‌ها را داشته باشد.

کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات بر خرید خودرو می‌تواند راهکار مناسبی جهت تنظیم قیمت‌ها در بازار باشد، گفت: کشور‌های پیشرفته، پیشرو و موفق در اخذ مالیات بوده اند و هستند و در این بخش بیشتر کارشناسان نیز نظر موافق در این زمینه دارند. شاید در کوتاه مدت خیلی مورد قبول نباشد و نتیجه مطلوب نداشته باشد، اما به یقین در بلند مدت نتیجه مطلوبی را برای توسعه اقتصادی به همراه دارد و به نفع عموم مردم است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه، نکته قابل تامل در اخذ مالیات بر خرید خودرو وجود دارد، گفت: کشوری می‌تواند از مالیات به عنوان ابزار مناسب استفاده کند که مکانیزم‌های مالی شفافی داشته باشد و از بازار زیر زمینی برخوردار نباشد. اگر دولت بر تحقق کامل دولت الکترونیک فشار وارد کند و تمام تبادلات مالی را در چارچوب منظم و دقیق و شفافی قرار دهد اینجا مالیات می‌تواند راهگشا باشد و موجب نگرانی سرمایه گذارانی خواهد شد که از مدت‌ها قبل چند ده دستگاه خودرو خریداری و در انبار دپو کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این اولین اقدام برای کاهش تنش به دلیل سرازیر شدن خودرو‌ها به بازار توسط سرمایه گذاران و دلالانی است که خودروها را در انبار نگهداری کرده‌اند.

کاکایی ادامه داد: البته باید یادآور شد که قیمت خودرو حتی با این تاکتیک هم روند کاهشی به خود نمی‌گیرد چراکه خریدار در حال پرداخت مالیات خودرو است.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه برای اخذ مالیات نباید طرف پرداخت کننده مردم باشد گفت: خودرو سازان باید مالیات تولید خودرو را پرداخت کنند و این نحوه معامله درآمدی برای توسعه و تقویت تولید در بازار محاسبه نشود.
 
وی هشدار داد: در صورت اجرای چنین طرحی، قطعا معاملات، زیر زمینی و تهیه قولنامه‌های پنهانی رواج پیدا خواهد کرد.
 

ضرورت خروج صنعت خودرو از اداره دستوری

 
کاکایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد ۲۴ مبنی بر چرایی تعویق تحویل خودرو علی رغم اعلام مکرر رشد تولید خودرو از سوی وزارت صنعت گفت: خودروسازان با حداکثر توان در حال تولید خودرو هستند، اما به دلیل حرف‌های پوپولیستی عده‌ای، سال گذشته خودروسازان به تغییر مسیر به سمت پیش فروش‌های بیش از ظرفیت تولید روی آوردند.

وی با تاکید بر اینکه پیش فروش‌های به تعویق افتاده مشکلات خودروسازان را بحرانی‌تر کرده است، گفت: خودروسازان گرفتار پیچیدگی تقاضای بیش از انتظار و میزان تولید خودرو هستند که امیدواریم تا پایان سال بخش زیادی از بار خودروسازان درباره تعهداتشان کاسته شود.

به گفته این استاد دانشگاه، باید قیمت گذاری خودرو آزاد شود تا خودروسازان بتوانند رشد کنند. نهضت داخلی سازی و توسعه تکنولوژی و سایر مولفه‌های توسعه نیاز به نقدینگی دارد که این مووضع هنوز مورد استقبال سیاست گذاران قرار نگرفته است.

سال سخت خودرو در پیش است


کاکایی با توجه به شرایط سخت تولید برای تولیدکنندگان خودرو، پیش بینی برای سال آینده بازار خودرو را سخت‌تر اعلام کرد و گفت: اگر سیاست گذاران دست از لجبازی و سیاستگذاری مبتنی بر سیاست به جای اقتصاد بردارند و قیمت خودرو را آزاد کنند می‌توان برای این صنعت آینده‌ بهتری را ترسیم کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: حالا اگر قیمت گذاری آزاد شود، در کوتاه مدت قیمت خودرو بالا می‌رود، اما به تدریج خرید خودرو کاهش می‌یابد؛ چرا؟ چون دیگر خرید و فروش خودرو سودآور نخواهد بود و در این بین پول اضافه که از قبل به دست دلال می‌رسید، این بار به خودروساز می‌رسد و توان تولید بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: شاید این وضعیت 6 ماه تا یک سال به طول بیانجامد، اما خودروساز مجبور می‌شود به دلیل رکود تورمی قیمت‌ها را کاهش دهد، درست مانند سال ۹۴ که همین اتفاق افتاد.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر سیاست گذاران اصرار بر ثبات قیمت داشته باشند، توان خودروسازان کاهش می‌یابد. زمانی که خودروسازان نتوانند پول در بیاورند پس دیگر نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند. همین مبالغ پرداختی به زنجیره خودروسازی که از سوی وزیر صمت اعلام می‌شود، وام است و این زنجیره باید مطالبات خود را بپردازد و تمام این مولفه‌ها منجر به کاهش نقدینگی این بخش بزرگ اقتصادی می‌شود.

کاکایی در پایان تاکید کرد: از این رو اگر تغییری در سیاست‌های دولتمردان ایجاد نشود به طور یقین سال آینده بازار خودرو پر هیجان‌تر از سال جاری خواهد شد. باید شرایط تولید را بهبود ببخشند چرا که در صورت استمرار چنین روش‌هایی، نابودی صنعت خودرو قطعی خواهد بود.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی